Start în aventura cunoașterii Universului – o nouă disciplină opțională introdusă la școala primară din anul 2022-2023. Elevii vor putea învăța de ce există zile și nopți, ce fac roboții spațiali și rachetele, ce este o eclipsă sau o constelație și la ce e bun costumul de astronaut

4.187 de vizualizări
Foto: © Andrey Armyagov | Dreamstime.com
Ce este un cosmonaut și de ce are costum special, cât zboară o rachetă, cum se propagă sunetul și lumina și cum se adaptează fauna și flora la schimbarea anotimpurilor, ce este o constelație sau o eclipsă de soare – toate acestea urmează să fie prezentate elevilor de școală primară, începând din anul școlar 2022-2023, ca parte a unei noi discipline opționale. Este vorba despre “Start în aventura cunoașterii Universului”, disciplină a cărei programă a fost publicată marți în Monitorul Oficial.

Programa pentru noua materie, inclusă în curriculumul la decizia școlii, prevede doi ani de studiu – unul la alegere din primii trei ani de învățământ primar (clasa pregătitoare – clasa a II-a), al doilea la alegere în ultimii doi ani (a III-a sau a IV-a).

Ordinul prin care este aprobată programa spune că noua disciplină opțională are un “semnificativ caracter inter- și transdisciplinar”, iar “bugetul de timp este de o oră/săptămână pe parcursul a doi ani școlari”. Același document notează că “debutul educației STEAM – știință, tehnologie, inginerie (artă) și matematică – din primii ani de școală este în favoarea unei schimbări de paradigmă (…) copilului încurajat să experimenteze, să observe, să cerceteze i se va forma o dependență pozitivă pentru curiozitate”.

Programa a fost elaborată în parteneriat cu Agenția Spațială Română și cu Comitetul Național Român pentru Astronomie.

Ce conținuturi propune noua disciplină

În primul an de studiu vor fi introduse noțiuni de bază despre:

  • Explorarea sistemului solar – Timpul (ziua și noaptea, anotimpurile, vremea); Planetele Sistemului Solar, Pământul și Luna; Surse de lumină și poluarea luminoasă, viteza sunetului și viteza luminii
  • Călătorii în spațiu – condiții necesare vieții în spațiu, imponderabilitatea, roboți în spațiu, sateliți artificiali, rachete, Stația Spațială Internațională
  • Meseriile viitorului – Astronaut, cosmonaut, taikonaut, costumul de astronaut, meseriile viitorului

În al doilea an de studiu:

  • Explorarea Sistemului Solar – Mișcările Pământului, Fenomene Meteorologice, Informații suplimentare despre planetele Sistemului Solar, exoplanete, galaxii și constelații; eclipse; Propagarea sunetului (ecoul), propagarea luminii, Reflexia și refracția luminii
  • Călătorii în spațiu – Microgravitația, echipamente în spațiu, Modulul lunar; Roboți, sateliți artificiali, sisteme de comunicație; Misiuni în spațiu ale NASA și ESA
  • Meseriile viitorului – Cum se construiește și cum se lansează o rachetă, distanțe în spațiu, confecționarea unui costum de astronaut

Potrivit ordinului de ministru, “dacă pentru clasa pregătitoare-clasa a II-a (ciclul de achiziții fundamentale) s-au urmărit cunoașterea și înțelegerea unor noțiuni generale de științele vieții, științele pământului și astronomie, pentru clasele a III-a-a IV-a (ciclul de dezvoltare) se propune aprofundarea acestora, realizarea de corelații inter- și transdisciplinare cu aplicabilitate practică”.

Primul an de studiu (la alegere, din clasa pregătitoare-clasa a II-a) prevede, între altele:

  • Identificarea și descrierea primară a unor elemente/procese/fenomene din realitatea înconjurătoare, prin observare directă sau indirectă
  • Explorarea unor elemente/procese/fenomene specifice din realitatea înconjurătoare – gruparea lor după mărime, formă etc; realizarea unor colecții de plante, roci etc.; confecționarea unor produse pe baza unor imagini (ex.: macheta planetei Pământ)
  • Valorificarea relațiilor dintre elemente/procese fenomene: realizarea unor experimente simple care să pună în evidență relațiile, descrierea fenomenelor naturale (ex.: condiții de viață în diferite medii), realizarea unor experimente simple privind reacția viețuitoarelor la lumină sau la schimbări atmosferice
  • Identificarea unor situații-problemă, de tipul “De ce este întuneric noaptea?”, “De ce răsare Soarele?” sau “De ce frig iarna?”
  • Identificarea relațiilor de cauzalitate a unor fenomene/procese din mediul înconjurător
  • Definirea unor elemente observabile referitoare la Pământ și la spațiul cosmic cu ajutorul tehnologiei (Pământ, Sistem Solar, Univers, stele)
  • Identificarea unor caracteristici specifice carierelor din domeniul științelor spațiale
  • Experimente simple pentru simularea condițiilor de viață în spațiu (gustul în spațiu, transformări ale corpului uman etc.)

Al doilea an de studiu (la alegere, din clasa a III-a sau a IV-a, prevede, între altele:

  • Evidențierea unor caracteristici ale elementelor/proceselor/fenomenelor – realizarea unor corelații pe baza observării, elaborarea unor scheme de reprezentare, identificarea efectelor pozitive și negative produse de acele elemente/procese; crearea unor produse pe baza caracteristicilor respective (jurnale de observație, cărți electronice, filme scurte)
  • Corelarea elementelor/proceselor – exprimarea de opinii cu privire la acestea, analizarea lor pe baza unor criterii precum viteza de deplasare a planetelor, structura lor etc.; realizarea unor machete (mișcarea de rotație și de revoluție, fazele lunii, eclipse etc.)
  • Realizarea unor simulări privind viața în spațiul extraterestru, recunoașterea unor caracteristici ale corpurilor cerești;
  • Formularea unor ipoteze și strategii simple pentru situații-problemă (De ce se învârte Pământul, de ce există viață pe Pământ? etc.)
  • Demersuri investigative pentru stabilirea unor relații de tip cauză efect
  • Acțiuni de dezvoltarea curiozității intelectuale – explorarea unor surse de informare, analizarea unor documentare sau relatări, compararea unor date privind misiunile spațiale
  • Experimentarea unor activități care vizează explorarea profesiilor în domeniul științelor spațiale

Ordinul oferă inclusiv recomandări de resurse educaționale online pe temele date, oferite de NASA, Agenția Spațială Europeană sau alte organizații. Majoritatea resurselor sunt în limba spaniolă sau limba engleză – Lista completă, în documentul atașat.

Foto: © Andrey Armyagov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Eugenia Pavăl / Foto: Arhivă personală

Subiectele de la Evaluarea Națională 2022 – Limba română au fost „de nivel mediu, cu unele probleme de cunoaștere foarte bună a gramaticii” – profesoara Eugenia Pavăl: „Poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură”

Tipul de subiecte date la proba de Limba română la Evaluarea Națională 2022 a fost unul potrivit, „pentru că poate începem, încet-încet, să îi provocăm pe copii la lectură, să…
Vezi articolul
Csilla Hegedus / Foto: Facebook.com

Proiect de 9 milioane de euro prin care elevii aparținând minorităților să învețe limba română, anunțat de secretarul de stat din Ministerul Proiectelor Europene Hegedus Csilla. Programul-pilot va avea loc în 27 de clase și va forma peste 6.000 de profesori

Secretarul de stat din Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene Hegedus Csilla a anunţat, joi, că debutează un proiect-pilot în valoare de 9 milioane de euro prin care elevii care aparţin…
Vezi articolul

Centrul Filia: Partidele politice să înceteze colaborarea cu Alfred Bulai. La fel și posturile de televiziune pentru a nu da spațiu unei persoane „care a provocat traume unor generații întregi de studente și studenți”

Centrul Filia, organizație pentru apărarea drepturilor femeilor, cere posturilor de televiziune “să nu mai colaboreze cu Alfred Bulai pentru a nu da spațiu unei persoane care provocat traume unor generații…
Vezi articolul