UPDATE: Puțin peste 5 mii de posturi titularizabile, scoase la concurs anul acesta / Datele din ultimii 10 ani – analiză

6.492 de vizualizări
Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com
Numărul posturilor pentru angajarea pe perioadă nedeterminată din cadrul concursului de Titularizare 2022 este puțin peste 5.000 la nivel național, potrivit Ministerului Educației. Inițial, informația publicată pe surse de Edupedu.ro era că ar fi puțin peste 4.000 de posturi titularizabile scoase la concurs. Acest număr a suferit mici variații din 2012 și până în 2021, potrivit Raportului privind starea învățământului învățământului preuniversitar din România 2020-2021.

UPDATE: Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, numărul posturilor titularizabile este puțin peste 5 mii. – detalii aici

  • Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

De menționat este că în 2018 au fost scoase cele mai multe posturi pentru angajare pe perioadă determinată. Atunci au fost peste 67.700 de posturi în total. Dintre acestea, aproape 4.500 au fost titularizabile, iar peste 63.200 au fost netitularizabile.

Pe de altă parte, anul cu cele mai multe posturi titularizabile a fost 2012. În acel an au fost 6.692 de posturi pe perioadă nedeterminată. De asemenea, tot atunci au fost cele mai puține posturi publicate pentru concurs, fiind un număr de 38.232. Dintre acestea, peste 31.500 au fost pentru angajare pe perioadă determinată.

AnulTotal posturi vacante / rezervate publicate pentru concursTitularizabile pentru concurs / angajare pe perioadă nedeterminatăNetitularizabile pentru concurs / pentru angajare pe perioadă determinatăProcent posturi titularizabile
201238.2326.69231.54017.50%
201345.1266.07439.05213.46%
201441.7704.76137.00911.39%
201544.3414.18940.1529.44%
201649.9924.42245.5708.84%
201758.4864.93053.5568.42%
201867.7034.49963.2046.64%
201961.0644.13656.9286.77%
202059.1184.03055.0886.81%
202157.2554.81552.4408.40%
202267.8225.16362.6597.61%

În 2012, din cele 6.692 de posturi de angajare pe perioadă nedeterminată, peste 4.260 au fost în mediul urban și peste 2.420 în mediul rural. În privința posturilor rezervate complete, în 2012, peste 7.000 au fost în mediul urban și peste 4.800 în mediul rural. De precizat este că numărul posturilor rezervate incomplete a fost de 8.461 în mediul rural și peste 11.000 în mediul rural.

Din datele de mai sus se poate observa că numărul total al posturilor (atât cele titularizabile, cât și cele netitularizabile) a început să scadă după anul 2018. În 2019 au fost în total 61.064 de posturi, în 2020 – 59.118 și în 2021 – 57.255.

În legătură cu numărul posturilor titularizabile din perioada 2012-2021, se poate afirma că cele mai multe sunt în mediul urban. Diferența dintre numărul de posturi titularizabile din mediul urban și numărul celor din rural a fost mai mică în următorii ani: 2013 (3.141 în urban și 2.933 în rural) și 2014 (2.699 în urban și 2.062 în rural).

O diferența de peste 2.100 de posturi dintre urban-rural a fost înregistrată anul trecut. Atunci au fost 3.500 de posturi titularizabile în urban și 1.315 în mediul rural. Cea mai mare diferență a fost înregistrată în 2018: 3.352 de posturi titularizabile în urban și 1.147 în rural. Acest lucru înseamnă că diferența a fost de peste 1.540 de posturi.

În privința posturilor pentru angajare pe perioadă determinată, există diferențe între numărul posturilor complete din urban și numărul posturilor complete din rural, cele mai multe fiind în mediul urban. În 2018 a fost o diferență de peste 5.100 de posturi între urban-rural: 11.956 în mediul urban și 6.854 în mediul rural.

Referitor la posturile rezervate incomplete, sunt situații în care numărul posturilor din rural este mai mare decât cel din urban. În perioada 2012-2017 și în 2021 au fost mai multe posturi incomplete în rural decât în urban. Cele trei excepții au fost reprezentate de anii 2018, 2019, 2020.

Potrivit sursei amintite anterior, „începe să se resimtă o criză de cadre didactice” în următoarele domenii: „științe” (matematică, fizică, chimie) și „inginerie” (pentru învățământul tehnic).

Amintim că profesoara Nina Vasile a scris despre repetarea nejustificată pe termen nelimitat a concursului de Titularizare: „Adevărul este că titularizarea, în formula și sensul actual, este imposibilă pentru majoritatea candidaților ce repetă concursul mulți ani, cu note peste 7. Aberația care a devenit acest concurs de intrare, repetată în învățământ, se perpetuează în ciuda unor disfuncționalități din ce în ce mai grave, întreținute în mare parte tocmai de ceea ce decurge din situația existenței statutului de suplinitor mai mult de un an.” – detalii aici

Reamintim proba scrisă a examenului de Titularizare 2022 se desfășoară miercuri, 13 iulie, potrivit calendarului oficial. Conform procedurii trimise inspectoratelor școlare, candidaţii au obligaţia de a redacta lucrarea scrisă cu cerneală sau pix de culoare albastrăDesenele/graficele se pot realiza şi cu creion negru. Este interzisă utilizarea instrumentelor de scris (stilou, pix) a căror cerneală se poate șterge

Informații de context

În anul şcolar/universitar 2021-2022 au fost 237.900 de profesori, educatori, învățători, și profesori universitari, cu 3052 mai mulți față de acum doi ani, potrivit datelor INS. – detalii aici

Raportul profesor/ elev a rămas neschimbat: unu la 15, deși în ultimul an a fost modificat numărul de elevi dintr-o clasă, dar a crescut și numărul de elevi cu 1200 de la un an la altul. (2021-2022 față de 2020-2021).

Ordinul ministrului Educației nr 3.164 din 21.01.2020 a scăzut numărul de elevi dintr-o clasă, de la cel mult 28 la maximum 26, pentru clasele teoretice, și la 24 pentru celelalte tipuri de învățământ secundar superior, liceu și școală profesională. Regula s-a aplicat pentru elevii de clase la început de ciclu, adică cei care au intrat în toamna lui 2021 în clasele pregătitoare, a V-a și a IX-a.

Numărul de elevi necesar pentru formarea unei clase pentru fundamentarea cifrei de școlarizare la clasa a IX-a din anul școlar următor a fost redus de la maximum 28, la maximum 26 pentru clasele de la filierele teoretice și la 24 pentru celelate tipuri de învățământ secundar superior, liceu și școală profesională, potrivit Ordinului ministrului educației nr 3.164 din 21.01.2020.

Citește și:
Titularizare 2022: Puțin peste 5 mii de posturi titularizabile, potrivit unui comunicat / Ministrul Educației califică „extrem de îngrijorător” numărul redus de posturi titularizabile la disciplinele la care se susțin probe scrise la examenele naționale
Titularizare 2022: Miercuri, 13 iulie, are loc proba scrisă. Sunt interzise instrumentele de scris a căror cerneală se poate șterge / Când poate fi anulată lucrarea – procedura de concurs
Profesoara Nina Vasile, despre repetarea nejustificată pe termen nelimitat a concursului de Titularizare: Ce-ar fi să se dea în fiecare profesie mereu examenul de intrare?
Numărul profesorilor a crescut ușor în ciclurile primar și gimnazial și a scăzut la liceu și școli profesionale în 2022, față de anul școlar anterior / Statistic, unui profesor îi revin 15 elevi în școala românească – date INS

Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. De ce nu sunt titularizabile ????????????????????????????????
    Pentru că majoritatea din mass media nu cunoaște sistemul. Directorii împreunbă cu ISJ/ISMB Nu doresc scoaterea la concurs a tuturor posturilor care se pot forma la una două sau chiar trei unități de învățământ așa cum s-au format și în anul 1990.
    Cum să există la nivelul țprii 4000 de posturi și la suplinire 35.000-40.000 de postuti.
    Mergeți în septembrie 2022 la sectorul 3, din București, unde se repartizează educatorii și învățătorii și veți vedea câte posturi sunt numai în București.
    La data de 01 iunie 2016 cartelul sindical din preuniversitar reproșa Guvernului Cioloș, că numai în București există peste 2000 de clase din învățământul preuniversitar, care au înscris peste 30 de levi la clasă în loc de maxim 25 de elvi, conform art. 63 din Legea nr. 1/2011.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Integrarea creativității în toate disciplinele, măsură recomandată tuturor profesorilor din România de Ministerul Educației, după rezultatele dezastruoase la testele de gândire creativă PISA 2022: folosiți tehnologia și învățarea prin investigație, cea bazată pe proiecte și prin joc

Gândirea creativă a elevilor din România este la pământ, arată rezultatele PISA 2022, evaluare care a testat această competență esențială pentru noile generații. Elevii de 15 ani testați au clasat…
Vezi articolul

Ce înseamnă evaluarea digitalizată a lucrărilor de la simulările pentru Evaluarea Națională și BAC 2024. Un profesor va corecta, de regulă, 50 de lucrări, inclusiv de acasă

Un profesor va avea de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională și Bac 2024, potrivit procedurii Ministerului Educației. Lucrările vor fi scanate și încărcate…
Vezi articolul