Sunt copii care nici cu meditații nu reușesc să facă față unor examene care nu sunt deloc dificile, dimpotrivă, sunt din ce în ce mai facile, spune profesoara Florina Rogalski

35.650 de vizualizări
Foto: Florina Rogalski – captură TVR+
Profesoara Florina Rogalski este de părere că „sunt copii care nici cu meditații nu reușesc să facă față unor examene care nu sunt deloc dificile, dimpotrivă, sunt din ce în ce mai facile pe măsură ce trece timpul”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info. Florina Rogalski predă Limba și literatura română la Școala Centrală din București.

„Cu tot respectul, dar cu toată experiența pe care o am, sunt copii care nici cu meditații nu reușesc să facă față unor examene care nu sunt deloc dificile, dimpotrivă, sunt din ce în ce mai facile pe măsură ce trece timpul, pentru că elevii înșiși s-au schimbat foarte tare. Memoria lor – și de scurtă durată, și de lungă durată – este deficitară. Capacitatea de concentrare aproape de cota zero, rezistența de a sta 50 de minute la o oră să asculte, să lucreze, să răspundă, rezistența aceasta a scăzut foarte mult. Sunt foarte mulți care au ADHD, care au tot felul de afecțiuni care îi împiedică să se concentreze la o oră normală de curs”, a precizat cadrul didactic.

Aceasta a vorbit și despre afterschooluri: „Știți ce fac profesorii? Le rezolvă temele. E ceva foarte grav ce se întâmplă acolo. Și când vin copiii la școală, ei îți recită rezolvarea. Când îi întrebi cum au rezolvat, habar n-au, mi-a făcut profesoara. Deci, toate astea sunt absolut inutile.

El trebuie să se ducă acasă și să lucreze el, ca să-și verifice capacitatea de înțelegere a lecției și de rezolvare a exercițiului. În clipa în care tu vrei să te duci acasă să te distrezi, te duci la telefonul mobil, la laptop, la calculator, stai acolo până s-a întunecat, sigur că nu ai performanțe.”

În aprilie 2024, Bogdan Rațiu, profesor de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu Mureș, spunea că “rezultatele simulării de la BAC 2024 nu sunt foarte bune per ansamblu”, pentru că din datele Ministerului Educației reiese faptul că, după 12 ani de liceu, elevii au probleme cu lexicul, probleme cu vocabularul, cu localizarea informației.

Informații de context

Interdicția ca profesorii să poată face pregătire suplimentară contracost cu elevii de la clasă a fost introdusă și în noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024.

În prezent, profesorii care dau meditații au obligația de a se înregistra la Oficiul Național al Registrului Comerțului și de a depune o declarație privind impozitul pe venit, însă autoritățile fiscale au manifestat mereu confuzie în privința verificării profesorilor care oferă meditații – vezi, între altele, declarațiile din 2022 ale șefului ANAF pe această temă.

Declarațiile fiscale legate de meditații au fost completate de o altă obligație conformă noii legi a învățământului preuniversitar, de la începutul acestui an, ca toți profesorii să completeze o declarație că nu fac meditații cu elevii de la clasă

  • Încă din aprilie 2024, premierul Ciolacu anunța deduceri la impozitul pe venit pentru asigurări private de sănătate și învățământ.
  • În iunie a.c., Profit.ro și alte media relatau, citând surse guvernamentale, că deducerile la impozitul pe venit, pentru părinții care plătesc meditații pentru copii, sunt luate în calcul în cadrul unei reforme fiscale la care s-a angajat Guvernul. Scopul menționat era „reducerea impozitării pe muncă, dar și reducerea evaziunii fiscale în domeniul meditațiilor școlare”.

După deducerile pentru meditațiile elevilor din familii cu venituri mici și medii, premierul Ciolacu anunță și deduceri „mai pronunțate” pentru afterschooluri, ca măsură cuprinsă în reforma fiscală pregătită de Guvern

Meditațiile sunt soluția care a „înflorit” după ce scopul educației s-a transformat, în ultimul timp, în obținerea unei diplome, constată Radu Gramatovici, conferențiar la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI-UB). Profesorul a spus într-o emisiune la Radio Guerilla că ceea ce se „învață” în urma meditațiilor este superficial și dat uitării odată ce trec examenele.

Un copil de nivel mediu „nu o să scape” fără meditații la Matematică, pentru că „așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, trebuie să intre în acest sistem de dopaj”, spune profesorul Radu Gramatovici de la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI UB), într-o emisiune la televiziunea publică difuzată pe 4 aprilie.

În luna martie, secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru a spus că în opinia sa meditațiile sunt o modă dar și o necesitate „în anumite situații”. El s-a referit la situațiile când profesorul de la clasă nu poate lucra separat cu elevii care fac performanță. Lixandru mai spune referitor la meditațiile de la clasele primare că „este vina părintelui care practic vine și întreține un astfel de fenomen” – detalii aici.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că părinții trebuie să fie siguri atunci când apelează la meditații, că ele sunt într-adevăr necesare, pentru că există și o presiune socială, dar dacă toată lumea spune că e nevoie de pregătire suplimentară, probabil că Ministerul trebuie să facă ceva și în zona curriculară la gimnaziu și liceu, într-o conferință de presă la PNL Bistrița.

Meditațiile contracost cu elevii de la clasă, abatere disciplinară în Legea învățământului preuniversitar

În noua lege a Educației, care a intrat în vigoare din 3 septembrie 2023, apare mențiunea prin care se interzic meditațiile cu elevii de la clasă în două articole: articolul 209 care prevede că printre abaterile disciplinare ce pot fi sancționate se află și desfășurarea meditațiilor cu elevii de la propria clasă și articolul 169 care precizează că profesorul are “obligația de diligență să depună eforturi pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, prin activitatea la clasă și prin programele de învățare remedială“.

Edupedu.ro a scris încă din luna august 2023 că profesorii care fac meditații cu elevii de la clasă vor fi cercetați disciplinar, prevede Legea învățământului preuniversitar. Fiind încadrată ca abatere disciplinară, în acest caz „orice persoană poate sesiza în scris, cu privire la săvârșirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară, prin înregistrarea sesizării la secretariatul unității de învățământ”, conform legii 198/2023.

Citește și:
După 12 ani de școală, elevii au probleme cu lexicul, cu localizarea informației, spune Bogdan Rațiu, profesor de limba română, despre rezultatele simulării la BAC: La liceu se simte că stagnăm de foarte mulți ani, iar standardele s-au diminuat – în anii 2000 se cereau 3-4 pagini de eseu, acum 400 de cuvinte
OFICIAL Interdicția ca profesorii să facă meditații cu elevii de la clasă a fost introdusă și în ROFUIP 2024
Profesoara Florina Rogalski: Sunt foarte mulți părinți care au un snobism al notelor de nesuportat și care nu acceptă decât notele maxime pentru copiii lor. Relația profesor-părinte este de-a dreptul tensionată astăzi

18 comments
  1. Dar când au două ore de matematică consecutive,în două zile consecutive(gimnaziu)și de la ore târzii 16-18?Cum să reziste două ore când el nu poate o oră să se concentreze?
    Mai interesează pe cineva curba de efort școlar? Ce ușor poate lua un elev nota 3 că nu este atent la ore!

  2. Nu avem timp!Nu ne încadram in timp!Hai,mai repede!…Acestea sunt cuvintele pe care le rostim ,noi, in casa si la școală.
    Sunt mama unui copil de clasa a VIII,elev la un liceu vocational.Urmeaza examenul de EV.N.,facem meditații în week-end,s-a incercat si in timpul săptămânii,nu se poate,copilul este prea obosit,nu acumuleaza informatiile corespunzator.Programa școlara este extrem de aglomerata,fiecare profesor doreste ca la ora lui,copilul sa isi faca temele,sa învețe lecția,sa nu lipseasca.Nu cunosc programul de lucru al doamnei Ligia Deca,dar bag mana in foc ca nu sta cate 9-10 ore la birou.Ei!!Copilul meu sta cate 9-10 ore la școală, pentru ca dupa orele de cultura generală, urmează orele vocaționale la instrument.Apoi ajunge acasă, si trebuie sa isi pregateasca temele si sa învețe lecții pentru a 2 a zi.Cât randament credeți ca poate da creierul unui copil de 14 ani,daca este atât de suprasolicitat??

  3. Elevii sunt dezinteresați și au alte modele. un profesor îmbrăcat modest, care vine la școala cu tramvaiul și își petrece vacanta la tara, la părinți, nu poate fi un model pentru elevii de azi oricâtă carte ar ști. Și să nu uităm că un profesor ajunge la catedra în urma unui examen de titularizare, la care trebuie sa ia o nota rezonabilă.

    1. Profesori îmbrăcați modest și care vin cu tramvaiul la scoala ar fi ceva rău ? Modest nu înseamnă sărăcăcios, iar către tramvai se îndreaptă și lumea civilizată. Salariile profesorilor sunt între 6.000 și 10.000 lei, sunt mulțumitoare. Calitatea corpului profesoral însă e mult diluată, în special din cauza modului în care se face selecția (cunoștințe, rude,relatii).

  4. Scoala din Ro dupa 2000 a decazut tot mai mult. Se vede in toate domeniile ca nu mai avem profesionisti buni, de la ingineri, medici, economisti, etc. Cei f. bine pregatiti au emigrat si inca o fac si acum. inca din clasa 5 elevii fara sanse de a face scoala ar trebui sa mearga spre o meserie. Asa termina cu chou cu vai un liceu, merg la o fabrica de diplome si devin specialistii de maine in bugetar si privat.

  5. Când se amestecă elevi cu nevoi speciale cu elevi fără nevoi speciale (să nu discriminez in niciun fel!), cam ce se așteaptă să se întâmple?

  6. Majoritatea elevilor care nu fac fata examenelor nu au nici conceptul și nici voința de a-si antrena acasă creierul în activități de logica și învățare indiferent de direcție.Pentru acești tineri telefonul mobil este singura preocupare de ocupare al timpului liber.

  7. Materia școlară este foarte “stufoasă”.comparativ cu anii precedenți sunt mult mai multe materii de studiu intr un an școlar decât erau în anii anteriori! de ce?
    La fiecare materie li se cer copiilor să rezolve teme, având câte 5-6 ore pe zi sau poate 7 și dc trebuie alocat minim o oră pt studiul și pregătirea temei, va trebui după orele de curs să mai stea încă 6-7 ore pt pregătirea celor din ziua următoare! Vi se pare normal ca in cazul acesta un elev efectiv nu mai are timp sa și trăiască nici copilăria nici sa se recreeze cum este normal la vârsta lor?!sunt pur și simplu aberații ale unor dezaxați care stabilesc legile și ne distrug copiii!
    Eu ,personal , am ajuns medic cu dublă specializare ,fără să stau să pregătesc lecții după orele de școală câte 6-7 ore!am avut copilărie,am avut și adolescență!
    Lor, copiilor noștri , le o furați dv, domnilor care stabiliți reguli și le impuneți!💩💩💩💩

    1. Doamna ,am ,5 nepoți ,din care unul ,de fapt una este realizată ,este inginer cu.specialitatea inginerie medicala .Ceilalți patru nu știu ce se va alege de ei ,au o singura pasiune ,telefonul mobil .Am lucrat cu ei ,materia nu e stufoasă ,e ușor de reținut și pentru noi bunicii lor persoane trecute de 76 de ani . Nu au nici-o pasiune ,sunt ,vorba unui profesor din liceu de acum. mai bine de 60 de ani, ” tabula rasa “.

  8. Vai de viitorul Romaniei,a ajuns deja pe mainile ciolacilor,ciucilor,cacilor,maine analfabetii functionali ne dau de gard.

    1. Tu ești unul din elevii ăia care nu știu carte, dar au acces la internet și se cred deja buricul Pământului. Nici nu-mi pare rău de tine, o să dai cu capul de pragul de sus imediat ce nu te mai țin părinții pe banii lor. Succes.

  9. Nu învață nici la școală, nici la meditații. Pentru că au impresia că 1. știu deja tot sau 2. o să afle căutând pe internet.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Hărți comparative cu notele de la Titularizare 2021. Cele mai multe note sub 5, în județul Tulcea / În Sectorul 2 al Capitalei, promovare 100%. 15 persoane care doreau să se angajeze profesori în sistemul de învățământ au luat nota 1

Județul cu cel mai mare procent de note sub 5 la concursul pentru angajare în sistemul de învățământ (Titularizare 2021) este Tulcea (36,8%), urmat de Călărași (34,8%) și Mehedinți (28,3%),…
Vezi articolul