SURSE Bacalaureatul va avea o nouă structură, cu Matematică susținută și de elevii de la uman, o probă nouă de competențe „complementare” și alte două examene scrise la limbi străine, toate de-a lungul clasei a XII-a. În sesiunea propriu-zisă de BAC rămân trei probe scrise și română-oral – proiectul legii Educației

39.223 de vizualizări
Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com
Examenul de Bacalaureat, prevăzut de proiectul legii Educației Deca, va conține o probă de „competențe de bază complementare” specializării, potrivit surselor Edupedu.ro. Este vorba despre „competențe de bază la Matematică”, de exemplu, probă scrisă care va fi susținută de toți elevii de la profilul uman în timpul clasei a XII-a, deci nu în perioada sesiunii de examen.

Elevii de la real ar urma să dea „competențe de bază socio-umane” ca probă scrisă complementară profilului ales, potrivit surselor citate. Cei de la filierele vocaționale și tehnologice ar urma, conform variantei Deca a proiectului legii învățământului preuniversitar, „competențe de bază socio-uman sau matematică”, complementar disciplinelor alese deja pentru BAC.

Alte probe care se susțin în timpul anului școlar în care elevii sunt clasa a XII-a sunt cele scrise la limbi străine. Spre deosebire de situația din prezent, în care la BAC se dă doar examen oral la o singură limbă străină, în noua formulă prevăzută de proiectul de lege, s-ar da examen scris la două limbi străine – ambele pot fi echivalate, dacă elevii au certificate recunoscute de Ministerul Educației.

Un alt examen care se susține în timpul anului școlar, deci până când elevii devin absolvenți de liceu, este proba practică de competențe digitale. Și aceasta poate fi echivalată cu certificat, opțional.

Toate aceste examenele care se dau în timpul anului școlar, în timpul clasei a XII-a/a XIII-a, vor fi susținute de către elevi în școlile lor, mai arată sursele. Nu este clar dacă și cu profesorii lor sau vor fi comisii de profesori din alte școli.

În sesiunea de Bacalaureat din vară absolvenții vor mai da, practic, doar trei probe scrise și cea de la Limba și literatura română oral.

Cei din școlile cu predare în limba maternă susțin probă orală și scrisă la limba respectivă, în plus față de celelalte.

  • De menționat că examenul de Bacalaureat în forma din proiect ar urma să se aplice pentru elevii care intră în clasa a IX-a în anul următor intrării în vigoare a legii. Asta înseamnă că, dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, elevii care intră în septembrie 2024 în clasa a IX-a ar da BAC-ul pe regulile din proiectul de lege, în vara anului 2028, potrivit surselor Edupedu.ro
Cum va arăta Bacalaureatul, pentru fiecare specializare în parte, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar, varianta Deca

La filiera teoretică, profilul real, specializarea Matematică-Informatică, elevul de clasa a XII-a va susține în timpul anului școlar două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională pe care le-a studiat în școală, o probă practică de competențe digitale și proba scrisă de competențe de bază socio-umane.

După care, în sesiunea propriu-zisă de bacalaureat, după terminarea clasei a XII-a, elevul de la mate-info are probă orală și scrisă la Limba și Literatura Română, o altă probă scrisă la Matematică și încă una la o disciplină la alegere dintre Informatică, Chimie, Fizică sau Biologie.

Filiera teoretică, profilul real, Științele naturii. În clasa a XII-a sunt două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională pe care le-a studiat în școală, o probă practică de competențe digitale și proba scrisă de competențe de bază socio-umane.

După absolvire, în sesiunea de BAC susține proba orală și apoi scrisă la Limba și literatura română, proba scrisă la una dintre disciplinele Fizică, Chimie sau Biologie și proba scrisă la o disciplină diferită de cea aleasă deja, dintre Fizică, Chimie, Biologie, Matematică sau Informatică.

La filiera teoretică, profilul uman, specializarea Filologie, în timpul anului școlar în care sunt în clasa a XII-a, elevii susțin două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională pe care le-a studiat elevul în școală, o probă practică de competențe digitale și proba nouă scrisă de competențe de bază la Matematică.

În sesiunea de Bac de după finalul clasei a XII-a elevii de la uman, filologie, dau proba orală la Limba și literatura română la care dau apoi și probă scrisă, ca acum, cu subiecte de dificultate mai mare decât toate celelalte filiere.

Urmează examen scris la Limba și literatura unei limbi străine și o probă scrisă din una din următoarele discipline: Istorie, Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie.

Pentru profilul uman, specializarea Științe sociale, elevii vor avea de susținut, conform surselor Edupedu.ro, în timpul anului școlar, două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională studiate, o probă practică de competențe digitale și proba nouă scrisă de competențe de bază la Matematică. Reamintim că aceste probe se susțin în școală, nu în centre de examen diferite.

În examenul propriu-zis de Bac, probele Română-oral, Română-scris sunt comune cu ale celorlalte profiluri. Apoi este probă scrisă la Istorie și probă scrisă din una dintre următoarele discipline: Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie.

Pentru elevii de la filiera tehnologică, toate profilurile și specializările, Bacalaureatul începe în clasa a XII-a, la fel ca la ceilalți, cu două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională studiate, o probă practică de competențe digitale și proba nouă scrisă care vizează competențe de bază socio-umane sau matematică și care e complementară disciplinelor alese la celelalte două probe scrise.

În sesiunea de BAC elevii de la filiera tehnologică susțin proba orală și cea scrisă la Limba și literatura română, apoi proba scrisă la o „disciplină din domeniul de pregătire” și proba scrisă la o „disciplină relevantă pentru profilul real”, conform surselor noastre.

Pentru filiera vocațională nu mai apare nicio diferențiere pentru profilurile pedagogice, ca în prezent. În schimb toate specializările au cele două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională studiate, o probă practică de competențe digitale și proba scrisă care vizează competențe de bază socio-umane sau matematică și care e complementară disciplinelor alese la celelalte două probe scrise. Acestea se susțin în timpul ultimului an de liceu.

Ca probe în sesiunea de BAC rămân cele orale și scrise la Limba și literatura română, scrise la disciplina de specialitate și încă o probă scrisă dintr-o „disciplină relevantă pentru profilul predominant al specializării”.

Reamintim că, în varianta Cîmpeanu a proiectului de lege, Bacalaureatul propus era un examen care testa competențe de bază pentru întreg trunchiul comun, iar elevii aveau și o probă opțională, unde puteau susține un test pentru competențe avansate într-un anumit domeniu.

Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
SURSE Toate liceele vor putea organiza examen de admitere la clasa a IX-a, acolo unde există concurență, potrivit proiectului de lege a învățământului preuniversitar / Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a va fi înaintea admiterii și susținută de către toți elevii
SURSE Excepția prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, a fost eliminată din proiectului Legii învățământului superior
SURSE Dubla specializare pentru profesori ar urma să fie introdusă și la licență, împreună cu o bursă cât salariul unui cadru didactic debutant pentru cei care aleg această formare. Prevederile apar în proiectul Deca al Legii învățământului superior
SURSE Universitățile cu domenii de licență în științe și inginerie vor primi cu 33% mai mulți bani pentru burse și protecție socială, prevede proiectul Legii Deca, în care apare și un „Program Național” de sprijin pentru educație în științe exacte și inginerie / Cîmpeanu anunța „susținere privilegiată” pentru domeniile STIM
SURSE Universitățile vor da titlurile de doctor și tot ele vor verifica plagiatele. Instanțele capătă rol-cheie în cazurile de plagiat, în timp ce CNATDCU e retrogradat și transformat în comisie controlată de o direcție din Minister condusă de 6 ani de o apropiată a lui Sorin Cîmpeanu – Proiectul Deca al Legii învățământului superior
BREAKING Surse: Mandatele nelimitate pentru rectorii care se suspendă din funcție, deși teoretic limitate la 2, sunt menținute în proiectul Legii învățământului superior care va fi prezentat de Ligia Deca, prin prevederea legală că mandatele trebuie să fie „complete” pentru a fi limitate
SURSE: UDMR a cerut ca Legile educației Deca să treacă prin asumarea răspunderii Guvernului, propunere respinsă de premierul Nicolae Ciucă / Calendarul adoptării noilor proiecte ale educației

12 comments
  1. Fiecare care ajunge in “fruntea” ministerului se crede mai deștept ca anteriorul. Nu vor decât să arate că ei au făcut mai multe schimbări și nu contează cum îi afectează acestea pe elevi și pe părinții acestora! Încep să cred că fac ceea ce fac pentru a încuraja abandonul școlar! Pe cei analfabeți ii vor duce cu autocarele la vot…deci “masă de manevră” …mai mare! Nu știu ce se va alege de aceste generații de “cobai”..
    Păcat că se “joacă” cu destinele copiilor noștri și noi acceptăm tacit …orice
    Prefer varianta “comunistă” ,decât “marea reforma” cu.care se tot laudă cei care se perinda în această funcție…și anume : examen de admitere,fără procent din mediile din 5-8 și bacalaureat cum era atunci.

  2. Ca elev la profil uman consider ca aceasta lege este incorecta fata de noi elevii. Daca aceast lege va fi implementata care mai este rostul alegerii unui profil in clasa a IX-a.
    Nu toti copii au talent la toate materiile.
    Daca cei de la minister ar da un astfel de examen la toate materiile multi nu ar trece nici de prima proba.
    In parlament au bac-ul trecut cu 6 sau 7 la trei materii.
    Consider ca elevii ar trebui sa fie consultati si sa fie luati in considerare.

  3. In conditiile in care o buna parte din elevii de filologie nu sunt in stare sa vorbeasca intr-o limba straina este total absurd ca ei sa fie evaluati la bacalaureat din limba si LITERATURA straina.

  4. Raspunsul la intrebarile ce rost are e foarte simplu, cu complicitatea mintilor ,,luminate,, din minister printii vor plati inca un salariu pe luna unui profesor care va medita la ilustrele materii care in general nu ii vor folosi viitorului absolvent la nimic in viata. asta e singurul rationament pentru care se doreste coplicarea lucrurilor.A si am uitat ceva materii cat mai teoretice cu multe teoreme si versuri de memorat ca dupa un an copii sa se intrebe la ce ii vor folosi in viata.

  5. Daca suntem noi romanii buni la ceva e sa complicam aiurea lucrurile ca sa vada lumea ce destepti suntem.
    Oamenii cu adevarat inteligenti simplifica lucrurile ca sa poata atinge scopul definit.
    Deci, care este scopul si cum putem sa-l atingem fara sa ocolim de 100 de ori?

  6. Care este logica de a sustine examen la 2 limbi straine? Proba de Competente digitale la profil de info? Dar competențe de bază socio-umane ceo mai fi?

  7. Bună ziua! Nu am înțeles care este rostul acelei probe la matematica chiar și în timpul clasei a XII-a la profil filologie în condițiile în care ei nu mai fac matematica din clasa a XI-a?!
    Care este rostul probei la socio-umane pentru elevii de la real?!
    Cineva cred ca trăiește cu impresia ca acești copii de-a XII-a se plimba, nu învață și ar mai trebui sa le mai adauge un pic de stres! Ar trebui sa se știe și pe la Minister ca acești copii, pe lângă probele de BAC mai au și probele de foc ale admiterii la facultate! Stau și ma gândesc, cei ce propun astfel de legi, câte examene au avut în clasa a XII-a?! Asa considerați ca va aliniați învățământului european? Complicand sistemul de examinare?!

  8. Mi se pare nepotrivit ca legea sa nu fie lansată in consultare publica. E o lege importantă si ar trebui sa știm cu toții ce scrie acolo. Povestea asta cu legea publicată mai întâi “pe surse” e o întoarcere in timp care nu va duce la nimic bun. Cât despre crearea unui sistem care încurajează meditațiile si ii cam exclude pe cei nemeditati(la mate) ce sa mai spui? Ca e o încălcare a drepturilor omului care oferă acces liber si gratuit la educatie?

  9. E clar că noua burghezie a țării va fi compusă exclusiv din profesori de matematică. Vivat pregătirile în particular!

    1. Care profesori de matematică?Nimeni nu mai vrea sa fie profesor de matematică:salariu mic,stres mult,proasta creștere a copiilor din ce în ce mai multă?!Pentru niște meditații?Prefera sa lucreze în privat pe salariu de 5 ori mai mare și e mai liniștit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Subiecte de admitere făcute “în afara colegiilor”, care vor putea organiza admitere doar după ce toți elevii de clasa a VIII-a vor susține Evaluarea Națională – printre schimbările majore aduse proiectului legii Educației

Ministrul Sorin Cîmpeanu a anunțat oficial, vineri, că se revine la sistemul în care Evaluarea Națională este obligatorie pentru toți elevii, iar examenele de admitere la colegii, care rămân în…
Vezi articolul

Cele două dorințe ale ministrului Cîmpeanu, la revenirea tuturor elevilor la școală pentru următoarele 14 săptămâni: Eu, ca ministru al Educației, nu doresc să mai modificăm structura anului școlar / Nu îmi doresc să mai trecem școala în online

“Eu, ca ministru al Educației, nu doresc să mai modificăm structura anului școlar”, a declarat Sorin Cîmpeanu la Digi24. Acesta a vorbit pentru prima dată despre „vacanța forțată” pe care…
Vezi articolul

Nevoia ca alocările financiare publice în educație să nu mai fie cuantificate ca deficit bugetar, ci ca investiții, „subliniată” de Ligia Deca la o întâlnire OCDE, în aceeași zi în care a declarat „acoperitor” bugetul de 2,1% din PIB alocat pentru Ministerul Educației în 2023 – cel mai mic procent din istoria recentă

Am subliniat nevoia ca alocările financiare publice în educație să nu mai fie cuantificate ca deficit bugetar, ci ca investiții, scrie într-o relatare de la Paris Ministrul Educației, Ligia Deca,…
Vezi articolul