Oficial: Daniel David este noul rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cu 71,35% din voturi

15.977 de vizualizări
Daniel David / Foto: danieldavidubb.wordpress.com
UPDATE Daniel David este noul rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. David a fost ales astăzi, 3 martie 2020, cu 1026 de voturi (71,35%) din numărul total de 1403 de voturi valabil exprimate, anunță UBB într-un comunicat remis Edupedu.ro. Acesta a candidat în alegerile pentru funcția de rector al Universității Babeș-Bolyai contra lui Ioan Chirilă – teolog, fostul președinte al Senatului universitar.

La vot s-au prezentat 1438 de alegători, din totalul de 1616 de persoane înscrise pe listele de vot, prezenţa ajungând astfel la 88,99 %, precizează Universitatea Babeș-Bolyai (UBB), în comunicatul trimis redacției.

Alegerile pentru funcția de rector al Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca – pentru mandatul 2020-2024 – au avut loc astăzi, 3 martie 2020, între orele 9.00 și 17.00. Pentru alegerea noului rector al UBB au fost amenajate 22 de secții de votare, câte una în fiecare dintre cele 21 de facultăți ale Universității, precum și o secție suplimentară în clădirea Colegiului Academic. Rectorul ales al Universității Babeș-Bolyai își va începe în mod oficial mandatul după confirmarea sa prin ordinul Ministrului Educației şi Cercetării.

În prezent, rectorul UBB este, pentru al doilea mandat, Ioan Aurel Pop, care în 2018 a decis să cumuleze și funcția de rector, și funcția de președinte al Academiei Române.

“Într-o universitate world class, predarea trebuie făcută altfel, nu după formula: stai jos și scrie și te verificăm la examen!”, a declarat David, în cadrul dezbaterii organizate de UBB înainte de alegeri.

Descarcă de aici comunicatul oficial al Universității Babeș-Bolyai
Cine este Daniel David

Daniel David (48 de ani) a fost în mandatul 2016-2020 prorector pentru cercetare, competitivitate-excelență și publicații științifice al Universității Babeș-Bolyai.

A absolvit în 1996 Facultatea de Psihologie și Științele Educației la UBB, obținând titlul de psiholog licențiat. “Ultimii doi ani de studiu (1995-1996) au fost parcurși într-un singur an”, precizează acesta, în CV-ul său.

În 1999 a obținut titlul de doctor în psihologie, cu lucrarea “Mecanisme inconștiente de reactualizare a informațiilor”.

Până în 2002 a urmat studii postdoctorale la Albert Ellis Institute for Rational Emotive Behavior Therapy (REBT), în New York, SUA, și la Academy of Cognitive Therapy în SUA, precum și un program postdoctoral de cercetare și practică în psihologie clinică la Mount Sinai Medical Center, New York, SUA.

Din 2007 este profesor universitar la Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, iar din 2008 la Mount Sinai School of Medicine în New-York, SUA.

David este directorul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie din cadrul Universităţii Babeș-Bolyai, autor al monografiei Psihologia poporului român – profilul psihologic al românilor apărută la Polirom. A fost Vicepreședintele Comisiei Prezidențiale pentru elaborarea și analiza politicilor în domeniile educației și cercetării, comisie condusă de Mircea Miclea și al cărui proiect a stat la baza legii educației 1/2011.

În 2008 a fost decorat de președintele Traian Băsescu “pentru merite în educație/cercetare cu gradul de Cavaler”.

Descarcă de aici CV-ul lui Daniel David
Planurile lui Daniel David la rectoratul UBB – declarații în cadrul dezbaterii organizate de UBB între candidați:
Daniel David / Sursa foto: danieldavidubb.wordpress.com
  • Este o dinamică extraordinară a mediului academic european. Eu cred că este foarte important ca modelul nostru de universitate să fie ancorat în această dinamică europeană, să nu rămânem mereu în logica decalajului.
  • Programul managerial este un program participativ, care are 3 constructe fundamentale: UBB ca universitate de clasă mondială, principiul încrederii și prinicpiul deschiderii. Noi putem construi o universitate clujeană care joacă după reguli europene.
  • O universitate world class înseamnă trei lucruri fundamentale. Orice universitate world class valorizează ca primă misiune predarea, că de-aia avem studenți, de-aia nu suntem institut de cercetare și nici companie. Numai că într-o universitate world class predarea trebuie făcută altfel, nu după formula: stai jos și scrie și te verificăm la examen! Predarea trebuie să fie făcută în logica în care noi transferăm cunoștințe, împreună cu modalitatea de generare a cunoștințelor și împreună cu modalitatea de utilizare a cunoștințelor.
  • Și pentru a putea face acest lucru performant, avem nevoie de laboratoare didactice foarte bune. Pentru mine, ca prioritate în acest mandat ar fi în primul moment să dezvoltăm laboratoarele didactice.
  • O universitate care nu înțelege că misiunea didactică și dotarea laboratoarelor este fundamentală nu are cum sa fie una de tip world class.
  • A doua misiune este de cercetare-dezvoltare-inovare care vine la pachet cu ceea ce numim creativitatea artistică. De ce creativitatea artistică? Fiindcă avem teatru, avem film, avem literele. Cercetarea-dezvoltarea-inovarea trebuie să fie legată de aspectele specifice domeniilor.
  • Nu se poate să nu avem tehnicieni, laboranți, personalul didactic auxiliar. Nu pot tot profesorii și studenții să asigure infrastructura de cercetare din granturi care durează o perioadă limitată. Pentru mine, asta e o componentă fundamentală.
  • A treia misiune se referă la legătura cu societatea. În zonele vocaționale, legătura cu societatea trebuie să fie puternică. În anumite zone, în funcție de specificul lor, legătura cu mediul socio-economic trebuie să fie puternică. Dar sunt zone în care universitatea nu trebuie să aibă legătură cu societatea. Sunt zone în care trebuie să gândim lucruri care acum nu au nicio implicare socială. Sunt libertățile pe care noi trebuie să le avem, ca universitate, și aceste lucruri se vor transforma poate, cândva, în noi paradigme de gândire, în noi valori pe care le vom transfera către societate.
  • Principiul încrederii înseamnă că nu trebuie să vină managementul să ne spună de sus în jos ce trebuie să facem. Noi ar trebui să gândim într-un plan individualizat, personalizat, de carieră. Fiecare dintre noi sa ne planificam care sunt obiectivele noastre academice, iar managementul să verifice doar dacă ai făcut ceea ce ai zis că faci
  • Principiul deschiderii înseamnă că trebuie să renunțăm la ideea imperialistă că noi transferăm lucruri spre societate. E o societate tot mai educată în jurul nostru. Hai să fim atenți la ea, să deschidem universitatea spre această societate și, în același timp, să fim partenerii acestor grupuri în proiectele pe care ei le au, fiindcă altfel se vor inventa mini-universități în afara universității.
  • Eu aș aștepta, spre exemplu, dacă ar fi să câștig această competiție, ca în primele 6 luni să primesc 21 de proiecte de facultăți. Noi am ajuns în situația în care ne este frică să visăm normalitatea europeană. Cuprinși de subfinanțare, ne gândim mereu aci, pe viitor și în termen scurt, nu pe viitor și în termen lung. Altfel spus, când vom avea acele proiecte, o să vedem o discrepanță între unde suntem și unde ar trebui să fim. Dar este rolul managementului și al decanatului să lucreze un mandat întreg pentru a reduce discrepanța respectivă.
  • Rectorul trebuie să creeze contextul pentru a normaliza lucrurile. Ne-am putea imagina faculățile ca niște motoare. Rolul rectorului este să se asigure că creează un cadru în care le putem coordona. Să nu avem 2 motoare care trag în stânga, 2 care trag în dreapta, 3 care vor să ne ducă în față, 4 care ne trag în spate. Rolul rectorului este să se asigure că creează acest context, coordonează motoarele și mergem în zona europeană. Nu de dragul nostru, de dragul studenților care nu trebuie să aibă bariere între Cluj și Europa. De dragul culturii române, care poate să fie mult mai internaționalizată într-o astfel de logică.

Cei doi candidați, Daniel David și Ioan Chirilă, și-au prezentat programele manageriale cu ocazia dezbaterii publice organizate vineri, 28 februarie 2020, de UBB.

VIDEO Dezbaterea de vineri, 28 februarie 2020, dintre candidații la funcția de rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca:

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eliminarea limitei legale pentru numărul de mandate ale rectorilor, în proiectul noii legi a educației, este criticată de un consilier al premierului Ciucă. Sorin Costreie: “În două mandate ar trebui să poți să realizezi ce ți-ai propus, altfel existând pericolul unor derapaje autocratice”

Un consilier de stat din echipa premierului Nicolae Ciucă, Sorin Costreie, critică eliminarea din legea educației a limitării numărului de mandate pe care le poate avea un rector, prin proiectul…
Vezi articolul

Subprefectul de Dâmbovița Ioan Corneliu Sălișteanu – cele mai multe voturi în alegerile pentru postul de rector la Universitatea Valahia, în fața rectorului în exercițiu Laura Gorghiu

Rectorul Universității Valahia din Târgoviște, Laura Gorghiu, a fost învinsă în alegerile prin care a încercat, luni, să obțină un nou mandat, potrivit rezultatelor anunțate de instituție. Contracandidatul său, Corneliu…
Vezi articolul

Incompatibilitățile rector-parlamentar și rector-lider de partid nu există în noul proiect al Legii învățământului superior, în pofida apelurilor de a fi reintroduse în legislație / Proiectul Deca propune incompatibilitate cu unele funcții în administrație, dar menține limitele politice propuse de predecesorul Sorin Cîmpeanu, rector, lider politic și parlamentar

Incompatibilitățile rector-parlamentar și rector-lider politic, cerute de reprezentanți ai mediului academic, nu au fost incluse în proiectul Legii învățământului superior prezentat săptămâna aceasta de ministrul Educației, Ligia Deca. Aceasta a…
Vezi articolul

Studenții din anul I care au obținut premii la olimpiadele internaționale în liceu pot primi burse lunare de până la 3.300 de lei, potrivit noii metodologii-cadru / Nu toate universitățile și-au definitivat încă regulile pentru celelalte burse

Studenții înmatriculați în anul I la universitățile din țară, care au obținut premii la olimpiadele școlare internaționale, primesc burse de excelență olimpică/internațională, cu sume de la 1.650 până la 3.300…
Vezi articolul

Limitarea numărului de mandate pentru persoanele din conducerea universităților, altele decât rectorii – eliminată printr-un amendament la proiectul legii învățământului superior

Un mecanism prin care universitățile urmau să aplice, prin carta universitară, limitări pentru mandatele persoanelor din structurile lor de conducere, altele decât rectorii, a fost eliminat, în baza unui amendament…
Vezi articolul