Nouă din zece liceeni (89%) consideră că fenomenul fake news este o problemă în România și aproape jumătate dintre ei au dat share la informații despre care au aflat ulterior că erau false, se arată într-un studiu realizat în luna septembrie, în mediul urban, de Școala de Valori și Unlock Market Research.
Studiul a fost realizat în cadrul unui proiect numit „Găina care a născut pui vii” și a fost prezentat marți, într-o conferință de presă, împreună cu un ghid pentru profesori.
Studiul arată că tinerii de liceu cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani sunt conștienți de amploarea fenomenului fake news, 67% dintre ei declarând că se confruntă cu informații false de câteva ori pe săptămână. Totuși, peste trei sferturi dintre ei (83%) susțin că au capacitatea de a identifica știrile false și majoritatea spun că nu le-au distribuit niciodată. În oglindă, 43% din tinerii liceeni au distrbuit fake news, ceea ce este îngrijorător, deoarece procentul este destul de mare.
Aproape două treimi din tinerii liceeni care au răspuns în cadrul studiului (65%) au apreciat că fake news se găsesc în principal în știrile despre politica internă, deși 63% dintre ei au declarat că urmăresc rar sau foarte rar știri din politica internă.
În ceea ce privește responsabilitatea diminuării fenomenului fake news, tinerii liceeni cred că aceasta revine mass-media (53%), Guvernului (34%), platformelor online (31%) și Justiției (28%).
Studiul realizat în luna septembrie, pe un eșantion de 450 de elevi din toată țara, din mediul urban, cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani, mai relevă și că ei au nevoie de educație și dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reținuți în a crede și răspândi informații false.
Studiul face parte din proiectul intitulat „Găina care a născut pui vii”, un proiect de media literacy destinat liceenilor, inițiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză și jurnalistul Tudor Mușat, alături de Școala de Valori&WizeGen.
După lansarea proiectului și primele cursuri din primăvara acestui an, cursurile au continuat în această toamnă în București, Brăila, Focșani, Câmpulung și Pitești, proiectul ajungând astfel la peste 900 de elevi.
Marți fost lansat și un ghid pentru profesori, astfel încât aceștia să poată continua educarea tinerilor în vederea înțelegerii fenomenului de fake news și dezvoltarea unei gândiri critice. Școala de Valori&WizeGen va pune la dispoziția profesorilor suportul de curs creat în acest sens. Astfel, profesorii vor putea continua la clasă lecțiile despre fake news și consumul responsabil de mass-media.