Subiectele de la Evaluarea Națională 2022 – Limba română au fost „de nivel mediu, cu unele probleme de cunoaștere foarte bună a gramaticii” – profesoara Eugenia Pavăl: „Poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură”

9.664 de vizualizări
Eugenia Pavăl / Foto: Arhivă personală
Eugenia Pavăl / Foto: Arhivă personală
Tipul de subiecte date la proba de Limba română la Evaluarea Națională 2022 a fost unul potrivit, „pentru că poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură, să acordăm mai multă atenție lecturilor suplimentare și să le formăm elevilor gândirea critică, să le formăm capacitatea de a compara textele între ele, prin asemănări și deosebiri, să le întărim gândirea logică”, apreciază profesoara de Limba română Eugenia Pavăl.
  • Eugenia Pavăl este profesoară de Limba și literatura română a Colegiului Național „Grigore Moisil” – Urziceni, Ialomița. A absolvit Liceul Pedagogic din București și Facultatea de Litere a Universității din București, gradul I, 35 de ani vechime la catedră.

Aceasta a comentat, pentru Edupedu.ro, subiectele date la proba de limba română, notând că la EN 2022 „textele au fost foarte bine selectate, potrivite pentru nivelul copiilor, pentru vârsta lor, spre deosebire, spre exemplu, de textele-suport care au fost date la simulare.”

Eugenia Pavăl pentru Edupedu.ro, despre subiectele la EN 2022 – Limba română:

„Textele-suport au fost bine alese, subiectele au fost de nivel mediu, cu unele probleme de cunoaștere foarte bună a gramaticii, precum genitivul de la substantivul ‘lampă’, acordul încrucișat la pronumele relativ ‘care’, ce trebuia pus la genitiv. Câteva mici dificultăți la gramatică, nu foarte multe. În rest, subiecte de nivel mediu, accesibile.”

„Textele au fost foarte bine selectate, potrivite pentru nivelul copiilor, pentru vârsta lor, spre deosebire, spre exemplu, de textele-suport care au fost date la simulare. Acelea aveau neologisme pe care nu toți elevii le cunosc, mai ales copiii de la țară, care nu au acces la lecturi așa cum ar trebui.” 

Întrebată în legătură cu modul cum subiectele au fost formulate pentru a vedea nivelul de înțelegere a textului, capacitatea de corelare etc: „Totul a fost formulat clar, corect, accesibil. Se aștepta să fie abordarea aceasta, pentru că aceasta este structura subiectelor propusă mai de mult, după noua programă. Ceea ce mi se pare foarte bine, pentru că poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură, să acordăm mai multă atenție lecturilor suplimentare și să le formăm elevilor gândirea critică, să le formăm capacitatea de a compara textele între ele, prin asemănări și deosebiri, să le întărim gândirea logică. Să nu mai insistăm atât pe memorarea mecanică, așa cum se făcea înainte de noile conținuturi, când tot la învățarea pe dinafară a unor comentarii se ajungea. Mie îmi place această structură, pentru că v-am spus ce procese psiho-intelectuale solicită din partea copiilor.”

Pe seama aprecierilor făcute, pentru Edupedu.ro, de scriitorul Radu Vancu: „Consider că pe adâncimea literaturii trebuie să se insiste în liceu, elevii de gimnaziu nu sunt pregătiți din punct de vedere intelectual să interpreteze corect textele, mai ales că nu întotdeauna sunt conduși spre o interpretare corectă. Dacă ar fi după mine, aș lăsa genul liric pentru a IX-a. Iar în liceu să se insiste pe adâncimea literaturii și să nu se mai ajungă la copierea comentariilor, pentru că asta se face acum în liceu, din păcate. Sunt supărată din cauza aceasta pe mulți colegi de-ai mei care îi lasă pe elevi să copieze comentarii – așa-zisele eseuri – de pe internet sau din culegeri de comentarii.”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Curtea de Apel Constanța sesizează Curtea Constituțională pe tema ordonanței 159/2022 cu transportul elevilor navetiști, într-un proces deschis de Asociația Elevilor din Constanța / Instanța arată în încheiere că decontul navetei poate fi discriminatoriu față de elevii care au gratuitate

Asociația Elevilor din Constanța se va judeca din nou cu Ministerul Educației la Curtea Constituțională, pe subiectul transportului elevilor navetiști, după ce a fost admisă cererea acestora de către Curtea…
Vezi articolul

După doi ani de pauză, la Romexpo începe miercuri, 7 decembrie, târgul de carte Gaudeamus / Printre prezentări, cele mai noi volume semnate de Mircea Cărtărescu, Gabriel Liiceanu, Horia Roman-Patapievici și Michel Houellebecq

Prezentări ale celor mai noi volume semnate de Mircea Cărtărescu, Gabriel Liiceanu, Horia Roman-Patapievici și Michel Houellebecq, dar şi ale unor cărți pentru copii, albume sau reviste, evenimente diverse –…
Vezi articolul

Platformă online destinată promovării sănătății emoționale a copiilor și adolescenților, lansată de Universitatea Babeș-Bolyai

Departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie al Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB), prin DATA Lab, lansează platforma REThink Emotions, destinată promovării sănătății emoționale a copiilor și adolescenților, se…
Vezi articolul

“Erori științifice fundamentale din podcastul Mind Architect și programul Neuroștiința la Clasă” ajung la elevi, cu susținerea Ministerului Educației – avertizează într-o scrisoare deschisă cercetătorii Andrei Miu, Raul Mureșan și Dragoș Iliescu

Trei profesori și cercetători în Neuroștiințe și Științe Cognitive au lansat o scrisoare deschisă prin care îl avertizează pe ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, că instituția pe care o conduce și-a…
Vezi articolul