”De ce eu am respectat cu sfințenie toate regulile, mi-am pus afacerea pe butuci și am mari probleme financiare, iar lui Teodosie i se permite să sfideze legea?” – e o întrebare pusă obsesiv de zeci de cititori G4Media.ro. Scandalos în afacerea înaltului prelat nu e doar comportamentul său, unul care urmează un tipar provocator cunoscut bine de un deceniu, ci protecția totală de care se bucură. Statul și Biserica Ortodoxă sunt îngenuncheate de un personaj care a dovedit că regulile sunt doar pentru căței.
De la începutul pandemiei, Teodosie a încălcat permanent regulile, cu protecția poliției, procurorilor și Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe. A folosit lingurița comună pentru împărtășanie, inclusiv pentru copii, și a repetat slujba de Înviere, chemând credincioșii să încalce regulile impuse de autorități. A făcut-o cu bună știință. A sfidat legea și ierarhia bisericească. A vrut să provoace și să alimenteze nemulțumirea firească a oamenilor pe fondul interzicerii dreptului la mișcare.
Pe scurt, a jucat politic. Nu întâmplător a fost luat în brațe de Sputnik, organul propagandei ruse, care are ca miză exact lărgirea faliilor din societate.
A jucat politic așa cum o face de o viață, de când s-a pus total în slujba politicienilor – mai ales PSD – și i-a servit în toate campaniile electorale, câștigând protecția care îl face acum intangibil. În 2004, în 2008, că era pentru Adrian Năstase sau pentru Radu Mazăre, Teodosie organiza faraonice ceremonii religioase de luat lumină la malul mării. Într-o analiză din 2016, Info Sud-Est a scris pe larg despre serviciile făcute de Teodosie politicienilor, despre legăturile dintre el, Năstase, Miron Mitrea și Radu Mazăre. Influența politică pe care a câștigat-o și legăturile subterane cu lumea de dinainte de 1989 l-au ajutat pe Teodosie să devină unul dintre cei mai influenți ierarhi ai BOR, atât de puternic încât influențează decisiv Sfântul Sinod și îl poate sfida fără teamă pe Patriarhul Daniel.
Dar cine e Teodosie, șeful Arhiepiscopiei Tomisului? A fost recrutat de Securitate în 1987, era ocolit de Bartolomeu Anania (care scria în Jurnalul său că ”trebuie mai multă grijă asupra celor care intră în Sinod”), el este descris de cunoscătorii bisericii drept un arghirofil fără seamăn, cuprins de agitație până și pentru închiderea de către autorități a unei terase din Mamaia deținute de un apropiat.