SURSE Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației pentru a treia oară, la nici un an de la promulgare: Proiect de OUG prin care universitățile pot ridica construcții, din fonduri externe nerambursabile, pe terenuri din domeniul public, care nu sunt în proprietatea lor / Introduce Informatica și Arhitectura în aria de discipline STEM, după ce le-a exclus prin legea învățământului

9.762 de vizualizări
Foto: Ilona Andrei – G4Media
Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației, la doar 8 luni de la promulgare și după 8 ani de lucru pe aceste proiecte din poziția de consilieră a lui Klaus Iohannis, coordonatoare a proiectului România educată și apoi de ministru. Potrivit surselor Edupedu.ro, Ligia Deca a inițiat un proiect de Ordonanță de Urgență (OUG) prin care aduce numeroase schimbări legii învățământului preuniversitar și legii învățământului superior. Universitățile vor putea ridica construcții pe terenurile aflate în domeniul public al statului român sau al primăriei, cu fonduri externe nerambursabile sau din venituri proprii, prevede proiectul de OUG, versiunea consultată de Edupedu.ro. De asemenea, fosta consilieră a lui Iohannis introduce Informatica și Arhitectura în aria de discipline STEM, numită în legea românească ȘTIM, după ce aceste două domenii au fost excluse prin legea învățământului promulgată anul trecut.
  • Legea învățământului superior Deca-Iohannis, promulgată pe 5 iulie 2023 de președintele Iohannis, a fost modificată deja de 2 ori prin OUG. nr. 72 / 2023 publicată în Monitor pe 1 septembrie 2023, cu 3 zile înainte de intrarea în vigoare a Legii, și prin OUG 115/2023 cunoscută ca Ordonanța austerității, acte normative inițiate de ministerul Educației condus de Ligia Deca și de Guvernul Ciolacu.
  • Legea învățământului preuniversitar Deca-Iohannis promulgată de președinte tot pe 5 iulie 2023, la 8 ani după ce a anunțat că lucrează la aceste noi pachete de legi ale educației, a fost modificată deja de 3 ori prin OUG. nr. 72 / 2023, prin OUG. nr. 115 / 2023 și prin OUG. nr. 10 / 2024.

Potrivit surselor Edupedu.ro, Ligia Deca ar pregăti o conferință de presă pentru anunțarea acestor modificări, pentru ziua de luni, 25 martie, intenție care a nu a fost anunțată, însă, până la ora publicării acestui articol, duminică, 24 martie, ora 10:40.

Proiectul de OUG în versiunea consultată de Edupedu.ro introduce în lege termenul de diplomă de „master”, pentru a înlocui termenul folosit de diplomă „masterat“.

O altă modificare ar fi că universitățile sunt cele care vor recunoaște atestatul de abilitare care îi dă dreptul unui cercetător sau profesor să fie conducător de doctorate și în România, dacă are deja această calitate într-o țară membră a Uniunii Europene sau a Spaţiului Economic European ori în Confederaţia Elveţiană sau dacă el este deja conducător de doctorat într-o universitate aflată „printre cele mai prestigioase instituţii de învăţământ superior ale lumii“. Spre comparație, Legea Iohannis-Deca prevede în forma în vigoare că ministrul trebuie să facă această recunoaștere, printr-un ordin de acordare a atestatului de abilitare.

Apar în legea învățământului universitar și burse pentru studii „complete și parțiale“ de licență, masterat și doctorat, studii postuniversitare și postdoctorale, pentru stagii de cercetare în străinătate, pe care Ministerul Educației le poate acorda din fonduri date prin hotărâre a Guvernului. Bursele acestea ar urma să fie date prin concurs organizat la nivel naţional. Tot la capitolul burse, ca o continuare a modificării masive a modului de acordare a burselor în preuniversitar pe care Deca o va implementa tot prin OUG-ul prin care-și schimbă propria lege, Ordonanța în versiunea consultată de Edupedu.ro prevede că românii de pretutindeni pot să beneficieze în aceleași condiții cu studenții români de bursă de performanţă sau bursă specială, pe toată durata anului calendaristic, inclusiv pe
perioada vacanţei de vară.

Proiectul de OUG prin care Ligia Deca vrea să modifice Legea adoptată în mandatul său prevede posibilitatea ca și personalul didactic auxiliar să-și poată continua activitatea și după împlinirea vârstei de pensionare, de 65 de ani, la cerere, prin decizie a Senatului universitar și în baza criteriilor de performanţă profesională şi a situaţiei financiare, în baza unui contract pe perioadă determinată de un an, cu posibilitatea de prelungire anuală conform cartei universitare, fără limită de vârstă.

O altă prevedere a proiectului de OUG de modificare a legii învățământului superior statuează că, în cazul personalului didactic auxiliar, contractul individual de muncă încetează la finalul anului universitar în care împlineşte vârsta de pensionare.

O altă greșeală din legile învățământului pe care ministrul Ligia Deca și-o corectează la 8 luni de la promulgarea actului normativ se referă la masteratul didactic de 2 ani. Introdus în vechea lege încă din 2011 și operaționalizat de fostul ministru Monica Anisie, masteratul didactic ar fi urmat să intre în lichidare la data intrării în vigoare a legii Deca-Iohannis, deci în 2023, când ar fi urmat să fie înlocuit de un tip de masterat cu durata de doar 1 an. Proiectul de OUG obținut de Edupedu.ro din surse multiple prevede că universitățile care au dreptul să organizeze masteratul didactic de 2 ani vor continua programul și în anul universitar următor, 2024-2025, urmând ca el să intre în lichidare începând cu anul universitar 2025-2026. Sursele Edupedu.ro au spus că motivul îl reprezintă obligațiile europene asumate de Minister privind derularea acestui masterat susținut cu fonduri europene, obligații încălcate în forma actuală a Legii învățământului superior inițiată de Ligia Deca.

În final, fosta consilieră prezidențială care a coordonat timp de 8 ani proiectul prezidențial România educată – proiect transformat în două legi ale învățământului – introduce pe lista programelor de studii din domeniile ştiinţelor exacte, ingineriei şi matematicii (STIM) și informatica și arhitectura, domenii eludate în legea trimisă la promulgare președintelui Klaus Iohannis. Edupedu.ro a semnalat încă de la finalul anului trecut că Ministerul Educației a scos informatica din aria de discipline STIM prin legea educației Deca-Iohannis. Efectul: științele, tehnologiile, ingineria și matematica primesc cu 33% mai mulți bani pentru bursele studenților, facultățile de informatică nu.

Articol în curs de actualizare


4 comments
  1. In tot timpu au virfuri și copii mai slabi ,acum vreți să fie toți de 10 cu fără număr drepturi ,libertate ,unde profesori a ajuns de roșu lor , …și acum vreți rezultate , țapi ispasitori fiind tot profesori!!!

  2. Universitatile au locuri “fara numar ” pentru a primi subventii – primesc studenti care nu pot finaliza facultatea in conditii normale si desfiinteaza orice prag minimal ducand invatamantul superior in derizoriu.

  3. Activități STEM! Atenție, părinți! Nu vă lăsați impresionați de “doamnele” care fac astfel de activități! Un avion din hârtie, de care făceam și noi când eram mici, lansat prin clasă! Postată inutila activitate( la clasa a III-a) pe pagina de fb a unei asociații, fotografiată și transmisă pe W.A. Își ia doamna o adeverință, a bifat o activitate STEM! Își iau și fondatorii asociației adeverințe, că doar ei au pus codița la cireașă, ei au creat pagina unde să se posteze nulitățile. N-am văzut o postare cu o problemă dificilă, rezolvată de vreo învățătoare. Explicată pas cu pas! Nu!
    !!!!!
    Dna. ministru!!! Ne prostim copiii în școală! Reveniți la valorile autentice, la munca, efort intelectual, exercițiu! Aveți copilul în clasă, lucrați cu el, nu pierdeți timpul cu bazaconii!
    Tot ce fac e pentru punctajul din dosarele de transfer și gradații. Din ce în ce mai greu să găsești un cadru didactic interesat de progresul/ educația copiilor!

    1. Domnule sau doamna parinte, trezește – te! Asta se dorește. Prostirea copiilor! Intelege ca profesorii nu mai sunt lasati sa fie profesori. Au fost obligati sa se transforme in hartogari, secretari, asistenți sociali si medicali, jandarmi, politisti, judecători contabili, psihologi. Si meditatori de catre dumneavoastră, parintii. Pentru ca unde e cerere e si oferta. Mai uitați – va si in gradina dumneavoastră.
      ,,Nu vreau sa scriu de la tabla, oricum fac exercițiile la meditație”. Va luati dupa copchilasi ca ba nu înțeleg, ba nu face nimic profesorul la clasa si tot voi pompati bani. Si apoi va plangeti ce monștri creati.
      Ce vad copiii? Ca voi injurati profesorii acasa si la ședințe. Ca nu sunteți in stare sa colaborati pentru binele lor. Dar cereti ca profesorii sa fie interesati de progresul lor.
      Dezbina si cucereste. Nu va duce pe nici unul mintea sa va adunati parintii unei clase cu profesorii acelei clase SI SA PUNETI LA PUNCT O STRATEGIE DE COLABORARE. Fara meditatii. TOTI SA VA FACETI DATORIA. SI ELEVI SI PARINTI SI PROFESORI. Toti stiti sa va plangeti. Atat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cred că în ultima vreme s-au pus foarte multe lucruri în sarcina școlilor, spune ministrul Educației: Dacă ne uităm, de exemplu, la atribuțiile diriginților, în regulamentul de organizare și funcționare, o să vedem pagini întregi

„Cred că în ultima vreme s-au pus foarte multe lucruri în sarcina școlilor”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-un interviu pentru Școala 9. Aceasta a spus că „dacă ne uităm,…
Vezi articolul
Creștere organică a finanțării educației

De ce este blocată orice creștere organică a finanțării educației? Consiliul pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar are în componență 11 inspectori și oameni din minister din 21 de membri, susține CNE

„Activitatea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar (CNFIP) a fost, din 2011 până acum, pur decorativă”, susține Consiliul Național al Elevilor, for care este reprezentant în CNFIP și care solicită…
Vezi articolul