Subiectele de la Evaluarea Națională 2022 – Limba română au fost „de nivel mediu, cu unele probleme de cunoaștere foarte bună a gramaticii” – profesoara Eugenia Pavăl: „Poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură”

9.671 de vizualizări
Eugenia Pavăl / Foto: Arhivă personală
Eugenia Pavăl / Foto: Arhivă personală
Tipul de subiecte date la proba de Limba română la Evaluarea Națională 2022 a fost unul potrivit, „pentru că poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură, să acordăm mai multă atenție lecturilor suplimentare și să le formăm elevilor gândirea critică, să le formăm capacitatea de a compara textele între ele, prin asemănări și deosebiri, să le întărim gândirea logică”, apreciază profesoara de Limba română Eugenia Pavăl.
  • Eugenia Pavăl este profesoară de Limba și literatura română a Colegiului Național „Grigore Moisil” – Urziceni, Ialomița. A absolvit Liceul Pedagogic din București și Facultatea de Litere a Universității din București, gradul I, 35 de ani vechime la catedră.

Aceasta a comentat, pentru Edupedu.ro, subiectele date la proba de limba română, notând că la EN 2022 „textele au fost foarte bine selectate, potrivite pentru nivelul copiilor, pentru vârsta lor, spre deosebire, spre exemplu, de textele-suport care au fost date la simulare.”

Eugenia Pavăl pentru Edupedu.ro, despre subiectele la EN 2022 – Limba română:

„Textele-suport au fost bine alese, subiectele au fost de nivel mediu, cu unele probleme de cunoaștere foarte bună a gramaticii, precum genitivul de la substantivul ‘lampă’, acordul încrucișat la pronumele relativ ‘care’, ce trebuia pus la genitiv. Câteva mici dificultăți la gramatică, nu foarte multe. În rest, subiecte de nivel mediu, accesibile.”

„Textele au fost foarte bine selectate, potrivite pentru nivelul copiilor, pentru vârsta lor, spre deosebire, spre exemplu, de textele-suport care au fost date la simulare. Acelea aveau neologisme pe care nu toți elevii le cunosc, mai ales copiii de la țară, care nu au acces la lecturi așa cum ar trebui.” 

Întrebată în legătură cu modul cum subiectele au fost formulate pentru a vedea nivelul de înțelegere a textului, capacitatea de corelare etc: „Totul a fost formulat clar, corect, accesibil. Se aștepta să fie abordarea aceasta, pentru că aceasta este structura subiectelor propusă mai de mult, după noua programă. Ceea ce mi se pare foarte bine, pentru că poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură, să acordăm mai multă atenție lecturilor suplimentare și să le formăm elevilor gândirea critică, să le formăm capacitatea de a compara textele între ele, prin asemănări și deosebiri, să le întărim gândirea logică. Să nu mai insistăm atât pe memorarea mecanică, așa cum se făcea înainte de noile conținuturi, când tot la învățarea pe dinafară a unor comentarii se ajungea. Mie îmi place această structură, pentru că v-am spus ce procese psiho-intelectuale solicită din partea copiilor.”

Pe seama aprecierilor făcute, pentru Edupedu.ro, de scriitorul Radu Vancu: „Consider că pe adâncimea literaturii trebuie să se insiste în liceu, elevii de gimnaziu nu sunt pregătiți din punct de vedere intelectual să interpreteze corect textele, mai ales că nu întotdeauna sunt conduși spre o interpretare corectă. Dacă ar fi după mine, aș lăsa genul liric pentru a IX-a. Iar în liceu să se insiste pe adâncimea literaturii și să nu se mai ajungă la copierea comentariilor, pentru că asta se face acum în liceu, din păcate. Sunt supărată din cauza aceasta pe mulți colegi de-ai mei care îi lasă pe elevi să copieze comentarii – așa-zisele eseuri – de pe internet sau din culegeri de comentarii.”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”: Fiul cel mare al rectorului Tudorel Toader este unicul candidat pentru un post de lector universitar / Cum a reușit Ionuț Toader să bifeze criteriile – cheie în mare viteză

În timp ce Tudorel Toader este rector la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, fiul său cel mare avansează rapid în cariera academică la aceeași instituție de învățământ superior.…
Vezi articolul

VIDEO Valeriu Gheorghiță: România înregistrează o evoluţie epidemiologică foarte bună care se datorează şi faptului că strategia de vaccinare a permis tuturor categoriilor de vârstă să se vaccineze în momentul în care şi-au dorit acest lucru

România înregistrează „o evoluţie epidemiologică foarte bună” care se datorează inclusiv faptului că a fost permisă imunizarea persoanelor minore, a declarat astăzi coordonatorul campaniei de vaccinare, Valeriu Gheorghiţă, în cadrul…
Vezi articolul

CNCAN, despre Cernobîl: Măsurătorile efectuate la nivel național confirmă valori normale ale nivelului de radiații și nu sunt semnalate depășiri la nivelul teritoriului ucrainean / Toate sistemele de securitate sunt funcționale

Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN) a transmis miercuri că nu sunt semnalate depășiri ale radiației la nivelul teritoriului Ucrainei, iar în prezent toate sistemele de securitate ale centralei…
Vezi articolul