Studenții să poată contesta evaluările orale, să fie eliminat pragul minim de pagini pentru suportul de curs, să fie reglementată utilizarea resurselor electronice și a inteligenței artificiale în universitate – propunerile alianței organizațiilor studențești ANOSR pentru noul Cod al drepturilor studentului

8.675 de vizualizări
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Mobilitatea studenților, evaluarea lor, suporturile de curs, resursele electronice și utilizarea inteligenței artificiale în activitatea academică se numără printre temele atinse în propunerile de actualizare a drepturilor studenților, înaintate de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) Ministerului Educației. Propunerile vizează Codul drepturilor și obligațiilor studenților, care trebuie înnoit ca urmare a apariției noii Legi a învățământului superior.

Propunerile pentru noul Statut al studentului țin cont de prevederile Legii 199/2023 a învățământului superior și funcționează ca un set minimal de drepturi și obligații ale studenților, care trebuie adoptat și detaliat de fiecare universitate în parte. Potrivit Art. 126 din Legea 199:

  • „2) Drepturile, libertățile și obligațiile studenților sunt cuprinse în Codul drepturilor și obligațiilor studentului, propus de federațiile studențești naționale și aprobat prin ordin al ministrului educației. Acesta este făcut public pe site-ul fiecărei instituții de învățământ superior.
  • (3) Fiecare instituție de învățământ superior instituie un sistem de aplicare și monitorizare a respectării prevederilor Codului drepturilor și obligațiilor studentului. Asociațiile studenților pot prezenta un raport anual privind respectarea codului, care este public pe site-ul instituției. Raportul se dezbate în prima ședință a senatului universitar sau a consiliului facultății de la începerea anului universitar, după caz, universitatea sau facultatea fiind obligată să publice, pe site-ul propriu, raportul realizat de asociațiile studenților, precum și măsurile asumate pentru remedierea eventualelor deficiențe identificate.”

Vechiul cod fusese adoptat în 2012.

Cel nou adoptă la nivel de drepturi studențești prevederile relevante din lege, fapt care produce schimbări față de vechile prevederi. Spre exemplu, dacă cel vechi prevedea că în universități este interzisă propaganda politică, cel nou prevede, așa cum prevede și Legea 199, că este interzis “prozelitismul” politic.

În vederea adoptării, la nivel de Minister, a noului Cod, ANOSR a prezentat propriile propuneri, care acoperă o serie largă de teme, de la mobilitate la suporturi de curs și de la evaluări la inteligența artificială în mediul academic.

Propunerile scoase în evidență de ANOSR:

„Reglementarea necesității ca instituțiile de învățământ superior să prezinte studenților oportunitățile cu privire la programele de mobilitate naționale și internaționale disponibile pentru aceștia, oferind servicii de informare și consiliere gratuită. În urma analizei comparative realizate de ANOSR cu privire la gradul de implementare a prevederilor Codului Drepturilor și Obligațiilor Studentului din anul 2012 până în prezent, am constatat faptul că studenții sunt din ce în mai puțin informați cu privire la oportunitățile de mobilitate de studiu de care aceștia dispun”

  • Art. 12 din proiectul de Cod: “b) dreptul de acces echitabil la oportunități de învăţare oferite de programe de mobilitate naționale și internaționale, cu recunoaşterea automată și integrală, conform legii, a creditelor obţinute în acest fel. Instituțiile de învățământ superior realizează pe parcursul anului universitar cel puțin o prezentare publică pentru studenți cu privire la programele de mobilitate naționale și internaționale disponibile pentru aceștia și oferă studenților interesați de acestea servicii de informare și consiliere gratuite. Instituțiile de învățământ superior implementează măsuri active împotriva obstacolelor cu privire la mobilitatea fizică sau hibridă a studenților în situații de risc, a celor cu dizabilități, cerințe educaționale speciale sau a celor netradiționali. Procesul de internaționalizare este susținut și prin includerea în cadrul activităților de învățare, predare și cercetare a unor componente care presupun colaborarea în format online;”

Eliminarea constrângerii privind numărul minim de pagini pe care suportul de curs trebuie să-l cuprindă, detalierea noțiunilor teoretice și practice care trebuie să se regăsească în acesta și reglementarea necesității elaborării suportului de curs în limba de predare a disciplinei aferente, fiind pus la dispoziția studenților încă din primele două săptămâni ale semestrului. Considerăm că relevanța și utilitatea suportului de curs nu sunt condiționate de numărul de pagini al acestuia, cu atât mai mult cu cât, în prezent, există o gamă largă de instrumente digitale care pot oferi modalități inovative de prezentare a conținutului teoretic. (…)”

  • Este eliminată prevederea că suportul de curs trebuie să aibă minim 5 pagini

„Reglementarea posibilității studenților de a contesta evaluările orale. Susținem faptul că propunerea este esențială pentru asigurarea unui proces obiectiv de evaluare a cunoștințelor, deoarece, în momentul de față, studenții nu dispun de niciun mecanism reglementat la nivel național prin care să poată depune contestație în cazul evaluărilor orale, existând potențialul unui proces viciat de subiectivism și inechități, în special pentru anumite domenii de studii. Prin urmare, soluția propusă constă în oferirea posibilității instituției de învățământ superior de a reglementa la nivel intern înregistrarea audio-video a desfășurării întregului proces de examinare, astfel încât studentul să poată depune contestație la fel ca în cazul examinărilor scrise. Totuși, în instituțiile de învățământ superior în care nu este considerată fezabilă implementarea unui astfel de mecanism, considerăm absolut necesar ca studenții să aibă dreptul de a solicita o reevaluare”

  • Articolul 12 din proiectul de Cod: „(1) Studenții beneficiază de următoarele drepturi academice (…):  r) dreptul de a contesta notele obţinute în cadrul evaluărilor scrise și orale, conform regulamentelor interne ale instituției de învățământ superior. Contestația va fi analizată și soluționată de o comisie din care nu fac parte cadrele didactice care au evaluat iniţial, în prezenţa studentului contestatar, în cazul în care studentul solicită acest lucru. În ceea ce privește evaluările susținute oral, instituția de învățământ superior are posibilitatea de a reglementa la nivel intern înregistrarea video și audio a desfășurării întregului proces de examinare. În acest caz, contestațiile vor fi soluționate precum în cazul evaluărilor scrise. În cazul în care instituția de învățământ superior nu reglementează la nivel intern înregistrarea video și audio a examinărilor orale, studenții au posibilitatea de a solicita să fie reevaluați, dacă aceștia consideră că procesul inițial de evaluare nu a fost unul obiectiv, în condițiile stabilite de reglementările interne ale instituției de învățământ superior.”

„Includerea posibilității studenților de a participa la examene de mărire de notă la minimum 33% dintre disciplinele care figurează în planul de învățământ, nota fiind modificată doar în cazul în care este mai mare decât cea obținută anterior. Posibilitatea studenților de a participa la examene de mărire de notă reprezintă un exemplu de bună practică, regăsit la nivelul mai multor instituții de învățământ superior din România, deși nu este reglementat la nivel național, încurajând studenții să aprofundeze materia studiată”

  • Art. 12 din proiectul de Cod: „x) dreptul de a participa la examenele de mărire de notă la minimum 33% dintre disciplinele care figurează în planul de învățământ, indiferent de rezultatele obținute în sesiunea inițială. Examenele de mărire de notă se susțin în regim gratuit. În urma susținerii unui astfel de examen, nota va fi modificată doar în cazul în care este mai mare decât cea obținută anterior.”

„Introducerea unei prevederi conform căreia instituțiile de învățământ superior trebuie să reglementeze utilizarea resurselor electronice și a inteligenței artificiale în activitatea academică. Considerăm imperioasă reglementarea, la nivel instituțional, normelor de utilizare a resurselor electronice și a inteligenței artificiale în activitatea academică, astfel încât să se asigure respectarea cu strictețe a normelor de etică și deontologie universitară.”

  • Art. 12 din proiectul de cod: „(4) Fiecare instituție de învățământ superior va elabora un regulament intern propriu care să reglementeze utilizarea resurselor electronice și a inteligenței artificiale în activitatea academică, asigurând calitatea și caracterul incluziv al acestora.”
Propunerea ANOSR privind Codul Drepturilor și Obligațiilor Studentului

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


9 comments
  1. În preuniversitar lucrurile sunt la fel,am mai scris despre asta, peștele de la cap se-mpute. Toate cele derivă din faptul că în 30 de ani n-am fost în stare să creăm o economie competitivă care să producă salarii competitive,acestea fiind consecinta faptului că în țară nu se produce valoare adăugată reala. Prin toate politicile publice am creat un sistem de vânătoare de rentă în care avem pe de o parte o elită pradatoare, iar pe de altă parte și o mentalitate păguboasă ca ni se cuvine. Normal, daca avem pensii nesimtite,atunci sa avem si burse nesimțite (obținute din copiat si din presiune pe profesori pentru note mari).Imi pare rău, nu e treaba școlii sa rotunjească bugetele familiilor.Se pot acorda alocații mai mari,ajutoare sociale celor care în mod real au nevoie de ele,dar de ce legăm anumite venituri de școală?Asta nu voi înțelege niciodată, cu vreo câțiva ani în urmă nu exista așa ceva.

  2. sa devina oficial si legal folosirea chat gpt. asta ii doare. inclusiv cei de la informatica folosesc la greu cgpt , nu mai vor sa scrie cod , le pute.
    sa vedem cand o sa mearga pe la interviuri și o sa dea proba și o sa le spuna angajatorul ca cgpt scrie mai bine și mai repede cod decat ei.

  3. Hmmm…, 5 pagini e mult? ;-D Deci astea-s preocuparile studentilor activi prin Ligi.

    Eu propun sa se elimine obligativitatea aberanta de a invata, iar notele sa fie date automat dupa nivelul de activism politic al studentului. Nota minima sa fie 9, ca drept fundamental al acestuia, sau 10 daca studentul e in conducerea Ligii. Scopul scolii e diploma si trebuie sa fie obtinuta de toti!

    1. Daca vor drepturi, se transforma obligativitatea de a invata😁 ‘Aveti dreptul de a promova un examen {disciplina etc} ‘doar dupa ce invatati …’

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cheltuială universitară: “Dunărea de Jos” Galați cumpără croazieră pe Marea Neagră, pentru 45 de “turiști”, pe 24 iunie – 11.340 de lei fără TVA din fondul pentru situații speciale, pentru patru ore de plimbare până la Costinești

Universitatea “Dunărea de Jos” din Galați intenționează să organizeze, pe 24 iunie, o croazieră de câteva ore pe Marea Neagră, pentru un număr de 45 de “turiști”, potrivit unei cereri…
Vezi articolul

Sala de detenție, introdusă în școlile din România, pentru elevii care deranjează orele. Cadrele didactice pot decide să le dea „lectură suplimentară” și „completarea de fișe de lucru” – proiect Statutul Elevului 2024 / UPDATE: Ministerul Educației precizează că nu se numește „de detenție” și că sala propusă are de fapt „alt scop”, fără să spună care este acesta

Elevii care perturbă orele ar putea fi reținuți într-o sală, sub supravegherea unui profesor, unde să citească sau să rezolve fișe de lucru. Noutatea se regăsește în proiectul de Statut…
Vezi articolul