SURSE Profesorii cu doctorat ar putea să nu mai primească sporul de 15%, potrivit prevederilor din proiectul de ordonanță pentru economii la buget

24.846 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Profesorii cu doctorat ar putea să nu mai primească indemnizația de 15%, dacă proiectul de ordonanță de urgență va fi adoptat în forma inițială, potrivit surselor Edupedu.ro. Concret, în proiectul de ordonanță este precizat ca sporul pentru titlul de doctor să fie dat doar persoanelor care au în fișa postului atribuiții ce permit verificarea lunară a activității suplimentare.
  • G4Media a scris în exclusivitate că, potrivit proiectului de ordonanță, vor fi oprite angajările la stat, vor fi înghețate salariile, achizițiile de mașini și mobilă vor fi interzise.

Potrivit surselor Edupedu.ro, s-a pus următoarea problemă: dacă într-o școală sunt doi profesori de matematică (unul are doctorat, iar celălalt este fără doctorat), cum ar putea decide școala că postul pe care este încadrat profesorul cu doctorat justifică faptul că pentru acest post să se acorde indemnizația de doctorat.

Conform surselor de mai sus, această formă ar putea duce la eliminarea indemnizației de doctorat în învățământul preuniversitar.

În proiect apare că cei care conduc instituțiile publice, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, au obligația de a identifica și aproba posturile care implică atribuții specifice care justifică indemnizația de doctorat.

Art. VII – „(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a identifica și aproba posturile care implică atribuții specifice obiective și cuantificabile care justifică acordarea indemnizației prevăzute la alin.(1) al art.14 din Legea-cadru nr.153/2017.

(2) Odată cu aprobarea posturilor pentru care se justifică deținerea titlului științific de doctor, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de dispune modificarea fișelor de post, prin stabilirea unui set de atribuții obiective și cuantificabile care să fie avute în vedere de conducătorul structurii cu prilejul verificării modului în care activitatea personalului care deţine titlul ştiinţific de doctor este valorificată în mod suplimentar.”

Foto: Proiectul Ordonanței de Urgență pentru economii la buget

În prezent, indemnizația de doctorat de 15% este dată persoanelor care își desfășoară activitatea în domeniul pentru care deține titlul.

FOTO DOCUMENT – Legea nr. 153/2017 – cum este în prezent

Edupedu.ro a scris joi că sindicatele profesorilor solicită premierului să nu fie tăiate bugetele de salarii din Învățământ. În documentul trimis către premierul Ciucă, reprezentanții profesorilor cer eliminarea celor două articole din proiect care fac referire la sporul de doctorat.

În motivarea sindicatelor se arată că „dispozițiile în cauză sunt lipsite de claritate și susceptibile de interpretări eronate, chiar abuzive. Din moment ce acordarea indemnizației pentru titlul științific de doctor este condiționată de desfășurarea activității în domeniul pentru care persoana deține titlul, modificarea textului în sensul propus este nejustificată.”

Iată ce prevede Legea Educației Naționale – când se echivalează titlul de doctor cu gradul I:

Art. 242 – „(7) Personalului didactic încadrat în învățământul preuniversitar, care a obținut titlul științific de doctor în domeniul în care poate fi încadrat sau în domeniul științelor educației și care îndeplinește cumulativ condițiile de formare inițială și condițiile de vechime la catedră de minimum 4 ani de la obținerea definitivării în învățământ, i se acordă gradul didactic I, în temeiul prevederilor unei metodologii specifice, elaborate de către Ministerul Educației și Cercetării.”

Citește și:
DOCUMENT Sindicatele profesorilor solicită premierului să nu fie tăiate bugetele de salarii din Învățământ: Concursul de titularizare este pus sub semnul întrebării

25 comments
  1. Un profesor care are deja sustinut doctoratul foloseste abilitatile cognitive dobandite si nu mai poate psihic sa faca aceasta separare. Este firesc ca statul sa ii recunoasca valoarea. Aceasta lege care prevede lucruri care trebuie votate in alt mod este dovada lipsei de profesionalism a organelor legislative din care fac parte oameni fara studii juridice. Dupa opinia mea pertinenta asa cum nu poti fi profesor, fara studii in domeniu si studii psihopedagogice nu ar trebui sa faca parte din Senat si Camera Deputatilor decat oameni cu studii juridice care sa aiba minim 10 ani experienta in domeniu. Un doctor nu poate profesa fara diploma. Nu este corect ca cei care fac si voteaza legi si fac parte din organele legislative ale tarii sa nu detina studii in domeniul juridic. Daca nu se elimina acel articol abuziv trebuie sesizat avocatul poporului. Si asa indemnizatia a fost platita in 2023 la nivel de 2018. Asta este respectul Statului Roman. Si pe linie de sindicat ar trebui sa se faca proteste mai ales ca s-au votat legi care pun oamenilor pumnul in gura cand e vorba de cererea drepturilor.

  2. Pensiile speciale nu vor sa le elimine. Acum au gasit o alta modalitate. Doctoratul profesorilor……! Rusine sa le fie politicienilor.

  3. Profund injust ! Așa se întâmplă când invidia și răutatea ajung să-i acopere pe toți la grămadă, fără discernământ. Chiar dacă sunt și profesori care și-au obținut doctoratul prin muncă, hai să-i pedepsim și pe ei , pentru că credem că l-au obținut tot precum politicienii… Incredibil în ce țară trăim.

  4. Sporul nu este de 15%… Este de 50% din salariu minim pe economie. Iar acești bani nu se primesc în vacanțe ci strict cât ești la catedră. Eu am obținut titul de doctor în 2020 dar am ales să parcurg și gradul II iar în anul școlar 2023/2024 voi avea inspecția specială pentru gradul I. Lucrez la experimentul meu, este o cercetare inovativă, muncesc. Nu toți cei care au titul de doctor au plagiat sau și-au atribuit pe nemeritate acest titul. Eu am avut nevoie de foarte mulți bani pentru experiment, pentru statistică, pentru publicații internaționale, reviste cu cotații bune, etc…O mare nedreptate se va produce dacă va trece această lege…

    1. Si daca aveti titlul de doctor de ce nu ati aplicat pt o catedra in invatamantul universitar unde ati putea continua activitatea de cercetare si unde titlul ar avea relevanta? Daca nici de masterat nu se tine cont in salarizare, ultimele studii in salarizare sunt S , dar cu ciclul 1 Bologna, atunci , intreb, de ce nu se acorda si pentru master macar 7-8 % spor din cei 15% spor pentru doctorat.

      1. Nu se compară masteratul cu doctoratul. Masteratul nu se deosebește prea mult de licență. Doctoratul, dacă e obținut serios, îndeamnă cu totul altceva : cercetare, publicații internaționale, o lucrare originală, științifică.La masterat se întră tot la fel de ușor ca la licență și se iese la fel . La doctorat, sunt mult mai puține locuri și ești verificat și reverificat…

      2. De ce sa nu se plătească Masterul tuturor chiar așa. Și licența și la fel și doctoratul celor care îl au. In cercetare nu se plătește doctoratul dacă tot e așa de relevant, se plătește un salariu și atât. Și să nu se mai plătească gradul I care și așa seamnă foarte tare cu doctorul prin lucrarea de susținere și care e doar o pseudo-cercetare cu iz de doctorat.
        În prezent doctoratul și așa nu se plătește complet, vă grăbiți să vă asigurați că nu mai există nici sporuri?

    2. Sporul de doctorat intră în calculul indemnizației de concediu pentru odihna deci îi primiți și când vă aflați în concediu de odihnă . Ceea ce nu se plătește în vacanțele școlare este plata orelor cu ora .

    3. Cei care fac legi sa detina obligatoriu studii juridice. Oricum prin acest articol d elege abuziv s-a demonstrat inca odata ca prostia nu are limite iar invidia si ofuscarea au atins cote periculoase.

  5. Doctorate…în orice,numai să fie,că dă bine,…oare când se va pune accent pe talentul pedagogic al profesorilor?…acela de a face școala și orele atractive, de a nu fi un rob al programei și al predatului la nesfârșit și fără sens,care îndeamnă copii spre zona gri a meditațiilor!
    Da,e bine că iei niște bani în plus,dar copii,cel puțin majoritatea lor, vor rămâne cu acel nivel mediocru acceptat de societatea noastră!

  6. Dacă inteligența nu este stimulată, vom avea tâmpițI fără pregătire intelectuală atestată științific! Pentru câțiva șmecheri, acuzăm majoritatea cercetătorilor onești, care obțin diploma de doctor, după o muncă cinstită, fără plagiat! Deci,nu sunt de acord cu scoaterea procentului de 15% din salarizarea profesorilor atestațI în personalitatea capacității științifice, care au contribuit la formarea elitelor în învățământul superior, prin cercetarea corectă, de calitate în studiile doctorale! Cine este doctor în învățământ prin valoarea lucrării, merită să fie stimulat financiar! Un om valoros are o singură carte de vizită: viață intelectuală probată prin semantica unicat al descoperirii argumentelor profunde ale cercetării necercetatelor! Adică a unei stele necunoscute prin vederea ei din unghiul mort al ignoranței prostiei nonacamemice! Alea iacta est!

    Comentariu editat pentru eliminarea majusculelor.

    1. Perfect de acord. Numai cine parcurge un doctorat pe bune stie cat de greu este. Din pacate suntem judecati de cei care nu au dorit sau nu sunt in stare sa atinga acest nivel cognitiv.

  7. Întrebări (puțin inepte):
    – cine poate „cuantifica”, lună de lună, dacă un profesor cu titlul de doctor „a valorificat suplimentar”, în lecțiile ținute, calificarea superioară, de nivel european 8 (CES), dobândită în cariera sa profesională?
    – cine poate „cuantifica”, lună de lună, dacă, în lecțiile ținute, un profesor cu gradul I (în noua lege, și acesta este tot titlu) „a valorificat suplimentar” calificarea profesională dobândită prin acest titlu?
    – cine poate „cuantifica”, lună de lună, dacă, în lecțiile ținute, un profesor cu gradul II (în noua lege, și acesta este tot titlu) „a valorificat suplimentar” calificarea profesională dobândită prin acest titlu?
    – cine poate pune în discuție, la nivelul școlii, o diplomă sau un titlu oficial obținut în țară sau în străinătate și recunoscut de statul român?
    – cine poate aprecia potrivit cărei diplome, de licență sau de doctorat, a autorului acestei dispoziții s-a „cuantificat” și „s-a valorificat suplimentar” pregătirea sa de specialitate?
    Și așa condiția precară a profesorului în societatea românească a atins un punct culminant. De ani de zile i s-au subminat autoritatea și demnitatea profesională și a fost supus la tot felul de adversități și de agresiuni din partea elevilor și a părinților (beneficiarii educației), a fost vulnerabilizat la maximum în fața elevilor, care sunt din ce în ce mai agresivi, iar ultimele evenimente se îndreaptă către riscuri care îi pun în pericol chiar integritatea fizică.
    De mulți ani, s-a cultivat, în chip populist (dă bine la mase), o discriminare negativă la adresa profesorilor, putând fi reclamați, chiar suspendați de la clasă, pentru orice gest, orice ridicare a vocii (violență verbală!), orice moft al familiei, care ea însăși a eșuat în educație, în cei „șapte ani de acasă”, și acum dă vina pe școală.
    Am revăzut ieri, timp de câteva ore, cum s-au discutat la Comisia pentru învățământ articolele despre sancțiunile cadrelor didactice din noua lege a învățământului. Ideea dominantă a fost de accentuare a măsurilor punitive față de profesori.
    Acum, în plus, superbii noștri legiuitori vin cu o altă prevedere, mai grozavă în întregul ansamblu al atitudinii față de profesori. Așa se explică de ce, în cuprinsul noii legi a învățământului preuniversitar, nu este menționat nicăieri cuvântul „doctorat”, parcă ciumat, după ce acest titlu a fost compromis de câteva cazuri mult discutate în opinia publică și luate ca motiv pentru a pedepsi, din nou, pe linia calificării profesionale de astă dată, tot pe profesorii din școli și din licee.
    Și la ce se bucură statul român, când pune în mod ridicol această problemă? La cele câteva amărâte sute de lei pe care le obțin profesorii la un salariu de doar câteva mii de lei? Față de alte categorii profesionale, care au salarii de opt-zece ori mai mari (și pensii infinit mai mari), profesorul, cu o activitate mai stresantă și cu o răspundere la fel de mare, primește „un nimic, stimabile”. În odiosul regim, potrivit Legii nr. 57/1974, profesorul avea clasele maxime de salarizare 29 – 31 (pus indemnizații pentru dirigenție sau pentru funcții de conducere), foarte apropiată de cea a medicilor (29-34) și de cei din justiție (29 -34).
    Deranjează și faptul că un număr cu totul redus de profesori din preuniversitar au lucrat ani de zile pentru a dobândi o calificare superioară, cu toate adaosurile dobândite în activitatea didactică? Deranjează că acesta este un demers pe cont propriu, independent de oficialii inspectoratelor școlare? Nu le ajunge că, an de an, au la dispoziție, 16% din numărul profesorilor pentru gradații de merit, pe bază de dosar, după criterii incerte și cu documente multe discutabile? Numărul profesorilor cu titluri de doctor este incomparabil mai mic, de numai câteva procente.
    S-a pus, am văzut, întrebarea cum s-ar putea justifica diferența dintre un profesor cu doctorat și unul fără această calificare. Pentru răspuns, depinde de cine a pus această întrebare.
    Dacă vine din partea unui director de școală, este pe deplin justificată. Pe baza căror criterii și documente poate „cuantifica”, lună de lună, dacă profesorul cu doctorat a folosit pregătirea oferită de această diplomă la clasă? Se pot isca de aici numeroase acțiuni în instanță.
    Dacă vine din partea legiuitorului, acesta își pune în discuție propria pregătire. I-a folosit propria calificare, probabil de doctor, în formularea acestei dispoziții?

  8. De ce să justifice școlilor? Au diplomă de doctorat așa cum au directorii diplomă de licență șmecheră. Gradul I e ok? Se poate plăti?

  9. întrebare , pt cei din administrație care iau spor de doctorat , ei cum justifică acest spor ?

    1. Simplu! Prin modificarea fisei postului aprobată de conducătorul locului de muncă și cel al instituției respective ;).

      Dacă aș fi în locul acelor cadre cu funcție de conducere care au în subordine astfel de oameni care și-au și dovedit calitatea morală, profesionala, umană în general, aș inventa o fisa a postului suplimentara, numai pentru a-l tine pe post cu doctoratul. Adică aș apela la orice tertipuri… Sa vedem cine vine să verifice și după ce indicatori cuantifică ce am cuantificat eu în activitatea respectivei persoane.

      Oricum, e trasă rau de tot de par prevederea asta, nu știu cum ar putea fi pusă în practică. O conditie pentru punerea în practică a acestei prevederi este data de întâlnirea intre 2 persoane, ambele cu putere de decizie, una rau-voitoare și una proasta, adică neinstruită.

      Alooo, domnilor guvernanți, nu toți au obținut doctoratul prin “metode specifice”, unii, adică majoritatea chiar au muncit de le-au ieșit ochii să obțină titlul asta !!!

      Și după ce că le-au ieșit ochii, au mai și trebuit să se prezinte în fața celor mai înalte instituții abilitate în domeniu ca să demonstreze că au muncit de le-au ieșit ochii !!!

    2. Sa se elimine plata titlului de doctor atata vreme cat el nu face activitate de cercetare. Unui bugetar din primarie cu doctorat de ce sa i se acorde acest spor? Un deputat, un inginer , un profesor care nu are nicio legatura cu cercetarea nu trebuie sa primeasca acest spor, deci sunt pt eliminarea lui!

      1. Daca dumneavoastra nu mai doriti sa va pregatiti cognitiv suplimentar este treaba dumneavoastra dar cei care au facut-o pun deja in slujba serviciului pe care il au toata capacitatea lor cognitiva. Opinia nu reflecta decat propriile limite.

  10. In anul 2010, legea mi-a permis să îmi echivalez doctoratul cu gradul 1 (bineînțeles după ce am obținut definitivatul), beneficiind până anul trecut de sporul de doctorat și de gradul 1. Daca nu beneficiam atunci de acea lege, probabil parcurgeam toți pașii pentru a obține gradul 2 și 1 (când eram mult mai tânără). Nu înțeleg cum este posibil ca o lege sa fie aplicată retroactiv.

  11. Mi se pare o masura corecta, dupa taierea pensiilor speciale, CELE DE SERVICIU, micsorarea salariilor din armata, majorarea varstei de pensionare pentru persobalul din MAI si militar, precum si depolitizarea conducerilor institutiilor publice. Atunci da, atunci ale corect. Semnat, profesor tanar cu doctorat!

  12. O mare tampenie. Numai domeniul de invatanant si cercetare este indrept pt spor de doctorat, acestia au salariile cele mai mici. Dar ceilaltii din domeniul bugetar, inclusiv armata, justitie, ministere, primarii au luat zeci de ani acest spor si nimeni nu a zis nimic, totul a fost minunat.

    1. Cadrele didactice universitare nu trebuie să mai primească spor de doctorat. Este cerință a postului deținerea titlului de doctor…. Mi se pare o cheltuială inutilă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Toate creșele de stat vor fi arondate grădinițelor, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a noii legi a educației. Scade numărul maxim de copii care pot fi înscriși în grupa mijlocie și grupa mare, potrivit proiectului Deca

Creșele de stat vor fi arondate la solicitarea primarilor grădinițelor cu program prelungit sau care au în structură învățământ preșcolar, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare…
Vezi articolul

Profesorii, învăţătorii şi educatorii, obligaţi să fie prezenţi în unitățile de învățământ pe toată perioada de suspendare a cursurilor, personalul didactic auxiliar și nedidactic, la fel – sindicate

UPDATE: Prezenţa şi programul de lucru al profesorilor în şcoli, în perioada suspendării cursurilor, vor fi stabilite de directorii unităţilor de învăţământ, precizează Ministerul Educaţiei informaţia iniţială era că profesorii…
Vezi articolul

Caietul de observații zilnice și condica de evidență a activității didactice pentru educatoare, publicate de Inspectoratul Școlar Județean Bihor. Descarcă catalogul grupei, planificarea anuală, planul de activitate săptămânal și raportul de evaluare inițială

Caietul de observații zilnice asupra copilului și condica de evidență a activității didactice la nivel preșcolar au fost publicate de Inspectoratul Școlar Județean Bihor. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început…
Vezi articolul

UPDATE Supraveghere video în școli, intervenții imediate „prin toate mijloacele legale”, acțiuni în cadrul „Școala Altfel”, promovarea Educației pentru sănătate – printre măsurile din Planul național de combatere a violenței școlare / Proiectul a fost adoptat de guvern, cu jumătate de an întârziere

„Dotarea unităților de învățământ cu sisteme de supraveghere audio-video funcționale și având funcția de stocare a datelor” sau programul „Împreună prindem curaj”, cu implicarea câtorva sute de școli anual, se…
Vezi articolul