Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, cere eliminarea condiției de înjumătățire a efectivelor de elevi din clasele terminale, potrivit unei scrisori obținută de Edupedu.ro, trimisă vineri către noul ministru al Sănătății, Ioana Mihăilă.
„Cunoscând faptul că în școli se respectă regulile de protecție împotriva îmbolnăvirilor cu virusul Sars-CoV-2, mai riguros decât în multe alte locuri, pentru a preveni agravarea pierderilor în educație și tulburărilor de socializare în rândul elevilor, conștientizând importanța procesului de învățământ, revenim la solicitarea noastră: (…) să se elimine condiția de înjumătățire a efectivelor de elevi din clasele terminale, (…) elevii din învățământul special să desfășoare activitățile didactice cu prezența fizică în școli”, se arată în scrisoarea obținută de Edupedu.ro.
Ministrul mai solicită analizarea oportunității utilizării testelor non-invazive „în unitățile și instituțiile de învățământ din România, în mod deosebit pentru testarea elevilor sau angajaților care prezintă simptome specifice pe durata programului de învățământ, precum și a celor care au luat la cunoștință că sunt contacți ai unor cazuri confirmate.”
Mai jos, scrisoarea integrală a ministrului educației
Ministerul Sănătății
Doamnei Ministru Ioana MIHĂILĂ
Având în vedere interesul comun de a asigura desfășurarea procesului de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică în interesul superior al elevului, cunoscând faptul că în școli se respectă regulile de protecție împotriva îmbolnăvirilor cu virusul Sars-CoV-2, mai riguros decât în multe alte locuri, pentru a preveni agravarea pierderilor în educație și tulburărilor de socializare în rândul elevilor, conștientizând importanța procesului de învățământ, revenim la solicitarea noastră nr.10326/23.03.2021 și vă rugăm să analizați cu celeritate propunerea Ministerului Educației de modificare a Ordinului nr. 3235/93/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât:
I. Elevii din învățământul special să desfășoare activitățile didactice cu prezența fizică în școli.
Avem în vedere nevoia de asigurare a dreptului la educație a acestor elevi pentru care este esențială activitatea de recuperare/reabilitare prin intervenții specifice de asigurare a continuității activităților de terapie ocupațională complexă și integrată și de terapii specifice de corectare și compensare. Subliniem că pentru asigurarea serviciilor de sprijin și asistență educațională, o componentă determinantă este interacțiunea directă, susținută emoțional, dintre preșcolar/elev și cadrul didactic. Elevii cu cerințe educaționale speciale au nevoie imediată de interacțiune cu cadrele didactice si colegii, au nevoie să revină la rutină și activitățile cu care erau obișnuiți, mai ales în cazul elevilor cu TSA pentru care rutina face parte din activitatea terapeutică și de recuperare. Activitatea didactică desfășurată cu prezență fizică este singura capabilă să evite excluderea şi/sau marginalizarea preșcolarilor/elevilor cu CES. Avem obligația de a respecta principiul nediscriminării – învățământul special dispune de organizare specifică, în conformitate cu prevederile legale în vigoare (Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, metodologii de organizare și funcționare), de ex. nr. redus de preșcolari în grupă/clasă și de a asigura șanse egale pentru categoria de copii vulnerabili (copii cu CES) – nevoi educaționale specifice, în funcție de categoria (tipul) și gradul de dizabilitate/afectare/cerință educațională specială. Formațiunile de studiu au efective mici (4-6 la elevii cu deficiențe grave/severe și 8-12 la elevii cu deficiențe moderate și ușoare).
Metodele și mijloacele de învățare și recuperare sunt eficiente doar atunci când interacțiunea elev-cadru didactic se derulează față în față în cabinete specializate care au dotarea corespunzătoare (cabinete de stimulare polisenzoriale, cabinete de stimulare psihomotrice, cabinete de logopedie, cabinete de kinetoterapie etc.). În mod mai mult decât evident, aceste servicii nu pot fi asigurate în online.
Pe de altă parte, fiecare școală specială dispune de cabinete medicale, cu medic pediatru și/sau specialist, asistente medicale și infirmiere, structuri pregătite pentru triajul epidemiologic și pentru intervenții medicale, dacă este cazul.
Prelungirea învățării online pentru elevii cu cerințe educaționale speciale adâncește, de la o zi la alta, riscul de eșec sau abandon școlar și riscul de dezvoltare a fobiilor școlare, a unor stări de anxietate și depresive. Învățarea în sistem online pentru acești elevi generează efecte negative foarte dificil sau chiar imposibil de recuperat. Este importantă modificarea ordinului comun, în sensul în care cei 27.750 de elevi din învățământul special să poată relua cursurile cu prezența fizică în unitățile de învățământ, imediat după vacanța de primăvară.
II. La art. 3 din Ordinul nr. 3235/93/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activităţii în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ în condiţii de siguranţă epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, cu modificările și completările ulterioare, să se elimine condiția de înjumătățire a efectivelor de elevi din clasele terminale, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie sanitară. Posibilitatea de pregătire a elevilor din clasele terminale pentru susținerea examenelor naționale este determinantă pentru viitorul acestora și pentru viitorul acestei națiuni. Posibilitatea prezenței fizice nediscriminatorii pentru elevii claselor terminale este cu atât mai importantă cu cât pentru aceștia va fi imposibilă recuperarea în anul școlar următor a pierderilor educaționale generate de criza sanitară.
În altă ordine de idei, în condițiile în care testele „non-invazive” sunt utilizate în școlile dintr-un număr din ce în ce mai mare de state europene, vă rugăm să analizați oportunitatea utilizării lor în unitățile și instituțiile de învățământ din România, în mod deosebit pentru testarea elevilor sau angajaților care prezintă simptome specifice pe durata programului de învățământ, precum și a celor care au luat la cunoștință că sunt contacți ai unor cazuri confirmate.
Precizând că Ministerul Educației susține necondiționat o informare corectă și completă asupra importanței și necesității vaccinării, prin Campania Națională „Vaccinare și Testare pentru Învățare”, precum și prin orice alte mijloace de promovare în limitele proprii de competență,
Vă mulțumim anticipat pentru analizarea prezentei cereri în interesul școlii românești,
MINISTRU
Sorin Mihai CÎMPEANU
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea