Consiliul Național al Elevilor cere autorităților să asigure testarea elevilor așa cum au promis, înainte să se închidă din nou școala. „Nu este posibil ca, după ce testele au fost promise și așteptate nepermis de mult, să blocăm întregul demers de lipsă de asumare, comoditate sau dezinteres”, a declarat Silviu Morcan, președintele CNE. Elevii cer ministerului Educației să „clarifice situația privind implicarea profesorilor în procesul de testare rapidă, indicând foarte clar ce atribuții au cadrele didactice în acest proces”.
„Cum rămâne cu testarea? Ministerul „are încredere” în profesori, iar profesorii refuză să se implice. Dacă vom continua așa, nu va fi testare în școli multă vreme de acum încolo. Nu este posibil ca, după ce testele au fost promise și așteptate nepermis de mult, să blocăm întregul demers de lipsă de asumare, comoditate sau dezinteres! Solicităm clarificarea situației cu celeritate, precum și responsabilitate din partea tuturor actorilor din educație”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.
„Țară, țară, vrem testare”, au transmis, marți, reprezentanții elevilor, într-un comunicat de presă pe care-l redăm mai jos:
„În ultimele zile, ministrul educației a declarat în repetate rânduri faptul că mizează pe înțelegerea și pe bunăvoința cadrelor didactice, care se vor implica în asamblarea testelor non-invazive ale elevilor și care vor participa la administrarea acestora în spațiul școlar. Adiacent, sindicatele din educație au anunțat că nu sunt de acord cu niciun fel de implicare din partea personalului din învățământ pentru această procedură, fără a indica o variantă adiacentă realizabilă.
Consiliul Național al Elevilor condamnă astfel de atitudini din partea celor care ar trebui să reprezinte un model de stabilitate și siguranță într-un context social ca acesta și îndeamnă la responsabilitate din partea tuturor actorilor implicați în sistemul de educație. Arătăm că, după ce toți reprezentanții societății civile (elevi, părinți, profesori) au solicitat testare periodică în școli și după ce, într-un final, acest lucru poate fi realizabil, întregul demers este blocat de proceduri și dezinteres.
Pe de o parte, Ministerul Educației nu își asumă testarea în școală pentru a nu atribui profesorilor o sarcină în plus și, pe de cealaltă parte, sindicatele din educație refuză vehement să susțină necesitatea implicării personalului din învățământ în procedura de testare. În tot acest timp, din ce în ce mai multe școli decid distribuirea testelor rapide către elevi și administrarea lor acasă, fără a avea garanția că acest lucru se va întâmpla cu adevărat.
De aceea, solicităm Ministerului Educației să clarifice situația privind implicarea profesorilor în procesul de testare rapidă, indicând foarte clar ce atribuții au cadrele didactice în acest proces. Considerăm că, la acest moment, nu există nicio altă variantă alternativă pentru testarea elevilor, având în vedere lipsa acută a resursei umane din sistem.”
- Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat luni că directorul școlii este cel responsabil pentru organizarea procesului de ambalare individuală a testelor de salivă.
„Fiecare școală are un director. Directorul este responsabil pentru managementul acelei școli. Va apela la colegi, cadre didactice, va apela la personal didactic și didactic auxiliar, personal nedidactic și, acolo unde există un rol foarte important, îi rog pe cei care sunt angajați ai Ministerului Sănătății, asistenți medicali, să se implice în acest proces. Sunt convins că se vor implica”, a declarat ministrul Educației.
Între timp, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie (FSE) „Spiru Haret” au solicitat luni Guvernului României blocarea distribuţiei testelor din salivă pentru depistarea SARS-CoV-2 şi distribuirea în unităţile de învăţământ a unor kit-uri individuale, întrucât testele care au ajuns în inspectoratele şcolare nu respectă nicio regulă de siguranţă sanitară.