Studenții vor avea acces gratuit la serviciile bibliotecilor central-universitare. Considerăm imperios ca autoritățile și instituțiile de învățământ să prioritizeze accesul studenților la resurse bibliografice actuale, disponibile atât în format fizic, cât și în format digital – Alianța Națională a Studenților

686 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Studenții vor obține gratuitate în vederea accesării fondului de carte al bibliotecilor central-universitare, după ce Comisia de învățământ a Senatului României a dat, ieri, un raport favorabil inițiativei legislative, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro, de la Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR). Proiectul va ajunge la vot final în Senat, iar ulterior va fi trimisă spre promulgare.

Conform comunicatului, acțiunea curentă vine în completarea demersurilor anterioare ale ANOSR prin care, în 2011, a fost obținut accesul gratuit la nivel național la bibliotecile universitare și este importantă având în vedere faptul că există instituții de învățământ superior fără o bibliotecă universitară proprie, care se bazează pe parteneriatele cu bibliotecile central-universitare pentru a oferi studenților resursele academice necesare.

„Considerăm imperios ca autoritățile și instituțiile de învățământ să prioritizeze accesul studenților la resurse bibliografice actuale, disponibile atât în format fizic, cât și în format digital, prin achiziții periodice, abonamente la reviste de specialitate și servicii în sălile de lectură comparabile cu cele ale instituțiilor de învățământ superior din Occident. În acest sens, este relevantă și reînființarea, de către Ministerul Educației, a Consiliului Național al Bibliotecilor Universitare, structură prevăzută de Legea educației naționale care nu este funcțională”, se mai arată arată în documentul menționat anterior.

Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR a punctat următorul aspect: „În primul rând, faptul că nu ar trebui să existe o distincție pentru studenți între bibliotecile universitare ale universităților și Bibliotecile Central-Universitare, aflate în subordinea Ministerului Educației”.

Redăm comunicatul ANOSR:

“Ieri, Comisia de învățământ a Senatului României a dat un raport favorabil inițiativei legislative prin care studenții obțin gratuitate în vederea accesării fondului de carte al bibliotecilor central-universitare, grație eforturilor Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR). Astfel, proiectul va ajunge la vot final în Senat, iar ulterior va fi trimisă spre promulgare.

De-a lungul timpului, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România a solicitat constant decidenților susținerea accesului gratuit pentru studenți la serviciile bibliotecilor central-universitare. Acțiunea curentă vine în completarea demersurilor anterioare ale ANOSR prin care, în 2011, a fost obținut accesul gratuit la nivel național la bibliotecile universitare și este importantă având în vedere faptul că există instituții de învățământ superior fără o bibliotecă universitară proprie, care se bazează pe parteneriatele cu bibliotecile central-universitare pentru a oferi studenților resursele academice necesare.

În plus, inițiativa reprezintă o aliniere la contextul legislativ actual, întrucât conform art. 202, alin. (1), lit. b) din Legea educației naționale studenții beneficiază de gratuitate la diferite resurse necesare desfășurării actului educațional: „principiul dreptului la asistență și la servicii complementare gratuite în învățământul superior de stat – exprimat prin: […] acces la principalele cărți de specialitate și publicații științifice”. Acest drept prevăzut de lege a fost detaliat în Ordinul de Ministru al Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului nr. 3666/2012 privind aprobarea Codului drepturilor și obligațiilor studenților, elaborat de ANOSR, care menționează la art. 11, lit. e) dreptul la acces la toate materialele didactice disponibile în mod gratuit în bibliotecile universitare[…]”. De asemenea, același act normativ prevede eliberarea gratuită a actelor și permiselor care atestă calitatea de student, inclusiv cele pentru accesul la bibliotecă. În ciuda acestei prevederi, până la acest moment s-a considerat că aceasta nu este aplicabilă bibliotecilor central-universitare.

Pentru această inițiativă, atât partidele politice parlamentare, cât și Guvernul au susținut accesul studenților la publicațiile științifice. Considerăm imperios ca autoritățile și instituțiile de învățământ să prioritizeze accesul studenților la resurse bibliografice actuale, disponibile atât în format fizic, cât și în format digital, prin achiziții periodice, abonamente la reviste de specialitate și servicii în sălile de lectură comparabile cu cele ale instituțiilor de învățământ superior din Occident. În acest sens, este relevantă și reînființarea, de către Ministerul Educației, a Consiliului Național al Bibliotecilor Universitare, structură prevăzută de Legea educației naționale care nu este funcțională.

„Inițiativa care merge la vot final în Senat este mai mult despre un principiu. În primul rând, faptul că nu ar trebui să existe o distincție pentru studenți între bibliotecile universitare ale universităților și Bibliotecile Central-Universitare, aflate în subordinea Ministerului Educației. În al doilea rând, accesul studenților la publicații științifice ar trebui să fie o prioritate în filosofia învățământului superior. Încurajarea studenților să apeleze la informații verificate și fundamentate științific sunt fundamentale în această eră, iar un pas important ar fi accesul digital universal”, a declarat Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR.”   ­­

Foto: © Arne9001Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Consilierea psihologică, penultima măsură în cazul violențelor ușoare și grave din Ghidul pentru prevenirea și monitorizarea violenței în școli, redactat de Inspectoratul Ilfov

Inspectoratul școlar județean (IȘJ) Ilfov a publicat un ghid pentru prevenirea, abordarea și monitorizarea violenței în școli, document prin care școlile să poată gestiona situațiile de violență din școli. Ghidul…
Vezi articolul

Elevii din Statele Unite au înregistrat regrese istorice în procesul de învățare în pandemie, arată rezultatele la matematică și la lectură care au scăzut până la cele mai joase niveluri de dinainte de pandemia de COVID-19 / Ministrul Educației din SUA: Rezultatele testelor sunt îngrozitoare, trebuie să ajutăm copiii să recupereze

În Statele Unite, rezultatele la matematică şi la lectură au ajuns la cele mai joase niveluri de dinainte de pandemia de COVID-19, potrivit rezultatelor naţionale a progresului educaţional, publicate luni.…
Vezi articolul