Studenții cer reintroducerea în legea educației a incompatibilității dintre funcția de rector și cea de parlamentar sau lider de partid. În plus, orice condamnare definitivă trebuie să atragă încetarea imediată a oricărui contract de management universitar, solicită studenții. Funcțiile de rector și decan trebuie să fie limitate strict la maximum 8 ani, spune ANOSR, în condițiile în care în prezent rectorii care s-au suspendat fie și o zi din această funcție pot candida pentru un nou mandat. ANOSR a lansat propria viziune cu privire la o nouă lege a educației, cu o zi înainte ca ministrul Ecaterina Andronescu să anunțe principiile legii pe care a promis-o.
Descarcă de aici raportul ANOSR privind recomandările legislative
Studenții mai cer ca Senatul universitar să poată sancționa rectorul până la demitere, în cazul în care acesta are “abateri” de la contractul de management universitar.
“Este necesară depolitizarea sistemului de învățământ superior”, spun studenții, care solicită “introducerea incompatibilității între funcția de rector și orice funcție de demnitate publică sau, după caz, funcțiile de conducere din partidele politice”.
- Amintim că Ecaterina Andronescu este cea care a eliminat din Legea educației din 2011 incompatibilitățile rector-parlamentar. Detalii aici
- În prezent, sunt în situația de a fi și rectori și parlamentari rectorul Universității Politehnica București Mihnea Costoiu (senator PSD din 2012 până în prezent), rectorul suspendat al Universității Alba Iulia Daniel Breaz (senator PSD din 2016 până în prezent și ministru al Culturii) rectorul Universității de Agronomie și Medicină Veterinară Sorin Cîmpeanu (fost deputat ALDE din 2016, acum membru al partidului Pro România al lui Victor Ponta), rectorul Universității de Vest din Timișoara Marilen Pirtea (deputat PNL din 2016).
O altă solicitare a studenților este “stabilirea incompatibilității între orice funcție de conducere la nivel de universitate, facultate și departament, și condamnările definitive, indiferent de natura lor, ale persoanelor vizate, în toate cazurile de abateri de la prevederile legislației penale în vigoare, date de către o instanță judecătorească abilitată în acest sens. Obținerea unei condamnări definitive în perioada exercitării mandatului trebuie să atragă după sine încetarea imediată a contractului de management universitar”.
“Limitarea posibilității ocupării funcțiilor de rector și decan la maximum 8 ani, indiferent de perioada în care au avut loc mandatele și de întreruperile acestora” este un alt obiectiv al tinerilor. Aceștia solicită ca un membru al Consiliului de Administrație să nu fie în același timp membru al Senatului universitar, precum și “sporirea autonomiei Senatului universitar în luarea deciziilor care vizează activitatea managerială a rectorului, prin conferirea posibilității de a sancționa progresiv, până la demitere, abaterile de la contractul de management universitar”.
Studenții cer ca formarea profesorilor să se facă prin masteratul didactic, prevăzut în lege încă din 2011 și neoperaționalizat nici până acum. “Este momentul cel mai oportun spre implementarea și operaționalizarea unei noi abordări în ceea ce privește formarea inițială a cadrelor didactice, anume masteratul didactic”, spune ANOSR.
Tinerii solicită ca masteratul didactic să fie subvenționat de stat, indiferent dacă studentul a urmat sau va mai urma un alt masterat. În plus, ANOSR cere ca studenții care urmează cursurile masteratului didactic să primească o “bursă didactică” lunară de 50% din salariul minim brut pe economie, pentru a-i atrage pe aceștia către cariera didactică.
“Absolvenții de master didactic din domeniile considerate prioritare vor beneficia de deduceri de taxe, locuință de serviciu (dacă se angajează în mediul rural) și alte facilități, care să fie obligatoriu implementate de autoritățile competente”, se arată în documentul studenților, remis Edupedu.ro.
ANOSR prevede remunerarea orelor de practică pentru profesorii mentori care se ocupă de practica studenților.
Strategia prezentată de studenți prevede și o nouă modalitate de a avansa în cariera didactică; studenții vorbesc despre “crearea unor sisteme alternative de inducție și formare accelerată pentru profesioniștii performanți în domeniu, cu o experiență pe piața muncii de minimum 10 ani, prin implementarea unui program de formare postuniversitară, de scurtă durată (program de 3 luni), urmat de o perioadă de tutorat (cu stabilirea unui număr minim de ore de practică), sau chiar existența posibilității de a fi evaluate și echivalate competențele factuale”.
În ceea ce privește studiile de nivelul licenței, studenții vor să fie crescut numărul minim de ore de practică. Aceștia atrag atenția că “comasarea întregii perioade de practică obligatorie într-un singur an universitar poate reprezenta o supraîncărcare a studentului” și vor “împărțirea practicii pe parcursul primilor ani universitari, exceptând anul terminal unde este prevăzută practica pentru elaborarea lucrării de finalizare a studiilor”.
ANOSR susține “finanțarea multianuală a universităților” și “diversificarea metodelor de finanțare a universităților, asigurate de statul român, prin contribuția din fonduri de la autoritățile publice locale”.
La nivel de conducere a universităților, ANOSR cere “acordarea unei ponderi de 25% pentru studenți în procesul de alegere a rectorului din totalul electoratului, indiferent de modalitatea de alegere; Existența a 25% până la 33% studenți în Senatul universitar și Consiliile facultăților, din totalul membrilor acestor structuri; Asigurarea dreptului studenților de a fi reprezentați în toate structurile administrative și decizionale cu impact direct asupra activităților care îi vizează”.
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită adoptarea unui program de interes național de tipul „Primul student din familie”, “destinat tinerilor care provin din familii în care nu au existat, în ultimele două generații, absolvenți de studii superioare, în vederea consilierii acestora pentru alegerea adecvată a unei cariere și susținerii financiare pentru a le asigura accesul la mediul universitar”.