Studenții să poată contesta evaluările orale, să fie eliminat pragul minim de pagini pentru suportul de curs, să fie reglementată utilizarea resurselor electronice și a inteligenței artificiale în universitate – propunerile alianței organizațiilor studențești ANOSR pentru noul Cod al drepturilor studentului

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com

Mobilitatea studenților, evaluarea lor, suporturile de curs, resursele electronice și utilizarea inteligenței artificiale în activitatea academică se numără printre temele atinse în propunerile de actualizare a drepturilor studenților, înaintate de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) Ministerului Educației. Propunerile vizează Codul drepturilor și obligațiilor studenților, care trebuie înnoit ca urmare a apariției noii Legi a învățământului superior.

Propunerile pentru noul Statut al studentului țin cont de prevederile Legii 199/2023 a învățământului superior și funcționează ca un set minimal de drepturi și obligații ale studenților, care trebuie adoptat și detaliat de fiecare universitate în parte. Potrivit Art. 126 din Legea 199:

Vechiul cod fusese adoptat în 2012.

Cel nou adoptă la nivel de drepturi studențești prevederile relevante din lege, fapt care produce schimbări față de vechile prevederi. Spre exemplu, dacă cel vechi prevedea că în universități este interzisă propaganda politică, cel nou prevede, așa cum prevede și Legea 199, că este interzis “prozelitismul” politic.

În vederea adoptării, la nivel de Minister, a noului Cod, ANOSR a prezentat propriile propuneri, care acoperă o serie largă de teme, de la mobilitate la suporturi de curs și de la evaluări la inteligența artificială în mediul academic.

Propunerile scoase în evidență de ANOSR:

„Reglementarea necesității ca instituțiile de învățământ superior să prezinte studenților oportunitățile cu privire la programele de mobilitate naționale și internaționale disponibile pentru aceștia, oferind servicii de informare și consiliere gratuită. În urma analizei comparative realizate de ANOSR cu privire la gradul de implementare a prevederilor Codului Drepturilor și Obligațiilor Studentului din anul 2012 până în prezent, am constatat faptul că studenții sunt din ce în mai puțin informați cu privire la oportunitățile de mobilitate de studiu de care aceștia dispun”

Eliminarea constrângerii privind numărul minim de pagini pe care suportul de curs trebuie să-l cuprindă, detalierea noțiunilor teoretice și practice care trebuie să se regăsească în acesta și reglementarea necesității elaborării suportului de curs în limba de predare a disciplinei aferente, fiind pus la dispoziția studenților încă din primele două săptămâni ale semestrului. Considerăm că relevanța și utilitatea suportului de curs nu sunt condiționate de numărul de pagini al acestuia, cu atât mai mult cu cât, în prezent, există o gamă largă de instrumente digitale care pot oferi modalități inovative de prezentare a conținutului teoretic. (…)”

„Reglementarea posibilității studenților de a contesta evaluările orale. Susținem faptul că propunerea este esențială pentru asigurarea unui proces obiectiv de evaluare a cunoștințelor, deoarece, în momentul de față, studenții nu dispun de niciun mecanism reglementat la nivel național prin care să poată depune contestație în cazul evaluărilor orale, existând potențialul unui proces viciat de subiectivism și inechități, în special pentru anumite domenii de studii. Prin urmare, soluția propusă constă în oferirea posibilității instituției de învățământ superior de a reglementa la nivel intern înregistrarea audio-video a desfășurării întregului proces de examinare, astfel încât studentul să poată depune contestație la fel ca în cazul examinărilor scrise. Totuși, în instituțiile de învățământ superior în care nu este considerată fezabilă implementarea unui astfel de mecanism, considerăm absolut necesar ca studenții să aibă dreptul de a solicita o reevaluare”

„Includerea posibilității studenților de a participa la examene de mărire de notă la minimum 33% dintre disciplinele care figurează în planul de învățământ, nota fiind modificată doar în cazul în care este mai mare decât cea obținută anterior. Posibilitatea studenților de a participa la examene de mărire de notă reprezintă un exemplu de bună practică, regăsit la nivelul mai multor instituții de învățământ superior din România, deși nu este reglementat la nivel național, încurajând studenții să aprofundeze materia studiată”

„Introducerea unei prevederi conform căreia instituțiile de învățământ superior trebuie să reglementeze utilizarea resurselor electronice și a inteligenței artificiale în activitatea academică. Considerăm imperioasă reglementarea, la nivel instituțional, normelor de utilizare a resurselor electronice și a inteligenței artificiale în activitatea academică, astfel încât să se asigure respectarea cu strictețe a normelor de etică și deontologie universitară.”

Propunerea ANOSR privind Codul Drepturilor și Obligațiilor Studentului

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version