Studiile cu frecvență redusă de la Universitatea Maritimă, acceptate de autoritatea ce asigură calitatea în învățământul superior, ARACIS, nu îndeplinesc o condiție-cheie pentru formarea profesioniștilor din domeniul maritim, susține Autoritatea Navală Română în cazul absolvenților rămași fără brevete

5.772 de vizualizări
Universitatea Maritimă din Constanța / Foto: captură Cmu-edu.eu
Condițiile impuse printr-o convenție internațională pentru educația și formarea profesioniștilor din domeniul maritim nu sunt îndeplinite de studiile la forma de învățământ cu frecvență redusă de la Universitatea Maritimă din Constanța (UMC), chiar dacă aceste studii sunt recunoscute de ARACIS, agenția ce asigură calitatea în învățământul superior românesc. Așa apreciază Autoritatea Navală Română (ANR), printr-un punct de vedere transmis la solicitarea Edupedu.ro de directorul acesteia, Cosmin Laurențiu Dumitrache, în cazul absolvenților UMC care nu și-au putut obține, anul acesta, brevetele de la ANR.

În argumentația sa, rectorului Universității, Gabriel Raicu, invoca, atunci, faptul că instituția de învățământ superior respectă standardele ARACIS, obținând calificativul „Grad de încredere ridicat” în 2022, dar și cerințele cuprinse în Convenția STCW (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) – convenția internațională ce stabilește standardele de formare și certificare a profesioniștilor din domeniul Naval.

Acum, însă, Autoritatea Navală Română, prin răspunsurile oferite, marți, Edupedu.ro de directorul Cosmin Laurențiu Dumitrache, spune că pentru absolvenții afectați în această dispută, anume cei de la frecvență redusă, lucrurile stau diferit în cazul standardelor ARACIS și în cel al condițiilor STCW.

  • La forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, nu există ore de curs, acestea fiind transferate către studiul individual, fapt acceptat de către ARACIS, dar nu mai este îndeplinită condiţia STCW”, se arată în declarațiile transmise la solicitarea Edupedu.ro de directorul ANR.

Pe de altă parte, ANR face, anul acesta, diferențiere între formele de învățământ cu frecvență, respectiv cu frecvență redusă deși, potrivit rectorului UMC Gabriel Raicu, până acum nu s-au făcut astfel de diferențieri. El declara acum două săptămâni: „UMC a înaintat către ANR documentația în extenso în vederea aprobării specializărilor de Navigație și Transport Maritim și Fluvial, Electromecanică Navală și Electrotehnică, conform legii, la fiecare 5 ani. Documentele de aprobare au fost emise de ANR pentru fiecare dintre specializările enumerate, neexistând nicio diferențiere între formele de învăţământ precum învățământul cu frecvență, învățământul cu frecvență redusă sau învăţământul cu frecvență în limba engleză. De altfel, atât legislația aplicabilă anterior (Art. 140 alin (5) din LEN 1/2011) cât și legislația în vigoare acum (Art. 33 alin (9) Legea 199/2023) precizează echivalența actelor de studii, diplomelor și certificatelor, indiferent de forma de învățământ absolvită.”

Punctul de vedere al directorului ANR vin după ce Edupedu.ro a transmis o serie de întrebări privind situația brevetelor pentru absolvenții UMC de la frecvență redusă. Directorul Cosmin-Laurențiu Dumitrache a menționează, în răspunsuri, că au existat discuții „în mod formal” cu conducerea Universității, la invitația Autorității. El nu a răspuns întrebărilor referitoare la eventuale comunicări pe care directorul Dumitrache să le fi avut și în calitate de șef de lucrări la Catedra de Navigație și Transport Maritim, poziție pe care, potrivit propriului CV, o ocupă în cadrul Facultății de Navigație și Transport Naval a UMC. El nu a precizat nici dacă, în cadrul UMC, lucrează cu studenți de la frecvență redusă sau doar cu cei de la studii cu frecvență.

În argumentația sa, așa cum a fost transmisă Edupedu.ro, directorul general al ANR, Cosmin Laurențiu Dumitrache, arată, între altele, că:
  • „Garantarea dreptului absolvenţilor de a se înscrie la examen în vederea obţinerii brevetului maritim este dată de parcurgerea unei forme de pregătire aprobată de ANR, nu de obţinerea unei diplome de absolvire a studiilor superioare emise de către o instituție de învățământ superior.”
  • „În dosarele de aprobare înaintate către ANR nu a existat nicio referire la forma de învățământ cu frecvență redusă, în concluzie UMC nu poate face afirmația că a depus documentație in extenso în vederea dovedirii respectării cerințelor. Pentru aprobarea formelor de pregătire trebuie depuse dosare separate pentru toate formele de învățământ, UMC cunoscând acest aspect, deoarece și pentru acreditarea ARACIS trebuie să respecte aceeași cerință privind depunerea dosarelor de aprobare separate, pentru forma de învățământ cu frecvență în limba română, fără frecvență sau cu frecvență în limba engleză.”
  • UMC a transmis o „adresă scrisă către ANR, prin care se angajează să propună studenţilor care intenţionează să se adreseze ANR în vederea obţinerii brevetului maritim, trecerea începând cu anul universitar 2024/2025 la forma de învăţământ cu frecvenţă, dându-le posibilitatea recuperării cursurilor ce nu erau incluse în forma de învăţământ cu frecvenţă redusă”.
  • „Forma de învăţământ cu frecvenţă constă din ore de curs, seminarii, laboratoare, proiecte şi studiu individual pentru fiecare materie, iar toate acestea însumate trebuie să respecte cerinţa STCW pentru materia respectivă. La forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, nu există ore de curs, acestea fiind transferate către studiul individual, fapt acceptat de către ARACIS, dar nu mai este îndeplinită condiţia STCW.”
  • „ Discuţii cu conducerea UMC au avut loc, în mod formal, la invitaţia Autorităţii Navale Române, la care am participat personal, iar în urma discuţiilor s-au transmis în formă scrisă concluziile întâlnirii şi vă rugăm să luaţi notă că nu există schimbări în aşteptările Autorităţii Navale, deoarece Autoritatea nu are aşteptări în ceea ce trebuie să îndeplinească o universitate care solicită aprobarea cursurilor conform OMT 1354/2007.”
Punctul de vedere ANR, prin directorul Cosmin Laurențiu Dumitrache, integral:

„În conformitate cu prevederile legale în vigoare, aşa cum se regăsesc în OG 42/1997 (R) şi OMT 1354/2007, activităţile de educare, respectiv pregătirea profesională şi perfecţionarea personalului navigant român, se desfăşoară numai printr-o formă de pregătire aprobată. Forma de pregătire aprobată pentru obţinerea şi menţinerea valabilităţii brevetelor şi certificatelor personalului navigant reprezintă totalitatea cursurilor organizate de un furnizor de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare, aprobate de Autoritatea Navală Română. Autoritatea Navală Română are obligaţia să monitorizeze permanent respectarea condiţiilor în baza cărora au fost aprobate formele de pregătire, modul de derulare a acestora, inclusiv calificarea şi experienţa personalului didactic şi ale instructorilor, precum şi baza tehnico-materială de care dispune furnizorul de educaţie pentru pregătirea viitorilor navigatori. Monitorizarea se efectuează exclusiv pentru forma de pregătire aprobată conform documentaţiei pe care furnizorul de educaţie o înaintează Autorităţii Navale Române spre verificare şi aprobare.

Garantarea dreptului absolvenţilor de a se înscrie la examen în vederea obţinerii brevetului maritim este dată de parcurgerea unei forme de pregătire aprobată de ANR, nu de obţinerea unei diplome de absolvire a studiilor superioare emise de către o instituție de învățământ superior.

În dosarele de aprobare înaintate către ANR nu a existat nicio referire la forma de învățământ cu frecvență redusă, în concluzie UMC nu poate face afirmația că a depus documentație in extenso în vederea dovedirii respectării cerințelor. Pentru aprobarea formelor de pregătire trebuie depuse dosare separate pentru toate formele de învățământ, UMC cunoscând acest aspect, deoarece și pentru acreditarea ARACIS trebuie să respecte aceeași cerință privind depunerea dosarelor de aprobare separate, pentru forma de învățământ cu frecvență în limba română, fără frecvență sau cu frecvență în limba engleză.

Totuşi, le-a fost adus la cunoştinţă acest aspect prin adresă scrisă, nefiind suficientă afirmaţia lor că planurile de învăţământ cuprind aceleaşi discipline şi acelaşi număr de ore, afirmaţie care nu se susţine. Suplimentar faţă de cele expuse anterior, inclusiv conducerea UMC recunoaşte acest aspect, prin adresă scrisă către ANR, prin care se angajează să propună studenţilor care intenţionează să se adreseze ANR în vederea obţinerii brevetului maritim, trecerea începând cu anul universitar 2024/2025 la forma de învăţământ cu frecvenţă, dându-le posibilitatea recuperării cursurilor ce nu erau incluse în forma de învăţământ cu frecvenţă redusă.

Pentru a răspunde întrebării dumneavoastră dacă există probleme de instruire, legale, administrative sau de altă natură când vine vorba despre studiile la frecvență redusă organizate de UMC, spre deosebire de cele organizate la forma cu frecvență, vă rugăm să luaţi notă că forma de învăţământ cu frecvenţă constă din ore de curs, seminarii, laboratoare, proiecte şi studiu individual pentru fiecare materie, iar toate acestea însumate trebuie să respecte cerinţa STCW pentru materia respectivă. La forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, nu există ore de curs, acestea fiind transferate către studiul individual, fapt acceptat de către ARACIS, dar nu mai este îndeplinită condiţia STCW.

Discuţii cu conducerea UMC au avut loc, în mod formal, la invitaţia Autorităţii Navale Române, la care am participat personal, iar în urma discuţiilor s-au transmis în formă scrisă concluziile întâlnirii şi vă rugăm să luaţi notă că nu există schimbări în aşteptările Autorităţii Navale, deoarece Autoritatea nu are aşteptări în ceea ce trebuie să îndeplinească o universitate care solicită aprobarea cursurilor conform OMT 1354/2007. Dacă o universitate hotărăşte să depună dosarul în vederea aprobării cursurilor de către ANR, documentaţia depusă în vederea aprobării trebuie să respecte cerinţele art. 6, alin. 1 (a) din Ordinul MT nr. 1354/2007: “pentru formarea profesională a ofiţerilor de marină în conformitate cu cerinţele cap. II şi III din Convenţia STCW, pachetele de formare profesională din cadrul instituţiilor de învăţământ de marină trebuie să fie cel puţin conforme cu modelele de curs IMO 7.01, 7.02, 7.03, 7.04 şi 3.17”.

Universităţii Maritime din Constanţa nu i s-a solicitat nimic suplimentar care să exceadă prevederilor legale în vigoare.

Cu aleasă considerație,  

Director General – Cosmin Laurenţiu Dumitrache”

Citește și:
Decizia Autorității Navale Române de a bloca acordarea de brevete de navigație pentru o parte dintre absolvenții Universității Maritime din Constanța este contestată și de studenți, și de instituția de învățământ superior / Ministerul Educației susține, într-un document, că ar fi cerut Ministerului Transporturilor să analizeze situația


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fosile de rechini și pisici de mare, descoperite de arheologi în județele Sălaj și Maramureș. Cercetătorul Nicolae Trif: Sunt dinți cu morfologii complet noi. Urmează analiza lor în profunzime

Un grup de cercetători coordonați de paleontologul Nicolae Trif anunță descoperirea a numeroase fosile de rechini și pisici de mare în două situri din nordul Sălajului și sudul Maramureșului, scrie Turnul…
Vezi articolul

Site-ul G4Media, ținta unui atac informatic de proporții. Au fost vizate o secțiune din site și articolul care dezvăluie că Parchetul General investighează procedura de repartizare aleatorie a dosarului în care premierul Nicolae Ciucă a obținut anularea sesizărilor din teza sa de doctorat

Site-ul G4Media este vizat încă de miercuri seară de un atac informatic de tip DDoS (Distributed Denial-of-Service), potrivit companiei Presslabs, care furnizează serviciul de găzduire. Atacul a vizat o secțiune…
Vezi articolul

Profesorul anonim. De ce să continuăm cu această mentalitate înrădăcinată din comunism prin care să subliniem că profesorul are privilegii față de elev încă din primele secunde în care se află în proximitatea unității de învățământ

Acum aproape doi ani am intrat pentru prima dată într-o școală ca profesor. Deși aveam un statut diferit față de anii în care eram în spatele clasei, am ales să…
Vezi articolul

DOCUMENT Noi reguli pentru examenele naționale și revenirea la școală: Limita de 10 elevi în clasă a fost eliminată, dispenserele cu dezinfectant în fiecare clasă și măsurile pentru igienizarea și dotarea toaletelor, la fel

Limita de 10 elevi în fiecare clasă a fost eliminată din măsurile prevăzute în școli pentru examenele naționale de Bacalaureat și Evaluarea Națională, potrivit unui ordin comun al ministrului Sănătății…
Vezi articolul