Studenţii solicită vouchere de 445 de euro pentru programul “calculatoare pentru elevi şi studenţi”, în loc de 200 cât valorează acum. ANOSR: Criteriile de eligibilitate şi birocraţia excesivă îi descurajează pe aplicanţi

1.122 de vizualizări
FOTO: ANOSR
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită actualizarea criteriilor de acordare a ajutorului financiar al programului național „Euro 200”, care presupune un sprijin pentru ca elevii şi studenţii cu o situaţie materială dificilă să îşi poată cumpăra un calculator. Studenţii vor un cuantum al voucherului mai mare, de 445 de euro, precum și o creștere a plafonului de venit maxim brut/membru de familie până la 50% din salariul minim brut la nivel național, lucruri care în opinia lor “ar duce la o lărgire a grupului țintă de beneficiari ai acestui program”. Solicitările vin în contextul în care ministerul Educaţiei a publicat în dezbatere publică un proiect de hotărâre de Guvern prin care aprobă câteva modificări de ordin tehnic.

“Chiar dacă actul normativ încă în vigoare urmărește „stimularea achiziționării de calculatoare, prin acordarea unor ajutoare financiare stabilite pe criterii sociale, pentru crearea de competențe în utilizarea tehnicii de calcul”, condițiile de eligibilitate nu sunt corelate cu contextul socio-economic de la nivel național, iar suma de 200 de euro se dovedește vădit insuficientă, raportată la scopul programului”, scriu studenţii într-un comunicat primit de Edupedu.ro.

“În pofida modificărilor aduse în anul 2018, în urma solicitărilor ANOSR, se remarcă în continuare faptul că aceste amendamente nu au produs un impact considerabil nici în mediul preuniversitar, dar nici în cel universitar, după cum o demonstrează și evoluția numărului de solicitanți, respectiv beneficiari. Numărul de solicitanți și beneficiari din mediul universitar a scăzut dramatic de la 4.496 de solicitanți în 2004 la doar 28 în 2019 (o scădere de 99,37%) și de la 505 beneficiari în 2004 la 28 în 2019 (o scădere de 94,45%). În același timp, în 2018 numărul de beneficiari din mediul universitar a atins minimul istoric alarmant de 3 beneficiari”, potrivit sursei citate.

ANOSR publică o analiză detaliată a aplicării acestui program în care arată că suma oferită de stat pentru acest program a crescut exclusiv datorită cursului de schimb, de la 868 de lei în 2014, la 942 de lei în 2020. Adică 74 de lei creştere, doar pe seama cursului euro-leu.

“Această reducere îngrijorătoare a beneficiarilor este cauzată de criteriile de eligibilitate a acestui program național. Pe deoparte, birocrația excesivă și dosarul extrem de complex pe care trebuie să îl depună pentru a beneficia de acest drept îi descurajează pe tinerii cu vârsta până la 26 de ani să depună dosarul cu actele necesare. Totodată, această discrepanță între cele două categorii de aplicanți se datorează faptului că programul în speță poate fi accesat doar o singură dată. Așadar, studenții care au beneficiat de acest ajutor financiar pe perioada liceului sau învățământului primar, nu mai au posibilitatea de a beneficia ulterior de acest sprijin financiar.

O altă problemă stringentă este plafonul de venit brut maxim/membru de familie de 250 lei, în timp ce salariul minim brut pe economie este de 2.230 lei (HG nr. 935/2019). Plafonul stabilit este mult prea mic și nerealist raportat la actualele venituri ale familiilor din România. De asemenea, un alt obstacol rezidă în valoarea mult prea mică a voucherului de 200 euro, neconcordant cu realitățile actuale ale pieței IT. Deoarece este imperativ necesar  ca produsul achiziționat să îndeplinească configurația minimă recomandată, se produce automat și o creștere a valorii de piață.

Pentru a se menține într-o relație directă cu nevoile potențialilor beneficiari, ANOSR solicită decidenților să remodeleze programul „Euro 200” și să ia în considerare propunerile la Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru modificarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 269/2004. Modificările insignifiante aduse până la momentul actual programului nu dovedesc o dorință pentru reformă din partea niciunui actor relevant din sfera învățământului din România. Pentru ca acest program să aibă într-adevăr impactul așteptat și să reducă inechitățile în sistemul de învățământ, este absolut necesar să existe asupra sa o viziune cât mai clară, ancorată în realitatea actuală.

În contextul în care tehnologia avansează într-un ritm foarte accelerat, modificările propuse sunt insuficiente și nu ajută la progresul digital și la familiarizarea beneficiarilor direcți ai educației cu sistemul informatic. Tocmai de aceea, considerăm că un astfel de program trebuie debirocratizat și revoluționat în adevăratul sens al cuvântului, pentru a fi scos din anonimat și a-și atinge scopul pentru care a creat.” – a declarat Petrișor-Laurențiu Țucă președintele ANOSR.”

Poziția integrală poate fi consultată AICI. Amendamentele ANOSR pot fi consultate AICI.

FOTO: ANOSR


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premierul Cîțu, despre tăierile de la Educație: Îmi place cum scoateți câte-un capitol din PNRR și vă uitați la el. Sumele au fost reduse în funcție de feedback-ul primit de la Comisie / Vicepremierul Barna: Comisia Europeană a apreciat partea de educație suficient de bine închegată încât să se regăsească în forma finală a programului

Premierul Florin Cîțu a comentat astăzi tăierile din capitolul Educație din cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) spunând presei, la conferința de presă după ședința de Guvern: „Îmi…
Vezi articolul

DOCUMENT Până în 15 martie școlile și inspectoratele trebuie să trimită Ministerului Educației sumele necesare pentru plata salariilor decise prin hotărâri judecătorești și OUG 48 / Banii ar urma să fie plătiți duminica, pe 14 aprilie, anunță ministerul

Școlile și Inspectoratele școlare trebuie să trimită până în data de 15 martie 2024 Ministerului Educației, sumele necesare pentru plata diferențelor salariale rezultate prin aplicarea hotărârilor judecătorești pentru angajații din…
Vezi articolul

Reacție după ce Ligia Deca a anunțat că avut consultări pe ascuns cu organizațiile „partenere”, pe proiectele de legi ale educației. Director executiv al FePAL: Proiectul de lege este rezultatul negocierilor în culise

Andra Berceanu, director executiv al Federației Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FePAL), a reacționat după ce Ligia Deca a derulat consultări paralele, pe ascuns, cu organizațiile „partenere”, cărora le-a…
Vezi articolul

Auxiliarele didactice se cumpără doar cu aprobarea părinților și avizul epidemiologic nu este necesar la începutul fiecărui an școlar, reamintește Federația părinților

Avizul epidemiologic se solicită doar la prima înscriere într-o unitate de învățământ, nu la începutul fiecărui an școlar, reamintește Federația părinților într-un comunicat primit de EduPedu.ro, semnat de președintele organizației,…
Vezi articolul