Tabloul dezastrului din învățământul superior: România – pe ultimele locuri din Europa la numărul de tineri cu studii superioare, rata de înscriere la universitate, personal academic – Raport Bologna 2020

17.918 vizualizări
Foto: © Dreamstime.com

România se află pe ultimul loc în Europa când vine vorba despre procentul persoanelor cu studii superioare în categoria 25-34 de ani, pentru care-și propusese o creștere substanțială până în 2020, potrivit unui nou raport dat publicității săptămâna aceasta. Documentul arată că țara se află, în același timp, printre ultimele din Europa din punct de vedere al persoanelor cu studii superioare pe celelalte categorii de vârstă, în pofida unor creșteri semnificative în ultimul deceniu și jumătate. În plus, se numără printre ultimele state europene la capitole precum rata de înscriere a tinerilor în învățământul superior, în timp ce numărul de instituții de învățământ superior și cel al angajaților din mediul academic au înregistrat scăderi în ultimele două decenii, marcate de dezvoltare la nivel european.

Astfel, pe categoria de vârstă 25-34 de ani, procentul de persoane cu studii superioare a crescut de la 13,5% în 2005 la 24,9% în 2018, dar România se află în continuare pe ultimul loc în Europa. Pentru anul acesta, în Strategia 2020, țara își propusese o țintă de 26,7% (30-34 de ani). În 2018, pe celelalte categorii de vârstă România atinsese, la acest capitol, scoruri de 22,7% (35-44 de ani), 13,8% (45-54 de ani), 9,4% (55-64 de ani).

Raport Bologna 2020 – Fig. 1

România figurează cu una dintre cele mai slabe rate de înscriere în învățământul superior, în rândul populației de 18-34 de ani, cu o creștere foarte mică între 2000 și 2017. Mai precis, dacă această rată era de 7,1% acum 20 de ani, ea a ajuns la 11,9% acum 3 ani. România se clasează astfel în pluton cu Ungaria, Kazahstan, Macedonia de Nord, Muntenegru și Slovacia, la polul opus, cu rate de peste 20%, aflându-se Turcia, Grecia, Danemarca, Olanda, Spania, Finlanda. Media Spațiului European al Învățământului Superior era de 16,4% în 2017.

Raport Bologna 2020 – Fig. 2

În același perioadă, numărul personalului academic a crescut în majoritatea țărilor europene, în unele chiar s-a dublat sau triplat (vezi cazurile Maltei, Sloveniei, Norvegiei, între alții). România se numără printre țările unde s-a înregistrat o scădere a personalului academic – de 1,3% între 2000 și 2017.

Raport Bologna 2020 – Fig. 3

Tot în ultimele două decenii, perioadă marcată și de numeroase nereguli și abuzuri în sistemul universitar, mai ales în sectorul privat, aflat în plină formare, numărul instituțiilor de învățământ superior a scăzut chiar abrupt – de la 124 în 1999-2000 la 88 în 2018-2019. Scăderea este un fenomen care s-a simțit într-un grup minoritar de 15 țări din Europa, fiind marcantă în unele țări foste sovietice, în timp ce în țări precum Germania, Franța sau Italia numărul instituțiilor de învățământ superior a crescut semnificativ în același interval.

Raport Bologna 2020 – Fig. 4
  • Scăderea este semnificativă, având în vedere raportarea la numărul de locuitori: în 2017, România se afla pe poziția a 5-a din coadă, în rândul țărilor analizate în raportul citat, din punct de vedere al numărului de instituții de învățământ superior – anume 5 – per milion de locuitori. 

Iar raportul marchează o stagnare pe termen lung a cheltuielilor cu educația superioară în România, unde în 2016 era alocat același procent din PIB ca în 2000 – 0,7%. În marile piețe educaționale din Vestul Europei, procentul fie a crescut (Olanda, Marea Britanie, Germania), fie a stagnat la un nivel superior, de peste 1% (Franța).

Citește raportul complet

Photo 51624298 © LightpoetDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


3 comments
  1. Acesta este si rezultatul SIMULARII ASIGURARII CALITATII EDUCATIEI – de peste 15 ani – de catre ARACIS si ARACIP, pe baza OUG 75-2005 plina de erori, confuzii, prejudecati, lacune, etc. fiind conceputa de persoane incompetente in domeniul Managementul calitatii…. Intrucat decidentii implicati in realizarea, aprobarea si promulgarea Legii 87-2006 (aproband OUG 75-2005) dar si in necesara abrogare a OUG 75-2005 nu au ei insisi COMPETENTE in acest domeniu, degeaba au fost publicate in ultimii 15 ani sute de articole, comunicari, lucrari, de licenta, dizertatii de masterat si teze de doctorat, chiar si carti denuntand IMPOSTURA celor doua agentii guvernamentale si UZURPAREA de catre politicieni incompetenti a conceptului “asigurarea calitatii educatiei” pentru a furniza o pretinsa onorabilitate si credibilitate scolilor si universitatilor romanesti….. Tot ceea ce s-a obtinut – pe multi bani cheltuiti degeaba timp de 15 ani – a fost si este o BIROCRATIE OBEZA si indepartarea cadrelor didactice de orice initiativa, preocupare, realizare, etc. REALA, EFICACE SI EFICIENTA in domeniul Managementul calitatii… Autorii si realizatorii acestei performante au pretins de la inceput ca vor realiza scopul asigurarii calitatii – INCREDEREA BENEFICIARILOR IN CAPABILITATEA SCOLILOR SI UNIVERSITATILOR DE-A LE SATISFACE CERINTELE, NEVOILE, ASTEPTARILE…. Nici pomeneala de asa ceva dupa 15 ani!

  2. https://www.edupedu.ro/generatia-2007-2019-trei-din-cinci-copii-care-au-intrat-in-clasa-i-acum-12-ani-nu-au-luat-bacalaureatul-in-2019-ei-sunt-elevii-cu-17-ministri-in-18-ani-de-scoala/

    asta inseamna ca numai 40% detin diploma de bacalaureat.
    Dintre acestia, unii pleaca peste horare, iar altii nu se inscriu la facultate.

    40% dintre cei inscrisi renunta
    https://adevarul.ro/news/societate/analizA-renunta-4-din10-studenti-facultate-1_532f26500d133766a82955ca/index.html
    iar motivul nu tine numai de calitatea invatamantului superior ci si de societatea in sine. Multi nu se pot intretine chiar daca educatia este gratuita asa ca isi cauta repede un job si pierd pasul cu facultatea.

  3. Romania se afla pe ultimul loc in Europa la calitatea invatamantului superior, caci Universitatile au devenit niste mosii ale unor indivizi (inculti si incompetenti) care au ajuns la catedre prin mecanisme balcanice si nu pe baza unor concursuri reale. Ca atare, acesti pseudoprofesori (universitari) nu au cum sa dezvolte competente intelectuale si profesionale tinerilor care se inscriu la universitatile romanesti! Astfel, in Romania nu avem universitati, ci banale tiparnite de diplome! Cand se vor pune lucrarile de diplome pe net, 80 % dintre cei care le-au dobandit in ultimii 75 de ani raman fara studii superioare, iar procentajul se aplica si celor care predau astazi in universitatile romanesti (inclusiv la Bucuresti, Cluj si Iasi)!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Mihaela Nabăr, World Vision România: Conectarea între un cadru didactic și un elev pe WhatsApp nu înseamnă educație. Ar trebui să transformăm profesorul din transmițător de informații în personaj care creează și știe să creeze conținut digital

Formarea profesorilor ar trebui să fie despre transformarea lui din transmițător de informații în personaj care creează și știe să creeze conținut digital, susține Mihaela Nabăr, directorul executiv al World…
Vezi articolul

Ministerul reformei de formă. După un an de la punerea în consultare publică, proiectele de înființare a Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare și a Institutului de Științe ale Educației au fost abandonate

În urmă cu un an, ministerul Educației a pus în dezbatere publică două proiecte de hotărâri de Guvern prin care se vor înființa Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare și…
Vezi articolul