În situația în care argumentele unui profesor nu sunt considerate satisfăcătoare, elevii sau părinții pot solicita în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, conducerii unității de învățământ reevaluarea lucrării scrise, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024.
Concret, a fost introdusă această perioadă de 5 zile lucrătoare în care părinții pot solicita, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, reevaluarea lucrării scrise. În vechiul Statut al Elevului nu era menționată perioada în care se poate solicita reevaluarea lucrărilor scrise.
Art. 9. — „În vederea exercitării dreptului de a contesta rezultatele evaluării la lucrările scrise, stipulat la art. 7 lit. l), elevul sau, după caz, părintele/reprezentantul legal al elevului poate acționa astfel:
a) elevul sau, după caz, părintele/reprezentantul legal solicită, verbal, cadrului didactic să justifice rezultatul evaluării, în prezența elevului și a părintelui/reprezentantului legal, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicare;
b) în situația în care argumentele prezentate de cadrul didactic nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul sau părintele/reprezentantul legal poate solicita, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, conducerii unității de învățământ reevaluarea lucrării scrise. Nu se poate solicita reevaluarea probelor orale sau practice;”
Directorul desemnează alți doi profesori care nu predau la clasa respectivă și care vor reevalua lucrarea scrisă. Dacă diferența dintre nota inițială/calificativul inițial acordată/acordat de cadrul didactic de la clasă și nota/calificativul acordată/acordat în urma reevaluării este mai mică de un punct, contestația este respinsă și nota acordată inițial rămâne neschimbată.
Art. 9 – „c) pentru soluționarea cererii de reevaluare, directorul desemnează alte două cadre didactice de specialitate din unitatea de învățământ preuniversitar care nu predau la clasa respectivă și care reevaluează lucrarea scrisă;
d) media notelor acordate separat de cadrele didactice prevăzute la lit. c) este nota rezultată în urma reevaluării. În cazul învățământului primar, calificativul este stabilit prin consens de către cele două cadre didactice;
e) în cazul în care diferența dintre nota inițială/calificativul inițial acordată/acordat de cadrul didactic de la clasă și nota/calificativul acordată/acordat în urma reevaluării este mai mică de un punct, contestația este respinsă și nota acordată inițial rămâne neschimbată. În cazul în care diferența dintre nota inițială/calificativul inițial și nota acordată în urma reevaluării este de cel puțin un punct, contestația este acceptată;
f) în cazul acceptării contestației, directorul anulează nota/calificativul obținut în urma evaluării inițiale. Directorul trece nota/calificativul acordat în urma contestației, autentifică schimbarea prin semnătură și aplică ștampila unității de învățământ;
g) calificativul sau nota obținută în urma contestației rămâne definitiv/definitivă;
h) în situația în care în unitatea de învățământ preuniversitar nu există alți învățători/institutori/profesori pentru învățământul primar sau profesori de specialitate care să nu predea la clasa respectivă, conducerea unității de învățământ solicită inspectoratului școlar desemnarea unor cadre didactice din învățământul primar sau profesori de specialitate din alte unități de învățământ.”
Foto: © Yanlev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
6 comments
recorectarea o va face părintele …așa e firesc…se va constitui o comisie formată din unchi,mătuși și veri…președintele comisiei va fi nasul …el va decide nota finului/finei…
Nu este o noutate.
Ce este însă nou și demonstrează faptul că cei care au lucrat la „Statutul elevului” nu au aplicat niciodată un chestionar de satisfacție este tocmai feedback-ul pe care elevii au dreptul să îl ofere profesorului („la finalul anului școlar”). De menționat este că un feedback relevant este cel de proces. Ceea ce înseamnă că, pentru ca un profesor să optimizeze activitatea la clasă, are nevoie de un prim feedback după cel mult 2 luni de cursuri (nu mai luăm în calcul că acest feedback ar trebui obținut săptămânal). În funcție de opiniile/constatările elevilor, se pot lua măsuri din timp dacă ceva nu funcționează. Apoi, urmează alt chestionar după o perioadă similară. În felul acesta, demersul educativ poate fi îmbunătățit. Să administrezi chestionar de satisfacție la finalul anului școlar nu are niciun impact asupra calității actului didactic. Nu-l ajută nici pe profesor, nici pe elevi. Eu administrez constant chestionare de feedback și, nu de puține ori, observațiile elevilor mei au fost de mare ajutor. De aceea pot afirma, fără nicio umbră de îndoială, că cine a venit cu ideea de a administra chestionarele la finalul anului școlar nu are competențe în domeniu. Dacă un profesor predă numai un an într-o școală, mai are vreo relevanță? În anul următor el va preda altundeva.
Mai mult: dacă luăm în considerare întrebările din chestionar, situația devine și mai tristă.
Obținerea feedbackului de la elevi este esențială pentru cei implicați: profesor și elevi. Dar aceasta trebuie să fie făcută cu cap, nu după ureche, așa cum apare în „Statutul elevului” (Art.7, lit. z). Firește, cei care elaborează astfel de documente ar trebui să mai deschidă o carte în domeniu (le recomand măcar „The Power of Feedback” de John Hattie and Helen Timperley).
Tu ai impresia că tuturor elevilor le pasă de chestionarele astea. NU le pasă. Când le completează, le completează la mișto, că sunt anonime. Unii se apucă să pună x și 0 pe unde vor și pot, alții fac complimente profesoarelor și înjură profesorii exigenți.
Dar sigur, să ne prefacem că au copiii, la orice vârstă, nivelul de reflecție / autoreflecție necesar pentru a comunica măcar ceva legat de activitatea unui profesor. Ca în fotbal.
In sfarsit o idee buna! Cum sa contesti ceva fara a avea posibilitatea de a vedea ce nu corespunde cerintelor subiectelor? Chiar daca necesita un consum mai mare de timp, faptul ca elevul isi consulta lucrarea si i se explica neconcordantele, il va determina sa fie mai obiectiv in alegerea contestarii sau nu a lucrarii.
Dacă el știe ca a copiat cum trebuie….niciun argument nu îl va convinge.
Incurcati borcanele. E vorba de lucrarile scrise din timpul anului scolar, nu de evaluarea nationala sau bacalaureat