Examenul de Bacalaureat, prevăzut de proiectul legii Educației Deca, va conține o probă de „competențe de bază complementare” specializării, potrivit surselor Edupedu.ro. Este vorba despre „competențe de bază la Matematică”, de exemplu, probă scrisă care va fi susținută de toți elevii de la profilul uman în timpul clasei a XII-a, deci nu în perioada sesiunii de examen.
Elevii de la real ar urma să dea „competențe de bază socio-umane” ca probă scrisă complementară profilului ales, potrivit surselor citate. Cei de la filierele vocaționale și tehnologice ar urma, conform variantei Deca a proiectului legii învățământului preuniversitar, „competențe de bază socio-uman sau matematică”, complementar disciplinelor alese deja pentru BAC.
Alte probe care se susțin în timpul anului școlar în care elevii sunt clasa a XII-a sunt cele scrise la limbi străine. Spre deosebire de situația din prezent, în care la BAC se dă doar examen oral la o singură limbă străină, în noua formulă prevăzută de proiectul de lege, s-ar da examen scris la două limbi străine – ambele pot fi echivalate, dacă elevii au certificate recunoscute de Ministerul Educației.
Un alt examen care se susține în timpul anului școlar, deci până când elevii devin absolvenți de liceu, este proba practică de competențe digitale. Și aceasta poate fi echivalată cu certificat, opțional.
Toate aceste examenele care se dau în timpul anului școlar, în timpul clasei a XII-a/a XIII-a, vor fi susținute de către elevi în școlile lor, mai arată sursele. Nu este clar dacă și cu profesorii lor sau vor fi comisii de profesori din alte școli.
În sesiunea de Bacalaureat din vară absolvenții vor mai da, practic, doar trei probe scrise și cea de la Limba și literatura română oral.
Cei din școlile cu predare în limba maternă susțin probă orală și scrisă la limba respectivă, în plus față de celelalte.
- De menționat că examenul de Bacalaureat în forma din proiect ar urma să se aplice pentru elevii care intră în clasa a IX-a în anul următor intrării în vigoare a legii. Asta înseamnă că, dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, elevii care intră în septembrie 2024 în clasa a IX-a ar da BAC-ul pe regulile din proiectul de lege, în vara anului 2028, potrivit surselor Edupedu.ro
Cum va arăta Bacalaureatul, pentru fiecare specializare în parte, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar, varianta Deca
La filiera teoretică, profilul real, specializarea Matematică-Informatică, elevul de clasa a XII-a va susține în timpul anului școlar două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională pe care le-a studiat în școală, o probă practică de competențe digitale și proba scrisă de competențe de bază socio-umane.
După care, în sesiunea propriu-zisă de bacalaureat, după terminarea clasei a XII-a, elevul de la mate-info are probă orală și scrisă la Limba și Literatura Română, o altă probă scrisă la Matematică și încă una la o disciplină la alegere dintre Informatică, Chimie, Fizică sau Biologie.
Filiera teoretică, profilul real, Științele naturii. În clasa a XII-a sunt două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională pe care le-a studiat în școală, o probă practică de competențe digitale și proba scrisă de competențe de bază socio-umane.
După absolvire, în sesiunea de BAC susține proba orală și apoi scrisă la Limba și literatura română, proba scrisă la una dintre disciplinele Fizică, Chimie sau Biologie și proba scrisă la o disciplină diferită de cea aleasă deja, dintre Fizică, Chimie, Biologie, Matematică sau Informatică.
La filiera teoretică, profilul uman, specializarea Filologie, în timpul anului școlar în care sunt în clasa a XII-a, elevii susțin două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională pe care le-a studiat elevul în școală, o probă practică de competențe digitale și proba nouă scrisă de competențe de bază la Matematică.
În sesiunea de Bac de după finalul clasei a XII-a elevii de la uman, filologie, dau proba orală la Limba și literatura română la care dau apoi și probă scrisă, ca acum, cu subiecte de dificultate mai mare decât toate celelalte filiere.
Urmează examen scris la Limba și literatura unei limbi străine și o probă scrisă din una din următoarele discipline: Istorie, Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie.
Pentru profilul uman, specializarea Științe sociale, elevii vor avea de susținut, conform surselor Edupedu.ro, în timpul anului școlar, două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională studiate, o probă practică de competențe digitale și proba nouă scrisă de competențe de bază la Matematică. Reamintim că aceste probe se susțin în școală, nu în centre de examen diferite.
În examenul propriu-zis de Bac, probele Română-oral, Română-scris sunt comune cu ale celorlalte profiluri. Apoi este probă scrisă la Istorie și probă scrisă din una dintre următoarele discipline: Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie.
Pentru elevii de la filiera tehnologică, toate profilurile și specializările, Bacalaureatul începe în clasa a XII-a, la fel ca la ceilalți, cu două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională studiate, o probă practică de competențe digitale și proba nouă scrisă care vizează competențe de bază socio-umane sau matematică și care e complementară disciplinelor alese la celelalte două probe scrise.
În sesiunea de BAC elevii de la filiera tehnologică susțin proba orală și cea scrisă la Limba și literatura română, apoi proba scrisă la o „disciplină din domeniul de pregătire” și proba scrisă la o „disciplină relevantă pentru profilul real”, conform surselor noastre.
Pentru filiera vocațională nu mai apare nicio diferențiere pentru profilurile pedagogice, ca în prezent. În schimb toate specializările au cele două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională studiate, o probă practică de competențe digitale și proba scrisă care vizează competențe de bază socio-umane sau matematică și care e complementară disciplinelor alese la celelalte două probe scrise. Acestea se susțin în timpul ultimului an de liceu.
Ca probe în sesiunea de BAC rămân cele orale și scrise la Limba și literatura română, scrise la disciplina de specialitate și încă o probă scrisă dintr-o „disciplină relevantă pentru profilul predominant al specializării”.
Reamintim că, în varianta Cîmpeanu a proiectului de lege, Bacalaureatul propus era un examen care testa competențe de bază pentru întreg trunchiul comun, iar elevii aveau și o probă opțională, unde puteau susține un test pentru competențe avansate într-un anumit domeniu.
Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
12 comments
plang
Fiecare care ajunge in “fruntea” ministerului se crede mai deștept ca anteriorul. Nu vor decât să arate că ei au făcut mai multe schimbări și nu contează cum îi afectează acestea pe elevi și pe părinții acestora! Încep să cred că fac ceea ce fac pentru a încuraja abandonul școlar! Pe cei analfabeți ii vor duce cu autocarele la vot…deci “masă de manevră” …mai mare! Nu știu ce se va alege de aceste generații de “cobai”..
Păcat că se “joacă” cu destinele copiilor noștri și noi acceptăm tacit …orice
Prefer varianta “comunistă” ,decât “marea reforma” cu.care se tot laudă cei care se perinda în această funcție…și anume : examen de admitere,fără procent din mediile din 5-8 și bacalaureat cum era atunci.
Ca elev la profil uman consider ca aceasta lege este incorecta fata de noi elevii. Daca aceast lege va fi implementata care mai este rostul alegerii unui profil in clasa a IX-a.
Nu toti copii au talent la toate materiile.
Daca cei de la minister ar da un astfel de examen la toate materiile multi nu ar trece nici de prima proba.
In parlament au bac-ul trecut cu 6 sau 7 la trei materii.
Consider ca elevii ar trebui sa fie consultati si sa fie luati in considerare.
In conditiile in care o buna parte din elevii de filologie nu sunt in stare sa vorbeasca intr-o limba straina este total absurd ca ei sa fie evaluati la bacalaureat din limba si LITERATURA straina.
Raspunsul la intrebarile ce rost are e foarte simplu, cu complicitatea mintilor ,,luminate,, din minister printii vor plati inca un salariu pe luna unui profesor care va medita la ilustrele materii care in general nu ii vor folosi viitorului absolvent la nimic in viata. asta e singurul rationament pentru care se doreste coplicarea lucrurilor.A si am uitat ceva materii cat mai teoretice cu multe teoreme si versuri de memorat ca dupa un an copii sa se intrebe la ce ii vor folosi in viata.
Daca suntem noi romanii buni la ceva e sa complicam aiurea lucrurile ca sa vada lumea ce destepti suntem.
Oamenii cu adevarat inteligenti simplifica lucrurile ca sa poata atinge scopul definit.
Deci, care este scopul si cum putem sa-l atingem fara sa ocolim de 100 de ori?
Care este logica de a sustine examen la 2 limbi straine? Proba de Competente digitale la profil de info? Dar competențe de bază socio-umane ceo mai fi?
Bună ziua! Nu am înțeles care este rostul acelei probe la matematica chiar și în timpul clasei a XII-a la profil filologie în condițiile în care ei nu mai fac matematica din clasa a XI-a?!
Care este rostul probei la socio-umane pentru elevii de la real?!
Cineva cred ca trăiește cu impresia ca acești copii de-a XII-a se plimba, nu învață și ar mai trebui sa le mai adauge un pic de stres! Ar trebui sa se știe și pe la Minister ca acești copii, pe lângă probele de BAC mai au și probele de foc ale admiterii la facultate! Stau și ma gândesc, cei ce propun astfel de legi, câte examene au avut în clasa a XII-a?! Asa considerați ca va aliniați învățământului european? Complicand sistemul de examinare?!
Din 2010 competentele la limba straina includ si proba scrisa, email si eseu…
Mi se pare nepotrivit ca legea sa nu fie lansată in consultare publica. E o lege importantă si ar trebui sa știm cu toții ce scrie acolo. Povestea asta cu legea publicată mai întâi “pe surse” e o întoarcere in timp care nu va duce la nimic bun. Cât despre crearea unui sistem care încurajează meditațiile si ii cam exclude pe cei nemeditati(la mate) ce sa mai spui? Ca e o încălcare a drepturilor omului care oferă acces liber si gratuit la educatie?
E clar că noua burghezie a țării va fi compusă exclusiv din profesori de matematică. Vivat pregătirile în particular!
Care profesori de matematică?Nimeni nu mai vrea sa fie profesor de matematică:salariu mic,stres mult,proasta creștere a copiilor din ce în ce mai multă?!Pentru niște meditații?Prefera sa lucreze în privat pe salariu de 5 ori mai mare și e mai liniștit.