Standardele de evaluare și notare pentru elevi de primar și gimnaziu pentru toate disciplinele vor fi pilotate și asumate „la nivelul lunii decembrie 2025″, spune Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației

1.023 de vizualizări
Bogdan Cristescu / Foto: Universitatea din București/ Facebook.com – Mircea Popa
Standardele de evaluare pentru elevi vor fi pilotate și asumate „la nivelul lunii decembrie 2025″, spune secretarul de stat în Ministerul Educației Bogdan Cristescu în cadrul primei conferințe de presă de la preluarea mandatului de ministru de către Daniel David. Amintim, Cristescu a spus în luna mai 2024 pentru Edupedu.ro că lucrul la standardele naționale de evaluare a elevilor ar urma să înceapă în iulie 2024, în proiectul RECRED.

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, a spus că standardele de evaluare pentru elevi vor fi pilotate și asumate „la nivelul lunii decembrie 2025″. Ministrul Educației, Daniel David, întrebat în prima sa conferință de presă de la preluarea mandatului, când vor avea profesorii din România standarde unice după care să noteze elevii, dar răspunsul a venit din partea secretarului de stat, Bogdan Cristescu, fiind cel care se ocupă de acest proiect.

El a spus că standardele vor viza toate clasele de primar și gimnaziu pentru toate disciplinele.

Redăm mai jos răspunsul pe larg al secretarului de stat, Bogdan Cristescu

Raluca Pantazi, Edupedu.ro: Sunt 600.000 de elevi de la clasele a VI-a până la XII-a, adică jumătate dintre ei care au avut medii între 9-50 și 10. O minciună generalizată, dacă ne uităm la testele PISA, la Evaluarea Națională și la Bacalaureat. 

A existat o intenție a Ministerului de realizare a unui proiect de standarde de evaluare pentru toate disciplinele și toate clasele, care a fost anulat. Domnul secretar, prezent aici la masă, Bogdan Cristescu, că elaborarea acestor standarde se va desfășura în proiectul RECRED care este angajamentul dumneavoastră ca ministru, când vor avea profesorii din România standarde unice după care să noteze elevul indiferent în ce școală, în ce cătun, în ce oraș se află?

Bogdan Cristescu, secretar de stat Ministerul Educației: Proiectul acesta de realizare a standardelor de evaluare pentru toate nivelurile primar, gimnaziu, unde aveam programe școlare a fost semnat în iulie 2022. În primele șase luni s-au încercat de două ori realizarea unei licitații pentru a avea un furnizor care să ne învețe să facem aceste standarde, pentru că este o formare de nișă, licitații care au fost ambele anulate. 

Am reușit să nu pierdem acești bani și să-i prindem în acest proiect, RECRED, despre care am vorbit care este semnat la 1 iulie anul trecut, iar unul dintre obiective este realizarea standardelor.

Conform cadrului proiectului și licitația este acum încărcată în SEAP vom avea standardele pilotate și asumate de la nivelul lunii decembrie 2025.

Deci aici suntem: se lucrează, considerăm standardele esențiale pentru evaluare corectă.

Mai ales că ele se adresează tuturor disciplinelor. Revin, cei mari și gimnaziu, pentru că la nivel de liceu, așa cum este normal, vom dezvolta standarde de evaluare odată cu programa”, a spus Cristescu.

Informații de context

Edupedu.ro a scris luna mai 2024 că lucrul la standardele naționale de evaluare a elevilor ar urma să înceapă în iulie 2024, în proiectul RECRED, după ce proiectul european STANDEV a fost abandonat pe ascuns de Ministerul Educației. Bogdan Cristescu a spus că: „Este un proiect extrem de important de care ținem cu dinții”.

Într-o declarație separată, pentru Edupedu.ro, Cristescu spune că termenul iunie-iulie pentru finalizarea procedurilor de contractare și demararea lucrului la standardele de evaluare este „speranța mea”.

Oficialul a declarat că proiectul STANDEV, care ar fi trebuit să se termine până pe 31 decembrie 2023 și din care să rezulte regulile de evaluare până în ianuarie 2024, conform calendarului Ministerului Educației, a fost abandonat pentru că „timpul de implementare era suficient de scurt”.

În prezent, standardele de predare-evaluare au fost preluate de proiectul RECRED – „Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă”, o continuare a programului CRED, spune Cristescu. Conform Ghidului solicitantului, acest proiect are o bugetare de 33,75 milioane de euro. Perioada de implementare a proiectului este de 48 de luni.

Standardele de predare și de evaluare ar fi trebuit să fie gata până în ianuarie 2024, însă fără să anunțe nimic, nici măcar pe pagina proiectului, Ministerul Educației a abandonat proiectul. Ultima postare pe pagina proiectului este din februarie 2023 când era consemnat un interes crescut din partea profesorilor pentru a participa în grupul țintă.

Cristescu arată spre MIPE, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, care ar fi lichidat toate proiectele cu grad de execuție a bugetului alocat mai mic de 10%. În fapt, STANDEV, proiectul cu finanțare europeană de aproape 58 milioane de lei, a fost anunțat in iunie 2022. Ministrul de atunci, Sorin Cîmpeanu.

Timpul de implementare al proiectului STANDEV era „suficient de scurt” susține Cristescu. O altă exprimare nefericită a secretarului de stat este și în privința organizării licitației, despre care susține pe de o parte că a durat mai mult, iar pe de altă parte spune că nu s-a prezentat nimeni la ea: „licitația, pe de o parte a durat și pe de altă parte la prima licitație pe care am făcut-o nu s-a prezentat nimeni”, spune Cristescu, pentru Edupedu.ro

Acum, standardele de evaluare ar urma să fie preluate de proiectul RECRED care este în etapa de contractare, conform secretarului de stat. Lucrul la standardele prevăzute de reforma curriculară ar putea începe la finalul lunii iunie sau la începutul lunii iulie 2024, estimează demnitarul. Amintim că regulamentul standardelor naționale de evaluare trebuie să fie gata până la data de 30 august 2024, după cum prevede ordinul nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024.

  • RECRED este continuarea proiectului CRED. În luna martie 2024 a fost aprobat prin ordinul 687/2024 al ministrului investițiilor și proiectelor europene Ghidul solicitantului pentru acest program. Până pe 28 martie a fost apoi deschis apelul de proiecte. Este un proiect necompetitiv, derulat de MIPE, la care s-a putut înscrie doar Ministerul Educației. Ministerul Educației trebuie, la rândul său, să contracteze acum servicii private pentru realizarea obiectivelor și rezultatelor din proiect.

Ce sunt standardele de evaluare: „Pentru întreg personalul didactic din învățământul preuniversitar, standardele de evaluare reprezintă o resursă importantă care orientează acțiunile educative în scopul sprijinirii și stimulării învățării și achiziției de competențe. În cel mai larg sens, standardele reflectă așteptările privind ceea ce ar trebui să știe și să poată face elevii, din perspectiva competențelor specifice ale unei discipline de studiu. În cadrul procesului de reformă curriculară, nu au fost însă dezvoltate până acum standarde de evaluare, care să măsoare gradul în care aceste competențe sunt deținute de elevii diferitelor niveluri de învățământ”, scrie în Ghidul solicitantului.

„O componenta importanta a prezentei propuneri de proiect este elaborarea unui curriculum la decizia școlii extins, în perspectiva examenului de bacalaureat reformat aflat în pregătire cu orizont 2027”, se arată în document. Detalii aici.

Citește și:
Lucrul la standardele naționale de evaluare a elevilor ar urma să înceapă în iulie 2024, în proiectul RECRED, după ce proiectul european STANDEV a fost abandonat pe ascuns de Ministerul Educației / Bogdan Cristescu, secretar de stat: Este un proiect extrem de important de care ținem cu dinții

LIVE VIDEO TEXT Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: pe termen scurt și mediu e foarte important bugetul pe care îl primim / Diagnostic de sistem pregătit pentru luna mai / Pentru planurile cadru voi consulta experți din țară, cer feedback european / Ministrul își prezintă prioritățile mandatului în conferință de presă, de la ora 14.00

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Educația lipsește cu desăvârșire în bilanțul guvernării Marcel Ciolacu, făcut de premier la sfârșitul „ultimei ședințe de guvern cu puteri depline” / În mandatul lui au intrat în vigoare noile Legi ale educației, iar „operaționalizarea România Educată” a fost o prioritate a sa

Premierul Marcel Ciolacu a prezentat un bilanț al guvernării sale la sfârșitul ședinței de guvern de miercuri, „ultima ședință de guvern cu puteri depline” pe care a organizat-o. El a…
Vezi articolul