Un lucru care ar trebui să conteze pentru elevii care se pregătesc să susțină luni, 4 martie, simularea de Bacalaureat la limba română, este să se folosească de această experiență pentru a-și face o „statistică personală” în ceea ce privește nivelul la care sunt și ce mai au de îmbunătățit, susține profesoara de limba și literatura română Ileana Topologeanu, într-un text trimis pe adresa redacției.
„Care este rolul unei simulări? Anul acesta… verifică fiabilitatea scanerelor și funcționalitatea platformei de evaluare, așadar, până la urmă, elevul nu este decât un element în cadrul unui proces de evaluare. Sună trist, dar mult mai importantă este statistica personală: care este punctajul pe care îl poate obține în acest moment, în ce măsură stăpânește materia de examen, ce emoții îl încearcă la această probă fără miză?
În acest mod, simularea examenului poate fi punctul de plecare pentru progres”, scrie profesoara în textul ei.
Profesoara a scris și despre subiectele date la această probă din 2019 încoace.
- Ministerul Educației (ME) a transmis că este vorba de peste 146.000 de elevi de liceu care vor fi repartizați în peste 1.320 de centre de examen. Notele nu se trec de regulă în catalog, „însă, prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului/a părintelui, acestea pot fi consemnate în catalog”, conform informării ME.
Ileana Topologeanu este profesor de Limba și literatura română la Colegiul National “Ion C. Brătianu” din Pitești, cu o experiență la catedră de 30 de ani.
Redăm mai jos textul complet al profesoarei:
„Statistica personală. Statistica unei simulări
Elevul de liceu încheie o perioadă simbolică destinată pregătirii pentru a deține cultură generală, pentru a aprofunda domeniul științelor, profilul tehnic, vocațional sau umanist. În acest moment, este student sau aspiră să profeseze într-o ramură de activitate, să-și construiască o anumită carieră. Efectiv, mai sunt 12 săptămâni de școală și devine absolvent de liceu.
Atunci, care este rolul unei simulări? Anul acesta… verifică fiabilitatea scanerelor și funcționalitatea platformei de evaluare, așadar, până la urmă, elevul nu este decât un element în cadrul unui proces de evaluare. Sună trist, dar mult mai importantă este statistica personală: care este punctajul pe care îl poate obține în acest moment, în ce măsură stăpânește materia de examen, ce emoții îl încearcă la această probă fără miză?
În acest mod, simularea examenului poate fi punctul de plecare pentru progres, pentru succesul de la examenul care va avea loc peste 119 zile. Certitudinile probelor sunt: subiectele sunt accesibile, va fi evaluat obiectiv, încununează doisprezece ani de școlarizare.
Statistica subiectelor la simularea examenului de bacalaureat la limba și literatura română:
Anul | Tema textului argumentativ | Subiectul al II-lea | Subiectul al III-lea |
2024 | ? | ? | ? |
2023 | Succesul este influențat sau nu de mediul de lucru | Text liric: relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice | Profil real: Particularități de construcție a personajului dintr-un basm cult studiat Profil umanist: Relația dintre două personaje dintr-un basm cult studiat |
2022 | Păstrarea discreției în legătură cu viața privată este importantă sau nu | Rolul notațiilor autorului | Profil real: Particularitățile unui text poetic studiat, aparținând lui Tudor Arghezi Profil umanist: Particularitățile unui text poetic studiat, aparținând lui Ion Barbu |
2021 | Este importantă sau nu implicarea civică în vremuri de criză | Rolul notațiilor autorului | Profil real: Particularitățile unui text narativ studiat, aparținând lui Ioan Slavici Profil umanist: Particularități de construcție a personajului dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ioan Slavici |
2020 | Mass-media contribuie sau nu la crearea imaginii publice a unei persoane | Perspectiva narativă | Profil real: Particularități ale unei comedii studiate Profil umanist: Particularități de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată |
2019 | Profesorii influențează sau nu elevii în alegerea carierei | Text liric: relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice | Profil real: Particularități de construcție a unui personaj dintr-un roman interbelic studiat Profil umanist: Relația dintre două personaje dintr-un roman interbelic studiat |
Le dorim succes celor ce încep mâine completarea unei statisitici personale din care să nu lipsească planificarea activităților restante, tenacitatea și motivația pentru succes”, închide profesoara.
- 4 martie 2024: Proba E) a) – probă scrisă – Limba şi literatura română
- 5 martie 2024: Proba E) c) – probă scrisă – proba obligatorie a profilului
- 6 martie 2024: Proba E) d) – probă scrisă – proba la alegere a profilului şi specializării
- 7 martie 2024: Proba E) b) – probă scrisă – Limba şi literatura maternă
- 15 martie 2024: Comunicarea rezultatelor
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.