Strategia de educație parentală a fost lansată în dezbatere pentru a treia oară de Ministerul Educației, după ce precedentele 2 variante lansate în ultimii 6 ani au fost abandonate în mijlocul unor acuzații aduse de parte a societății civile și de cultele care au criticat abordările ca fiind progresiste și că ar introduce educația de gen în școală. Documentul în stadiu de proiect publicat astăzi, 4 aprilie 2024, în mandatul de ministru deținut de Ligia Deca, fosta consilieră a președintelui Klaus Iohannis, abundă în limbaj de lemn și este înțesat cu referiri la proiectul prezidențial „România educată”.
Primul capitol, Viziune și misiune, debutează cu următorul paragraf: „Viziunea asupra parentalității, subsecventă dezideratelor Proiectului România Educată, este, în perspectiva 2030, aceea de a clădi, împreună cu părinții, o societate durabilă și incluzivă pentru copiii de astăzi”.
Și continuă astfel: „Proiectul Președintelui României România Educată implică la nivel național consens și continuitate pentru procesul educațional și cuprinde măsuri educaționale, de sprijin pentru părinți oferind oportunitatea revitalizării societății românești, pornind de la copiii și tinerii aflați pe băncile școlii. Viziunea asupra susținerii parentale porneşte de la premisa că baza dezvoltării personalităţii se formează la vârstele mici, iar pentru reuşita educaţională a copilului este necesar să fie antrenaţi toţi «actorii» cu care acesta interacţionează: părinții, membrii familiei, personalul din unitățile și instituţiile educaționale, de sănătate, de protecție a copilului, membrii comunității ș.a”.
Impactul așteptat de autorii nemenționați ai strategiei este „adoptarea, de către părinți și copii, a unui stil de viață durabil, ceea ce presupune protejarea mediului, promovarea și respectarea drepturilor omului, a unei culturi a păcii și non-violenței, o mai bună calitate a vieții care include partajarea echitabilă a responsabilităților în cadrul familiei și concilierea obligațiilor profesionale cu viața personală și de familie”.
Documentul aflat în stadiu de proiect menționează că a fost construit având ca premisă un draft niciodată aprobat: concret, draftul lansat astăzi în dezbatere de ministrul Deca se fundamentează pe un alt draft, pus în dezbatere acum 2 ani și niciodată aprobat până la această oră. „Având ca premisă proiectul Strategiei Naționale de Educație Parentală 2022-2030 «Părinți educați, copii fericiți», actualul proiect al Strategiei naționale pentru susținerea părinților 2024-2030 este elaborat în concordanță cu politicile și strategiile la nivel global, european și național, conceptul parentalității aflându-se la baza unui nou model de acțiune publică care vizează susținerea familiilor în rolul lor parental”, se arată în cadrul proiectului lansat în dezbatere de Ministerul Educației condus de Ligia Deca.
Proiectul promovează „parentalitatea pozitivă”, definită ca „stil educativ care promovează un comportament parental bazat pe respectarea drepturilor copilului și interesul său superior, implicând găsirea unei căi de mijloc între autoritate si permisiune, pe baza unor reguli ce definesc, totodată, limite foarte precise, într-un climat de toleranță, înțelegere și sensibilitate”.
Descarcă Strategia națională pentru susținerea părinților 2024 – 2030 – pusă în dezbatere astăzi, 4 aprilie, de Ministerul Educației:
În introducerea proiectului care poartă antetul Ministerului Educației, este menționat că „Ministerul Educaţiei, împreună cu Ministerul Sănătății, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse și Ministerul Muncii și Solidarității Sociale elaborează Strategia națională pentru susținerea părinților (SNSP)”.
Știre în curs de actualizare
Foto © Nadezhda1906 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.