STEM vs „coregrafie” în planurile cadru. Elevii unui colegiu național din București au salutat cu ropote de aplauze spusele unui profesor că UE dă miliarde pentru cercetare, iar „cercetarea nu o faci cu coregrafi” / Ministrul David: „Nu v-ar plăcea ca la coregrafie sau la tehnologic sau la pedagogic să primesc aplauze contra dumneavoastră”

Foto: UBB

Cei câteva sute de elevi ai Colegiului Național „Mihai Viteazul” din București care au participat, marți, la o dezbatere cu ministrul Educației, Daniel David, pe tema proiectelor de planuri-cadru pentru liceu au izbucnit, la un moment dat, în ropote de aplauze. Destinatarul gestului de apreciere era un profesor care a insistat, într-un dialog cu ministrul, asupra importanței disciplinelor STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică), în condițiile în care Uniunea Europeană alocă miliarde de euro cercetării, care „nu se face cu coregrafi”. Ministrul David a așteptat să se liniștească aplauzele, după care le-a transmis participanților că „nu v-ar plăcea ca la coregrafie sau la tehnologic sau la pedagogic să primesc aplauze contra dumneavoastră. (…) Să știți că sunt aplauze și în alt sens”.

Câteva sute de elevi ai CN „Mihai Viteazul” au luat parte la dezbaterile cu ministrul, iar foarte mulți dintre ei au pus întrebări legate de Biologie și alte discipline STEM și au presat pentru o componență mai puternică a acestora în trunchiul-comun. Ministrul a răspuns, repetat, că trunchiul-comun include materii pentru toți elevii, inclusiv pentru cei de licee vocaționale sau din domeniul tehnologic, iar discipline precum cele din zona Științelor au un rol mai puternic în curriculumul de specialitate și pot fi întărite, la filiera/profilul unde este nevoie, prin CDEOȘ.

Daniel David a folosit, în acest sens, exemplul elevilor de la vocațional, inclusiv de la „coregrafie”: „ nu pot duce foarte mult STEM în zona de vocațional – coregrafie, dans, partea legată de teologie, partea legată de pedagogic”, a spus el.

Iar unul dintre profesorii participanți, care a pledat pentru mai multă atenție acordată zonei STEM, a arătat că aceasta este una de interes major la nivel european și UE alocă miliarde cercetării, iar „cercetarea nu o faci cu coregrafi, îmi pare foarte rău!”

În acel moment, sutele de elevi prezenți au răspuns cu un val de aplauze. Ministrul a așteptat ca acestea să se oprească, după care a atras atenția că pot fi „aplauze și în alt sens. Sunt și ei (elevii de la alte filiere – n.red.) copii care fac parte din sistemul de educație. ȘI nu vorbesc doar de coregrafie. Nu uitați că 44% – un număr foarte mare – dintre copii se află în zona de tehnologic”, a spus ministrul.

Secvența din dezbaterea de la CN Mihai Viteazul, marcată de aplauzele elevilor:

Profesor: (…) Interesul statului român este acesta pe care îl susținem în planurile-cadru, sau facem doar dintr-un interes populist?

Daniel David: Eu cred că interesul este cel pe care ne angajăm că-l ținem, dar, atenție, nu pot duce foarte mult STEM în zona de vocațional – coregrafie, dans, partea legată de teologie, partea legată de pedagogic. STEM-ul este bine reprezentat, dacă vă uitați, dacă luăm în calcul… Nu mai socotiți trunchiul-comun cu trunchiul-comun pe care îl propunem noi. Ce propunem noi este trunchi-comun plus curriculum de specialitate. Și atunci, dacă vă uitați la STEM, cât socotim în această variantă, este bine reprezentat. Și, încă o dată, acele profiluri, specializări care merg mai mult pe zona de STEM – Mate-Info, Științe – au la dispoziție un număr foarte mare de ore și pot să-și aducă discipline și mai specifice prin CDEOȘ. De exemplu, la Mate-Info pot să dea din orele respective un curs de robotică. Nu trebuie să se cheme neapărat într-o variantă de disciplină clasică. Spuneți-i robotică, spuneți-i inteligență artificială. Și calculați acel număr de ore și veți vedea că STEM este foarte bine reprezentat. Dar dacă îl punem în trunchiul-comun, cum este înțeles aici, fără curriculumul de specialitate, ați înțeles că ajungem în zone un pic ciudate – în licee de coregrafie o să ajungem la nu știu câte laboratoare de fizică și chimie. Chiar nu face sens.

Profesor: Mă scuzați, dar, pe de altă parte, ponderea copiilor care sunt la matematică, informatică și științele naturii este destul de mică. Pe de altă parte, ca profesor întreb, introducerea noilor planuri cadru implică modificarea normei didactice? 

Daniel David: La cum am estimat noi, iar aici au fost discuții cu sindicatele, per sistem numărul de norme va crește. Dacă știm să folosim bine, inclusiv la școală, curriculumul la dispoziția școlii – nu uitați că puteți să creați clase din clase diferite în funcție de cursurile pe care le puneți la dispoziție.

Profesor: Asta înseamnă că schimbați finanțarea.

Daniel David: Da.

Profesor: Și respectăm Legea învățământului cu 6% din PIB?

Daniel David (zâmbind): Eu ca ministru nu pot spune decât că sper. 

Profesor: Și noi.

Daniel David: Spuneam că m-aș bucura să gândim aceste planuri cadru nu prin constrângerile contabile și bugetare, să le gândim cum am vrea ca ei (elevii – n.red.) să fie buni specialiști, buni cetățeni, mulțumiți de propria viață, după aceea schimbăm și contabilitatea și cerem și finanțare.

Profesor: Noi ne dorim ca elevii noștri să fie competitivi pe plan internațional. Nu vrem ca ei să stea la coadă. Și, încă o dată, din ceea ce am auzit, liderii europeni militează pentru partea STEM. Uniunea Europeană vrea să investească 200 de miliarde în cercetare. Cercetarea nu o faci cu coregrafi, îmi pare foarte rău!

(Ropote de aplauze din sală)

Daniel David: Nu v-ar plăcea ca la coregrafie sau la tehnologic sau la pedagogic să primesc aplauze contra dumneavoastră.

Profesor: Ne cerem scuze.

Daniel David: V-aș ruga să ne gândim că avem un sistem de educație… Să știți că sunt aplauze și în alt sens. Sunt și ei copii care fac parte din sistemul de educație. ȘI nu vorbesc doar de coregrafie. Nu uitați că 44% – un număr foarte mare – dintre copii se află în zona de tehnologic. Să ne amintim acest lucru. Și v-aș ruga: în timpul dezbaterilor, să avem această atitudine.”

Citește și:
Noile propuneri de planuri-cadru ignoră importanța alfabetizării științifice, susțin reprezentanții Centrului de Evaluare și Analize în Educație: Matematica și științele naturii reprezintă una dintre cele două arii curriculare care dispar complet din trunchiul comun în clasele a XI-a și a XII-a
Mutarea unor ore de matematică, fizică și chimie din trunchiul comun în curriculum la decizia elevului la profilul tehnic afectează pregătirea elevilor pentru BAC și limitează accesul la învățământul superior – Asociația Generală a Inginerilor din România
Exit mobile version