Tăiere drastică a orelor de școală: Scădere cu până la 9 a numărului de ore pe săptămână în gimnaziu, într-un proiect inițiat de Pop și semnat de Andronescu

18.024 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Tăiere drastică a numărului de ore de școală a fost votată ieri de Comisia pentru Învățământ din Senat, după ce un proiect de modificare a legii educației în acest sens a fost inițiat de Liviu Pop. Întrebat de Edupedu.ro dacă s-a consultat cu un expert în curriculum, înainte să scrie proiectul, Liviu Pop a răspuns: “Da, cu toți. E irelevant cine. Nu vi-i pot spune, pentru că nu am acordul lor”. Fără ca și conținuturile pe care copiii le învață să fie modificate, Pop propune tăierea a 2 ore pe săptămână în clasele pregătitoare-clasa a IV-a și eliminarea a până la 9 ore pe săptămână în gimnaziu. Printre semnatarii proiectului se numără și Ecaterina Andronescu, astăzi ministru al Educației pentru a patra oară.

Liviu Pop vrea să schimbe numărul de ore de școală în preuniversitar, la 5 ani după ce Ministerul Educației a început să implementeze un nou curriculum școlar, cu o nouă plajă orară. Modificarea apare într-un proiect care modifică legea educației, deci numărul de ore ar urma să fie stabilit chiar prin legea educației, dacă inițiativa lui Pop este votată.

Liviu Marian Pop / Sursa: Inquam Photos

Contactat de Edupedu.ro și întrebat dacă a modificat profilul de formare al copilului care finalizează ciclul primar sau gimnazial, prin tăierea numărului de ore de școală, Liviu Pop a răspuns: “Nu. Nu există așa ceva”. “Nu modificăm niciun profil al elevului. Unde se modifică profilul elevului, prin stabilirea număruui de ore din preuniversitar?”, a continuat Pop.

  • Pop este contrazis de Guvernul Dăncilă, care în avizul de susținere a proiectului său vine cu următoarea observație: “În plus, precizăm că inițiativa legislativă este lipsită de referiri cu privire la momentul de aplicare (an școlar), acestea fiind necesare ținând cont că planurile-cadru au în vedere realizarea dezideratelor profilului de formare al copilului care finalizează ciclul primar, respectiv finalitățile învățământului gimnazial, profil determinat de domeniile de competențe-cheie specificate în legea organică”.

Nu putem să introducem un articol de genul acesta (să spună din ce an școlar se aplică tăierile orelor, așa cum îi cere Guvernul în aviz – N.Red.). Lăsăm la latitudinea Ministerului Educației și al Guvernului să stabilească acest lucru”, a spus Pop, pentru Edupedu.ro.

Întrebat dacă s-a consultat cu un expert în curriculum, înainte să scrie proiectul de lege, Liviu Pop a răspuns: “Da, cu toți. E irelevant cine. Nu vi-i pot spune, pentru că nu am acordul lor”.

Întrebat cum vor putea învăța elevii și preda profesorii aceeași materie, într-un număr de ore mai mic, Pop a răspuns pentru Edupedu.ro: “Simplu: introducând exact ceea ce încercăm să facem de ani buni, o predare transdisciplinară”. În ce privește examenul pe care ar trebui să îl susțină la finalul gimnaziului elevii care acum sunt clasa a VI-a, și pentru care legea neschimbată prevede examene noi, Pop susține că ar trebui amânată susținerea noului tip de examen, “pentru că nu am format profesorii să predea transdisciplinar”.

Noi ne-am limitat la numărul de ore, nu la ce este în interiorul disciplinelor. Pentru a evita supraaglomerarea elevilor am venit cu această medie. S-ar putea ca la clasa a V-a sa fie numai 20 de ore și la clasa a VIII-a 40 de ore. E decizia experților ce vor decide, tocmai de aceea am dat medie”, a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru Liviu Pop, care a precizat că nu are în vedere și modificarea programelor școlare.

Câte ore propune Liviu Pop să fie tăiate, pe fiecare clasă în parte

Concret, proiectul de lege prevede o medie de 20 de ore pe săptămână pentru elevii din clasa pregătitoare până la clasa a IV-a.

  • Spre comparație, în prezent elevii învață 19-20 de ore pe săptămână la clasa pregătitoare (au maximum un opțional), minimum 20 – maximum 21 de ore la clasele I, a II-a și a III-a, iar în ultima clasă de învățământ primar, elevii au minim 21 de ore și maximum 22 de ore la clasa a IV-a.

La gimnaziu, proiectul de lege inițiat de Liviu Pop prevede cele mai drastice tăieri. Proiectul introduce termenul de “medie” de 25 de ore pe săptămână pentru gimnaziu.

  • În prezent, elevii de clasa a V-a au 26-28 de ore pe săptămână, elevii de clasa a VI-a au 28-30 de ore pe săptămână, elevii de clasa a VII-a au 31-33 de ore, iar clasa a VIII-a are 31-34 ore pe săptămână.

Doresc să mulțumesc colegilor senatori care astăzi în ședința Comisiei pentru Învățământ, Știintă, Tineret și Sport din Senatul României, au votat Propunerea legislativă pentru modificarea art.66 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011. Această propunere legislativă vine în sprijinul elevilor, e o reglementare a numărului de ore la clasă, 20 de ore pe săptămână la învățământul primar, în medie 25 de ore pe săptămână la învățământul gimnazial și în medie 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal”, a scris în urmă cu o zi Liviu Marian Pop.

Acesta a spus că, “din 2016, Guvernul Cioloș a aprobat planurile-cadru pentru învățământul gimnazial astfel: 26-28 de ore pe săptămână pentru clasa a V-a, 28-30 de ore pe săpt. la clasa a VI-a, 31-33 de ore la clasa a VII-a și între 31-34 de ore la clasa a VIII-a. Sper din suflet ca săptămâna viitoare în Plen, să fie reparată această greșeală și în consecință, să fie votat acest raport care aduce o modificare substanțială”.

Textul integral al proiectului legislativ inițiat de Liviu Pop

Articol unic – Alineatul (1) al articolului 66 din Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, numărul 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

(1) Numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ este în medie 20 de ore pe săptămână la învățământul primar, în medie 25 de ore pe săptămână la învățământul gimnazial și în medie 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal. Aceste ore sunt alocate atât pentru prefare și evaluare, cât și pentru învățarea în clasă, asistată de cadru didactic, a conținuturilor predate”.

Cum arată în prezent Alineatul (1) al articolului 66 din Legea educației naționale, pe care Liviu Pop vrea să îl modifice:

Articolul 66 – (1) Numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire este stabilit prin planurile-cadru de învățământ și se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale. Aceste ore sunt alocate atât pentru predare și evaluare, cât și pentru învățarea în clasă, asistată de cadrul didactic, a conținuturilor predate.

Planurile-cadru de învățământ în vigoare

În prezent, planurile-cadru pentru învățământul primar prevăd următorul număr minim-maxim de ore

Clasa pregătitoare:
Numărul minim de ore pe săptămână: 19 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 20 (maxim 1 oră opțională)

Clasa I:
Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 2l (maxim 1 oră opțională)

Clasa a II-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 2l (maxim 1 oră opțională)

Clasa a III-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 2l (maxim 1 oră opțională)

Clasa a IV-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 2l (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 22 (maxim 1 oră opțională)

Vezi aici planurile-cadru integrale din învățământul primar, în vigoare în prezent

În gimnaziu, planurile-cadru în vigoare din 2016 prevăd următorul număr minim-maxim de ore

Clasa a V-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 26
Numărul maxim de ore pe săptămână: 28

Clasa a VI-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 28
Numărul maxim de ore pe săptămână: 30

Clasa a VII-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 33

Clasa a VIII-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 34

Descarcă de aici Planul-cadru pentru gimnaziu, în vigoare în prezent

Plaja orară din prezent a fost stabilită de Ministerul Educației în 2013, prin noul curriculum școlar. Curriculumul nou este implementat progresiv, astfel:
– începând din anul școlar 2013-2014, noile programe școlare au fost implementate la clasa pregătitoare (a fost și primul an în care clasa pregătitoare a trecut de la grădiniță în învățământul obligatoriu) și la clasa I
– începând din anul școlar 2014-2015 noile programe școlare au fost implementate la clasa a II-a
– începând din anul școlar 2015-2016 noile programe școlare au fost implementate la clasele a III-a și a IV-a

În prezent, aplicarea noilor programe școlare a ajuns la elevii de clasa a VI-a.

Planurile-cadru cuprind ore obligatorii (numite ore în trunchiul comun) și opționale (curriculum la decizia școlii).

Traseul propunerii legislative

Proiectul legislativ este semnat de 39 de senatori PSD, printre care și Ecaterina Andronescu. A fost adoptat de Camera Deputaților pe 31 octombrie 2018.

Consiliul Economic și Social (CES) a dat aviz negativ proiectului de lege, cu următoarea argumentație: “modificarea propusă nu se justifică, întrucât numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire este stabilit prin planurile-cadru de învățământ și se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale”.

Guvernul Dăncilă susține adoptarea acestei inițiative legislative, cu următoarele observații: “sintagma ‘în medie’ menționată în inițiativa legislativă presupune existența unui număr maxim și minim de ore pe săptămână pentru fiecare nivel de învățământ, care ar fi trebuit precizat de inițiatori.”

În plus, precizăm că inițiativa legislativă este lipsită de referiri cu privire la momentul de aplicare (an școlar), acestea fiind necesare ținând cont că planurile-cadru au în vedere realizarea dezideratelor profilului de formare al copilului care finalizează ciclul primar, respectiv finalitățile învățământului gimnazial, profil determinat de domeniile de competențe-cheie specificate în legea organică”.

Vezi aici întregul traseu legislativ și avizele

  • Amintim că România înregistrează o scădere constantă a numărului de zile de școală, în ultimii ani. Anul trecut, am avut cel mai scurt an școlar din ultimii 10 ani, iar anul acesta avem cu doar o zi în plus.
  • Concret, elevii învață în anul școlar 2018-2018 în total 168 de zile, față de 175 în medie anii trecuți.
  • La acestea se adaugă zilele pierdute când școlile sunt închise din cauza căderilor de zăpezi sau a frigului. Este adevărat că orele suspendate se recuperează, însă părinții și profesorii reclamă de fiecare dată fie că elevii nu vin în număr mare la recuperări, fie că învățarea se face în ritm galopant și pierde din substanță. Vezi aici structura anului școlar 2018-2019

15 comments
  1. Tudore, lasa-ne cu 2012 incoace…ca nu am uitat si ce a fost inainte de PSD, in speta PDL… Ai nevoie de niste lecitina cumva? Iar masura mi se pare corecta, elevii stau prea mult la scoala. Chiar daca vor fi afectate normele profesorilor, interesul elevului trebuie sa primeze.

  2. Îi doare in sos de profesori și de elevi, de educație și de viitor. Tăierile sunt in scop pur financiar. Nu mai sunt bani, deja au început concedierile. Reduc de peste tot! Dau afara personal auxiliar și nedidactic, comasează, reduc numărul de ore!

    Este adevărat ceea ce spune un alt cadru didactic. Niste analfabeți organizează învățământul. De de le permitem? De ce nu ne revoltăm? Alo, sindicatul!?

  3. La scoala unde invata fiul meu nu s-au recuperat niciodata orele cand li s-a dat liber din cauza conditiilor meteo. Mai mult, inainte de vacanta de Craciun, desi dureaza 3 saptamani, li se spune sa stea vineri acasa, iar in Saptamana Altfel se aplica acelasi tratament. Invatatorii isi iau liber de capul lor, iar uneori chiar si in timpul saptamanii mai inventeaza ca au programare la doctor sau mai stiu eu ce sa plece mai devreme pt ca statul ii plateste oricum. Baiatul este elev in clasa a patra la Liceul D. Bolintineanu din Bucuresti, sector 5.

  4. De la niste analfabeti, catre viitorii analfabeti.
    Transdisciplinar, ma mir ca a putut pronunta un cuvant atat de complex gura cea mica a distinsului Pop.
    Doar cand ii vezi mutra, te pufneste rasul.

    Nu exista zi din 2012 incoace, in care psd ca nu revarse cu asupra de masura cantitati uriase de prostie si abjectie peste noi.
    Asa garnitura….mai rar vei intalni oriunde pe lumea asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cele 8 promisiuni pentru școli ale noului primar al Sectorului 2, Radu Mihaiu, absolvent al Facultății de Matematică a Universității București: De la Școală după școală în tot sectorul, până la autobuzul verde pentru transportul școlar

Radu Mihaiu este noul primar al Sectorului 2 din București, potrivit exit-poll-ului CURS Avangarde. Are 43 de ani și este un apropiat al lui Dan Barna, scrie G4Media.ro. Antreprenor în…
Vezi articolul

Ministrul Culturii, discuție cu omologul ucrainean despre posibilul furt al pisaniilor moldovenești ale lui Ştefan cel Mare din Muzeul de Istorie al orașului Herson, de către ruși: Nu există informații certe, dar avem promisiunea unei verificări

Ministrul Culturii, Lucian Romaşcanu, a afirmat că a discutat cu omologul ucrainean, Olexandr Tkachenko, despre ”posibilul furt al pisaniilor moldoveneşti ale lui Ştefan cel Mare din Muzeul de Istorie al…
Vezi articolul

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1: Solicit public autorităților franceze retragerea ordinului „Palmes académiques” acordat lui Sorin Cîmpeanu, pentru că nu este permis ca acest ordin să fie acordat pentru impostură și plagiat. Am anunțat și Agenţia Universitară a Francofoniei despre acest plagiat grosolan

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1, a cerut public autorităților franceze să-i retragă ordinul „Palmes académiques” ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, “pentru că nu este permis ca acest ordin să fie acordat…
Vezi articolul