Până miercuri, ministrul Educației, Ligia Deca, nu a participat la nicio videoconferință cu inspectorii școlari, pe tema grevei generale din școli și grădinițe, conform surselor Edupedu.ro. De luni, au intrat în grevă peste 150.000 de profesori și peste 70.000 de angajați care fac parte din categoria personalului didactic auxiliar și nedidactic, potrivit sindicatelor.
Ieri, când a fost organizată întâlnirea cu inspectorii școlari, din partea Ministerului Educației, au participat următoarele persoane, potrivit surselor Edupedu.ro: Sorin Ion – secretar de stat în Ministerul Educației; Florian Lixandru – secretar de stat în Ministerul Educației; Corina Marin, director la Ministerul Educației.
Conform acelorași surse, Ministerul Educației nu a făcut nicio presiune, îndemnul fiind la rațiune și la răbdare.
În această după-amiază are loc o ședință a sindicatelor din Educație, pe tema grevei profesorilor, la care au fost invitați reprezentanții Guvernului, după cum au anunțat ieri liderii de sindicat. Anton Hadăr, liderul Federației „Alma Mater”, a declarat la Radio România Actualități (RRA) că Marcel Ciolcu, ministrul Muncii și Ministrul de Finanțe au confirmat că vor veni la ședința sindicatelor.
Mii de profesori au ieșit în stradă la Iași, într-un miting de amploare. “Tristețea noastră, nepăsarea voastră! Doar uniți putem învinge” – printre scandările profesorilor.
De ce fac profesorii grevă. Revendicările sindicatelor din educație:
- „Majorarea salariilor personalului din învățământ, în conformitate cu importanța socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic;
- Instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
- Plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
- Acordarea sporurilor pentru condiții de muncă personalului din învățământ;
- Acordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
- Creșterea anuală a investițiilor în învățământ, pentru îmbunătățirea bazei materiale și a infrastructurii;
- Renunțarea la aplicația EduSal și înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat și administrat de Ministerul Educației“