O serie de resurse pentru învățare și pentru organizarea cursurilor la distanță sau în sistem hibrid au fost lansate de autoritățile de la Kiev după declanșarea agresiunii ruse în această țară, așa încât elevii din această țară să poată învăța în continuare. Ministerul Educației și Științei a lansat primele astfel de platforme încă din primăvară, iar lista lor a continuat să fie actualizată pe parcursul verii, atât pentru elevii ucraineni care continuă să învețe în țară, cât și pentru cei refugiați în alte țări, inclusiv România.
Edupedu.ro prezintă o sinteză a resurselor online și, în unele cazuri, offline puse la dispoziție de guvernul ucrainean elevilor, pentru a putea învăța în pofida stării de război.
- EduCare este un proiect Edupedu.ro în parteneriat cu Fundația Bosch România care asigură informații și date corecte din domeniul educației, date obținute din surse oficiale, verificate și mai ales utile. Acest hub informațional educațional pentru sprijinul refugiaților va cuprinde și informații despre activitățile sau inițiativele organizațiilor sau entităților care se adresează acestora. Vocea comunității se va face și ea auzită, pentru că interacțiunea cu refugiații ucraineni trebuie să fie reală și firească.
Resurse pentru organizarea învățării
În luna mai a.c. a fost lansată platforma “Ukrainian Education in Emergency” (Educația ucraineană în stare de urgență), platformă destinată ministerelor de educație din alte țări, managerilor instituțiilor educaționale internaționale și profesorilor, pentru a-i susține pe elevii ucraineni care se află în alte țări să se adapteze noilor sisteme și curricule.
Site-ul include o descriere a sistemului de învățământ din Ucraina și prezintă informații despre curriculum și organizarea învățării pe cicluri de învățământ:
Pentru învățământul preșcolar, pentru cel profesional și cel superior secțiunile dedicate nu sunt actualizate, pentru moment, cu informații detaliate
Pe site este inclusă o listă a școlilor ucrainene internaționale, operate de statul ucrainean pentru elevi ucraineni care trăiesc în alte țări. Lista este disponibilă aici. Ea nu menționează nicio astfel de instituție în România.
Și tot pe același site este inclusă o listă de întrebări și răspunsuri pe probleme curente (cum e organizat procesul de învățare pentru elevi ucraineni, ce resurse de e-learning pot fi folosite), precum și o pagină cu date de contact utile.
Resurse de învățare și manuale
În privința resurselor online ce pot fi folosite pentru învățare, în cazul elevilor ucraineni, plarforma respectivă menționează că pot folosi “orice resursă online pentru activități de grup sau individuale”, dar propune site-ul și aplicația All-Ukrainian Online School (Google Play, App Store, App Gallery), cu resurse pentru elevii din clasele a V-a-a 11-a. Pentru elevii de școală primară, este propus un orar cu linkuri la resurse video online, inclusiv fluxuri video live pe YouTube.
Luna aceasta a fost actualizată o bibliotecă virtuală conținând 1.335 de manuale și materiale de învățare. Printre acestea – versiunile electronice ale materialelor de studiu pentru clasele I-XI la diversele materii, pentru copii ucraineni, copii aparținând minorităților naționale și copiilor cu nevoi educaționale speciale.
Acestea sunt menite să asigure posibilitatea de a învăța în condițiile impuse de starea marțială și de starea de război, după cum arată o informare a Ministerului Educației. “Astfel, indiferent unde se află elevii și profesorii, ei pot folosi un conținut unic. Elevii și profesorii vor primi materiale pentru a exersa competențele necesare și vor putea accesa o bază de date multimedia extinsă.
Acces gratuit la materiale de studiu pe alte platforme:
- Educație fără frontiere
- Materialele educaționale ale companiei EdPro, disponibile gratis până la sfârșitul anului
- All-Ukrainian School online (menționat mai sus)
Resurse pentru educația preșcolară, selecționate de Ministerul Educației de la Kiev, sunt disponibile aici.
Sprijin intern și apel pentru susținerea școlilor afectate de război
Aceeași instituție face constant anunțuri cu privire la inițiativele locale de susținere a educației în vreme de război. Între altele, în ultimele zile ministerul a anunțat:
- În regiunea Lviv, unde 55% dintre elevi studiază față în față, a fost lansat un hub educațional ce are drept scop, între altele, să-i susțină pe cei care și-au părăsit localitățile de baștină din cauza războiului și s-au stabilit în această regiune.
- Măsuri de sprijin pentru cei forțați să se refugieze din calea războiului sunt organizate și în școlile profesionale din regiunea Dnipropetrovsk.
Un site cu nevoile de sprijin ale unităților de învățământ din Ucraina în condiții de război, inclusiv pentru reconstrucția sau refacerea celor distruse sau deteriorate în urma operațiunilor militare, a fost de asemenea dezvoltat și este disponibil aici. Un formular generic de ajutor în funcție de disponibilitățile celor care vor să contribuie poate fi găsit aici.
Situația copiilor ucraineni refugiați în țări europene
Datele agregate de rețeaua europeană Eurydice până la sfârșitul lunii mai și publicate într-un raport în iulie 2022 indică diferențe mari între țările europene, când vine vorba despre numărul de copii ucraineni de vârstă școlară, primiți pe teritoriul lor după declanșarea războiului. Cele mai mari estimări au fost declarate de Polonia (circa 530.000 de copii), urmată de Germania (290.000 de copii) și Republica Cehă (70.500 de copii). În România, Spania sau Slovacia erau înregistrați 30.000-40.000 de copii cu vârstă școlară.
Dacă, în cazul unor țări precum Italia sau Austria, mai bine de 70%, respectiv 60% dintre elevi au fost înscriși în școli, iar în țări precum Polonia sau Germania aproape 40% au avut această posibilitate, în România, potrivit datelor Eurydice, doar 8% dintre copiii de origine ucraineană s-au înscris în școlile locale.
- De notat că, în Italia, Austria sau Germania, sprijinul este acordat în special pentru învățare la distanță, pe când în România sau Polonia sprijinul declarat oficial este atât pentru învățarea la distanță, cât și prin intermediul unor grupe/clase în limba ucraineană. Eurydice insistă asupra diferențelor consistente între raportările diverselor țări participante.
- (Precizăm că Edupedu.ro a solicitat în mod repetat Ministerului Educației din Ucraina o serie de informații suplimentare, dar nu a primit răspunsuri până la publicarea acestui articol – le vom publica în momentul în care le vom primi).