Sute de profesori, studenți și cercetători în didactică – la Politehnica București, la Congresul European al Federației Profesorilor de Franceză. Cinci întâlniri cu formatori de la universități din Franța și Constanța despre mentorat și pedagogie digitală

5.915 vizualizări
Foto: Asociația Profesorilor de Franceză din România
Sute de profesori, formatori, studenți și cercetători în didactică au fost la București, la Congresul European al Federației Internaționale a Profesorilor de Franceză, potrivit unui comunicat de presă al organizatorilor, remis Edupedu.ro după eveniment. Participanții, printre care și profesori la început de carieră, au avut săptămâna trecută cinci sesiuni ținute de profesori de la universități din Franța și Constanța despre mentorat și pedagogie digitală.

La eveniment au participat, pe lângă profesorii de franceză și actuali studenți și „cercetători în domeniul didacticii, al limbii și al literaturii franceze, respectiv al francofoniei, responsabili ai învățământului de și în limba franceză, cu precădere din sistemul național de educație, reprezentanți ai instituțiilor francofone precum Ambasada Franței, Institutul francez, OIF, AUF, parteneri naționali sau internaționali ai FIPF, CECO, CEO, ARPF, responsabili asociativi din structura comisiilor europene ale FIPF, reprezentanți ai societății civile interesați de francofonie și de inovație în educație”.

În prima zi a congresului, de exemplu, a avut loc „o activitate dedicată tinerilor profesori, intitulată « Jeunes enseignants », cu participarea a 25 profesori sau viitori profesori, inițată de vicepreședinta FIPF Doina Spiță pe tema mentoratului asociativ”.

Cele cinci sesiuni de la Congresul „au privilegiat constituirea unui Forum francofon al inovației în educație, conceptul de inovație fiind definit, dincolo de componenta digitală, fără îndoială esențială, în jurul ideilor de dezvoltare profesională, pedagogie activă, interdisciplinaritate, parteneriat, deschidere către societate și piața muncii”, mai scrie în comunicatul de presă trimis Edupedu.ro.

Redăm comunicatul de presă integral:

Clopoțelul de începere a noului an școlar a sunat pentru profesorii de franceză pe 7 septembrie, la Universitatea Politehnică București

Sâmbătă, 7 septembrie, Universitatea Politehnică București, ora 12.00: scurtă pană de curent. Se oprește liftul. Câteva persoane sunt blocate în ascensor. Un moment scurt de panică. E lume deja în săli, iar alții urcă grăbiți ca să ajungă în 2.1, 3.2, 4.2…

Formatorii au reacționat imediat și se gândesc la reformularea atelierelor, bazându-se numai pe resursele fără tehnologie. A fost o scurtă lecție despre cât de repede se poate adapta el, profesorul, și despre imensul său rol. Bineînțeles că peste câteva minute curentul a revenit și totul a decurs conform scenariului inițial.

S-a întâmplat în ultima zi la Al Patrulea Congresul European al Profesorilor de Franceză de la București unde 700 de profesori, formatori, studenți s-au bucurat de prima mare întâlnire față în față de după pandemie. Derulat sub deviza « Ensemble en français ! Réfléchir, échanger, agir sur le monde d’aujourd’hui et de demain », acesta a fost organizat de Asociația Profesorilor Francofoni din România (ARPF).

Profesori de limba franceză și de discipline nonlingvistice predate în limba franceză din lumea întreagă, cu precădere din Europa, de la toate nivelurile de învățământ (preșcolar, școlar, universitar) studenți viitori profesori de franceză, cercetători în domeniul didacticii, al limbii și al literaturii franceze, respectiv al francofoniei, responsabili ai învățământului de și în limba franceză, cu precădere din sistemul național de educație, reprezentanți ai instituțiilor francofone precum Ambasada Franței, Institutul francez, OIF, AUF, parteneri naționali sau internaționali ai FIPF, CECO, CEO, ARPF, responsabili asociativi din structura comisiilor europene ale FIPF, reprezentanți ai societății civile interesați de francofonie și de inovație în educație au participat la acest eveniment de anvergură internațională.

Prima zi a debutat cu o activitate dedicată tinerilor profesori, intitulată Jeunes enseignants, cu participarea a 25 profesori sau viitori profesori, inițată de vicepreședinta FIPF Doina Spiță pe tema mentoratului asociativ.

Congresul a cuprins 5 axe tematice:

Symposium 1: Franceza în contextul plurilingvismului, prezidată de Michel Candelier, profesor emerit la Université du Maine, Le Mans, Franța;

Symposium 2: Diversitatea culturală a francofoniei, prezidată de Jean-Pierre Cuq, profesor emerit la Université Côte d’Azur, ADEF Aix-Marseille, Franța;

Symposium 3: A învăța și a preda în epoca digitalizării, prezidată de Rennie Yotova, director al Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF), Direcția învățării limbii franceze (DEAF);

Symposium 4: Dezvoltare profesională, prezidată de Monica Vlad, profesor universitar la Universitatea Ovidius din Constanta, România, Director al Institutului de Studii Doctorale.

Symposium 5: Limba franceză și societatea, prezidată de Cynthia Eid, profesor și cercetător, director pedagogic în Grupul IGS , Paris-Lyon și Toulouse, Franța.

Axele tematice ale Congresului au privilegiat constituirea unui Forum francofon al inovației în educație, conceptul de inovație fiind definit, dincolo de componenta digitală, fără îndoială esențială, în jurul ideilor de dezvoltare profesională, pedagogie activă, interdisciplinaritate, parteneriat, deschidere către societate și piața muncii.

Pe lângă activitățile științifice și formative, participanții au avut ocazia să se bucure de tururi nocturne ale Bucureștiului, de excursii la Muzeul Satului, la Castelul Bran și Peleș și de două recitaluri muzicale, susținute de naistul de 15 ani Cristian Ceaușu din Brăila, laureat al Trofeului Românii au talent din 2024, și de cântărețul francofon KEO cu trupa sa.

În încheierea Congresului, vicepreședinta Federației Internaționale a Profesorilor de Limbă Franceză, Doina Spița, a dat citire unei Declarații care reprezintă angajamentul profesorilor participanți de reformare și modernizare prin încurajarea inovației și adaptarea creativă la dinamica societății, respectiv întărirea dialogului profesional în favoarea și prin intermediul limbii franceze, în contextul plurilingvismului.

Federația Internațională a Profesorilor de Franceză (FIPF) este o organizație internațională nonguvernamentală creată în 1969, recunoscută pentru rolul jucat în promovarea și difuzarea limbii franceze în lume, grație celor 200 de asociații locale și naționale, repartizate în 8 comisii, și celor aproape 80.000 de membri benevoli activi în peste 120 de țări de pe cele 5 continente.

Asociaţia Română a Profesorilor Francofoni este afiliată Federaţiei Internaţionale a Profesorilor de Franceză, fiind o asociație nonguvernamentală, nonprofit, autonomă şi apolitică, reprezentată de cei peste 1.200 de membri, profesori de limba franceză din 25 de sucursale din ţară, și având o istorie care a început în 1990. În favoarea ambiției noastre de a organiza acest congres european în România, un rol important l-a jucat și recunoașterea de care se bucură asociația noastră în cadrul Federaţiei Internaţionale a Profesorilor de Franceză, excelenţa activităţii ARPF fiind recompensată prin acordarea, cu ocazia Congresului mondial din iulie 2021, derulat în Tunisia, a distincţiei onorifice Trofeul FIPF. În acelaşi timp, România este cea mai mare ţară francofonă din regiune.

Pentru participanții la Al Patrulea Congres European al Federației Internaționale a Profesorilor de Franceză, numit metaforic de Președinta FIPF Cynthia Eid drept „cea mai mare sală de clasă din lume”, clopoțelul de început de an a sunat puțin mai devreme punând în ghiozdanele profesorilor prezenți inovație și bucurie.

Acest eveniment apreciat la superlativ de toată lumea nu ar fi fost posibil fără concursul partenerilor instituționali Ministerul Educației, Universitatea Politehnică din București, Ambasada Franței, France Éducation, RFI, TV5 Monde, Francophonia, Cavilam, Alliance Francaise, Organizația Internațională a Francofoniei, AUF, Centrul de Carte Străină SITKA, Academie Française de Montpellier, Alliance Française France, amU Aix Marseille, Arduf, Association Internationale des Études Québécoises, Bayswater, Ciel Strasbourg, Centre Linguistique – Franche Compté CLA, Clé International, CNED, Editura Didier, Centre Méditerranéen d’Études Françaises, École Suisse, Elfe École de Langue Étrangère , Editura Eli, Editura Hachette, Institutul Francez București, Revista Le Français dans le Monde, Need Nouvelle École Digitale, Québec Ville d’études, Samir, Universitatea Côte d’Azur”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aproape 12.000 de candidați la concursul de angajare în Învățământ 2024 se pot titulariza dacă găsesc post disponibil, alți 10.600 pot fi doar profesori suplinitori – rezultatele inițiale. 5.900 nu au reușit să ia nota 5

Rezultatele de la Titularizare 2024 au fost publicate marți la ora 12:00 de Ministerul Educației, iar acestea arată că 11.928 de lucrări scrise au fost notate cu peste 7. Asta înseamnă aproape…
Vezi articolul

13 ateliere practice pentru profesorii de la școlile de stat, organizate gratuit de profesorii unei școli private. Cum să te conectezi cu elevii, cum să comunici cu părinții, cum să te relaxezi

De miercuri 6 mai până pe 20 mai, profesorii școlii Avenor College organizează 13 ateliere practice destinate profesorilor de la școlile publice, anunță instituția într-un comunicat trimis Edupedu.ro. Profesorii vor…
Vezi articolul

Un corp profesionist de profesori evaluatori pentru BAC și Evaluarea Națională – cerut de profesorul Liviu Papadima / Selecția evaluatorilor de la BAC să fie mai eficientă și cu expertiză pentru examene naționale – susține directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara

Profesorul universitar al Facultății de Litere, din Universitatea București, Liviu Papadima, a cerut constituirea unui corp profesionist de evaluatori pentru examenul de Bacalaureat, în emisiunea Info Edu de miercuri 20 martie.…
Vezi articolul

Structura anului școlar 2019-2020 – Semestrul al II-lea să înceapă după vacanța de iarnă sau o vacanță mai scurtă – printre planurile ministrului Educației

Structura anului școlar 2019-2020 aduce modificări față de structura acestui an, a anunțat Ecaterina Andronescu. Semestrul al II-lea să înceapă imediat după vacanța de iarnă, iar examenele din vară –…
Vezi articolul

Rezultatele chestionarului sindicatelor: aproape 78% dintre profesorii respondenți spun că sunt de acord cu „prorogarea” încheierii situației școlare pe semestrul I / 67% susțin declanșarea grevei generale începând cu 10 ianuarie 2022

77,8% dintre respondenții unui chestionar al federațiilor sindicale din învățământ spun că sunt de acord cu „prorogarea” încheierii situației școlare pe semestrul I, iar 67,5% susțin declanșarea grevei generale începând…
Vezi articolul