Cheltuielile pentru noul an școlar cresc odată cu trecerea copiilor dintr-un ciclu școlar în altul, potrivit unui studiu făcut de MKOR Consulting, primit la redacție de Edupedu.ro. Dacă pentru un preșcolar, bugetul mediu total se ridică la peste 1.740 de lei, pentru un elev de liceu părinții cheltuiesc chiar și peste 2.650 de lei, arată datele. Asta în condițiile în care câștigul salarial mediu net este de 3119 lei lunar, conform datelor INS publicate pentru luna iulie 2019.
Rezultatele studiului pe scurt:
- 9 din 10 copii vor începe anul școlar cu haine și rechizite noi;
- Cheltuielile medii cu ocazia începutului de an școlar variază de la 1740 de lei pentru învățământul primar, până la 2650 de lei pentru elevii de liceu;
- Bugetul alocat manualelor școlare este între 570 de lei (învățământ primar) și 980 de lei (învățământ liceal).
„Cu ocazia începerii noului an școlar, 9 din 10 copii vor veni la școală cu haine și rechizite noi, obiecte pentru care sunt cheltuiți mai mult de un sfert din totalul banilor alocați pentru începutul școlii. Aproape 3 din 10 părinți investesc și în pregătirea spațiului de lucru pentru acasă, achiziționând diferite obiecte de mobilier, pentru care alocă cel puțin 60 de lei”, potrivit autorilor cercetării.
Manualele școlare se află pe lista de cumpărături pentru doar 1 din 10 părinți, iar bugetul alocat pentru acestea crește odată cu ciclul de învățământ în care se află elevii. Astfel, dacă în ciclul primar manualele costă în medie 570 de lei, părinții unui elev de liceu ajung să scoată din buzunar aproape 980 de lei pentru acestea. La gimnaziu, pe elevi manualele îi costă 680 de lei, în medie.
Pentru a face toate cumpărăturile necesare cu ocazia începutului de an școlar, părinții se îndreaptă în special către magazinele fizice (53%), în timp ce 46% fac aceste cumpărături atât online, cât și offline. Aproape jumătate dintre ei preferă hypermarketurile și supermarketurile, de unde pot completa aproape în întregime lista de cumpărături pentru noul an școlar. Dintre acestea, preferate sunt Carrefour, Auchan, Lidl și Kaufland.
Studiul s-a desfășurat prin metoda sondajului de opinie online (CAWI). Volumul eșantionului este de 850 de copii între 3 și 17 ani, înscriși într-o instituție de învățământ (intervievați prin proxy, părinții fiind cei chestionați). Eșantionul este reprezentativ la nivel național pentru populația cu acces la internet, cu o marjă de eroare de 3,4%, la un interval de încredere de 95%.
MKOR Consulting este o agenție de cercetare de piață.
FOTO: freepik.com