Din 2028, înscrierea elevilor în clasa a V-a la colegiile naționale se face în baza portofoliului educațional, conform proiectului de Lege a învățământului preuniversitar obținut și consultat de Edupedu.ro. Începând cu anul școlar 2023-2024, portofoliul educațional va fi obligatoriu atât pentru generația de copii care intră în grupa mare de la grădiniță, cât și pentru clasa pregătitoare de la școală.
- Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
- Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe legile Educației Deca până pe 15 martie. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.
Există o singură excepție la prevederea de mai sus, aceea că elevii care optează pentru învățământul de artă și sportiv ar urma să susțină probe de admitere în vederea înscrierii lor.
La art. 32, alin. (3) din proiectul de lege prevede următoarele: „Înscrierea elevilor în clasa a V-a, la unităţile de învăţământ care nu deţin clase de nivel primar, se realizează în conformitate cu o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, în baza portofoliului educaţional, începând cu promoţia de elevi pentru care portofoliul educaţional a fost utilizat pe durata întregului nivel de învăţământ primar. Prin excepţie, elevii care optează pentru înscrierea în învăţământul de artă şi sportiv vor susţine probe de aptitudini în vederea înscrierii lor”.
În proiectul Deca al Legii învățământului preuniversitar este precizat că, începând cu anul școlar 2023-2024, portofoliul educațional devine obligatoriu pentru copiii care intră în grupa mare și pentru cei care intră în clasa pregătitoare:
Art. 95 alin. (5) – „Portofoliul educaţional este obligatoriu începând cu generaţia de preşcolari care intră în grupa mare şi generaţia de elevi din clasa pregătitoare, în anul şcolar 2023 – 2024. Formatul portofoliului educaţional, modalitatea de înscriere a datelor şi alte detalii sunt cuprinse în metodologia specifică adoptată prin ordin al ministrului educaţiei în maximum 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi”.
Conform proiectului de lege, portofoliul educațional cuprinde relevante pentru rezultatele învățării elevilor: „certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/ niveluri de şcolarizare, rezultate la evaluările naţionale şi recomandări de recuperare a pierderilor de învăţare, produse sau rezultate ale activităţilor desfăşurate, diplome, certificate sau alte înscrisuri obţinute în urma evaluării competenţelor dobândite în diferite contexte, formale, non-formale şi informale”.
Portofoliul se va utiliza începând cu grupa mijlocie din grădiniță, potrivit art. 95 alin. (2): „Portofoliul educaţional se utilizează începând cu grupa mijlocie din grădiniţă şi este obligatoriu pe tot parcursul învăţământului preuniversitar. Informaţii din portofoliul educaţional pot fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaţionale şi fundamentarea intervenţiilor de sprijin”, se mai arată în documentul consultat de EduPedu.ro.
Proiectul lui Cîmpeanu prevedea că înscrierea la unitățile de învățământ fără clase primare să se realizeze fără evaluări: art. 26 alin (3) – „Înscrierea elevilor în clasa a V-a, la unitățile de învățământ care nu dețin clase de nivel primar, se realizează fără evaluări”.
Portofoliul educațional a fost introdus în legea Educației din 2011 și nu a fost folosit până acum. Articolului 73 din legea actuală a Educației definește astfel portofoliul educațional:
- „(1) Portofoliul educațional cuprinde totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite sau a participării la activități de învățare, în diferite contexte, precum și produse sau rezultate ale acestor activități, în contexte de învățare formale, nonformale și informale.
- (2) Portofoliul educațional este elementul central al evaluării învățării. Utilizarea lui debutează începând cu clasa pregătitoare și reprezintă cartea de identitate educațională a elevului”.
În luna august, fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, vorbea despre gradul ridicat de dificultate al subiectelor pentru admiterea în clasa a V-a: “Să știți că m-am uitat și eu pe unele subiecte pentru admitere în clasa a V-a. Mărturisesc sincer că unele mi-au fost foarte grele. Eu nu știu dacă aș fi luat, recunosc, dar nu știu dacă aș fi luat examenul de admitere în clasa a V-a. Din fericire, ca adult, n-am fost atât de traumatizat de faptul că mi-au pus probleme, dar unui copil s-ar putea să-i fie un pic cam greu. Asta este traducerea din perspectiva unui nespecialist în științele educației. Astfel de examene, la vârsta de 10 ani, nu prea se mai folosesc prin alte sisteme de educație”. – detalii aici
Tot atunci, secretarul de stat Bogdan Cristescu spunea că ideea de bază o reprezintă portofoliul, doar că nu se poate face imediat: „În primul rând, este nevoia tehnică acolo unde colegiul național nu are și (învățământ – n. red.) primar. (…) La acest moment, ideea de bază este folosirea portofoliului educațional și a orientării școlare. De ce nu se poate face acest lucru imediat? Nu se poate face acest lucru imediat, pentru că nu avem standarde de evaluare. Fiecare învățător își evaluează copiii diferit”.
Foto: © Volodymyr Horyn | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.