Structura anului școlar viitor, 2022-2023, ar putea fi împărțită pe trimestre, renunțându-se astfel la împărțirea pe semestre, introdusă în 1998 de ministrul de atunci al Educației, Andrei Marga. Cel puțin asta dă de înțeles ministrul Sorin Cîmpeanu, care a vorbit pentru a doua oară de „trimestre”, după ce în primăvară a declarat că nu a înțeles niciodată trecerea la semestre.
Întrebat, într-o emisiune la TVR, dacă semestrul I se încheie anul școlar viitor pe data de 8 ianuarie, ministrul a răspuns că „semestrul sau trimestrul sau secțiunea, denumită generic, așa cum am spus, se încheie pe 22 decembrie”. Noua structură propusă pentru anul școlar următor poate fi văzută aici.
Oficialul a vorbit despre „secțiuni”, pe parcursul declarațiilor:
“Sorin Cîmpeanu: Tot în această ‘secțiune’ (n.red. septembrie-decembrie) să fie și săptămâna Școala Altfel. În a doua ‘secțiune’, după perioada sărbătorilor de iarnă, în vacanța de iarnă, 22 decembrie – 8 ianuarie, făcând separarea, putem să analizăm…
Moderator: Se încheie semestrul I pe 8 ianuarie?
Sorin Cîmpeanu: Semestrul sau trimestrul sau ‘secțiunea’ denumită generic, așa cum am spus, se încheie pe 22 decembrie.
Mai apoi avem vacanța 22 decembrie – 8 ianuarie, după care, pentru a alterna această perioadă de școală cu perioadă de odihnă, putem lua în calcul o săptămână de vacanță, analizăm această propunere: în luna februarie. Dar această decizie, dacă se va lua, se va lua în primul rând în interesul elevilor din perspectiva pedagogică și se va lua de asemenea și pentru a susține sportul ca activitate benefică tinerilor. Acestea vor fi argumentele. Întâmplător se suprapun peste cerințe economice ale celor din sectorul HoReCa, sau așa cum au semnalat în petiție.
(…) După această perioadă posibilă de vacanță, din luna februarie, în care elevii ar putea să participe la schi, să fac activități sportive se continua activitatea școlară, așa cum am spus până la perioada sărbătorilor pascale care în anul acesta, în anul 2023, presupune poziționarea în data de 7 aprilie început, spre 18 aprilie sfârșit, pentru a cuprinde ambele sărbători pascale, ortodoxe și catolice. O noutate absolută este includerea unei săptămâni verzi, o săptămână în care elevii se poate învăța în afara școlii lucruri despre mediu. Această săptămână ar putea fi poziționată în luna mai. Din toate perspectivele ar fi o perioadă potrivită pentru activități în aer liber”.
Dacă s-ar schimba, organizarea pe trimestre ar înlocui semestrele după 24 de ani de funcționare în România.
Pe 13 aprilie 2021, la o conferință, ministrul Cîmpeanu spunea că nu a înțeles niciodată trecerea la semestre: „Eu personal nu am înțeles niciodată trecerea la semestre, nu spun că e rea, nu am înțeles-o eu, nu am înțeles ce avantaje are renunțarea la evaluări, în loc de trei, să ai două”, a spus Cîmpeanu. Ministrul a adăugat că o va lansa „ca temă de gândire doar”, momentan, dar „ea va fi lansată și public în dezbatere cel mai târziu în această toamnă. Eu voi asculta cu mare atenție argumentele experților în științele educației”, a adăugat Cîmpeanu.
Împărțirea pe trimestre ar însemna, printre altele, trei rânduri de teze pentru clasele de gimnaziu și liceu, încheierea mediilor de trei ori într-un an școlar și un număr mai mare de note pentru fiecare disciplină, pe an, față de varianta cu împărțire semestrială.
În primăvară, ca reacție la anunțul ministrului Cîmpeanu, fostul ministru Mircea Miclea declara că esențială este reducerea fragmentării.
Mircea Miclea: „Simt nevoia unei fundamentări științifice a deciziei. După câte îmi aduc aminte, nici când s-a trecut de la trimestre la semestre nu s-a făcut niciun fel de fundamentare științifică. Cred că este esențial să reducem din fragmentarea procesului de învățământ. Asta e esența și nu neapărat împărțirea pe semestre sau trimestre.
Împărțirea în trimestre se justifică dacă crește durata anului școlar, pentru că începi la 1 septembrie și până în decembrie copiii obosesc, au nevoie de vacanță. Dacă pui doar vacanța de Paște, dar nu o mai pui și pe cea din februarie, da, merită. În condițiile în care crește durata anului școlar, se justifică mai bine împărțirea pe trimestre, mai ales că împărțirea pe semestre e complet asimetrică. Primul fragment este de 3 luni, deci este trimestru, iar al doilea este de 5 luni.
Dar esențială este reducerea fragmentării. Dacă nu se reduce numărul de vacanțe, tot supra-fragmentați suntem cu vacanța din octombrie-noiembrie, cea din decembrie, februarie, două de Paște, Școala altfel și vacanță în 15 iunie.
La noi, dezvoltarea a fost că au apărut mai multe vacanțe, decât ore de școală, or asta nu e un progres, ci e un regres. Probabil lozinca a fost: vacanțele lungi și dese, cheia marilor succese”.
Director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, Dacian Dolean a afirmat pentru Edupedu.ro, în aprilie 2021, tot în contextul propunerii ministrului Educației de revenire la organizarea pe trimestre că „din punctul meu de vedere, discuția legată de revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă a sistemului de educație din România. Aceste tipuri de schimbări nu sunt fundamentate științific (nu am citit un studiu care să demonstreze că împărțirea anului școlar în trimestre are avantaje față de împărțirea în semestre). În schimb, impredictibilitatea cronică și schimbările frecvente care au loc în sistemul educațional din România reprezintă un factor de risc foarte mare care poate afecta negativ rezultatele elevilor” – declarația completă aici.
Articol în curs de actualizare