Ordonanța-trenuleț urmează să fie adoptată în ședința Guvernului de luni, ora 13:00. Se numește proiect de ordonanță de urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene. Conține o serie de prorogări, tăieri, amânări și blocări ale măsurilor din zona Educației și Cercetării, fie direct, fie ca efect al impunerii în întreg sectorul bugetar.
Iată care sunt principalele prevederi:
Salariile sunt înghețate la nivelul lunii noiembrie 2024, deși grilele care prevăd o creștere a salariilor în Educație cu 50% au fost trimise la Ministerul Muncii, conform Ministerului Educației, iar sindicatele au anunțat înainte de alegeri că profesorii ar trebui să primească noi creșteri salariale, conform angajamentelor făcute de guvernanți. Și pentru universități și cercetători situația este similară.
Concursul național de Titularizare și angajările din Învățământ sunt blocate în 2025, cu excepția posturilor unice, adică acolo unde există un post cu atribuții care nu pot fi acoperite de personalul existent – am explicat aici pe larg de ce.
Primele de carieră didactică și primele de carieră profesională pentru cei peste 300.000 de salariați din sistemul de Educație, atât preuniversitar cât și universitar. Acestea nu vor fi acordate decât dacă guvernul va reuși „decontarea integrală” din fonduri externe nerambursabile. Fiind cheltuieli de dezvoltare profesională care au și componentă de asigurare de nevoi specifice, cel mai probabil nu vor putea fi decontate integral din fonduri europene nerabursabile. Suma ar fi de 2,12 miliarde lei.
Tichetele sociale pentru sprijin educațional, în valoare de 500 de lei, acordate preșcolarilor și elevilor dezavantajați pentru achiziția de rechizite, cursuri sau cărți, ar putea fi suspendate și ele în 2025. Anul acesta au fost acordate pentru peste 600.000 de beneficiari. Schema este aceeași: în OUG „trenuleț” este condiționată acordarea acestora de „decontarea integrală” din fonduri externe nerambursabile. Nici anul acesta nu au putut fi decontate integral – coplata Guvernului fiind de circa 12 milioane de euro.
Reducerile pentru transportul studenților vor fi acordate doar pe rutele domiciliu-facultate și doar în orașele în care studenții studiază. În ciuda protestelor din ultima săptămână ale organizațiilor studențești, măsura este prevăzută în proiectul de OUG.
Articolul care prevede alocarea de 15% din Bugetul general consolidat pentru Educație, echivalentul a 6% din PIB, din ambele legi ale Educației, nu se va aplica nici în 2025, prevede proiectul de OUG. Ar fi al 12-lea an consecutiv când această prevedere legală nu este respectată și aplicată de guvern, fără nicio consecință pentru acesta.
Masă caldă/sănătoasă la școală doar în limita sumei de 1,1 miliarde lei. Asta deși legea educației și programul de guvernare al actualului guvern prevăd asigurarea mesei pentru cel puțin 1 milion de elevi în 2025.
Reorganizarea inspectoratelor școlare și ARACIP, actualmente politizate excesiv – prevăzută în lege și amânată din 2024. În mod paradoxal, această masură e prevăzută și în programul de guvernare, dar același guvern decide prin OUG să nu o aplice, potrivit proiectului de act normativ.
Pilon major ar reformei formării inițiale și continue a cadrelor didactice, Centrul Național pentru Formare și Dezvoltarea în Cariera Didactică (CNFDCD) este și el amânat, nu se mai înființează, rămân în continuare casele corpului didactic, instituții putetnic politizate.
Înființarea Centrului Național pentru Educație Incluzivă, prevăzută de legea educației, e amânată.
Profesorii care coordonează implementarea proiectelor nu pot fi plătiți suplimentar, nu pot fi remunerați din banii din proiect și în continuare nu pot fi nici măcar recompensați cu reducerea normei didactice, prevăzută de lege, pentur că Guvernul o amână prin proiectul de OUG.
Creșterea cu 25% a costului standard pentru unitățile de învățământ defavorizate, prevăzută în legea educației este și ea amânată la aplicare până în septembrie 2026, fără nicio justificare bazată pe studii sau date.
Bursele sunt înghețate, atât pentru elevi cât și pentru studenți, la valorile din 2024.
Voucherele pentru elevii cu CES – cerințe educaționale speciale – sunt amânate până în septembrie 2026, fără să existe vreo explicație față de cei peste 100.000 de elevi aflați în această situație și față de părinții acestora. De asemenea, nu există o analiză asupra impactului măsurii sau al lipsei acesteia.
Neaplicarea limitării numărului de elevi în liceu, la o medie de 22, cu maximum 26, amânată pentru septembrie 2026.
Profesorii cu peste 15 ani vechime și gradul didactic I nu pot să-și reducă norma de predare cu 2 ore săptămânal, fără diminuarea salariului, așa cum prevede legea 198/2023, potrivit proiectului de oug, care nu oferă nicio fundamentare a acestei măsuri.
Decontarea cheltuielilor de transport pentru personalul din învăţământul preuniversitar și universitar, nu se aplică.
Acordarea premiului pentru activitate suplimentară de 2% din fondul de salarii de la nivelul unității, este amânată la aplicare și anul acesta.
Ținta de 1% din PIB pentru cercetare, care ar fi trebuit atinsă din 2020, ar urma să fie din nou amânată până în 2026, potrivit proiectului de OUG
Apar limitări privind cheltuielile de personal pentru institutele de cercetare.
Documentul poate fi descărcat de aici: