Evaluarea elevilor se va face pe baza unor standarde naționale de evaluare de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar, obținut pe surse de Edupedu.ro. Menționăm că prevederea s-a regăsit și în proiectul lui Cîmpeanu, fiind păstrată și în varianta Deca. Cadrele didactice care vor evalua fără să respecte standardele naționale vor fi sancționate, după cum apare în documentul consultat. Prevederile acestea ar urma să se aplice la doi ani după ce intră în vigoare legea. Dacă legea va fi adoptată în acest an, atunci s-ar putea aplica din 2025.
- Ministerul Educației realizează în această perioadă selectarea profesorilor care urmează să fie formați. Apelul face parte din proiectul „Standardizare și evaluare unitară pentru sistemul de educație preuniversitar – STANDEV”.
Standardele naționale pentru disciplinele din învățământul primar, gimnazial și liceal vor fi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare. „Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare, se realizează de către CNITTD” (Centrului Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual – n. red.).
„Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, filierele teoretică, vocaţională, precum şi tehnologică, pentru disciplinele de trunchi comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare. Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare, se realizează de către CNITTD”, conform art. 92 alin. (2) din proiectul citat mai sus.
Prin inspecția școală vor fi verificați profesorii în vederea respectării standardelor naționale, potrivit art. 93 alin. (4): „Controlul utilizării şi al respectării standardelor naţionale de evaluare de către cadrele didactice se realizează prin inspecţia şcolară”.
Evaluarea continuă la filiera teoretică, filiera tehnologică și cea vocațională
Art. 93 – „(6) Pentru filiera teoretică, evaluarea continuă se face în spaţiul şcolar, prin aplicarea instrumentelor de evaluare, cu accent pe caracterul formativ al acesteia.
(7) Pentru filierele tehnologică şi vocaţională, evaluarea continuă se realizează în spaţiul şcolar, prin aplicarea instrumentelor de evaluare, şi la angajatori/locurile de practică, prin probe practice. Competenţele profesionale pot fi evaluate integral la angajatori/locurile de practică.”
Cadrele didactice de la clasă vor face planuri individuale de învățare în funcție de evaluarea realizată pe baza standardelor naționale de evaluare
„Evaluarea realizată pe baza standardelor naţionale de evaluare, ca niveluri de performanţă a competenţelor specifice din programele şcolare, stă la baza planurilor individuale de învăţare realizate de către profesorul de la clasă. Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare organizează Banca de instrumente de evaluare, cu funcţie orientativă pentru procesul de evaluare, şi răspunde de menţinerea şi actualizarea permanentă a acesteia”, prevede art. 94 alin. (1) din documentul consultat de EduPedu.ro.
Standardele naționale de evaluare sunt elaborate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare: „Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare elaborează metodologiile, standardele naţionale de evaluare pentru fiecare nivel de învăţământ şi pentru fiecare disciplină, după caz. Metodologiile se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei” – art. 94 alin. (2).
Banca de itemi va fi realizată în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a legii, potrivit proiectului. Dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, atunci prevederile s-ar aplica în 2025.
Art. 244 – „(19) Banca de instrumente de evaluare având funcţie orientativă pentru evaluare, prevăzută la art. 94 alin. (1). se va realiza de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(20) Metodologiile şi standardele naţionale de evaluare pentru fiecare nivel de învăţământ şi fiecare arie curriculară sau disciplină, după caz, prevăzute la art. 94 alin (2), se adoptă prin ordin al ministrului educaţiei în termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi.”
Ce se întâmplă cu profesorii care nu respectă standardele naționale de evaluare
În proiectul de Lege apare că profesorii care nu evaluează conform standardelor naționale de evaluare vor fi sancționați disciplinar.
Art. 93 – „(5) Constituie abatere disciplinară şi se sancţionează în conformitate cu prevederile art. 205 alin. (1), atât evaluarea elevilor fără respectarea standardelor naţionale de evaluare cât şi evaluarea fără respectarea metodologiilor de evaluare.”
La art. 205, alin. (1) din proiectul de Lege a învățământului preuniversitar stabilește că sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului didactic de predare, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
- „a) avertisment;
- b) diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizaţia de conducere, de îndrumare şi control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1 – 6 luni;
- c) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi control;
- d) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.”
Și în proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, era menționat că toate evaluările se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare.
Spre deosebire de varianta Deca, în proiectul lui Cîmpeanu apărea că profesorii care evaluează fără respectarea standardelor naționale de evaluare erau sancționați și în conformitate cu procedura din lege, fără să fie menționat articolul, și procedura din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.
FOTO DOCUMENT Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea „Dispoziții generale privind evaluarea”
Legea Educației Naționale 1/2011 stabilește ca toate evaluările să se realizeze pe baza standardelor naționale de evaluare, dar această prevedere nu s-a aplicat până în prezent.
În varianta Deca apare că a fost păstrat portofoliul educațional. În proiectul Deca al Legii învățământului preuniversitar este precizat că, începând cu anul școlar 2023-2024, portofoliul educațional devine obligatoriu pentru copiii care intră în grupa mare și pentru cei care intră în clasa pregătitoare. – Mai multe detalii aici
Evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a au fost și ele păstrate.
Informații de context
În cadrul proiectului „Standardizare și evaluare unitară pentru sistemul de educație preuniversitar – STANDEV” de 11 milioane de euro vor fi formate 4600 de cadre didactice, conform unui comunicat. Proiectul se va finaliza pe 31 decembrie 2023.
În raportul Starea învățământului preuniversitar este precizat că, în anul școlar 2020-2021, erau 208.642 de profesori. Din cele scrise mai sus rezultă că doar puțin peste 2% din profesori vor fi formați până la finalul anului 2023.
Menționăm că standardele de evaluare ar fi trebuit să fie elaborate până în 2023. Conform documentului, obiectivul general al proiectului constă în „creșterea calității serviciilor educaționale în sistemul de învățământ preuniversitar prin elaborarea, implementarea, monitorizarea, evaluarea și revizuirea unui sistem național coerent și fiabil de standarde de învățare și de standarde de evaluare, construit pe bază de soluții digitale/de tip TIC, până în 2023”.
În luna iunie a anului trecut, Ministerul Educației anunța că a fost semnat contractul cu fonduri europene pentru realizarea standardelor curriculare și de evaluare, despre care Edupedu.ro a scris aici.
Amintim că Radu Szekely, fost consilier al ministrului Educației, spunea în luna ianuarie a anului curent că profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii.
18 comments
Andrei ai dreptate salariile profesorilor sunt proaste,dar cum prezinți situația este clar că la,, jobul de profesor” câștigi 3500 lei net ,pentru 3 -4 ore pe zi in medie fara sa faci nimic,vii să te întâlnești cu elevii și colegii.Dar,am uitat cum poți avea altă activitate,tu nu corectezi teste,nu faci fise de lucru,nu faci procese verbale pentru comisii ……așa cum spun toți profesorii că ,,muncesc” acasa.
Nu vă mai agitați.
STANDEV este doar o nouă spălare de bani gen AEL, Edulib sau catalogul electronic.
Pt a da bine in proiectul PNRR, echipamentele TIC de miliarde de euro trebuie populate cu niscaiva itemi digitalizați ca sa pară coerent programul.
P.S.
În 2025 nimeni nu va mai știi cine a fost d-na Deca si Legea educației/2023 va fi suferit deja vreo 50 de operații estetice, modificări, revizuiuri, etc.
Astea sunt nimicuri care distrag atenția de la lucruri importante pe care ar trebui sa le conțina legea.Nicaieri nu vad in legile educației un articol care sa ii avantajeze și pe profesori,că nu e ușor să fii profesor în ziua de azi.Asa cum minerii au legea lor,parlamentarii pe a lor,șoferii de autobuz pe a lor,așa și profesorii ar trebui să aibă in legea educației un articol prin care sa poată ieși la cerere la 60 de ani la pensie.Ca sunt f multi profesori tare consumați,care nu își mai au rostul la catedra după vârsta asta.Cine dorește mai mult,să facă cerere să rămână mai mult,dar așa ar trebui sa se pună problema…
Bravo, după ce că le dați salarii mici îi mai și sancționați. Uite cum arată salariile în altă parte: salarii Aspa – director general 16.917 lei + spor de condiții vătămătoare 1.456 lei, director adjunct 14.919 + spor condiții vătămătoare, sef de serviciu 9.690+condiții vătămătoare , un sofer 4.093 lei + condiții vătămătoare 532 lei. Și toate astea pentru 7 câini pe zi, pe care ar trebui să-i sterilizeze și microcipeze. Un șofer pe mașina de hingheri castigă mai bine decât un profesor cu multa vechime și toate gradele. Mai bine lași naibii facultatea și te angajezi pe mașina de hingheri sau la Ratb, ba scapi și de examene, sesiuni, inspecții, grade și multe altele.
Sindicatele nu vor fi pentru evaluare standardizata . Cum sa mai “ târăști “ elevii pana in clasa a 12/13-a când ei nu pot sa citească .
Se vor pierde catedre și cotizații , deci credeți ca vor dori evaluare standardizata?
Cu tot respectul, dar dupa adoptarea legii profesorii vor umbla cu manuale sau ghiduri pt a realiza evaluarea? Este de noaptea minții!. Sunt sigur ca nici un cadru didactic din această țară, nu-și permite sa noteze altfel decat baremul de corectare stabilit. Din păcate, această decizie nu denota decât neicredere in corpul profesoral din România, care este și așa desconsiderat si foarte prost platit. Trist!
O alta aberatie … sa creeze stres pentru elevi … in sistemul asta pervers facut pentru pile nu ai nici o sansa sa inveti ceva … doar sa te imbolnavesti psihic … un sistem condus de oameni cu probleme mentale
Din analiza articolului in cauza inteleg ca vom fi pusi la ,,stalpul infamiei,,daca nu vom evalua conform unor standarde impuse, conform unor indicatori stabiliti aleatoriu.Sa inteleg că toți profesorii din România vom umbla cu manuale pt a evalua, fără a intelege odată pentru totdeauna că nota nu este ceea care definește personalitatea unui elev. Cu tot respectul, personalitatea unui elev este definită de un complex de factori care tin si de componenta sociologica.Adica: familie, venit, anturaj, modele de urmat, școala incluziva, capabila cu adevarat sa ofere condiții pentru toți elevii din țara noastră.
Sunt cadru didactic, cam toate examenele pe care le-am dat au fost luate cu note peste 8. Pe lângă job-ul din educatie mai am un job bine plătit pe care ma și concentrez. In educatie aduc aport in functie de banii primiti. România o sa aibă copii bine educati atunci când și profesorii o sa fie bine motivați.
Corect. Înainte să ceară trebuie mai întâi să ofere. Calitatea serviciilor prestate de un angajat sunt în primul rând legate de salariu și condițiile de muncă. Cât dai atât primești, oricâtă ideologie psihologică sau vrăjeală ieftina vei încerca să le bagi pe gât angajaților.
Astia care sunteti in minister si vorbiti cu atata usurinta, mars la clasa, filmati.va in timp ce evaluati astfel pe o perioada de o saptamana si apoi trimiteti filmarea prin scoli ca exemplu de buna practica.
Perfect!👍Asa nu ar mai veni nimeni sa te tragă de mânecă sa dai note mari,ei ar fi interesați sa învețe dar materia ar trebui aerisită pentru ca e prea mult.
,O mizerie cu marca Câmpeanu…un fel de globalizare colectivizare… evaluare națională???ce sa evaluezi madam deca???cred că trebuie să te evaluezi dumneata și echipa voastră de incompetenți progresiști… primești de la mine nota doi și te invit afară din sistem
Profesorii sunt de 32 de ani, categoria socioprofesionala, careia permanent i s-a cerut tot la maxim fără sa i se ofere ce merita. O categorie permanent umilita.
După ce ani de zile a fost distorsionata gândirea elevilor prin importanta notelor obținute în calculul mediei de admitere , acum li se impune indirect sa facă evaluări formale pentru a nu avea repercusiuni asupra lor înșiși.
Fenomenal!
Globalizarea va încețoșat gândirea progresistă.
Cine nu muncește nu greșește, iar cine nu greșește merită promovat. Evaluați neevaluații!
Eu, când am fost chestionați privind VIZIUNEA EDUCAȚIEI am propus o simplă modalitate de GLOBALIZARE și anume:
* prezentarea, asimilarea și consolidarea conținuturilor, conform programei școlare, în perioada septembrie 30 aprilie;
* evaluare cu subiecte unice la fiecare disciplină la nivel național pentru fiecare nivel de studiu și clasă în parte, rezultatul fiind înregistrat în foaia matricolă a fiecărui elev imediat finalizării evaluării fiecărei discipline în parte, fără posibilitatea de a se cunoaște rezultatele până la data de 31 mai;
* 1 – 13 iunie sesiune de contestații și rezolvarea acestora;
* 14 afișarea rezultatelor finale;
* 15 iunie – 31 august vacanța de vară pentru elevi și personal didactic.
Unde sunteți progresiștilor?????
Și evaluarea cu șablon, ca în Japonia:iei cartonașul cu răspunsurile,îl bagi în centralizator și apare nota.
Extraordinar de bine! Evaluați profesorii care nu fac nimic la școală. Elevii. Profesorii. Părinții. Toți dezinteresați. Iar cireașa o reprezintă politicienii. Vreți școală, faceți reformă!
Elevii, profesorii, părinții și politicienii sunt toți dezinteresați, spuneți. Atunci cui vă adresați când spuneți “Faceți reformă!”? Cred că doar dumneavoastră ați mai fi capabil, cu condiția să nu faceți parte din nicio categorie menționată mai sus.