Subiectele de la Evaluarea Națională 2022 – Limba română au fost „de nivel mediu, cu unele probleme de cunoaștere foarte bună a gramaticii” – profesoara Eugenia Pavăl: „Poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură”

9.681 de vizualizări
Eugenia Pavăl / Foto: Arhivă personală
Eugenia Pavăl / Foto: Arhivă personală
Tipul de subiecte date la proba de Limba română la Evaluarea Națională 2022 a fost unul potrivit, „pentru că poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură, să acordăm mai multă atenție lecturilor suplimentare și să le formăm elevilor gândirea critică, să le formăm capacitatea de a compara textele între ele, prin asemănări și deosebiri, să le întărim gândirea logică”, apreciază profesoara de Limba română Eugenia Pavăl.
  • Eugenia Pavăl este profesoară de Limba și literatura română a Colegiului Național „Grigore Moisil” – Urziceni, Ialomița. A absolvit Liceul Pedagogic din București și Facultatea de Litere a Universității din București, gradul I, 35 de ani vechime la catedră.

Aceasta a comentat, pentru Edupedu.ro, subiectele date la proba de limba română, notând că la EN 2022 „textele au fost foarte bine selectate, potrivite pentru nivelul copiilor, pentru vârsta lor, spre deosebire, spre exemplu, de textele-suport care au fost date la simulare.”

Eugenia Pavăl pentru Edupedu.ro, despre subiectele la EN 2022 – Limba română:

„Textele-suport au fost bine alese, subiectele au fost de nivel mediu, cu unele probleme de cunoaștere foarte bună a gramaticii, precum genitivul de la substantivul ‘lampă’, acordul încrucișat la pronumele relativ ‘care’, ce trebuia pus la genitiv. Câteva mici dificultăți la gramatică, nu foarte multe. În rest, subiecte de nivel mediu, accesibile.”

„Textele au fost foarte bine selectate, potrivite pentru nivelul copiilor, pentru vârsta lor, spre deosebire, spre exemplu, de textele-suport care au fost date la simulare. Acelea aveau neologisme pe care nu toți elevii le cunosc, mai ales copiii de la țară, care nu au acces la lecturi așa cum ar trebui.” 

Întrebată în legătură cu modul cum subiectele au fost formulate pentru a vedea nivelul de înțelegere a textului, capacitatea de corelare etc: „Totul a fost formulat clar, corect, accesibil. Se aștepta să fie abordarea aceasta, pentru că aceasta este structura subiectelor propusă mai de mult, după noua programă. Ceea ce mi se pare foarte bine, pentru că poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură, să acordăm mai multă atenție lecturilor suplimentare și să le formăm elevilor gândirea critică, să le formăm capacitatea de a compara textele între ele, prin asemănări și deosebiri, să le întărim gândirea logică. Să nu mai insistăm atât pe memorarea mecanică, așa cum se făcea înainte de noile conținuturi, când tot la învățarea pe dinafară a unor comentarii se ajungea. Mie îmi place această structură, pentru că v-am spus ce procese psiho-intelectuale solicită din partea copiilor.”

Pe seama aprecierilor făcute, pentru Edupedu.ro, de scriitorul Radu Vancu: „Consider că pe adâncimea literaturii trebuie să se insiste în liceu, elevii de gimnaziu nu sunt pregătiți din punct de vedere intelectual să interpreteze corect textele, mai ales că nu întotdeauna sunt conduși spre o interpretare corectă. Dacă ar fi după mine, aș lăsa genul liric pentru a IX-a. Iar în liceu să se insiste pe adâncimea literaturii și să nu se mai ajungă la copierea comentariilor, pentru că asta se face acum în liceu, din păcate. Sunt supărată din cauza aceasta pe mulți colegi de-ai mei care îi lasă pe elevi să copieze comentarii – așa-zisele eseuri – de pe internet sau din culegeri de comentarii.”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raluca Turcan, către autoritățile locale: Ne dorim, dacă s-ar putea, reluarea cursurilor față în față / De începutul anului școlar va depinde stabilitatea administrativă a fiecăruia dintre dumneavoastră

Vicepremierul Raluca Turcan a “rugat”, luni, autoritățile locale “să facem front comun în perspectiva anului școlar”, spunând că guvernul dorește “revenirea la o viață normală și, dacă s-ar putea, condițiile…
Vezi articolul

Selly: Școala nu te învață acest real life knowledge, nu te învață ce e o Ordonanță de Urgență, nu te învață toate cuvintele pe care le auzi la televizor. E normal ca tinerii să fie deconectați

Andrei Selaru, cunoscut drept vloggerul Selly, unul dintre cei mai populari tineri din mediul online, a vorbit despre importanța Educației și a Școlii în viața adolescenților și a tinerilor într-un…
Vezi articolul

Cum este cu putință să obligi un copil în ciclul primar și, mai ales, în ciclul gimnazial, la un regim de muncă, depășindu-l pe cel al adultului, spune profesoara Lavinia Betea: El are 6 ore, în general, la școală. Apoi vine acasă și se dau o sumedenie de teme

Profesoara Lavinia Betea se întreabă cum „este cu putință să obligi un copil” de clasele primare și gimnaziale să aibă un program care să-l depășească pe cel al unui adult.…
Vezi articolul

INTERVIU Istoricul Metin Omer, despre situația din Israel: Față de Yom Kippur 1973, Hamas nu a făcut nicio deosebire între civili și militari / Există o tradiție ca societatea palestiniană să susțină organizațiile care au reușite împotriva Israelului / Gaza nu poate fi controlată de Israel pe termen lung din cauza demografiei

Cum a luat naștere statul israelian modern? De ce nu s-a putut înființa un stat independent palestinian? Ce este organizația Hamas și cum este ea văzută de către societatea palestiniană?…
Vezi articolul