SURSE Toate liceele vor putea organiza examen de admitere la clasa a IX-a, acolo unde există concurență, potrivit proiectului de lege a învățământului preuniversitar / Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a va fi înaintea admiterii și susținută de către toți elevii

10.816 vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Liceele din întreaga țară vor putea organiza concurs de admitere pe 90% din locuri, potrivit prevederilor din proiectul legii învățământului preuniversitar, varianta Deca, conform surselor Edupedu.ro. Reamintim forma precedentă a proiectului, lansat în dezbatere de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, propunea ca admiterea la liceu să poată fi organizată doar de către colegiile naționale pentru până la 90% din locurile disponibile pentru clasa a IX-a. Ulterior, în timpul dezbaterilor publice din vară, fostul ministru anunța că ar extinde opțiunea admiterii pentru toate colegiile, nu doar cele naționale.
  • Examenul de admitere la liceu ar urma să se aplice pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul următor intrării în vigoare a legii. Asta înseamnă că, dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, elevii care intră în septembrie 2024 în clasa a V-a ar da admiterea la finalul clasei a VIII-a, pe regulile din proiectul de lege, în anul vara anului 2028, potrivit surselor Edupedu.ro.

În actualul proiect de lege a educației Deca, orice liceu, indiferent de clasificare – colegiu național, colegiu, liceu teoretic sau tehnologic, grup școlar – ar urma să poată organiza admitere pe 90% din locuri pentru clasele la care la precedentele sesiuni a existat concurență, conform surselor Edupedu.ro. Concurența înseamnă mai mult de un candidat pe loc. Cu alte cuvinte, dacă pe cele 26 de locuri scoase la concursul de admitere pentru clasa de la profilul real, specializarea științele naturii, de exemplu, în anul anterior au fost 27 de candidați, atunci liceul ar urma să poată decide organizarea unui examen de admitere pentru acea specializare. Dacă în anul anterior nu a fost concurență, atunci nu poate organiza, mai arată sursele. Următorul an, liceele care nu au avut concurență nu mai pot organiza admitere.

Examenul de admitere la liceu înseamnă două probe scrise cu subiecte adaptate fiecărei specializări din fiecare profil, cu subiecte standardizate la nivel național, făcute de Ministerul Educației prin CNPEE, potrivit surselor Edupedu.ro. Adică Ministerul Educației ar urma să conceapă subiecte cu un grad de dificultate mai mare decât cele de la Evaluarea Națională pentru toate disciplinele, iar liceele vor da elevilor câte două teste. Pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, de exemplu, toate liceele care organizează admitere pentru aceste clase vor da subiectele făcute pentru disciplinele informatică și matematică. La specializările științele naturii, subiectelor vor fi din chimie și biologie sau matematică și biologie, spre exemplu.

Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a ar urma să fie susținută, ca acum, de către toți elevii și să fie organizată înaintea examenului de admitere la liceu. Noutatea din proiectul legii Deca ar fi că liceele pot pune condiție de intrare ca un procent din media de admitere să fie reprezentat de media de la Evaluarea Națională, pe lângă media de la concursul propriu. De exemplu, liceul ar putea stabili ca media de admitere să fie calculată ca 50% media de la Evaluarea Națională și 50% media de la concursul de admitere.

Liceele pot opta pentru admitere sau pot decide să rămână doar pe repartizarea computerizată, ca acum.

Elevii care nu au reușit să ocupe un loc într-un liceu prin procedura de admitere prin concurs sau care nu s-au înscris la concursul de admitere în niciun liceu participă automat la repartizarea computerizată care are loc imediat după concursul de admitere la liceu, pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională.

Elevii care nu au prins loc prin admitere vor depune opțiuni pe o listă, ca în prezent, pentru locurile rămase libere și vor fi repartizați computerizat pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională, conform informațiilor obținute pe surse de Edupedu.ro.

O procedură diferită ar fi pentru liceele vocaționale, conform surselor. Elevii vor avea de susținut două probe practice de admitere, la nivelul liceului, înaintea Evaluării Naționale. Apoi vor da Evaluarea și, pe baza acesteia și a probelor practice, vor fi admiși la liceele respective.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
SURSE Excepția prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, a fost eliminată din proiectului Legii învățământului superior
SURSE Dubla specializare pentru profesori ar urma să fie introdusă și la licență, împreună cu o bursă cât salariul unui cadru didactic debutant pentru cei care aleg această formare. Prevederile apar în proiectul Deca al Legii învățământului superior
SURSE Universitățile cu domenii de licență în științe și inginerie vor primi cu 33% mai mulți bani pentru burse și protecție socială, prevede proiectul Legii Deca, în care apare și un „Program Național” de sprijin pentru educație în științe exacte și inginerie / Cîmpeanu anunța „susținere privilegiată” pentru domeniile STIM
SURSE Universitățile vor da titlurile de doctor și tot ele vor verifica plagiatele. Instanțele capătă rol-cheie în cazurile de plagiat, în timp ce CNATDCU e retrogradat și transformat în comisie controlată de o direcție din Minister condusă de 6 ani de o apropiată a lui Sorin Cîmpeanu – Proiectul Deca al Legii învățământului superior
SURSE: UDMR a cerut ca Legile educației Deca să treacă prin asumarea răspunderii Guvernului, propunere respinsă de premierul Nicolae Ciucă / Calendarul adoptării noilor proiecte ale educației
BREAKING Surse: Mandatele nelimitate pentru rectorii care se suspendă din funcție sunt menținute în proiectul Legii învățământului superior care va fi prezentat de Ligia Deca, prin prevederea legală că mandatele trebuie să fie „complete” pentru a fi limitate
Proiectele legilor Educației vor fi prezentate în Guvern după perioada de vacanță, până la începutul sesiunii parlamentare, spune Ligia Deca
Ministrul Educației, Ligia Deca, le transmite părinților că nu vor exista schimbări bruște în sistem și orice modificare relevantă va fi anunțată din timp: “Legile vor viza bunăstarea elevilor și creșterea calității și echității”

13 comments
  1. Intrebare
    Daca am participat la Olimpiada Nationala de Coregrafie ( Constanta ,11-13 aprilie, 2023) si am obtinut locul 3 cu media 9,48 , consider ca nu este normal sa mai dau examenul practic la proba vocationala, adica balet, ci doar Testele Nationale. Stiu ca olimpicii cu premiul 1, nu dau Testele Nationale.
    Ar fi normal ca olimpicii cu premiul 2 s3 sa fie scutiti, mzcar, de examenul practic,
    Multumesc pentru raspuns,
    Eleva Pop Luana, Premiul 3 la Olimpiada de Coregrafie,
    Constanta /11-13 aprilie 2024

  2. Mda, de subliniat faptul ca se doresc cat mai multi elevi in scoli profesionale/ licee cu profil tehnic.. unde (procentual), s-a redus numarul de angajati in industrie… ca nu mai sunt maistri, mecanici, etc..
    Asta-i libertate?!?

    1. Nu știm ce se urmărește, dar clar se urmărește ceva…Ministerul nostru nu vrea să aibă „OMUL POTRIVIT LA LOCUL POTRIVIT” , adică să se meargă pe cunoașterea copilului încă din clasele primare, să i se descopere competențele și vocația. Exemplu simplu : un elev studiază vioară/pian/sport de performanță, din clasa I la un liceu vocațional, cu multe ore de studiu și de specialitate, cu multe eforturi și renunțări. E normal să-l pui pe acel copil să dea examen la același nivel cu copiii de la un liceu bazat pe matematică???? Oare nu ar trebui o programă diferită???? cei de la școlile de masă dau exameme la instrument/sport ???? Copiii cu CES, deși sunt recunoscuți că ar avea dizabilități, învață și dau examen după aceași programă cu copiii olimpici…O fi normal???? Lipsa de preocupare și de luciditate se vede , dar nu și la vârf… Păcat!

  3. trebuie musai sa ia caimacul si profesorii de liceu, pana acum mai mult meditau aia din gimnaziu, acum gata, pun pariu ca subiectele vor fi pe spranceana, eu chiar nu stiu de ce mai dau copii examene, cui foloseste, mai bine faci un tabel cu spagi pe licee si vezi de-ti permiti

  4. Ce nu este ok cu procedura actuala? Daca ai 27 de elevi pe 26 de locuri, vor fi distribuiti primii 26 de elevi, cel cu nota cea mai mica va fi distribuit la un alt liceu. Daca acceptam asa ceva, suntem o tara de lasi.

  5. De ce a mai fost lansată legea in consultate publica,dacă ii doare in cot de opinia majoritar negativă,privind examenele susținute direct la licee ???
    Analfabeții au înțeles ca elevii vor examen cu orice pret și au dat “ dezlegare “ la examene de admitere pentru toate liceele .🤦‍♀️😢

  6. Iar incepe prostia discriminatorie, de crearea de admiteri ”speciale” pentru copii ”speciali” ai unor parinti”speciali”. Copii buni, de la tara, nu au bani de meditatii pentru examene in plus, la materiile alese de muschii liceeler de fite. Copii din familii cu bani vor putea sa faca pregatirile necesare si apoi sa fie admisi, ocupand locuri care in mod normal nu li s-ar cuveni!
    Evaluarea NAtionala este un examen de admitere egal si corect pentru toti elevii, care ofera oricarui copil sansa sa ocupe orice loc din liceele din tara, dar nenorocitii care vor sa strice acest lucru au o mare durere in cot de echitate, de sansele egale pentru toti copii! Banii sa iasa, ca de aia e capitalism! Salbatic!

    1. Deci practic tu discriminezi copiii de la tara ca fiind mai prosti decat cei de la oras? Ca altfel nu inteleg logica ta de cacat. Un copil de la tara poate fi suficient de inteligent incat sa invete de unul singur si sa intreaca chiar superficiali “cu bani”. Am vazut acelasi fu-engrijism si discriminare ascunsa sub masca “bunei intentii” si in pandemie cand vi s-o rupt de copiii de la tara care nu aveau bani sa aibe conexiune la net sau tableta. Mars!

      1. Bai desteptule, nu se poate că pentru același finis sa faci doua probe diferite, decât dacă vrei să fie pentru unii mai favorizante. Îți pierzi banii de meditații pentru admitere date de copii cu potențial financiar!
        Tara de canalii!

  7. Cu o așa procedura de examen, se ridică mingea la fileu si cadrelor didactice de fizică, biologie, informatică sau chimie, din gimnazii, în marea sarabandă a pregătirilor din cadrul strict privat. Marele randament al învățământului românesc va trece, la propriu, în sufrageriile anumitor cadre didactice. Vor rămâne prea puțini nemulțumiți de salarii ca să se mai poată încropi o grevă. Acest proiect de lege este, pe toate părțile, o veșnică și dulce invitație la corupție și un atu în plus oferit famililor care vor să emigreze. E o jignire să mai vrei să trăiești într-o țară atât de strâmbă moral. Tinerii capabili vor pleca scârbiți cu prima ocazie, de obicei în primii ani de studenție. Aici urmează să se aleagă praful de… praf.

  8. Golăneală pe față. Îi vor supune cei mai valoroși elevi la un stres dublu si la o dubla concurenta, iar suspiciunile de frauda vor fi enorme. Inca de la prima aparitie in presa a acestei informatii (de anul trecut), tarifele pregatirilor in particular la profesorii acestor licee au sarit in aer. Suntem țara corupției și a nepotismului fără perdea. Asociatiile parintilor ar trebui sa ia urgent atitudine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Noi, cei din sistemul de educație, ar trebui să „rupem pisica în două” și să schimbăm acest tip de examen, înlocuindu-l cu o evaluare similară cu cea din clasa a VI-a, fără să mai punem o presiune imposibilă pe copii – apelul profesorului Viforel Dorobanțu pentru schimbarea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a

Viforel Dorobanțu, profesor de TIC și director al Școlii Gimnaziale Nr 1 din Curcani, județul Călărași, face un apel către colegii săi profesori în privința schimbării actualului sistem de evaluare…
Vezi articolul

Vacanță de două săptămâni pentru toți elevii și revenirea în format fizic doar în localitățile sub 6 la mie, propunere de „măsură fermă pentru limitarea transmiterii”, aplicabilă „imediat”, prezentată de USR-PLUS la Cotroceni / Prelungirea școlii în vară, decalarea cu două săptămâni „a examenelor de bacalaureat și de capacitate”

Vacanță de două săptămâni pentru toți elevii și revenirea în format fizic doar în localitățile sub 6 la mie, după cele două săptămâni, este una dintre propunerile exemplificate ca „măsuri…
Vezi articolul