O măsură aplicată de un număr în creștere de școli americane, în efortul lor de a recruta mai multe cadre didactice și de a întări gradul de retenție a acestora, este aceea de a reduce săptămâna de școală de la cinci la 4 zile. Însă această soluție, potrivit unui studiu realizat pe școlile din Oregon, a avut un efect „surprinzător”: a crescut fluctuația profesorilor în școlile respective, în timp ce, pentru personalul nedidactic, cifrele au rămas neschimbate, scrie publicația Ed Week.
Potrivit acesteia, opțiunea reducerii săptămânii școlare la patru zile este din ce în ce mai populară, numărul de școli care au apelat la măsură crescând considerabil mai ales în ultimii ani, chit că, raportat la totalul școlilor, el rămâne foarte mic: anul trecut, 2.100 de școli americane au adoptat modelul școlii timp de 4 zile pe săptămână, în creștere de la 1.600 în 2019.
- Decidenții care au optat pentru schimbarea aceasta cred că îi avantajează pentru angajarea unor noi profesori, conform unei cercetări recente, citate de Ed Week. Iar un sondaj realizat în decembrie anul trecut de aceeași publicație arăta că profesorii participanți și-au manifestat preferința de a lucra, mai degrabă, în sistemul de 4 zile pe săptămână.
Acum, arată sursa menționată, o nouă cercetare realizată de specialiști de la Universitatea din California – Irvine și de la Universitatea din Missouri au constatat că, de fapt, rezultatele reale înregistrate sunt diferite. Studiul a analizat situația din școlile din statul Oregon, cu o rată ridicată de unități care apelează la săptămâna școlară de 4 zile, intervalul de referință fiind 2007-2023. Iar acolo s-a constatat că fluctuația profesorilor a crescut, iar cea a personalului nedidactic a rămas în mare parte neschimbată.
Este citat, în acest sens, Aaron Ainsworth, unul dintre autorii studiului, potrivit căruia „faptul că fluctuația profesorilor a crescut este surprinzător pentru noi și, într-un fel, a contrazis ipoteza de la care am plecat (…). Dar pare să sugereze că, dacă obiectivul principal este să adopți această măsură mai ales pentru a întări retenția profesorilor pe termen lung, probabil nu este cel mai bun motiv. Pot exista alte motive, dar oamenii trebuie să le cântărească foarte atent (…)”.
- Ed Week face trimitere și la alte cauze pentru care unele districte școlare au trecut la săptămâna de 4 zile, inclusiv cele bugetare. „Dar unele districte care au adoptat programul au raportat economii neglijabile. Un studiu care a examinat impactul săptămânii de patru zile asupra unui district mare de lângă Denver a constatat că schimbare a avut efecte negative asupra retenției profesorilor, realizării elevilor și valorilor aferente gospodăriilor din zona respectivă”.
Foto © Steveheap | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.