Structura anului școlar viitor ar putea reveni la trimestre, dă de înțeles ministrul Cîmpeanu, care anunță două vacanțe în plus față de anul acesta

18.044 de vizualizări
Foto: Cristian Nistor – Agerpres Foto
Structura anului școlar viitor, 2022-2023, ar putea fi împărțită pe trimestre, renunțându-se astfel la împărțirea pe semestre, introdusă în 1998 de ministrul de atunci al Educației, Andrei Marga. Cel puțin asta dă de înțeles ministrul Sorin Cîmpeanu, care a vorbit pentru a doua oară de „trimestre”, după ce în primăvară a declarat că nu a înțeles niciodată trecerea la semestre.

Întrebat, într-o emisiune la TVR, dacă semestrul I se încheie anul școlar viitor pe data de 8 ianuarie, ministrul a răspuns că „semestrul sau trimestrul sau secțiunea, denumită generic, așa cum am spus, se încheie pe 22 decembrie”. Noua structură propusă pentru anul școlar următor poate fi văzută aici.

Oficialul a vorbit despre „secțiuni”, pe parcursul declarațiilor:

Sorin Cîmpeanu: Tot în această ‘secțiune’ (n.red. septembrie-decembrie) să fie și săptămâna Școala Altfel. În a doua ‘secțiune’, după perioada sărbătorilor de iarnă, în vacanța de iarnă, 22 decembrie – 8 ianuarie, făcând separarea, putem să analizăm…

Moderator: Se încheie semestrul I pe 8 ianuarie?

Sorin Cîmpeanu: Semestrul sau trimestrul sau ‘secțiunea’ denumită generic, așa cum am spus, se încheie pe 22 decembrie.

Mai apoi avem vacanța 22 decembrie – 8 ianuarie, după care, pentru a alterna această perioadă de școală cu perioadă de odihnă, putem lua în calcul o săptămână de vacanță, analizăm această propunere: în luna februarie. Dar această decizie, dacă se va lua, se va lua în primul rând în interesul elevilor din perspectiva pedagogică și se va lua de asemenea și pentru a susține sportul ca activitate benefică tinerilor. Acestea vor fi argumentele. Întâmplător se suprapun peste cerințe economice ale celor din sectorul HoReCa, sau așa cum au semnalat în petiție.

(…) După această perioadă posibilă de vacanță, din luna februarie, în care elevii ar putea să participe la schi, să fac activități sportive se continua activitatea școlară, așa cum am spus până la perioada sărbătorilor pascale care în anul acesta, în anul 2023, presupune poziționarea în data de 7 aprilie început, spre 18 aprilie sfârșit, pentru a cuprinde ambele sărbători pascale, ortodoxe și catolice. O noutate absolută este includerea unei săptămâni verzi, o săptămână în care elevii se poate învăța în afara școlii lucruri despre mediu. Această săptămână ar putea fi poziționată în luna mai. Din toate perspectivele ar fi o perioadă potrivită pentru activități în aer liber”. 

Dacă s-ar schimba, organizarea pe trimestre ar înlocui semestrele după 24 de ani de funcționare în România.

Pe 13 aprilie 2021, la o conferință, ministrul Cîmpeanu spunea că nu a înțeles niciodată trecerea la semestre: „Eu personal nu am înțeles niciodată trecerea la semestre, nu spun că e rea, nu am înțeles-o eu, nu am înțeles ce avantaje are renunțarea la evaluări, în loc de trei, să ai două”, a spus Cîmpeanu. Ministrul a adăugat că o va lansa „ca temă de gândire doar”, momentan, dar „ea va fi lansată și public în dezbatere cel mai târziu în această toamnă. Eu voi asculta cu mare atenție argumentele experților în științele educației”, a adăugat Cîmpeanu.

Împărțirea pe trimestre ar însemna, printre altele, trei rânduri de teze pentru clasele de gimnaziu și liceu, încheierea mediilor de trei ori într-un an școlar și un număr mai mare de note pentru fiecare disciplină, pe an, față de varianta cu împărțire semestrială.

În primăvară, ca reacție la anunțul ministrului Cîmpeanu, fostul ministru Mircea Miclea declara că esențială este reducerea fragmentării.

Mircea Miclea: „Simt nevoia unei fundamentări științifice a deciziei. După câte îmi aduc aminte, nici când s-a trecut de la trimestre la semestre nu s-a făcut niciun fel de fundamentare științifică. Cred că este esențial să reducem din fragmentarea procesului de învățământ. Asta e esența și nu neapărat împărțirea pe semestre sau trimestre.

Împărțirea în trimestre se justifică dacă crește durata anului școlar, pentru că începi la 1 septembrie și până în decembrie copiii obosesc, au nevoie de vacanță. Dacă pui doar vacanța de Paște, dar nu o mai pui și pe cea din februarie, da, merită. În condițiile în care crește durata anului școlar, se justifică mai bine împărțirea pe trimestre, mai ales că împărțirea pe semestre e complet asimetrică. Primul fragment este de 3 luni, deci este trimestru, iar al doilea este de 5 luni.

Dar esențială este reducerea fragmentării. Dacă nu se reduce numărul de vacanțe, tot supra-fragmentați suntem cu vacanța din octombrie-noiembrie, cea din decembrie, februarie, două de Paște, Școala altfel și vacanță în 15 iunie.

La noi, dezvoltarea a fost că au apărut mai multe vacanțe, decât ore de școală, or asta nu e un progres, ci e un regres. Probabil lozinca a fost: vacanțele lungi și dese, cheia marilor succese”.

Director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, Dacian Dolean a afirmat pentru Edupedu.ro, în aprilie 2021, tot în contextul propunerii ministrului Educației de revenire la organizarea pe trimestre că „din punctul meu de vedere, discuția legată de revenirea la trimestre în loc de semestre este o falsă problemă a sistemului de educație din România. Aceste tipuri de schimbări nu sunt fundamentate științific (nu am citit un studiu care să demonstreze că împărțirea anului școlar în trimestre are avantaje față de împărțirea în semestre). În schimb, impredictibilitatea cronică și schimbările frecvente care au loc în sistemul educațional din România reprezintă un factor de risc foarte mare care poate afecta negativ rezultatele elevilor” – declarația completă aici.

Articol în curs de actualizare


11 comments
  1. Ma bucur ca s a ajuns la aceasta concluzie. Invatamantul de azi nu este acelasi cu cel de acum zeci de ani, prin care am trecut noi. Ce imi pare rau este ca ai nostri copii au fost ‘cobaii manualelor alternative, schimbarii trimestrelor cu semestre si perioadei de pandemie in care profesorii invata sa predea onine si elevii se plictisesc in online.

  2. Eu nu pot sa-i inteleg pe cei care spun ca impartirea pe trimestre ar fi mai buna…
    Cu ce ar fi mai buna?
    Ce studii dovedesc asta?
    Cu ce i-ar ajuta pe elevi?

  3. Nu e rau. Dar daca impuneti sa fie tot acelasi numar de note ca la semestre este egal cu 0. Va fi un simplu maraton prin programa si o scarba totala din partea elevului si profesorului. Aceasta alergare dupa note nu m-a lasat nociodata sa fac ce mi-as fi dorit la clasa sau cat mi-as fi dorit. Fiind profesor de limba romana trebuie sa pun 4-5 note cel putin plus teza. O groaza de ascultari si teste in conditiile in care am clasr si cu 35 de elevi. Trimestre da, note multe categoric nu.

    1. Campeanule, nu prostesti pe nimeni.
      Cica treaba asta e gandita in beneficiul elevilor; de fapt e ca sa se dea mai multe teste si teze pentru a incheia trei medii in loc de doua.
      Nu ne lasam pacaliti, stim ca vrei sa distrugi sistemul care si asa nu era bun de nimic.
      Stim ca vrei sa distrugi elevii, lucru pe care il faci de la inceputul acestui an.

  4. Sa ramanem pe semestre, e mult mai bine sa facem schimbari esentiale, nu sa ne prefacem ca schimbam….dar sem 1 sa fie mai lung, sa continue dupa vacanta de Craciun. S-a gandit cineva cata munca inseamna sa corectezi peste 100 de teze inaintea vacantei de Craciun, intr-o perioada cand toata lumea se pregateste de sarbatori? Domnul ministru e rupt de aceste realitati ale invatamantului romanesc.

    1. Lasa, draga, ca si profesorii nostri corectau tot inainte de sarbatori. Noi eram la gimnaziu 37 in clasa. Si n-au mai murit.

      1. Si noi ca elevi mergeam la cules de sfecla si de porumb si nu am mai murit, la ce folosesc comparatiile astea? Sunt alte vremuri, sa ne trezim!

      2. Nu e vorba de murit aici. E vorba de o evaluare cat mai buna, mai corecta. Intr-un timp scurt e greu sa poti pune corect note, cand clasele sunt mari. Nimeni nu poate corecta intr-un ritm alert atatea teze, dupa ce corectat acelasi numar de teste, si sa faca si o treaba buna. Doar profesorii care fac aceasta munca inteleg despre ce e vorba, din afara poate parea usor. Nu e. Iat trimestrele inseamna sa faci aceasta munca sisisfica de tre ori in acelasi an scolar. E inuman. Stiu ca asa era pe vremea comunismului…dar acolo vrem sa ne intoarcem dupa 30 de ani de la Revolutie?

    2. Am 40 de ani, nu fac parte din generatia scoasa la cules, nu am fost pionier, nu am fost UTM-ist si ca atare comparatia dumitale este penibila. Ce legatura are faptul ca un profesor poate fizic si a putut corecta tezele la materia predata indiferent de nr.de elevi si timp, cu amintirile si frustrarile tale comuniste? A culege in loc sa mergi la ore este nepotrivit. A-ti corecta tezele, deci a-ti face datoria e altceva. Da, vreau trimestre. Si cand spun asta ma gandesc intai la binele elevului, binele tarii si nu la al meu personal: teze si teste de 3 ori, cercuri, sedinte etc. Primeaza ideea de a ridica aceasta tara prin educatie, nu sa o ingropam ca tu nu vrei sa corectezi mai repede. Poate ca nici nu va fi spre sfarsitul lui decembrie teza in calendar.

      1. Sa o ridicam prin educatie, de acord. Dar asta inseamna schimbari profunde, nu simulacru de schimbari – numar de elevi mai mic in clase, cursuri bune de perfectionare pt profesori, schimbarea sistemului de evaluare la toate clasele, adaptare la noutatile de pe piata muncii. Daca nu facem asa ceva, trei teze si un numar mare de teste in fiecare trimestru creeaza frustrare si oboseala inutila si pt elevi, si pt profesori. Toata lumea e libera sa-si dea cu parerea, dar oamenii din sistem cunosc cel mai bine situatia de fapt.

  5. Impartirea pe trimestre este foarte buna, numai sa nu mai trebuiasca sa punem onligatoriu peste 2 note ca nu rezolvam nimic decat sa alergam prin materie.Minim 2 +/- teza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cel mai bun judecător al unui dascăl este elevul, spune șeful ISJ Dolj: Dacă un copil îți transmite că anumite metode folosite la clasă nu sunt eficiente pentru el, trebuie să te analizezi tu pe tine și să încerci să îndrepți lucrurile

Daniel Alexandru Ion, șeful Inspectoratului Școlar Județean Dolj, a declarat că „cel mai bun judecător al unui dascăl este elevul”. Acesta a spus că, dacă un copil transmite profesorului că…
Vezi articolul

O grădiniță și mai multe creșe, renovate cu sprijinul Ungariei, inaugurate în Mureș. Reprezentantul premierului Ungariei: „După 100 de ani de dezintegrare națională, ne găsim în secolul solidarității naționale și nu dorim deloc să construim în defavoarea popoarelor înfrățite, ci pentru a ne crește propriile forțe”

O grădiniţă şi mai multe creşe renovate de Eparhia Reformată din Transilvania cu sprijinul statului ungar au fost inaugurate în judeţul Mureş, la Reghin şi la Luduş, transmite Rador. „După…
Vezi articolul
Diferențe majore rural-urban în rezultatele Evaluării Naționale

Protecția la incendiu și reducerea concentrației de radon, gaz radioactiv, nu sunt prevăzute în proiectul de finanțare lansat de Ministerul Mediului pentru ca școlile și grădinițele să fie reabilitate termic, deși sunt obligatorii prin legislație

Nicio condiție pentru protecția la incendiu a școlilor și grădinițelor și nici pentru reducerea expunerii copiilor la gazul radioactiv radon în sălile de clasă nu este prevăzută în Ghidul de…
Vezi articolul