„Autoritățile trebuie să înceapă acum dezbateri depre cum școlile pot să devină mai autonome, dar în consens cu autoritățile locale, să funcționeze cu aviz din partea inspectoratului sau DSP local” a declarat George Roman, director de advocacy la Salvați Copiii România în conferința online “Vreau la școală!”. Evenimentul a fost transmis LIVE pe Facebook Salvați Copiii România. Partener media al conferinței online și al campaniei este Edupedu.ro.
George Roman a mai spus că „dreptul copiilor este mult mai important decât concesiile pe care le-a oferit guvernul pentru adulți” în această perioadă în care a stabilit o serie de măsuri pentru reluarea activității teraselor, turismului.
„Am reușit să ajutăm 4.600 de copii”, a declarat Anca Stamin, directorul de programe al Salvați Copiii, care a vorbit despre cum organizația pe care o reprezintă a reușit să facă activități remediale în perioada de vară pentru a-i sprijini în învățare și în reducerea golurilor acumulate pe cei mai vulnerabili dintre elevi. Anca Stamin a mai punctat faptul că „pentru copiii săraci perioada actuală a adâncit lipsurile, se confruntă cu multiple vulnerabilități”.
Conferința online a fost parte din campania #VREAULASCOALA, care pune în centrul atenției educaţia copiiilor, grav afectată de criza Covid-19 şi de izolare, şi are ca obiectiv implementarea unor măsuri concrete de corectare a efectelor.
CONFERINȚA LIVE VIDEO:
Cele mai importante declarații ale participanților au fost transmise LIVE TEXT:
George Roman, Director Advocacy Salvați Copiii:
Prezintă elemente cheie din consultările făcute de Salvați Copiii, referitor la accesul la școala online și percepțiile copiilor despre școala în pandemie
– Numărul de copii care nu sunt în îngrijirea părinților lor: 1/7 respondenți avea un părinte plecat în străinătate -număr mai mare decât cel al autorităților
Copiii și-au exprimat nevoia de a avea interacțiune cu profesorii
Ca stări au fost resimțite de copii în pandemie – plictiseala (aproape jumătate dintre copii), tristețe, oboseala, furie.
La sfârșitul lui 2019 știam că abandonul școlar e în creștere, costurile de școlarizare erau foarte mari, rezultatele PISA din 2019 au arătat că elevii sunt mai slabi decât în evaluările anterioare.
O problemă îndelungată – infrastructura școlară. Nu oferă un mediu sigur. Cum putem să spunem că o școală respectă prevederile de sănătate, dacă nu are autorizație?
S-a tot vorbit despre cele trei scenarii. Școala online nu a fost școală, depindea foarte mult de părinți. Dintre cele trei scenarii, ținând cont și de evoluția pandemiei (1000 de cazuri ieri), singurul scenariu care se prefigurează e școala mixtă. În școlile din mediul rural, unde elevii sunt mai puțini, se poate vorbi despre predarea la școală, dar în condiții de respectare a măsurilor sanitare
Autoritățile trebuie să înceapă acum dezbateri depre această formă, așa încât școlile să devină mai autonome, dar în consens cu autoritățile locale, să funcționeze cu aviz din partea inspectoratului sau DSP local
Dreptul copiilor este mult mai important decât concesiile pe care le-a oferit guvernul pentru adulți
Anca Stamin, Director Programe Salvati Copiii:
Avem experiență de 30 de ani în care am reușit să ajutăm copiii în programe de recuperare școlară și în programe școală după școală și programe de educație preșcolară
Din experiența avută am reușit să preluăm modele pe care să le adaptăm perioadei actuale
Pentru copiii săraci perioada actuală a adâncit lipsurile, se confruntă cu multiple vulnerabilități
Am reușit să sprijinim 4.600 de elevi. Inițial, prin programe online sau telefonic. Dar constatând lipsurile – mulți nu aveau absolut deloc mijloacele necesare – ne-am concentrat pe achiziția de tablete. După începerea verii ne-a fost clar că trebuie să ne concentrăm pe remediere
De la 1 iulie în 20 de localități am organizat module de recuperare și remediere – 4.600 de elevi, activități cu distanțare, inclusiv în curtea școlii
Programul include și educație pentru sănătate. Există o curriculă pe care Salvați Copiii a adaptat-o – reguli de igienă. Există și ore TIC și educație informală. În cazul copiilor din aceste programe, nu putem vorbi despre implicarea părinților în procesul educațional (educație, situație familială, situație locativă). E nevoie pentru acești copii de apropiere de mediul școlar. E nevoie de socializare și de a petrece timp cu alți adulți și alți copii.
Intervenție George Roman
- Prioritate pentru autorități: să activeze cât mai repede serviciile de asistență socială, care pot merge în comunități și care pot identifica acei copii care exită fără să apară în studii. (…) Dacă nu ai aceste servicii de asistență socială, nu îi vom vedea pe acei copii sub nicio formă când reîncepe școala.
Liviu Măgurianu, Cooordonator program educațional Salvați Copiii Iași:
Școala mobilă e un instrument pedagogic pe care îl putem transporta în comunități. E ca o tablă pe roți, pe care sunt atașate planșe cu jocuri, exerciții de matematică, de alfabetizare – copiii intră în contact cu educația în spațiu dechis
Am încercat să aducem școala mobilă, alături de școala clasică, am luat această metodologie și am adaptat-o spațiului din curtea școlii. Copiii stau pe saltele, la distanță, lucrează împreună diverse activități, sub formă de joc și discuții libere, dar formativă
Avem și o grădiniță estivală, unde copiii vin și lucrează cu educatori profesioniști. În paralel au loc și activități remediale de tip școală după școală și activități de tip a doua șansă. Avem situații speciale – inclusiv copiii care au copii, tinere fete care vin cu copilul la cursuri
Există o mare lipsă de educație privind școala online, inclusiv în rândul părinților. Pentru copiii cu care lucrăm noi, din medii de sărăcie extremă, practic educația online practic nu a funcționat.
Pe acești copii, dacă nu ai asistent social sau psiholog, i-ai pierdut. În spațiul online au acces cei care oricum ai fi învățat.
Andra Cîrșmaru, Cadru didactic colaborator Salvați Copiii (Constanța):
Vreau să subliniez discrepanța dintre idealul educațional și realitate. Activitatea școlară ar trebui să fie plăcută, motivantă, satisfăcătoare, să îl ajute pe om (…) să îl încurajăm să își continue educația pe tot parcursul vieții. Contrast: Frază dintr-o culegere în care principalul scop al elevului ar trebui să fie acela de a performa la examene.
Dă exemple de compuneri școlare care se bazează nu pe informații accesibile copiilor, ci pe fantezie – fantezia nu ajută la examene
Problemă: decongestionarea programelor.
Ca să predai online pe bune, trebuie să lași prejudecățile și să iei lecții de la youtuberi și influenceri, să înveți editare video etc.. Dar învățarea are nevoie de mult mai mult decât transmiterea cunoștințelor. În mediul școlar, educația e dată 80% de chestiuni car enu au legătură cu școala – familia, mediul, situația financiară. Dacă n-am ce să mănânc, pentru mine școala online e ca și când m-ai trimite la NASA.
Mihaela Dinu, Psiholog Salvați Copiii:
Până în toamnă e de văzut cât putem să formăm din cadrele didactice. E o nevoie foarte mare de îmbunătăție a competențelor digitale în scop educativ
Nevoia a apărut demult, dinainte de pandemie. Cu toții am trecut prin schimbare și printr-o nevoie acută de adaptare.
Foarte multă vreme, psihologii pledau pentru o eliminare a ecranelor din fața ochilor cât mai mult, să facă alte activități. Acum, mai mult obligam copiii să stea în fața ecranelor. Dar apar lipsuri – copiii intrau încărcați emoțional la orele online, mai mult negativ. Nu eram obișnuiți și nu am știut ă gestionăm. Trebuie știut că dincolo de ecran e un om cu emoții. Apelăm la abilitatea cadrului didactic de a gestiona situațiile, să determine dorința și pentru participare la școala online.
Intervenție George Roman:
- În consultările Salvați Copiii – jocurile pe telefon sunt principala activitate recreativă pentru copii. 9 din 10 copii – în zona de risc (anterior pandemiei) cu privire la timpul petrecut în fața ecranelor.
Leonard Andreescu, Asistent social program educațional Salvați Copiii (București):
Mai ales în aceată perioadă de criză, dacă este esențială componenta socială a școlii.
Am fost o ancoră socială – simplul fapt că ne-am dus să îi întrebăm ce fac a fost extrem de important, pentru cei care se simțeau excluși din societate.
Teoretic, directorii de școli au libertatea să ia unele decizii, autoritățile locale teoretic pot ajuta școala. Din experiența mea și a colegilor mei, din păcate, întâlnim situații în care, invocându-se un principiu important de altfel (sănătatea e mai importantă decât orice altceva) autoritatea locală decide în locul conducerii școlii că școala nu mai are voie să primească niciun elev, din cauza condițiilor. Înțeleg temerile autorității, dar mă surprinde refuzul total de a permite accesul copiilor în școală, mai ales că părinții și copiii doresc acest lucru.
Educația, acum împiedicată, ar duce la schimbarea acestor mentalități care ne țin în buclă
Educația ne ajută să fim noi ca indivizi și ca societate
Mărturie Gabriela Popescu, învățătoare și participantă la programul A doua șansă și Școală după școală, despre școala online:
Competențele cognitive au fost parțial sau deloc însușite. “La tablă era mai simplu și înțelegeau mai ușor”. Am lucrat online cu intermitențe – fie nu aveau internet, fie li se strica telefonul.
După 1 iulie, la programele de recuperare, am constatat că foarte mulți au uitat semestrul 1. A trebuit să o luăm de la capăt.
S-au promis mult mai multe, inclusiv numărul de elevi la clasă, dar nu se respectă. Cu cât efectivul e mai numeros, cu atât activitatea va avea de suferit. Sunt situații când e nevoie de unu la unu. Nu sunt menționați nimic elevii cu nevoi speciale, au cei din medii defavorizate, cu părinți analfabeți.
Învățământul online nu știu cum poate fi folosit, peste tot, cu aceeași măsură. De la distanță cum să dirijezi un copil? E foarte greu! Măcar pentru copiii foarte mici, de pregătitoare sau clasa 1, să fie găsită o soluție să vină la școală.
Ar trebui redus la minim acest online, pe cât posibil să se facă școală tradițională.
Anca Stamin, Director Programe Salvati Copiii – mesaj către decidenți:
Să asigure toate condițiile necesare pentru întoarcerea copiilor în școli, pentru că modelul mixt este cel mai mult luat în calcul
Micșorarea claselor ar fi una dintre măsurile importante în acest sens
Finanțe – școlile să poată asigura cele necesare
Pregătirea pentru acest învățământ online, nu doar prin oferirea de echipamente
Cadre didactice: E extrem de necesar ca fiecare să se gândească și la posibilitatea de a influența prin modelul personal. Există diversitate, e foarte important ca fiecare să aplice individual metode adaptate perioadei. Indiferent ce fac autoritățile, directorii de școală, orice cadru didactic poate influența modul cum se desfășoară lucrurile
Conferința online a avut loc joi, 23 iulie 2020, de la ora 10:00 și i-a avut ca participanți pe:
- George Roman, Director Advocacy, Salvati Copiii
- Anca Stamin, Director Programe Salvati Copiii
- Liviu Magurianu, Cooordonator program educațional Salvați Copiii Iași
- Leonard Andreescu, Asistent social program educațional Salvați Copiii (București)
- Andra Cîrșmaru, Cadru didactic colaborator Salvați Copiii (Constanța)
- Mihaela Dinu, Psiholog Salvați Copiii
“Copiii vor la școală, asta e concluzia cea mai directă a sondajului realizat în rândul copiilor. Cei mai mulți dintre ei s-au confruntat deja cu diverse probleme emoționale, cu sentimente de izolare, panică și furie, iar în cazul celor care nu au avut acces la educația online sau au avut acces limitat, prin intermediul unui telefon, aceste stări sunt dublate de un sentiment dramatic de marginalizare. Aceste situații trebuie corectate.
Invităm cadrele didactice, la nivel naţional, să contribuie cu soluţiile pe care le-au implemetat cu succes în această perioadă şi care pot inspira şi alţi profesori sau comuităţi locale să facă o schimbare.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.
Printre măsurile pe care Organizaţia Salvaţi Copiii România le propune spre implementare se regăsesc:
- crearea de inițiative pentru perioada verii, în totală conformitate cu protocoalele de sănătate, care vizează recuperarea competențelor cognitive și de socializare compromise din pricina absenței îndelungate de la școală;
- asigurarea distribuirii de instrumente educaționale (tablete sau PC-uri) necesare învățării de la distanță tuturor elevilor care au nevoie și acordarea de sprijin individual în învățare;
- planificarea intervențiilor inovatoare care să reorganizeze atât școlile cât și parcursurile de învățare în perspectiva următorului an școlar, ceea ce presupune pregătirea cadrelor didactice în susținerea lecțiilor online și garantarea materialelor personalizate și de suport de învățare pentru elevii aflați în situațiile cele mai dificile;
- pregătirea tuturor școlilor, indiferent de localitate și de resursele autorităților locale, pentru a asigura condiții de siguranță medicală și monitorizarea aplicării regulilor sanitare și de distanțare socială, astfel încât toți copiii să învețe în condiții decente și sigure în școlile lor (repararea și renovarea spațiilor, grupuri sanitare în interiorul școlilor, apă curentă, canalizare, transport, spații pentru timp liber și activități sportive etc.).
Împreună, salvăm educaţia copiilor din România!
Implicarea noastră, a tuturor, determină creşterea finanţării educaţiei, singura cale prin care toţi copiii au access, în mod egal, la educaţie.
Foto: Salvați Copiii
1 comment
Da. Sunt de acord.