Subiectele la matematică la Evaluarea Națională 2023 au fost ușoare, spune inspectorul general școlar din județul Alba, Cornel Sandu: Există 55 de note de 10 mediul urban și o singură notă de 10 mediu rural. Nu așa ar trebui să arate o pondere a notelor echilibrată / La nivel național, unul din 4 elevi din mediul rural a luat sub 5 la matematică

4.314 vizualizări
Foto: © irin_fierce | Dreamstime.com
Șeful ISJ Alba, Cornel Sandu, profesor de matematică la Colegiul Național “Horea, Cloșca și Crișan”, spune că diferențele mari între notele de la Evaluarea Națională din mediul rural și cel urban, arată că subiectele au fost ușoare: “Există 55 de note de 10 mediul urban și o singură notă de 10 mediu rural, ceea ce înseamnă, din punctul meu de vedere, că subiectele au fost ușoare. Nu așa ar trebui să arate o pondere a notelor echilibrată”, spune șeful ISJ Alba, totodată consilier local din partea PNL în Alba Iulia, care a făcut declarațiile despre rezultatele de la examenele naționale din acest an la sediul partidului PNL, vineri, pe 7 iulie 2023. La nivelul țării, peste 40% dintre elevii din mediul rural au luat sub 5 la matematică, față de 15%, elevii din mediul urban.

Șeful Inspectoratului școlar Alba, Cornel Sandu, spune că diferențele mari de note între elevii de la sate și cei de la orașe, la proba de matematică de la Evaluarea Națională, arată că subiectele au fost ușoare: “Nu există promovați la Evaluarea Națională. Elevii sunt evaluați cu note între 1 și 10. În județul Alba, la matematică, totalul de note peste 5 este de 77%.

Din mediul urban, la matematică 86% au obținut note peste cinci, și din rural au obținut 63%. Vedem diferențe mari între rural și urban. Eu am niște grafice, spre exemplu, ăsta e un grafic cu ponderea notelor la matematică pe mediul rural. Hai să zicem că aici este o distribuție ok cât de cât, o curbă a lui Gauss și asta este o distribuție pe mediu urban, deci crește până la 9,99. Există 55 de note de 10 în mediul urban și o singură notă de 10 în mediu rural, ceea ce înseamnă, din punctul meu de vedere, că subiectele au fost ușoare. Nu așa ar trebui să arate o pondere a notelor echilibrată. În principiu trebuie să fie tot atâtea note între 1 și 3 câte note între 8 și 10, ceea ce nu este cazul, acum.

De ce v-am arătat graficele acestea? Din punctul meu de vedere, un copil care are 9,80 este la fel de bun ca un copil care are 9,75 sau 9,70, diferențele sunt nesemnificative și ați văzut că există foarte multe discuții că la mii de copii s-au modificat notele. Așa este. De ce se modifică așa de mult? Pentru că de vreo 3 ani, a doua notă e cea definitivă. Înainte, pentru ca nota să se modifice la contestație, diferența trebuia să fie de minim 50 de sutimi. De vreo 3-4 ani, s-a modificat regulamentul, astfel încât se modifică indiferent care este diferența, în plus sau în plus”, spune șeful ISJ Alba.

În județul Alba, au fost 22,7% medii sub 5 la matematică și peste 10 %, note între 8 – 8,49. Cele mai puține note în județ au fost de 10, doar 2,2%, arată datele ministerului Educației.

Informații de context

La nivel național, potrivit rezultatelor finale anunțate de ministerul Educației, 24,6 % dintre elevii care au dat Evaluarea Națională nu au reușit să ia nota 5 la proba de matematică și 2,7% dintre absolvenți au luat nota 10.

Rezultatele finale, după contestații, arată că peste 40% dintre elevii din mediul rural au luat sub nota 5 la matematică, față de 15% dintre elevi, în mediul urban. La sate, sunt mai mulți băieți decât fete care au luat sub nota 5, peste 25% față de 23 %.

În funcție de județ, cele mai multe note sub 5, la matematică, după contestații au fost în Vaslui (37,3%), Teleorman (37,2%) și Tulcea (30,1%).

Tot Vaslui este județul cu cele mai multe note între 5 – 5,49: adică 9,2% dintre elevii care s-au prezentat la proba de matematică.

Ministra Educației, Ligia Deca, spunea la Radio România Actualități că „dificultatea subiectelor a fost una adecvată pentru tipul acestui examen sumativ (Evaluarea Națională – n.red), deci nu a fost o dificultate crescută, a fost pur și simplu o dificultate medie”.

Daniel Funeriu, fostul ministru al Educației, remarca într-o postare pe Facebook, după rezultatele inițiale de la Evaluarea Națională, faptul că pentru a lua nota 4 la matematică, un elev avea de calculat două treimi din 12. “Ca să iei nota 4 la matematică, la Evaluarea Națională, cel mai greu exercițiu era să poți calcula două treimi din 12. Ca să treci de la 4 la 7, pentru a rezolva cel mai greu exercițiu trebuia să știi că un cerc are 360 de grade și să nu greșești împărțirea lui 360 la 8. În aceste condiții 35% din copiii de clasa a VIII-a au luat note sub 6,15% nici nu s-au prezentat. Vă las pe voi să trageți concluziile”, spunea Daniel Funeriu.

Foto: © irin_fierce | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
După 9 ani de școală, un elev din 4 nu reușește să ia nota 5 la matematică, la Evaluarea Națională 2023 / Fostul ministru al Educației, Daniel Funeriu: Ca să iei nota 4, cel mai greu exercițiu era să poți calcula două treimi din 12
Top județe cu cele mai multe medii peste 5 la Evaluarea Națională 2023: Cluj, Brăila și Prahova / La polul opus sunt Vaslui, Călărași și Teleorman
ANALIZĂ Procentul mediilor peste 5 la Evaluarea Națională 2023 este 76,2 – în scădere cu șase puncte față de anul trecut, dar similar cu 2020 / În mediul rural, 2 din 5 elevi sunt sub media 5, iar 70% nu iau nici măcar media 7

2 comments
  1. In cazul unor subiecte normale, adaptate realitatilor scolare si nu ceea ce crede un inspector sau altul care habar n-au de ce e in scoala, distributia notelor este gaussiana, ori din graficul de mai inainte nici vorba de asa ceva.

    1. În cazul unei populații normale este curba gaussiană, dar aici sunt mai multe populații diferite, evaluate cu aceeași evaluare, este perfect normal ca să nu obținem curbe normale.
      Graficul pe care îl vedem este format dim mai multe curbe gaussiene diferite însumate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Folosirea dispozitivelor digitale în școli, pentru cel mult o oră în scop de destindere sau până în trei ore în scop de învățare, poate întări performanța elevilor la matematică. Apoi, performanța scade – analiză pe baza rezultatelor PISA 2022 / România – în topul utilizării instrumentelor digitale la școală

Când elevii folosesc telefonul mobil sau alte dispozitive digitale la școală, până la o oră în scopuri de destindere sau chiar până la trei ore în scopuri de învățare, performanța…
Vezi articolul

Salariile tuturor angajaților din sistemul de învățământ ar putea întârzia luna aceasta / Kitul actualizat al aplicației Edusal prin care se plătesc salariile nu a fost livrat școlilor, confirmă ministerul Educației: Miercuri, 8 februarie, este ultima zi în care kitul mai poate fi livrat pentru ca salariile majorate să poată fi plătite la timp, pe 14 februarie, spune liderul sindical Marius Nistor

Luna aceasta salariile majorate ale angajaților din sistemul de învățământ ar putea întârzia, anunță mai multe sindicate, pentru că ministerul Educației a purtat negocieri pentru prelungirea contractului cu firma SIMAVI,…
Vezi articolul