Elevii de clasa a VIII-a au primit două texte la prima vedere la simularea probei de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2024, potrivit subiectelor consultate de Edupedu.ro. Primul text este un fragment din romanul „În umbra ei” de Simona Antonescu, iar al doilea este din articolul profesorului Liviu Papadima „Pisica mea în sala de lectură”, publicat în Dilema veche în 2017. Baremul de notare va fi anunțat de Ministerul Educației la ora 15:00 și Edupedu.ro va publica documentul în acel moment.
UPDATE ora 15: Baremele de corectare și notare pentru Limba română, simularea Evaluării Naționale 2024, publicate de Ministerul Educației
De remarcat că ambele texte sunt din autori români contemporani, în viață și că nu conțin arhaisme, regionalisme și alte cuvinte greoaie sau situații complicate, ca în cazul altor texte date în trecut la acest examen.
Pe baza acestor două texte, elevii au avut mai multe cerințe, primele fiind itemii de atenție și de identificare pe text a unor aspecte solicitate. Primii patru itemi sunt de tip grilă, în care elevii trebuie să pună litera corespunzătoare răspunsului corect într-o casetă.
Subiectul I, A, punctul 5 – elevii au avut de bifat dacă enunțurile date sunt false sau adevărate, câte trei enunțuri din fiecare text, potrivit broșurii de examen consultată de Edupedu.ro.
Subiectul I, punctul 6 a fost de identificare a unei trăsături a unui personaj. În acest caz era vorba despre Sada, mama îngrijorată că nu putea să-și culce fata.
Itemul 7 a cerut identificarea unui element de conținut comun al celor două texte date, cu valorificarea unei „secvențe relevante” din fiecare text. Enunțul scris de elev trebuia să aibă minimum 30 de cuvinte.
Plecând de la textul lui Liviu Papadima, punctul 8 îi întreabă pe elevi dacă „cred că există mai multe feluri de a descifra lumea în care trăim?” Subiectul aștepta un răspuns motivat în 50-100 de cuvinte.
Punctul 9 cerea o asociere pe care elevul să o facă între fragmentul din romanul „În umbra ei” de Simona Antonescu, primit la probă, și un alt text literar. Asocierea putea fi făcută cu un text studiat la clasă sau cu unul din lectura suplimentară a adolescenților. Argumentarea ar fi trebuit să fie făcută în 50-100 de cuvinte și în cadrul acesteia să valorifice „o valoare comună”.
Subiectul I B, punctele 1-8 au fost cerințe de vocabular și gramatică, primele 4 notate cu câte 2 punte, iar următoarele 4 cu câte 6 puncte.
Subiectul al II-lea, notat cu 20 de puncte, le-a cerut elevilor să facă un rezumat al textului de Simona Antonescu în 100-150 de cuvinte. Din aceste 20 de punte, 8 erau acordate pentru respectarea regulilor de redactare, claritate, coerență, ortografie, punctuație.
Articol în curs de actualizare
23 comments
Textul 2 nu prea se adreseaza oamenilor obisnuiti, doar pasionatilor de literatura ciudata!
Multumim de rezumat!
Fara a folosi termenul sa moara famelea mea , sa moara famelea mea ceva mai usior nu au putut da si un elev de clasa cinci ar puyea rezolva asa ceva nu pot intelege cum cineva a spus ca maria are 34,5 carti este imposibil sa ai jumatate de carte me mi-a dat 82,78 ceva mult mai rezonabil. In concluzie cer ministrului educatiei sa le dea elevilor de a 8a la examen la romana textul liric si mesajul acestuia iar la mate trunchi de piramida. Asta va fi cea mai normala reactie💀💀
om bun ce pot sa spun
pentru real🤗🤗🤗🤗🤗🤗
De clasicii literaturii ati auzit?Cine sunt astaia , ala dela Editura Arthur?
Noi nu mai avem scriitori cine sunt acestii oamenii eu una nu am auzit de Simona Antonescu și Liviu Papadima
S au ars cărțile cu scritorii romani.
Sa numai cereți copiilor sa știe la Evaluare Națională sau la Bac.
Awww, nu dezamăgesc nostalgicii nici de această dată…altfel se învăța limba română pe vremuri, după cum vedeți!
Interesante subiectele, in special cele de gramatica, unde, un copil bun, ar fi stiut sa rezolve. La literatura, trebuia si ceva din marii clasici, care ne reprezinta opera literara in ansamblu.
Nu mi se pare normal , ca după un examen de doua ore , elevii sa mai stea în clasă încă o ora, doua , pentru ca nu pot fi exportate lucrările pe platformă.
De asemenea , suntem curioși să aflăm cum se va corecta ex. 7 dacă elevii au realizat o fraza , iar subordonata va fi subiectivă, ei ,necunoscand acest conținut.
Cea mai șmecheră și frumoasă simulate, gen aia cu CD și PV e grea… DAR E PREA GREA AIA CU DIFTONGU’ ȘI HIATU’!!! Prea multtt de stat cu aia și 😵💫😵💫😵💫😵💫😵💫
Completiva directa:’Mama stie cum pudrez eu placintele’.
Atributiva :’Maria stie felul cum pudrez eu placintele’.🤣
Grad de dificultate mediu. Frumoase exercitiile….
*In cerință era “cum pudrez eu plăcintele”, dar dificultatea rămâne!
Buna ziua,greu de înțeles ce se dorește de la un elev de clasa a 8-a!Testele date la limba romana nu au nimic de a face cu limba romana.Povestioara aceea este emblematica pentru limba romana?Cu ce cunoștințe de limba romana rămâne un elev de clasa a 8-a cind el nu știe nimic despre marii noștri scriitori?În textele scriitorilor noștri clasici nu se găsesc texte de interpretat grele?Povestioara aceea despre o pisica și un câine este baza literaturii romane pentru un elev de clasa a 8-a?
Ca unul care a citit de plăcere tot ce era pe “lista de lectură obligatorie”, și multe altele, atât de autori români cât și străini, vă spun o părere personală.
Copilul poate a învățat (poate nu) la școală despre autorii și literatura română. Dar nu cunoștințele acestea de cultură generală sunt ceea ce se verifică la un examen. se verifică niște cunoștințe practice, care pot fi aplicate oricărui text.
Tocmai de aceea se folosesc texte ne-studiate și necunoscute, ca elevul să analizeze nu folosind “comentariul de la clasă” ci propria capacitate de gândire.
Lucrez mult cu clienții, într-un domeniu unde e important să citească și să înțeleagă ce citesc. Cu părere de rău vă spun că procentul de oameni care nu înțeleg sensul propozițiilor pe care le citesc nu are legătură cu perioada când au făcut școala. Am și pensionari de 70 de ani, și debutanți de 20 de ani, și toate vârstele între ei, care nu înțeleg nimic din ce citesc și semnează…
Subiectul 7 de la gramatică le va pune probleme elevilor. Au de construit o frază în care trebuie să folosească prop. “cum ai pudrat prăjitura”-CD (completată directă). Mulți vor da exemplul următor: “Îmi place cum ai pudrat prăjitura.” (subordonata este subiectivă; elevii nu mai studiază nici subiectiva, nici predicativa în clasa a 8-a). Sigur, elevii au învățat elementele regente pentru subordonate, dar nu putem să le dăm la examene subiecte care le pot pune probleme, din cauză că unele conținuturi nu se mai studiază.
Din păcate, ideea scanării lucrărilor pentru a fi corectate in format on line, este una nefericită. Platforma s-au blocat imediat ce timpul de predare a lucrărilor s-au încheiat și o țară întreagă se chinuie inutil să trimită lucrările scanate.
Poate sunt întrebați și profesorii din teritoriu când se mai iau astfel de decizii stupide.
Dormiti in scoala. S a recomandat doar scanarea momentan pentru decongestionarea platformei, unde asistentii sa bage lucrarile scanate in CURSUL zilei de azi. Dzeu cu mila cand si pana cand. 🙂
Din partea unui elev, a fost mult mai simplă decât ce te aștepți la un examen, comparând cu subiecte din anii trecuți. Tot ce putem spera este ca la vară să nu fie liric (pentru că toți știm ce înseamnă asta 🙂 ), și să se păstreze dificultatea, din moment ce majoritatea le consideră medii. Aparent nu o să meargă vechea vorbă “E mai greu la simulare decât în vară”.
Asa este. Copiii dintr-o localitate de langa Buzau au stat o jumatate de ora in clasa dupa ce au predat lucrarile si daca platforma a fost in continuare blocata au fost lasati sa plece acasa urmand a fi incarcate cand va merge platforma. In loc sa simplifice mai rau au complicat totul….
Ce ma juma de ora. Am stat 2 ore, de la 11 pana la 1.
ej nebun, o stat ala sa scaneze 1 ora