Țările cu cea mai slabă performanță în materie de educație tind să se numere printre cele cu cele mai multe zile de școală pierdute, în primul an de pandemie, din cauza închiderii școlilor, potrivit unei analize realizate de directorul Direcției pentru Educație a OECD, Andreas Schleicher, publicate la sfârșitul săptămânii trecute. Acesta discută datele incluse într-un recent raport OECD privind școala în primul an de pandemie și arată că performanța elevilor de 15 ani la testele de citire din cadrul PISA 2018 pot fi asociate în mare măsură cu variația numărului de zile pierdute din cauza pandemiei.
- “Cu alte cuvinte, sistemele de învățământ cu rezultate de învățare deja slabe în 2018 au avut parte de pierderea și mai multor oportunități în 2020. Aceasta înseamnă că nu doar inegalitățile educaționale din interiorul țărilor au fost amplificate de criza Covid-19, ci și diferențele de performanță dintre țări”, notează sursa citată.
Analiza nu include referințe la situația României, țară care a avut un scor slab – de 428 de puncte – la testul de citire din cadrul PISA 2018. Dar aceasta, cu peste 3 luni de școli închise, vacanță de primăvară și mai bine de o lună închise la sfârșitul anului, se încadrează în tiparul propus de calculul OECD.
Astfel, analiza lui Andreas Schleicher include un grafic în care rezultatele la citire PISA 2018 sunt raportate la numărul de zile în care școlile din învățământul secundar au fost închise, pe parcursul lui 2020. Din grafic rezultă că:
- Țări cu rezultate de peste 500 de puncte în cadrul PISA – Citire (Danemarca, Marea Britanie, Irlanda, Finlanda sau Estonia) au avut în 2020 mai puțin de 60 de zile în care școlile au fost închise. O singură țară, din această categorie de performanță PISA, a avut școlile închise mai mult de 100 de zile – Polonia.
- Cele mai multe țări cu rezultate între 460-500 de puncte în cadrul PISA 2018 au avut școlile închise între 40 și 100 de zile.
- Țările cu rezultate sub 460 de puncte la PISA 2018 au avut peste 100 de zile în care școlile au fost închise, cu excepția Chile (circa 2 luni). Țările cu cele mai slabe rezultate în analiza OECD, Columbia și Costa Rica (unde situația la PISA a fost similară cu a României) au avut școlile închise peste 150 de zile. Situația în România, deși nu atât de gravă, se încadrează în acest tipar.
Potrivit lui Andreas Schleicher, “notabil este faptul că rata infecțiilor la nivelul populației pare să nu fie legată de numărul de zile în care școlile au fost închise. Altfel spus, țările cu rate de infectare similare au adoptat politici diferite în privința închiderii școlilor, motivând fie prin obiective educaționale, fie prin infrastructura sistemului de sănătate sau prin alte obiective de politici publice”.
Photo 177500276 © Kontakt5956 – Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.