Material susținut de VIVA

Subiectivitatea evaluării elevilor de către profesori este eliminată de catalogul electronic, spune directorul liceului din Horezu, Constantin Cioinică: În 2,5 minute am trecut notele pentru o clasă de 28 de elevi

20.491 de vizualizări
Constantin Cioinică / Foto: Arhiva personală
Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea, spune că unul din motivele pentru care a ales catalogul electronic Viva este „obiectivitatea evaluării”. „Catalogul electronic elimină din start această subiectivitate, pentru că ceea ce poți deschide este doar disciplina ta. Nu mai vezi nici ce a primit elevul la matematică, nici ce a primit la română, nici ce a primit la filosofie”, a precizat acesta.

„Al doilea motiv pentru care cred că este absolut necesar să fie implementat catalogul electronic este legătura mai strânsă cu familia, prin faptul că părintele este conectat prin telefon tot timpul la situația copilului: i s-a pus o notă, i s-a pus o absență. Am avut cazuri în care a lipsit de la școală, a primit absența și, în 2 ore, părintele l-a găsit cu poliția. Al treilea motiv este hârțogăraia care sufocă efectiv cadrul didactic”, a menționat directorul.

În 2 minute și jumătate, profesorul a trecut în catalogul electronic Viva notele pentru toți cei 28 de elevi din clasă: „Când am trecut prima lucrare, am cronometrat pe ceas. Pentru o clasă de 28 de elevi, în 2,5 min am trecut notele. În catalogul fizic îmi lua cel puțin 20 de minute.”

Redăm interviul cu directorul Constantin Cioinică:

Întrebare: De când folosiți catalogul Viva în școala dumneavoastră?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Din păcate, am folosit un an pe mixt, pentru că voiam să-l implementez și să văd cum se descurcă colegii. Decizia am luat-o, pentru că suntem în secolul 21 și chiar citisem, într-o vreme, un articol – cred că în Academia Cațavencu, nu mai știu unde – care începea foarte frumos: „Pe nebunul care a fugit în pădure, când a văzut focul, l-au mâncat lupii, iar cei care au știut să îmblânzească, să stăpânească focul au știu să se dezvolte”. Deci, nu putem fugi de tehnologie. Trebuie să o îmbrățișăm și să luăm tot ceea ce ne poate oferi. (…)

Constantin Cioinică / Foto: Arhiva personală

Întrebare: Care au fost criteriile principale pe care le-ați avut în vedere când ați ales catalogul electronic VIva?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: În primul rând, obiectivitatea evaluării, deși pare ridicol. Unii ar spune: „care este legătura?”. Avem cu toții, din experiența anilor petrecuți la catedră, exemple ale unor colegi care, dintr-un exces de zel, credeau că, dacă sunt mai exigenți, sunt mai valoroși. Puneau printre ultimii notele, iar atunci când puneau notele, aveau prostul obicei să se uite prin rubricile vecine și dădeau cu cel puțin un punct mai puțin, pentru a arăta că sunt exigenți. Catalogul electronic Viva elimină din start această subiectivitate, pentru că ceea ce poți deschide este doar disciplina ta. Nu mai vezi nici ce a primit elevul la matematică, nici ce a primit la română, nici ce a primit la filosofie. Ai disciplina ta și-l evaluezi pe baza a ceea ce a știut el.

Al doilea motiv pentru care cred că este absolut necesar să fie implementat catalogul electronic este legătura mai strânsă cu familia, prin faptul că părintele este conectat prin telefon tot timpul la situația copilului: i s-a trecut o notă, i s-a trecut o absență. Am avut cazuri în care a lipsit de la școală, a primit absența și în 2 ore părintele l-a găsit cu poliția. Chiar era într-o situație destul de delicată. Nu întotdeauna dirigintele sesizează la timp sau dă telefoane, dar așa părintele a primit mesaj că nu este la școală copilul și a luat măsurile necesare.

Al treilea motiv este hârțogăraia care sufocă efectiv cadrul didactic. Sunt o grămadă de rapoarte la final de modul, la final de an, pe care profesorii de științe reale, care mai cochetează cu tehnologia mai mult decât cei din științe umaniste, le făceau de mână, foloseau un calculator, dar întotdeauna au avut dificultăți cei de la științe umaniste. Prin catalogul electronic Viva, printr-un simplu click, se scot rapoarte, note, absențe, tot ceea ce trebuie raportat. Dirigintele are treaba asigurată și poate să își focalizeze timpul la orele de dirigenție pe activități benefice pentru copil, în loc de ceea ce făcea tradițional. Sincer, nu era oră de dirigenție în care să nu le spui ce note au mai luat, ce absențe.

Elevul este informat, părintele este informat, obiectivitatea este salvată. Aceste trei motive sunt cele care m-au determinat să folosesc catalogul electronic, iar de anul acesta am trecut exclusiv la catalogul electronic Viva și vom merge așa mai departe.

Tot ceea ce prevede regulamentul este absolut asigurat de utilizarea acestui catalog electronic Viva. N-ai trecut notele în 2 săptămâni de la evaluare, nu-ți mai de voie programul să pui.

Întrebare: Cât de dificil a fost să integrați catalogul electronic Viva în școală?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Sincer să fiu, au fost câteva cazuri izolate de oameni mai comozi, dar s-au adaptat pe traseu, le-au spus colegii. Am făcut ședințe de instruire împreună cu cei de la Viva. Chiar începând cu ianuarie-februarie, totul a mers strună. La un moment dat ne-am rugat să ni se mai dea acces ca să mai putem face mici modificări, însă astfel și-au dat seama colegii că nu mai putem întârzia nici notele din catalogul electronic. N-ai trecut notele în 2 săptămâni de la evaluare, nu-ți mai de voie programul să pui, adică tot ceea ce prevede regulamentul este absolut asigurat de utilizarea acestui catalog electronic, iar copilul, printr-un simplu click, are acces la situația lui. Oricând vrea, o poate descărca sub formă de pdf. și, în cazul acesta, totul este ok. Suntem în era tehnologiei și trebuie să o folosim. Este foarte bine și asta înseamnă să trăiești, a trăi înseamnă a inova, înseamnă a te adapta.

Întrebare: Cât timp a durat până când întregul personal s-a acomodat cu catalogul electronic?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: N-aș putea să spun exact, dar din evaluarea mea, fiind administrator de soft și verificând rapoartele, cred că trei luni au fost suficiente ca să se realizeze. Pe urmă, am avut sesizări din partea colegilor că e dificil să meargă în paralel și cu fizic. Peste 90% am căzut de acord să utilizăm doar catalogul electronic Viva. Nu ne mai obosim să mai trecem note și absențe în catalogul fizic, pentru că pierdem timp. Deci, s-au adaptat și chiar au îmbrățișat cu brio această metodă de lucru cu copilul, cu familia, cu școala în sine.

Părinții au acces foarte rapid la informație și fără să o ceară, pentru că, pur și simplu, informația ajunge prin notificări în aplicația mobilă, plus raport lunar pe email

Întrebare: Cum au reacționat profesorii, elevii, părinții când au aflat că va exista acest catalog electronic?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Vreau să vă spun că cei mai fericiți au fost părinții, când au realizat că au acces foarte rapid la informație și fără să o ceară, pentru că, pur și simplu, informația ajunge prin notificări în aplicația mobilă, dar și raport lunar pe email . (…) Mai triști, ca să fim sinceri, au fost elevii – deși n-ar fi trebuit să fie, că ei sunt cei cu tehnologia în suflet și o folosesc – pentru că au devenit mult mai controlabili, dar acest rezultat s-a văzut și în diminuarea absenteismului, pentru că se temeau că află părinții foarte repede, nu mai puteau să ascundă absențele. (…)

Întrebare: Care sunt beneficiile catalogului electronic Viva?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: În primul rând, securitatea informației elevului. Nu se mai poate face bullying vizavi de notele primite. Dacă spune, este problema lui. Exista tendința asta de a se holba la colegul din foaie: „Mă duc să văd ce notă am, am să văd și ce note au alții”. Și securitatea față de alți profesori.

Obiectivitatea evaluării, pentru că ești protejat de excesul de zel al unor profesori așa-ziși foarte valoroși, care trebuie să fie mai exigenți. Nu în ultimul rând, colaborarea strânsă școală-familie și elevul, ca obiectul instruirii noastre, care nu poate să facă altceva decât să realizeze un progres real (…).

Constantin Cioinică / Foto: Arhiva personală
Activitatea de management didactic este ușurată cu 40 de procente, dacă folosești catalogul electronic Viva

Întrebare: Cum îi ajută catalogul electronic pe directorii de școli, pe elevi, pe profesori, pe părinți?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Directorul este administratorul softului Viva și primește informație zilnică: profesorul Ionescu a modificat o notă, informații care ridică un semn de întrebare. Directorul poate, de exemplu, face un control să vadă de ce s-a modificat nota sau de ce s-a motivat acea absență, chestiuni pe care n-avea cum să le afle până acum fără catalogul electronic. Pentru a vedea notarea ritmică, în două-trei clickuri își ia un raport de notare pe clasă. Pentru a vedea activitatea unui cadru didactic, la fel, din două-trei clickuri își ia raportul și nu este absolut nicio problemă. Deci, activitatea de, să zicem, management didactic este ușurată cam cu 40 de procente, dacă folosești catalogul electronic.

Pentru profesori este foarte simplu. Realizează la timp, când deschid catalogul să pună absențele de exemplu, că nu au note. Știe profesorul că nu va mai putea pune note peste 2 săptămâni, se termină modulul, nu are note și va acționa în consecință. Plus contabilizarea absențelor: este un buton de alarmă când se apropie de 50% absențe pe disciplina respectivă și riscă să nu poată încheia media. Și multe alte butoane de alertă care că îi sunt de folos profesorului. Când am trecut prima lucrare, am cronometrat pe ceas. Pentru o clasă de 28 de elevi, în 2,5 min am trecut notele. În catalogul fizic îmi lua cel puțin 20 de minute.

Încă mai există în învățământul românesc profesori care țin lucrările câte 2-3 săptămâni, 1-2 luni și le pun pe la sfârșitul modului. Catalogul electronic elimină această stare de incertitudine pentru elevi.

Condica de prezență a profesorilor

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Există și condică de prezență a profesorilor unde se bifează dacă a fost sau nu la oră, iar directorul primește imediat semnalul „nu a fost profesorul X la oră”. Da, pentru că n-a pus absențe, n-a făcut nimic. Dacă folosim și acea condică, avantajul este și că nu o mai comandăm fizic. Poate fi listată pdf. la fiecare sfârșit de săptămână. Apoi sunt arhivate și se păstrează și sub formă letrică. La sfârșitul anului, toate situațiile profesorilor și elevilor sunt printate, se arhivează și se păstrează în arhiva unității.

Întrebare: Ce îmbunătățiri ați dori să vedeți în viitor din partea furnizorului serviciului Viva Catalog?

Constantin Cioinică, director al Liceului „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, județul Vâlcea: Eu sunt mulțumit de ceea ce și mi se oferă acum. Poate ceva legat de feedback. Ca diriginte, nu am un feedback dacă părintele a primit sau n-a primit acele notificări în aplicația mobilă sau informații. Ele apar ca trimise. Undeva să-mi apară cum apare pe whatsapp, de exemplu, mesaj citit sau necitit.

Despre Viva Catalog

Viva Catalog: Inima Digitală a Școlii Moderne

Într-o eră definită de tehnologie, educația trebuie să țină pasul. Viva Catalog face legătura dintre metodele consacrate și inovație, oferind o platformă completă de gestionare a procesului educațional care aduce plus valoare tuturor celor implicați: directori, profesori, elevi și părinți.

Un Ecosistem Digital, nu doar un Catalog

Viva Catalog depășește cu mult funcțiile unui catalog clasic, transformând școala într-un ecosistem digital interconectat. Gândit ca un instrument holistic, platforma reunește toate informațiile relevante într-un singur loc, facilitând accesul rapid și eficientizând comunicarea. Iar în ceea ce privește implementarea Catalogului Viva la nivelul unității, aceasta se realizează de către Echipa Viva!

De la Management la Predare, toți beneficiază

  • Directorii au acum la dispoziție o imagine de ansamblu asupra școlii, cu rapoarte și statistici detaliate, generate automat. Orarul se construiește aproape de la sine, iar evidența elevilor cu bursă este clară și ușor de urmărit.
  • Profesorii economisesc timp prețios, scăpând de povara sarcinilor administrative. Notarea este rapidă și intuitivă, iar comunicarea cu părinții se realizează direct prin platformă, asigurând transparență și implicare.
  • Elevii sunt mai conectați ca niciodată la procesul lor educațional, având acces la note, absențe și teme în timp real. Platforma îi încurajează să-și urmărească progresul și să-și asume responsabilitatea pentru propria învățare.
  • Părinții se simt mai aproape de școală, fiind informați constant despre evoluția copiilor lor. Mesageria integrată facilitează dialogul cu profesorii, iar accesul securizat la informații le oferă liniște și încredere.

Beneficiile Viva Catalog:

  • Ușurință în Utilizare: Interfața intuitivă și tutorialele video fac platforma accesibilă tuturor, indiferent de nivelul de competențe digitale.
  • Comunicare Eficientă: Mesageria integrată, notificările și e-mailurile automate asigură un flux constant de informații între școală și familie.
  • Economie de Timp: Notarea rapidă, rapoartele automate și generarea orarului economisesc ore întregi de muncă manuală.
  • Transparență și Predictibilitate: Accesul în timp real la informații permite elevilor și părinților să anticipeze și să depășească dificultățile.
  • Implicare Crescută: Părinții se simt mai conectați la viața școlară a copiilor, iar elevii sunt motivați să-și îmbunătățească performanțele.
  • Suport Tehnic Dedicat: Echipa Viva este mereu disponibilă să ofere asistență și să răspundă la întrebări.

În plus, Viva Catalog oferă o serie de funcționalități foarte importante pentru unitate, precum:

  • Condica de Prezență a Personalului Didactic: O unealtă interactivă și intuitivă pentru evidența prezenței și absențelor profesorilor.
  • Generare Automată a Orarului: Odată configurat, sistemul generează automat orarul la nivelul unității de învățământ.
  • Modul dedicat elevilor cu Burse: Calculează automat și păstrează o evidență completă a burselor, oferind școlii date statistice relevante.
  • Stocare și transfer de Fișiere: Permite stocarea și partajarea de fișiere între utilizatori.
  • Resurse Educaționale: Oferă acces la o bibliotecă de resurse educaționale pentru elevi și profesori.
  • Cursuri de Formare profesională: În cadrul Catalogului Viva se regăsesc cursuri utile și frumoase pentru cadrele didactice.
  • Modul generare Adeverințe: Avem integrat un modul de generare a Adeverințelor aât pentru elevi câ și pentru anagajații unității de învățământ.

O Investiție în Viitorul Educației

Viva Catalog este o investiție în viitorul educației. Prin digitalizare și eficientizare, platforma creează spațiu pentru ceea ce contează cu adevărat: relația dintre profesor și elev, dezvoltarea personală și formarea unor cetățeni responsabili și pregătiți pentru provocările secolului XXI.

Viva Catalog nu este doar un catalog electronic, este o comunitate. O comunitate în care profesorii își pot concentra energia pe actul didactic, părinții sunt implicați activ în educația copiilor lor, iar elevii se simt sprijiniți și încurajați să-și atingă potențialul maxim.


5 comments
  1. Ca părinte, din experiența cu fiul meu, la liceul lui fiind catalog electronic, îl contrazic pe domnul director. Avantajul evident a fost că știam imediat când a lipsit, când a întârziat, ce note a luat, când are teste. Dar, când spun “imediat” spun, de fapt, imediat ce profesorii consemnau toate aspectele astea în catalogul electronic. Pentru că de multe ori nu consemnau. Iar la multe materii notele veneau buluc în ultima săptămână din semestru.
    Ca profesor, spun că e o naivitate să crezi că acest catalog electronic va aduce obiectivitate în notare. Noi, profesorii, vorbim unii cu alții. Nu e nevoie să văd ce note are un elev la alte materii, îmi pot întreba colegul cum se descurcă la el și am rezolvat. Dacă de aici venea lipsa de obiectivitate…
    Avem impresia, în ultimul timp, că tehnologia poate să ne scutească de muncă. Rezultatele pe care le obțin folosind un program depind de datele pa care eu le introduc. Eu am copilul în fața mea, ascult ce spune, îi evaluez lucrările, nu face calculatorul toate astea în locul meu.
    Dar ce să facem, trecem toți la catalogul electronic, altfel se cheamă că suntem retrograzi sau avem ceva de ascuns.

  2. Uite asa reinventam roata! Normal ca bine ar fi sa fie totul digitalizat, dar ce se prezinta aici este reclama mascata. Obiectivitatea este a profesorului si se bazeaza pe evaluarea cunostintelor: ce relevanta au celelalte note la alte discipline?

  3. De acord cu cele semnalate de Constantin, mai puțin punctul 3, în articol se specifica despre elevi că, atunci când vin la catedră la ora de dirigenție sa-și vadă notele, mai trag cu ochiul și la colegii de pe aceeași pagină.

    1. corect am inteles eu gresit din viteza dar tot nu isi are rost folosirea termenului se holbeaza nici vis a vis de elevi avand aceeasi conotatie de a transmite ideea de inferioritate desconsiderare

  4. 1 Domnul director afirma ca evaluarea este obiectiva prin catalogul electronic credeam ca se refera la ce puncte sunt acordate in mod real pe itemii luati in considerare, asta ar insemna obiectivitate, dar nu , dansul se refera la faptul ca un profesor vede notele si absentele de la alta disciplina si este influentat profesorul de acestea in + sau – deci pleaca de la ideia ca profesorii sunt labili psihic ca au un discernamant problematic deci nu ar trebui sa primeasca certificatul psihologic, dar nu ia in considerare ca asa cadrul didactic se autocontroleaza sa isi puna intrebarea daca la disciplina sa este o problema si trebuie sa schimbe metoda de interactiune cu acel copil
    2 Tinerea legaturii permanente cu parinti expusa face abstractie de faptul ca ff multi parinti nu cunosc aplicatia sau nu au competente in domeniul IT astfel incat dansul crede ca informatia a ajuns dar ea este pierduta plus părintele din jena nu va recunoaste acest lucru
    3 Termenul folosit vis a vis de un profesor de a se “holba” in foaia colegului nu cred ca se potriveste statutului unu cadru didactic nu cred ca vr profesor a spus ca dansul se holbeaza in vr document incercand astfel sa il umileasca sau sa ii transmita ideea ca nu stie nimic ca sa nu spun altfel
    4 Prezenta la ora a profesorului nu este confirmata de o bifare poate a fost preocupat de tematica noua pe care o preda si a lasat pe mai tarziu elevul fiind centrul atentiei sale sau daca nu a pus absente poate nu sunt absenti asta nu inseamna ca nu a fc nimic poate din contra a avut o ora plina de activitati si va bifa
    prezenta la sfarsitul programului
    5 In general furnizorii de cataloage electronice nu tin cont in adaptarea lor de solicitarile profesorilor de exemplu in cazul modulelor in care predau 2-3 profesori prin standardizarea scrisului de tip electronic nu se mai poate deosebi care din cei 2-3 profesori a pus o anumita nota sau nu sunt casete de lucru la nivelul elevilor unde sa se poata face adnotarile necesare dar nu se remarca acest aspect , nu respecta exact formatul catalogului letric in interfata si care prezinta niste norme specifice ce nu pot fi incalcate
    6 Esenta lrivind normarea timpului pt aducerea la cunostinta elevului a notei la o lucrare respectiv cele 2 saptamani pierde din vedere caietul profesorului unde urmareste evolutile elevilor cu + – puncte acordate pt interventii portofolii caiete etc incat limiteaza posibilitatea recompensarii elevului in + la o perioada limitata si daca ajunge sa acumuleze ceva in aceasta deci nu cred ca este ceva pozitiv in acest fapt
    7 Desigur cataloagele electronice fac situatii automat , fac evidentieri de problematici , fac medii automat desigur aici se castiga timp insa nu sunt un panaceu universal ele creeaza facilitati eficiente pe unele zone de activitati dar vin cu alte problematici care trebuie evidentiate si rezolvate tratand problemele ridicate de cei ce lucreaza cu ele ca derizorii iar pe cadrele didactice ca pe niste persoane labile si nestiutoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Kit de “prim-ajutor“ pentru profesori, în perioade de criză: Indiferent de materia pe care o predă, profesorul trebuie să își ia timp să vorbească cu elevii la ore despre războiul din Ucraina / Abordările de genul “nu se întâmplă nimic” nu sunt recomandate pentru că elevii își vor căuta singuri informații din surse nesigure – psihoterapeut

“Casa și școala trebuie să fie spațiu de echilibru pentru comunitate pentru că e un spațiu al siguranței ce le dă încredere copiilor. Chiar dacă ne e greu nouă ca…
Vezi articolul

SURSE Salarii de bază cu 25-30% mai mari pentru profesorii care vor face activități în programul „Școala după școală”, dacă orele nu le intră în norma didactică, prevede programul de guvernare PSD-PNL pe Educație

Salarizarea diferenţiată pe criterii de performanţă prin implementarea Legii 153/2017, creșteri salariale pentru debutanți și dezvoltarea programelor „școală după școală” în unităţile de învăţământ de stat şi creşterea calităţii serviciilor…
Vezi articolul