Subiectivitatea evaluării elevilor de către profesori este eliminată de catalogul electronic, spune directorul liceului din Horezu, Constantin Cioinică: În 2,5 minute am trecut notele pentru o clasă de 28 de elevi

Constantin Cioinică / Foto: Arhiva personală

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea, spune că unul din motivele pentru care a ales catalogul electronic Viva este „obiectivitatea evaluării”. „Catalogul electronic elimină din start această subiectivitate, pentru că ceea ce poți deschide este doar disciplina ta. Nu mai vezi nici ce a primit elevul la matematică, nici ce a primit la română, nici ce a primit la filosofie”, a precizat acesta.

„Al doilea motiv pentru care cred că este absolut necesar să fie implementat catalogul electronic este legătura mai strânsă cu familia, prin faptul că părintele este conectat prin telefon tot timpul la situația copilului: i s-a pus o notă, i s-a pus o absență. Am avut cazuri în care a lipsit de la școală, a primit absența și, în 2 ore, părintele l-a găsit cu poliția. Al treilea motiv este hârțogăraia care sufocă efectiv cadrul didactic”, a menționat directorul.

În 2 minute și jumătate, profesorul a trecut în catalogul electronic Viva notele pentru toți cei 28 de elevi din clasă: „Când am trecut prima lucrare, am cronometrat pe ceas. Pentru o clasă de 28 de elevi, în 2,5 min am trecut notele. În catalogul fizic îmi lua cel puțin 20 de minute.”

Redăm interviul cu directorul Constantin Cioinică:

Întrebare: De când folosiți catalogul Viva în școala dumneavoastră?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Din păcate, am folosit un an pe mixt, pentru că voiam să-l implementez și să văd cum se descurcă colegii. Decizia am luat-o, pentru că suntem în secolul 21 și chiar citisem, într-o vreme, un articol – cred că în Academia Cațavencu, nu mai știu unde – care începea foarte frumos: „Pe nebunul care a fugit în pădure, când a văzut focul, l-au mâncat lupii, iar cei care au știut să îmblânzească, să stăpânească focul au știu să se dezvolte”. Deci, nu putem fugi de tehnologie. Trebuie să o îmbrățișăm și să luăm tot ceea ce ne poate oferi. (…)

Constantin Cioinică / Foto: Arhiva personală

Întrebare: Care au fost criteriile principale pe care le-ați avut în vedere când ați ales catalogul electronic VIva?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: În primul rând, obiectivitatea evaluării, deși pare ridicol. Unii ar spune: „care este legătura?”. Avem cu toții, din experiența anilor petrecuți la catedră, exemple ale unor colegi care, dintr-un exces de zel, credeau că, dacă sunt mai exigenți, sunt mai valoroși. Puneau printre ultimii notele, iar atunci când puneau notele, aveau prostul obicei să se uite prin rubricile vecine și dădeau cu cel puțin un punct mai puțin, pentru a arăta că sunt exigenți. Catalogul electronic Viva elimină din start această subiectivitate, pentru că ceea ce poți deschide este doar disciplina ta. Nu mai vezi nici ce a primit elevul la matematică, nici ce a primit la română, nici ce a primit la filosofie. Ai disciplina ta și-l evaluezi pe baza a ceea ce a știut el.

Al doilea motiv pentru care cred că este absolut necesar să fie implementat catalogul electronic este legătura mai strânsă cu familia, prin faptul că părintele este conectat prin telefon tot timpul la situația copilului: i s-a trecut o notă, i s-a trecut o absență. Am avut cazuri în care a lipsit de la școală, a primit absența și în 2 ore părintele l-a găsit cu poliția. Chiar era într-o situație destul de delicată. Nu întotdeauna dirigintele sesizează la timp sau dă telefoane, dar așa părintele a primit mesaj că nu este la școală copilul și a luat măsurile necesare.

Al treilea motiv este hârțogăraia care sufocă efectiv cadrul didactic. Sunt o grămadă de rapoarte la final de modul, la final de an, pe care profesorii de științe reale, care mai cochetează cu tehnologia mai mult decât cei din științe umaniste, le făceau de mână, foloseau un calculator, dar întotdeauna au avut dificultăți cei de la științe umaniste. Prin catalogul electronic Viva, printr-un simplu click, se scot rapoarte, note, absențe, tot ceea ce trebuie raportat. Dirigintele are treaba asigurată și poate să își focalizeze timpul la orele de dirigenție pe activități benefice pentru copil, în loc de ceea ce făcea tradițional. Sincer, nu era oră de dirigenție în care să nu le spui ce note au mai luat, ce absențe.

Elevul este informat, părintele este informat, obiectivitatea este salvată. Aceste trei motive sunt cele care m-au determinat să folosesc catalogul electronic, iar de anul acesta am trecut exclusiv la catalogul electronic Viva și vom merge așa mai departe.

Tot ceea ce prevede regulamentul este absolut asigurat de utilizarea acestui catalog electronic Viva. N-ai trecut notele în 2 săptămâni de la evaluare, nu-ți mai de voie programul să pui.

Întrebare: Cât de dificil a fost să integrați catalogul electronic Viva în școală?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Sincer să fiu, au fost câteva cazuri izolate de oameni mai comozi, dar s-au adaptat pe traseu, le-au spus colegii. Am făcut ședințe de instruire împreună cu cei de la Viva. Chiar începând cu ianuarie-februarie, totul a mers strună. La un moment dat ne-am rugat să ni se mai dea acces ca să mai putem face mici modificări, însă astfel și-au dat seama colegii că nu mai putem întârzia nici notele din catalogul electronic. N-ai trecut notele în 2 săptămâni de la evaluare, nu-ți mai de voie programul să pui, adică tot ceea ce prevede regulamentul este absolut asigurat de utilizarea acestui catalog electronic, iar copilul, printr-un simplu click, are acces la situația lui. Oricând vrea, o poate descărca sub formă de pdf. și, în cazul acesta, totul este ok. Suntem în era tehnologiei și trebuie să o folosim. Este foarte bine și asta înseamnă să trăiești, a trăi înseamnă a inova, înseamnă a te adapta.

Întrebare: Cât timp a durat până când întregul personal s-a acomodat cu catalogul electronic?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: N-aș putea să spun exact, dar din evaluarea mea, fiind administrator de soft și verificând rapoartele, cred că trei luni au fost suficiente ca să se realizeze. Pe urmă, am avut sesizări din partea colegilor că e dificil să meargă în paralel și cu fizic. Peste 90% am căzut de acord să utilizăm doar catalogul electronic Viva. Nu ne mai obosim să mai trecem note și absențe în catalogul fizic, pentru că pierdem timp. Deci, s-au adaptat și chiar au îmbrățișat cu brio această metodă de lucru cu copilul, cu familia, cu școala în sine.

Părinții au acces foarte rapid la informație și fără să o ceară, pentru că, pur și simplu, informația ajunge prin notificări în aplicația mobilă, plus raport lunar pe email

Întrebare: Cum au reacționat profesorii, elevii, părinții când au aflat că va exista acest catalog electronic?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Vreau să vă spun că cei mai fericiți au fost părinții, când au realizat că au acces foarte rapid la informație și fără să o ceară, pentru că, pur și simplu, informația ajunge prin notificări în aplicația mobilă, dar și raport lunar pe email . (…) Mai triști, ca să fim sinceri, au fost elevii – deși n-ar fi trebuit să fie, că ei sunt cei cu tehnologia în suflet și o folosesc – pentru că au devenit mult mai controlabili, dar acest rezultat s-a văzut și în diminuarea absenteismului, pentru că se temeau că află părinții foarte repede, nu mai puteau să ascundă absențele. (…)

Întrebare: Care sunt beneficiile catalogului electronic Viva?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: În primul rând, securitatea informației elevului. Nu se mai poate face bullying vizavi de notele primite. Dacă spune, este problema lui. Exista tendința asta de a se holba la colegul din foaie: „Mă duc să văd ce notă am, am să văd și ce note au alții”. Și securitatea față de alți profesori.

Obiectivitatea evaluării, pentru că ești protejat de excesul de zel al unor profesori așa-ziși foarte valoroși, care trebuie să fie mai exigenți. Nu în ultimul rând, colaborarea strânsă școală-familie și elevul, ca obiectul instruirii noastre, care nu poate să facă altceva decât să realizeze un progres real (…).

Constantin Cioinică / Foto: Arhiva personală
Activitatea de management didactic este ușurată cu 40 de procente, dacă folosești catalogul electronic Viva

Întrebare: Cum îi ajută catalogul electronic pe directorii de școli, pe elevi, pe profesori, pe părinți?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Directorul este administratorul softului Viva și primește informație zilnică: profesorul Ionescu a modificat o notă, informații care ridică un semn de întrebare. Directorul poate, de exemplu, face un control să vadă de ce s-a modificat nota sau de ce s-a motivat acea absență, chestiuni pe care n-avea cum să le afle până acum fără catalogul electronic. Pentru a vedea notarea ritmică, în două-trei clickuri își ia un raport de notare pe clasă. Pentru a vedea activitatea unui cadru didactic, la fel, din două-trei clickuri își ia raportul și nu este absolut nicio problemă. Deci, activitatea de, să zicem, management didactic este ușurată cam cu 40 de procente, dacă folosești catalogul electronic.

Pentru profesori este foarte simplu. Realizează la timp, când deschid catalogul să pună absențele de exemplu, că nu au note. Știe profesorul că nu va mai putea pune note peste 2 săptămâni, se termină modulul, nu are note și va acționa în consecință. Plus contabilizarea absențelor: este un buton de alarmă când se apropie de 50% absențe pe disciplina respectivă și riscă să nu poată încheia media. Și multe alte butoane de alertă care că îi sunt de folos profesorului. Când am trecut prima lucrare, am cronometrat pe ceas. Pentru o clasă de 28 de elevi, în 2,5 min am trecut notele. În catalogul fizic îmi lua cel puțin 20 de minute.

Încă mai există în învățământul românesc profesori care țin lucrările câte 2-3 săptămâni, 1-2 luni și le pun pe la sfârșitul modului. Catalogul electronic elimină această stare de incertitudine pentru elevi.

Condica de prezență a profesorilor

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Există și condică de prezență a profesorilor unde se bifează dacă a fost sau nu la oră, iar directorul primește imediat semnalul „nu a fost profesorul X la oră”. Da, pentru că n-a pus absențe, n-a făcut nimic. Dacă folosim și acea condică, avantajul este și că nu o mai comandăm fizic. Poate fi listată pdf. la fiecare sfârșit de săptămână. Apoi sunt arhivate și se păstrează și sub formă letrică. La sfârșitul anului, toate situațiile profesorilor și elevilor sunt printate, se arhivează și se păstrează în arhiva unității.

Întrebare: Ce îmbunătățiri ați dori să vedeți în viitor din partea furnizorului serviciului Viva Catalog?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Eu sunt mulțumit de ceea ce și mi se oferă acum. Poate ceva legat de feedback. Ca diriginte, nu am un feedback dacă părintele a primit sau n-a primit acele notificări în aplicația mobilă sau informații. Ele apar ca trimise. Undeva să-mi apară cum apare pe whatsapp, de exemplu, mesaj citit sau necitit.

Despre Viva Catalog

Viva Catalog: Inima Digitală a Școlii Moderne

Într-o eră definită de tehnologie, educația trebuie să țină pasul. Viva Catalog face legătura dintre metodele consacrate și inovație, oferind o platformă completă de gestionare a procesului educațional care aduce plus valoare tuturor celor implicați: directori, profesori, elevi și părinți.

Un Ecosistem Digital, nu doar un Catalog

Viva Catalog depășește cu mult funcțiile unui catalog clasic, transformând școala într-un ecosistem digital interconectat. Gândit ca un instrument holistic, platforma reunește toate informațiile relevante într-un singur loc, facilitând accesul rapid și eficientizând comunicarea. Iar în ceea ce privește implementarea Catalogului Viva la nivelul unității, aceasta se realizează de către Echipa Viva!

De la Management la Predare, toți beneficiază

Beneficiile Viva Catalog:

În plus, Viva Catalog oferă o serie de funcționalități foarte importante pentru unitate, precum:

O Investiție în Viitorul Educației

Viva Catalog este o investiție în viitorul educației. Prin digitalizare și eficientizare, platforma creează spațiu pentru ceea ce contează cu adevărat: relația dintre profesor și elev, dezvoltarea personală și formarea unor cetățeni responsabili și pregătiți pentru provocările secolului XXI.

Viva Catalog nu este doar un catalog electronic, este o comunitate. O comunitate în care profesorii își pot concentra energia pe actul didactic, părinții sunt implicați activ în educația copiilor lor, iar elevii se simt sprijiniți și încurajați să-și atingă potențialul maxim.

Exit mobile version