Studiu Oxford: Folosirea tehnologiei de către tineri a devenit mai puțin asociată cu depresia în ultimul deceniu, dar utilizarea rețelelor sociale a devenit semnificativ legată de problemele emoționale ale adolescenților

628 de vizualizări
adolescenti telefon tehnologie
Foto: Pexels.com
Este o “legătură infimă” între folosirea tehnologiei de către adolescenți și eventualele lor probleme de sănătate mintală, conform unui nou studiu al Universității Oxford din Marea Britanie publicat recent în Clinical Psychological Science, citat de BBC. La studiu au participat peste 430.000 de adolescenți de 15 ani din Statele Unite ale Americii și Marea Britanie. Specialiștii remarcă totuși o creștere a asocierilor dintre folosirea rețelelor de socializare și problemele emoționale ale adolescenților.

Cercetătorii au comparat indicatori de sănătate mintală precum depresia și problemele emoționale cu vizionarea emisiunilor la televizor, utilizarea rețelelor sociale și utilizarea dispozitivelor. S-au găsit mici scăderi în asocierea dintre televiziune și utilizarea rețelelor sociale și depresie, la cei care au completat chestionarele în perioada studiată, din 1991 până în 2019.

Totodată, a existat o creștere mică a asocierii între alte problemele emoționale și utilizarea rețelelor sociale, deși cercetătorii au observat în ambele cazuri că schimbarea a fost ușoară.

“Nu am putut găsi diferența dintre impactul pe care îl are social-media și sănătatea mintală în 2010 versus 2019. (…) Nu spunem că mai puțini oameni fericiți folosesc rețelele sociale. Spunem doar că legătura nu mai este atât de puternică.”, afirmă Profesorul Andrew Przybylski, co-autor al studiului, pentru BBC.

Participanții la studiu au fost chestionați cu ajutorul unor întrebări de tipul celor cu scală de apreciere. Au fost întrebați cât timp petrec pe device-uri și pe rețelele sociale, dar nu concret și în ce mod se folosesc de mediul digital.

„Rezultatele au fost diferite, în funcție de tipurile de tehnologie și de impactul acestora în privința sănătății mintale: folosirea tehnologiei a devenit mai puțin asociată cu depresia în ultimul deceniu, dar utilizarea social-media a devenit mai puternic asociată cu problemele emoționale. (…) Prin urmare, există puține dovezi privind creșterea asocierilor dintre folosirea tehnologiei de către adolescenți și sănătatea lor mintală. Informațiile despre noile suporturi digitale au fost colectate pentru un timp relativ scurt; tragerea unor concluzii ferme cu privire la modificările asocierilor cu sănătatea lor mintală poate fi prematură”, menționează autorii studiului.

Context

Pe de o parte, există studii care sugerează că rețelele sociale și utilizarea dispozitivelor sunt dăunătoare pentru sănătatea mintală a adolescenților, acestea sunt considerate inexacte, iar datele pe care s-ar putea baza sunt incomplete pentru tehnologiile mai noi.

Pe de altă parte, impactul tehnologiei asupra sănătății mintale a adolescenților și copiilor este totuși un subiect complex și în curs de dezvoltare; există o serie de rapoarte care indică o relație dăunătoare între cele două părți. Spre exemplu, pentru copiii mai mici, cu vârsta sub cinci ani, Organizația Mondială a Sănătății a recomandat în 2019 să nu petreacă mai mult de o oră în fața ecranului, pe zi, pentru a nu ignora activitatea fizică.

Pentru adolescenți, există numeroase rapoarte care leagă utilizarea rețelelor sociale de creșterea ratei de suicid și depresie. Într-o serie de studii, rapoarte și sondaje, adolescentele par să fie deosebit de afectate.

Vezi studiul complet în jurnalul Clinical Psychological Science.

Foto: Pexels.com

Citește și:
Concursul “Rada Mihalcea” pentru Tinerii Cercetători în Știință și Inginerie / Aplicații până pe 10 iunie 2021, premii de șase mii de dolari
DOSAR Titularizare – Fișa de înscriere la concursurile de ocupare a posturilor didactice 2021 a fost publicată. Cazierul judiciar și adeverința de integritate comportamentală nu mai sunt necesare
DOCUMENT Subiectele date la concursul pentru directorii de Case de Asigurări de Sănătate, la care au promovat doar 5 candidați din 33 prezenți și 54 înscriși

1 comment
  1. Aceste studii un adesea in spate investitori din zona IT. Adevarul se vede cel mai bine direct la clase, unde Instagramul a facut ravagii printre mintile adolescentilor. As putea aprecia cu usurinta ca peste 70% dintre elevi utilizeaza astazi abuziv Instagram si TikTok, iar problemele pe care le-au capatat sunt foarte grave. Deficitul de atentie este majoritar. Nici macar nu se pot concentra sa copieze ceva corect de pe tabla. Principalele lor preocupari sunt selfie-urile, instastory-urile, muzica foarte proasta si relatiile cu altiii asemenea lor. Numai profesoara intr-un liceu sa nu fii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației aduce din nou în discuție schimbarea referinței pentru bugetul Educației, invocând sprijinul mediului de afaceri: “Am înțeles, în privat, ce-i drept, că tocmai am găsit un susținător pentru ca Educația să primească 15% din bugetul general consolidat pe cheltuieli, nu pe venituri”

Prezent la Forumul Educației Financiare, Sorin Cîmpeanu a lăsat să se înțeleagă că s-ar putea schimba referința pentru bugetul Educației, din procent al Produsului Intern Brut, în procent din bugetul…
Vezi articolul

Remus Pricopie, despre anchetarea lui Tudorel Toader pentru că a folosit biroul de rector pentru interviuri când era ministru: Pentru o persoană, considerată azi de unii „indezirabilă”, se studiază „cu lupa” standardele etice, în timp ce pentru cei care încalcă „de la o poștă” standardele etice și legale în vigoare se practică tăcerea

“Mă mir că „reclamantul” sau Consiliul de Etică și Management Universitar (CEMU) al Ministerului Educației nu sesizează şi alte elemente privind legalitatea și dimensiunea etică a situațiilor de conflict de…
Vezi articolul

DOCUMENT Directorul economic din Ministerul Educației, Mihai Păunică, contrazice instituția în care lucrează și transmite școlilor informații eronate care blochează acordarea banilor pentru elevii navetiști

Mihai Păunică, director general în Ministerul Educației, contrazice ministerul în privința sumelor forfetare pe care trebuie să le primească elevii navetiști. Potrivit unui document obținut de Edupedu.ro, directorul Direcției economice…
Vezi articolul
Proba de competențe digitale la Bacalaureat

Elevii de liceu de la orice profil și clasă pot învăța cum să creeze jocuri cu ajutorul unor platforme online, în cadrul disciplinei opționale „Dezvoltarea jocurilor video”, disponibilă din anul școlar 2025-2026

Disciplina opțională „Dezvoltarea jocurilor video” va putea fi studiată timp de o oră pe săptămână de elevi de liceu din orice nivel de la toate filierele, profilurile și specializările, potrivit…
Vezi articolul

Directoarea Institutului Cultural Român din Londra, Catinca Nistor, susține că are atestate că a participat la 3 cursuri de la Școala de Vară a London School of Economics / Replica vine după răspunsul oficial al LSE că nu a urmat sau absolvit prestigioasa instituție britanică, așa cum afirmase în Parlament

Directoarea Institului Cultural Român din Londra, Catinca Maria Nistor, a trimis Edupedu.ro trei documente pe care apare numele său și care atestă, potrivit acesteia, că a participat la 3 cursuri…
Vezi articolul