Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

10.064 de vizualizări
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului
Foto: Moose Photos – Pexels.com
În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.

Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca ăn fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

  • Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
  • Universitatea din București – 3.000;
  • Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
  • Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
  • Universitatea din Craiova – 1.500;
  • Universitatea din Oradea – 1.500;
  • Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
  • Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
  • Academia de Studii Economice din București – 1.000;
  • Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
  • Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;

În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Pentru facultățile private, care primesc și ele locuri pentru formarea viitoarelor cadre didactice, modulele psihopedagogice sunt contra cost. De exemplu, o astfel de universitate particulară percepe taxă de înscriere de 250 de lei și o taxă de 2000 de lei în primul an, 1.000 de lei în anul al II-lea și 500 de lei în anul al III-lea, în total 3.500 de lei pentru cursurile propriu-zise.

Lista instituțiilor de învățământ superior acreditate care organizează, în anul universitar 2023—2024, în condițiile legii, Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică (nivelurile I și II):

Nr.crt.Instituția de învățământ superiorNumărul locurilor în anul 2023-2024Numărul locurilor în anul 2022-2023
1.Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București1.6001.600
2.Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București Centrul Universitar din Pitești600600
3.Universitatea Tehnică de Construcții din București350300
4.Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București300300
5.Universitatea din București3.0003.000
6.Academia de Studii Economice din București1.0001.000
7.Universitatea Națională de Muzică din București220220
8.Universitatea Națională de Arte din București100100
9.Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București120120
10.Universitatea Națională de Educație Fizică și Sport din București750750
11.Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București120120
12.Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia350350
13.Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad500500
14.Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău400400
15.Universitatea „Transilvania” din Brașov1.1001.100
16.Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca680680
17.Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca Centrul Universitar Nord Baia Mare300300
18.Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca450450
19.Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca3.5003.500
20.Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca Centrul Universitar „Eftimie Murgu” din Reșița200200
21.Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca300300
22.Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca150N/A
23.Universitatea „Ovidius” din Constanța550550
24.Universitatea din Craiova1.5001.500
25.Universitatea din Craiova (Drobeta-Turnu Severin)200200
26.Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați750750
27.Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași400400
28.Universitatea pentru Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” din Iași400400
29.Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași2.400N/A
30.Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași400400
31.Universitatea din Oradea1.500850
32.Universitatea din Petroșani200170
33.Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești400400
34.Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu1.0001.000
35.Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava1.0001.000
36.Universitatea „Valahia” din Târgoviște350350
37.Universitatea „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu250250
38.Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologii „George Emil Palade” din Târgu Mureș400N/A
39.Universitatea de Arte din Târgu Mureș60N/A
40.Universitatea Politehnica Timișoara350350
41.Universitatea de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara600600
42.Universitatea de Vest din Timișoara1.500N/A
43.Universitatea Națională de Apărare „Carol I” din București9090
44.Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir” din București120120
45.Universitatea „Titu Maiorescu” din București120120
46.Universitatea „Spiru Haret” din București150150
47.Universitatea Ecologică din București8080
48.Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad150150
49.Universitatea „Danubius” din Galați6060
50.Universitatea „Sapientia” din Cluj-Napoca6060
51.Universitatea „Sapientia” din Cluj-Napoca (Miercurea-Ciuc)9060
52.Universitatea „Sapientia” din Cluj-Napoca (Târgu Mureș)150150
53.Universitatea „Petre Andrei” din Iași30N/A
54.Universitatea Creștină „Partium” din Oradea150150
55.Universitatea „Dimitrie Cantemir” din Târgu Mureș*)600600/600
56.Universitatea „Tibiscus” din Timișoara100
  • Amintim că Edupedu.ro a scris în 2019 că formarea inițială a profesorilor se face în România prin urmarea unui modul psihopedagogic în timpul facultății, la care poate participa orice student, indiferent dacă termină cu media 5 la disciplina pe care vrea ca el însuși la să o predea în preuniversitar.
  • Cunoscute ca modulele pedagogice sau “DPPD-uri” [pentru că sunt organizate de către Departamentele pentru Pregătirea Personalului Didactic], aceste rute falimentare de formare a cadrelor didactice produc, la final, absolvenți gata să intre în clase, dar cu o experiență practică de maximum 3 ore de predare, avertiza într-o analiză pentru Edupedu.ro fostul secretar de stat în Ministerul Educației, Oana Badea.

Potrivit Raportului privind starea finanțării învățământului superior 2021, 48.898 de studenți de la licență au participat la cursurile de formare psihopedagogică. La masterat au fost, în 2021, 8.010 de studenți care figurau la cursurile pentru a deveni profesor.

Foto: Captură – Raport privind starea finanțării învățământului superior 2021

Tot în 2021, la nivel de licență, peste 22% din studenți erau la cursurile de formare psihopedagogică. La masterat, procentul lor este de peste 11%.

În Raportul privind starea finanțării învățământului superior 2020 erau 49.722 de studenți de licență la cursurile de formare pentru profesori. În total, la nivel de licență au fost 217.592 de studenți. Raportând numărul celor care erau la cursurile de formare pentru cadrele didactice la cel total al studenților, rezultă că aproape 23% din studenți figurau la aceste cursuri pedagogice.

Foto: Captură – Raportul privind starea finanțării învățământului superior 2020

Tot în 2020, la masterat figurau în total 70.195 de studenți. Dintre aceștia, 7.195 erau la cursurile de pedagogice, ceea ce înseamnă un procent de peste 10%.

Într-un interviu pentru Edupedu.ro, profesorul Cătălin Ciupală spunea că „avem noi o mare problemă cu selecția profesorilor:

„Nu mai intră profesorii buni în sistem, pentru că ies foarte slab pregătiți din universitate, iar orice universitatea este stat în stat și nu interesează calitatea oamenilor care ies din facultate. Din păcate, sunt foarte puține situații în care pe profesorii universitari îi interesează în mod real calitatea studenților, că declarativ pe toți îi interesează, pentru că altfel nu i-ar lăsa să plece”, a precizat cadrul didactic.

Despre titularizare 2023

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la începutul anului școlar:

„Există o temere în sistem, mai ales în zonele considerate greu atractive pentru cadrele didactice, să le scoată la concurs, pentru că, după aceea, se ocupă în ședințele publice de repartizare și, la începutul anului școlar, oamenii pleacă”, a spus Ligia Deca.

În acest an, doar proba teoretică s-a susținut la Titularizare 2023, ceea ce face ca această testare să fie cea mai importantă probă de angajare.

O altă analiză Edupedu.ro a arătat că există o scădere a numărului de candidați la Titularizare 2023, față de anii trecuți – din 2021 până în prezent. În plus, sunt sub 1.000 de posturi pentru profesorii din centrele și cabinetele psihopedagogice, deși Ligia Deca anunța că a repartizat în județe mai multe posturi.

O analiză Edupedu.ro a arătat că sunt cele mai multe posturi netitularizabile din ultimii 11 ani, potrivit datelor Ministerului Educației. Sunt peste 65.800 de posturi pe perioadă determinată. Concret, din 2012 și până în prezent sunt cele mai multe posturi. Acest lucru înseamnă că România se confruntă cu un deficit de cadre didactice. O posibilă explicație a faptului că sunt atâtea posturi netitularizabile poate fi generată de plecarea profesorilor din sistem. O altă cauză ar putea fi mascarea posturilor titularizabile de către directorii de școli, ceea ce este o corupție.

Peste 2.600 de candidați prezenți la concursul de Titularizare 2023 s-au retras după ce au văzut subiectele, iar 26 au fost eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă. Rata de participare a fost de peste 83%, a anunțat Ministerul Educației.

În iulie 2022, Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației la acea vreme, spunea că 90% din cei cu note sub 5 la Titularizare 2022 vin pe o anumită filieră: „Nu știu dacă e bine să spun că, la examenul de titularizare de anul acesta, 90% din cei care au obținut note sub cinci vin pe o anumită filieră, cu niște competențe dobândite în anumite instituții (…).”

Informații de context

În ianuarie 2023, Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației, punea public problema formării slabe a resursei umane în cadrul sistemului universitar și susținea că din acest mediu universitar provine „o buna parte din politic, în cele mai importante foruri de conducere, dar nu există comoditate și nepăsare mai mare decât în universitar”:

„Dați-mi voie să nu cred că nu îi ia nimeni în seama, atâta vreme cât, reprezentarea politică de top din învățământ este mai mereu universitară. Și dați-mi voie să pun la îndoiala atunci moralitatea, dacă tac pentru bani. Eu am întâlnit și universitari batatarnici, dar și tăceri nepermise, mai multe… De zeci de ani sistemul de învățământ preuniversitar este tocat de presă pentru toate relele din educație. Rareori cineva a îndrăznit să meargă și să vadă, cu adevărat, dacă în superior se pune accentul pe student, cum se realizează predarea, ce impact are ea, cât este de corelat – la nivelul cercetării- conținutul predat cu descoperirile recente din domeniile de cunoaștere etc.

Nu este posibil ca formarea pentru cariera didactică din universități să se facă atât de prost, după zeci de ani in care s-au văzut rezultatele înregistrate prin angajările/incadrarile din preuniversitar, având la vârful conducerii politicieni-miniștri universitari”, a susținut Maria Manea.

La începutul anului, Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito, spunea într-o emisiune la TVR că, în 10 ani, 60.000 de profesori se vor pensiona:

„Trebuie să ne gândim un pic cum intră domnii profesori în sistem, cum ies prin pensionare. Care este mișcarea, dacă vreți, a acestor domni profesori care intră, respectiv ies la o anumită vârstă, 62-65 de ani. Putem, uitându-ne la graficele Eurostat de care ați amintit, să spunem într-adevăr că peste 10 ani aproape 50%, nu chiar 50%, într-adevăr, din profesorii pe care îi avem astăzi la catedră vor ieși la pensie. Sigur că vor fi alți 60.000, în fiecare an 6.000 de tineri profesori care intră în sistem. Întrebarea este dacă acești domni profesori care au intrat după 1989 sunt în marea lor majoritate profesori care au intrat vocațional? Au intrat cu pasiune sau o parte dintre ei au făcut o alegere contextuală?

Din păcate, o strategie greșită a statului român, de a oferi un salariu de debut foarte mic i-a făcut pe mulți să nu aleagă, deși ar fi avut poate pasiune și dorință de a intra în sistem, acest salariu de sub 100 de dolari, mulți ani de zile i-a făcut să nu aleagă în niciun caz această meserie – ne-a adus în sistem profesori nu neapărat care își doreau să intre”, a precizat aceasta.

În august 2021, inspectorul școlar Daiana Bălan (ISJ Bistrița-Năsăud) spunea pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale că sunt județe din țară în care, în ultimii 10 ani, niciun nou profesor nu a ajuns la catedră să predea fizica:

„Eu sunt inspector de fizică, cu atribuții pe biologie și vă pot spune că la fizică nu a intrat niciun absolvent în ultimii 10 ani. Am avut absolvenți de clasa a XII-a care au dat Bac-ul la fizică și au obținut nota 10, dar au spus clar că nu vor veni în învățământ și se vor orienta probabil către cercetare. Media de vârstă a profesorilor de fizică este de 40 spre 50, iar acum cu pandemia s-au pensionat mulți colegi, care ar mai fi rămas în sistem”, spune inspectoarea Daiana Bălan.

Tot în 2021, la prezentarea raportului detaliat al rezultatelor testării internaționale TIMSS 2019, Lucian Ciolan, prorectorul Universității din București, declara că în 10 ani o să ne confruntăm cu o criză de profesori calificați, mai ales în zona matematicii, unde sunt mai multe ore, dar și în zona științelor, unde peste jumătate dintre profesori au peste 50 de ani.

„Recrutarea profesorilor calificați pentru matematică și științe trebuie să intre într-o zonă strategică. De ce? Dintr-un motiv foarte simplu: peste jumătate dintre profesorii de matematică și științe sunt oameni de peste 50 de ani, iar investigând opțiunile studenților pentru a-și alege o carieră în educație constatăm că un procent foarte mic dintre studenți au ca prima opțiune cariera didactică. Iar estimarea noastră este că, dacă nu intervenim cu o strategie de recrutare și de stimulare încă din zona de formare inițială, în aproximativ 10 ani o să ne confruntăm, mai ales la matematică, unde sunt catedre mari cu ore multe pe săptămână, cu o criză de profesori calificați” – Lucian Ciolan

Potrivit prorectorului Universității din București, plecările cele mai multe din sistemul de educație se produc în primii 5 ani de carieră:

„Evident că în primii 5 ani de carieră salariul e cel mai mic și perspectivele de evoluție sunt cele mai puține, așa că eu cred că o politică de stimulente, nu doar financiare dar și materiale, simbolice, profesionale, e foarte important în zona asta, într-o țară în care mobilitatea forței de muncă este foarte redusă pentru că la noi majoritatea oamenilor locuiesc în locuințe proprietate personală și atunci disponibilitatea lor de a se deplasa sau de a se muta în alte zone este foarte mică, în lipsa unor astfel de stimulente.

Unele țări au încercat, să știți, chiar salarizări diferențiate în funcție de zonă și chiar în funcție de disciplina predată. Sigur că aici intervin alte probleme de etică și echitate, dar în ultimă instanță, dacă, de exemplu, constatăm că profesorii de informatică nu vor să vină în sistem altfel decât cu un stimulent financiar, pentru că piața îi atrage în altă parte, putem lua în considerare și un lucru de acest gen.”

Citește și:
Lista celor 56 de universități cu programe de formare psihopedagogică în anul universitar 2023-2024, publicată în Monitorul Oficial
Avem o mare problemă cu selecția profesorilor. Ies foarte slab pregătiți din universitate, atrage atenția Cătălin Ciupală / Titularizarea se face pe dosar, pe hârtie, nu pe competență, potrivit acestuia
Cele mai multe posturi netitularizabile din ultimii 11 ani, potrivit datelor Ministerului Educației. Sunt peste 65.800 de posturi pe perioadă determinată / La Titularizare 2023 s-au înscris sub 32.000 de candidați
La Fizică, un singur candidat din Alba s-a înscris la Titularizare 2023 și a luat sub nota 3. Șeful inspectoratului școlar: Atât timp cât sunt oameni care sunt la pensie și vor să predea, vor preda aceia. Tinerii nu prea vin
„Nu este posibil ca formarea pentru cariera didactică din universități să se facă atât de prost, după zeci de ani în care s-au văzut rezultatele înregistrate prin angajările din preuniversitar, având la vârful conducerii politicieni-miniștri universitari”, susține Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației
Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito: Cam toți profesorii pregătiți înainte de ’89 ies la pensie în următorii 2-3 ani / Dacă nu ridicăm salariul profesorului debutant de la 2.600 de lei, la media pe economie, 3.900 de lei, imediat, nu o să atragem să fie profesori tinerii valoroși din facultăți
iulie 2022 – Analiză: Mai mult de jumătate din candidații de la titularizare, absolvenți 2022, nu au reușit să ia peste 7 / Cîmpeanu: Nu știu dacă e bine să spun că 90% din cei care au obținut note sub 5 vin pe o anumită filieră
august 2021 – Niciun profesor nou de fizică în ultimii 10 ani. O situație dintr-un județ al României care vorbește despre o criză națională
iunie 2021 – Peste jumătate dintre profesorii de matematică și științe sunt oameni de peste 50 de ani. În 10 ani va fi o criză de profesori calificați – Lucian Ciolan, prorectorul Universității București: E nevoie de o strategie de recrutare bazată pe stimulente

6 comments
  1. nu mai spunem că sunt pentru învățământul preuniversitar , pentru universitari pierdere de timp să învețe metode de predare nivel de gimnaziu..
    e cu totul alta treabă , lucrezi cu adulți nu cu copii..

  2. Grozav, dupa ce ca la stat DPPD-ul e asa cum e, acum il trecem si in ograda fabricilor de diplome, pentru o calitate si mai proasta.
    Lucrul bine facut, ce mai…

    1. S-a mai dat o portie de materie prima, adica studenti, pentru fabricile de diplome. Sa vedem daca va prezenta si interes pentru studenti cariera didactica. Eu cred ca nu

  3. Bravo! Și mai mulți bani pentru povești cu zâne! DPPD-urile au devenit stat în stat, chipurile fac pregătire psiho-didactica. În fapt, bulversează orarele facultăților, oferind doar palavre teoretice, aplicabile strict găinilor rotunde, aflate în vid.

    1. aici aveți dreptate…cursuri aride, formatori care nu vin cu nimic nou și profesori obligați să aducă încă o diplomă inutilă stand la aceste cursuri care nu sunt decât timp pierdut!

      1. Corect! Aceste programe de formare psihopedagogica sunt timp pierdut. Poti fi profesor, daca ai cat de cat chemare pentru cariera didactica si fara aceste programe/module. Si poti sa ai aceste programe absolvite si sa fii nepotrivit pentru cariera didactica, daca nu ai nici o chemare pentru aceasta cariera.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Noua Politehnica București, formată după fuziunea cu Universitatea din Pitești, își începe activitatea didactică în noua formulă începând cu anul universitar 2023-2024 – legea de înființare a fost publicată în Monitorul Oficial

Noua Universitate Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București, înființată prin fuziunea Universității Politehnica din București cu Universitatea din Pitești, își va începe activitățile didactică în noua formulă începând cu…
Vezi articolul

Proiectele legilor educației nu îi sprijină pe olimpicii internaționali care vor să meargă la facultate în România, atrag atenția reprezentanți ai inspectoratelor din Botoșani și Suceava: “Prin mâna mea au trecut 70 de olimpici internaționali. În țară au rămas doar doi”

Proiectele de legi ale educației ar trebui să ofere mai mult sprijin olimpicilor internaționali pentru a-i determina să continue studiile în țară, în loc să plece în străinătate, au atras…
Vezi articolul