SURSE Regulile pentru „Săptămâna verde”, discutate la Minister cu 3 săptămâni înaintea începerii programului / Orar special, în fiecare dintre cele 5 zile, obligatoriu pentru elevi și profesori

15.556 de vizualizări
Foto: 117703052 © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com
În „Săptămâna verde” nu se vor organiza cursuri după orarul obișnuit al unităților de învățământ, ci va fi un program special, în fiecare dintre cele 5 zile, potrivit proiectului de ordin pentru aprobarea Metodologiei de organizare a Programului „Săptămâna verde”, document obținut pe surse de Edupedu.ro. Proiectul de ordin se află pe ordinea de zi a ședinței Comisiei de Dialog Social de la Ministerul Educației. Menționăm că aceste reguli sunt stabilite cu 3 săptămâni înainte să înceapă perioada în care școlile pot desfășura activitățile specifice programului.

UPDATE: Proiectul de ordin a fost avizat în cadrul Comisiei de dialog social și a fost trimis spre a fi publicat în Monitorul Oficial, după cum a anunțat Ministerul Educației.

Disclaimer: Documentul consultat de Edupedu.ro este un document în lucru. Acesta poate suferi modificări până la publicarea în Monitorul Oficial.

Potrivit structurii anului școlar 2022-2023, Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 27 februarie— 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe nu se planifică în același interval de cursuri (modul de învățare).

Conform proiectului de ordin, este obligatorie participarea la programul „Săptămâna verde” atât pentru copii și elevi, cât și pentru profesori. Activitățile desfășurate pot avea loc în interiorul școlii sau în afara acesteia, dar trebuie să se respecte prevederile legale cu privire la siguranța copiilor pe durata activității. Deplasarea în afara unității de învățământ trebuie să aibă un caracter educativ. În proiect apare că nu sunt permise deplasările elevilor pe durata întregului program (5 zile sau mai mult).

Fiecare școală sau grădiniță va avea o echipa de conducere. Din echipa de conducere vor face parte: directorul/directorul adjunct; 4-5 membri ai consiliului profesoral, dintre care un 1 membru va avea calitatea de „responsabil de mediu” și cel puțin 1 membru din comisia pentru realizarea orarului; 1-2 reprezentanţi ai consiliului elevilor; 1-2 reprezentanţi ai comitetului de părinţi; consilierul educativ şi/sau coordonatorul de proiecte; consilierul şcolar/mediatorul şcolar.

Echipa de conducere este cea care va stabili orarul pentru „Săptămâna verde”. Orarul va fi comunicat inspectoratului școlar de către conducerea unității de învățământ, cu cel puțin o săptămână înainte de perioada planificată pentru desfășurarea programului. De asemenea, această echipă va monitoriza desfășurarea programului și îi va analiza rezultatele, urmând să realizeze un raport sintetic care va fi prezentat în cadrul Consiliului Profesoral și al Consiliului Reprezentativ al Părinților. Raportul va fi încărcat pe o platforma dedicată.

Potrivit documentului, echipa de coordonare a proiectului, împreună cu educatorii, învățătorii sau diriginții, colectează și centralizează propunerile elevilor sau ale părinților, după caz, cadrelor didactice, precum și potențialilor parteneri pe plan local. Un articol din ordin stabilește că activitățile propuse trebuie să se poată desfășura fără contribuții financiare din partea copiilor, părinților, profesorilor și a școlilor.

Edupedu.ro a scris că școlile au obligația să desemneze un profesor responsabil de mediu, potrivit Ministerului Educației. În nota trimisă de Ministerul Educației se arăta că profesorul desemnat va fi responsabil cu promovarea principiilor dezvoltării durabile, care să contribuie și la deschiderea școlii spre comunitate pe teme de mediu, schimbări climatice.

Conform proiectului, o altă atribuiție a profesorului responsabil de mediu va fi să gestioneze poșta electronică a adresei dedicate de e-mail a unității de învățământ pentru acest program. O altă sarcină vizează asigurarea comunicării pe platforma dedicată pentru desfășurarea programului „Săptămâna verde”.

Monitorizarea prezenței în cadrul activităților

Directorul școlii sau al grădiniței va monitoriza prezența copiilor și a cadrelor didactice la activitățile programului „Săptămâna verde”. Activitățile educative aprobate sunt trecute în condica de prezență a profesorilor, iar absențele copiilor/elevilor sunt trecute în catalog, potrivit sursei citate mai sus.

Cum se face evaluarea programului

Evaluarea programului se va face prin două modalități. Pe de o parte, copiii și elevii își autoevaluează implicarea fie prin discuții libere, fie în scris, prin chestionare, mesaje, fiind ghidați de dirigintele clasei. Pe de altă parte, cadrele didactice vor evalua comportamentele de învățare individuală și de grup, precum și preocupările elevilor față de natură, schimbări climatice, protejarea mediului înconjurător, atât în timpul programului „Săptămâna verde”, cât și după ce acesta s-a încheiat.

În perioada în care are loc „Săptămâna verde”, inspectoratele școlare vor delega persoane (inspectori școlari, metodiști, membri ai Consiliilor Consultative) pentru a monitoriza activitățile organizate de școli și grădinițe.

Participarea elevilor și a cadrelor didactice, calitatea activităților și respectarea metodologiei se vor evalua în cadrul inspecțiilor școlare, după cum apare în documentul consultat de Edupedu.ro. La sfârșitul anului școlar, inspectoratele vor include în raportul privind starea învățământului un capitol referitor la programul „Săptămâna verde”.

În proiect este menționat că școlile vor participa la Competiția „Săptămâna verde” desfășurată la nivel județean/al municipiului București, în baza unui regulament elaborat de inspectoratul școlar. Fiecare unitate de învățământ va selecta o activitate din cele desfășurate pentru această competiție.

Cele mai bune 5 activități desfășurate în cadrul programului „Săptămâna verde” şi selectate la nivelul fiecărui județ şi al Municipiului București vor fi încărcate pe platforma dedicată, într-o secțiune specială și vor fi exemple de bună practică, promovate la nivel național.

Foto: 117703052 © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Școlile au obligația să desemneze un profesor responsabil de mediu, potrivit Ministerului Educației / Programul „Săptămâna verde” se va desfășura după o metodologie specifică
LISTA Disciplinelor legate de mediu din învățământul preuniversitar – proiect Strategia națională privind educația pentru mediu și schimbări climatice 2023 – 2030
OFICIAL Școlile pot aplica pentru statutul de „școală verde”. Care sunt comportamentele pe care trebuie să le dezvolte elevii unei „școli verzi”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Încercare de defăimare la adresa părintelui care a expus comportamentul abuziv al învățătoarei de la o școală din Târgu Mureș. Părintele care încearcă să o compromită pe mamă a trimis și un text de susținere pentru cadrul didactic „luat la cunoștință” de 14 persoane prezente la ședința cu părinții

Un părinte care a luat legătura cu Edupedu.ro în privința cazului învățătoarei Alexa Mariana de la școala gimnazială „Romulus Guga” din Tg. Mureș a trimis pe adresa redacției o încercare…
Vezi articolul

Trebuie să fim la școală și noi și copiii, dar trebuie să luăm măsuri cât se poate de ferme, fără să conteze costuri, sau cheltuieli – Pavel Lazarov, directorul Liceului Teoretic „Tudor Vladimirescu”, București: De ce nu facem absolut nimic pentru a susține învățământul în școală?

„De ce nu facem absolut nimic pentru a susține învățământul în școală prin măsuri absolute?”, este întrebarea pe care a adresat-o Pavel Lazarov, directorul Liceului Teoretic „Tudor Vladimirescu” din București,…
Vezi articolul

Un profesor de la Harvard se pregătește să predea un curs numit Taylor Swift / „Tot ceea ce ocupă mult timp într-un departament de engleză modernă a fost la un moment dat o formă de artă populară de prestigiu scăzut”

În semestrul de primăvară, Stephanie Burt, profesor de engleză la Universitatea Harvard, va preda un nou curs, „Taylor Swift și lumea ei”. S-au înscris aproape 300 de studenți, scrie New York…
Vezi articolul

Ligia Deca, după vizita de stat în Estonia: Avem provocări similare în ceea ce privește cariera didactică și nevoia de a atrage mai mulți profesioniști în zona științelor sau în ceea ce privește învățarea lecțiilor bune din pandemie privitoare la digitalizare

Avem provocări similare în ceea ce privește cariera didactică și nevoia de a atrage mai mulți profesioniști în zona științelor sau în ceea ce privește învățarea lecțiilor bune din pandemie…
Vezi articolul

Alexandru Rafila, despre începerea școlii: Simulările trebuie să înceapă de acum / Copiii din aceeaşi clasă trebuie să fie colegi, să discute unul cu celălalt, e nevoie de prezența profesorului / Să nu încercăm să îi transformăm în nişte cititori de tablete / Școlile cu un număr mic de elevi pot avea program normal

Simulările pentru anul școlar care va începe la 14 septembrie ar trebui să înceapă de acum, iar o clasă fizică ar trebui să aibă 15 elevi, spune profesorul Alexandru Rafila,…
Vezi articolul