Planurile privind introducerea unei diplome europene, prezentate în această iarnă, se lovesc de îngrijorările unora dintre statele membre cum că eforturile Bruxelles-ului de a întări cooperarea în domeniul învățământului superior ar aduce atingere autorității naționale în domeniu, scrie, miercuri, publicația de specialitate Times Higher Education.
Potrivit sursei citate, o bună parte dintre guvernele europene au primit cu rezerve propunerea unei diplome europene, preferând folosirea, pentru început, a unor soluții temperate precum aceea a unei “etichete” care să însoțească o calificare recunoscută deja. Publicația citează oficialități UE care afirmă că, în această dispută, țările care au rezerve în privința diplomei europene – printre care Germania, Irlanda sau Suedia – ar avea câștig de cauză în fața celor care susțin acest proiect, printre care Italia, Portugalia și Spania.
Potrivit unui diplomat european citat de Times Higher Education, statele membre aveau de la bun început o abordare precaută, având în vedere că educația este un domeniu care este este reglementat la nivel național, nu comunitar. La aceasta s-au adăugat îngrijorări cum că strategia comunitară ar putea afecta libertatea universităților de a-și structura programele universitare după cum doresc, în condițiile în care “autonomia instituțională și națională trebuie menținută”, conform respectivului diplomat.
Publicația citează și un alt diplomat implicat în discuțiile pe această temă, potrivit căruia țările sudice, care susțin diploma europeană, văd în aceasta un punct de sprijin pentru reformele educaționale necesare pe plan intern.
- Inițiativa privind diplomele europene este asociată proiectelor de dezvoltare a alianțelor universitare europene (“universitățile europene”), al căror număr urmează să crească la 60, cu peste 500 de instituții membre, până în 2024.