Varianta extrasă pentru proba scrisă de Limba și literatura română, profilurile umanist și pedagogic a fost similară cu cea de la real, ca de obicei, cu excepția câtorva cerințe considerate mai grele în cazul celor pentru profilul umanist.
Subiecte la Limba română, profilurile real, tehnologic și vocațional – Bacalaureat 2024
Reamintim că subiectele de la română, Bacalaureat 2024, au fost fotografiate și trimise pe internet dintr-un centru de examen din Gorj. Este anchetă a ISJ la liceul respectiv.
Subiectul I B: Un text argumentativ pe tema „Dacă emoțiile influențează sau nu sinceritatea exprimării”.
Subiectul II: rolul notațiilor autorului într-un text dramatic da.
Subiectul III – eseu de 400 de cuvinte cu particularitățile de construcție ale unui personaj dintr-o nuvelă studiată.
Articol în curs de actualizare
10 comments
Vad aici foarte multe comentarii cu privire la faptul ca subiectele nu au grade de dificultate diferite in functie de profil. Nici nu ar fi cazul de asa ceva intrucat toate variantele date in acest an au un grad de dificultate foarte scazut. Primul si al doilea subiect pot fi rezolvate cu minime cunostinte dobandite la orele de curs, fie ele chiar si doar doua ore pe saptamana. Pentru rezolvarea celui de-al treilea subiect este necesara simpla lectura a operelor literare din programa scolara a celor patru ani de liceu.
A doua cerinta e de cel mult clasa a III-a sau a IV-a! Mura in gura si inca mai exista persoane care se plang; culmea, primii sunt parintii!
Pentru cei care termina profil umanist, nu pot mai mult. Cei de la real pot mai mult. Au mintea antrenata.
Iar cei de la tehnologic și/sau seral ce vină au? Că va urma ”evaluarea” finală după ce se termină abrambureala asta și cei din tehnologic (ca de obicei) vor fi puși la zid, că de ce nu-s la fel ca cei de la filo sau de la mate-info! Și nu mai zic că cei de la mate-info dau fie matematică, fie informatică la a doua probă, iar cei de la filologie dau probe (care ar trebui să fie pentru ei) mult mai ușoare (am văzut subiecte la uman… erau cam o bătaie de joc față de ce era cerut de la cei de la real.)
La facultate încă se intră în baza mediei la bacalaureat, în cele mai multe cazuri… Elevii de la real și tehnic sunt defavorizați în cazul ăsta.
Cei de la uman sunt mult mai mult antrenați pe subiectul de română, în timp ce cei de la real primesc subiecte mai ușoare că nu pot mai mult.
Asta seamana cu subiectele de la teza la romana din trimestrul 2 din clasa a 6-a.
Presupun ca s-au dat 3 ore ca sa aiba timp copiii si de live-uri pe Facebook.
Vouă vi se pare normal ca primele 2 subiecte (în valoare de 7 puncte din 10, cu tot cel din oficiu) să fie absolut identice pentru toate profilurile liceale, indiferent câte ore au avut de studiu pentru limba română?! Cei de la uman/filologie au de la 4-5 ore pe săptămână în sus, cei de la real și tehnic câte 3, iar cei de la seral (care încă există) doar 2. Toți dau aceleași subiecte!
Iar la subiectul 3, indiferent ce conține, întotdeauna e 90% identic (ca azi, au de scris despre nuvelă – particularități de construcție la real și tehnic, caracterizarea unui personaj la uman). La fel la toate celelalte examene anterioare, simulări sau probe reale!
Și după aia începem cu note de 10 pe linie la filo, și note mai mici la real/tehnologic, cu învinuirea profesorilor de la liceele din urmă cum că nu și-ar face treaba la fel de bine ca cei de la uman!
Ar trebui o diferențiere semnificativă între subiectele de uman și cele de real.
da, ni se pare normal deoarece subiectele 1 si 2 nu necesita un nivel mai mare sau mic de cultura, avand in vedere ca sunt niste cerinte pe care oricine ar trebui sa le rezolve(intelegerea unui text, argumentarea unei opinii si comentarea succinta a unui text literar)
diferenta se face la subiectul 3, mai ales avand in vedere ca de cele mai multe ori profesorii corectori sunt mult mai indulgenti cu elevii de la real
in schimb, un lucru care ar trebui sa ne ingrijoreze este faptul ca elevii de la uman au exact aceleasi subiecte, tinand cont ca o clasa de filologie face 4-5 ore de romana/saptamana, iar cel de stiinte sociale are acelasi numar cu cei de la real, 3 ore, insa sunt tratati identic.
Profesorii nu știu de unde vine lucrarea… de unde și-ar da seama că elevul e de la real sau uman?! Nu cred că în evaluare apare o diferențiere între cei de la uman și cei de la alte profiluri. Diferența e dată de faptul că pentru cei de la uman, care insistă mai mult timp pe acele conținuturi, subiectele sunt mai accesibile (și în consecință, notele mai mari).
Programele sunt diferite în funcție de profil. Ating temele principale, dar nu în același interval de timp, nu cu aceeași aprofundare. De ce ar trebui să fie subiectele identice?! Atunci să existe o singură programă și unele conținuturi (care să nu intre la examen) să fie facultative/obligatorii în funcție de profil. Atunci n-ar mai fi nicio diferență dacă subiectele sunt concepute 99% identic.