Sprijinul financiar acordat profesorilor personal, nu prin școli sau prin alte instituții, este singura dintre posibilele măsuri de atragere și retenție a cadrelor didactice, mai ales în zonele dezavantajate, scoasă în evidență într-o nouă analiză globală realizată de un grup de instituții britanice active în cercetarea educației. Acestea trec în revistă mai multe astfel de măsuri și spun că vor continua cercetările, însă pun accentul pe eficiența demonstrată a stimulentelor acordate direct, în scopul recrutării de noi profesori.
- Analiza este realizată de cercetători ai Institute of Education de pe lângă University College din Londra, împreună cu Education Endowment Foundation (EEF) din Marea Britanie. Aceștia au evaluat cercetările internaționale cu privire la strategiile de recrutare și retenție a personalului din învățământ, pentru a vedea care dintre diversele strategii au cel mai mult potențial pentru a fi aprofundate.
Autorii au constatat că stimulentele financiare directe – salarii mai mari, bonusuri de performanță sau de recrutare – pot fi în mod aparte eficiente în atragerea cadrelor didactice către școlile din zone dezavantajate. Ei notează că diverse tipuri de stimulente au fost folosite cu mai mult sau mai puțin succes la nivel internațional, însă cele financiare acordate direct profesorilor – mai degrabă decât cele acordate prin intermediari, inclusiv prin intermediul școlii unde sunt angajați – sunt cele mai promițătoare.
Alte strategii care pot determina o retenție mai bună a cadrelor didactice, după cum semnalează instituțiile citate, sunt reducerea volumului de muncă și îmbunătățirea condițiilor de muncă. Accesul la programe de dezvoltare profesională, sprijin în procesul de preluare a noului loc de muncă și eficiența managementului în școala unde sunt angajați prezintă, de asemenea, potențial în sprijinirea retenției profesorilor, potrivit analizei.
Toate acestea urmează să facă obiectul unor cercetări suplimentare în Anglia, anunță Institute of Education, în condițiile în care atragerea și retenția profesorilor în școli din zone defavorizate este una dintre cele mai mari provocări pentru sistemul englez de învățământ.
Context românesc:
Problemele legate de salarizarea profesorilor, inclusiv tema salariului cadrelor didactice debutante, a făcut în ultima lună obiectul primei greve generale din ultimii 18 ani a profesorilor din România. Greva s-a transformat într-o acțiune masivă de apărare a demnității profesiei și s-a întins pe 3 săptămâni.
Tot în această perioadă Parlamentul a aprobat noile legi ale educației, iar măsurile menite să atragă profesorii către zonele defavorizate au fost unul dintre pilonii promovării noilor legi de către ministrul Educației, Ligia Deca. Proiectul de lege a învățământului preuniversitar include o prevedere în acest sens, anume o primă de instalare egală cu 5 salarii minime brute pe țară, acordată o singură dată:
- Art. 190 (6) Personalul didactic repartizat cu statut de cadru didactic titular în unități de învățământ aflate în zone defavorizate sau izolate, stabilite, cu consultarea partenerilor de dialog social, prin ordin al ministrului educației, beneficiază de o primă de instalare neimpozabilă egală cu 5 salarii minime brute pe țară cu obligația ca, pentru o perioadă de 5 ani școlari să rămână titular în unitatea de învățământ respectivă. Prima se asigură din bugetul Ministerului Educației și se acordă o singură dată, indiferent de numărul de repartizări/transferuri/pretransferuri.
Aceeași lege mai prevede “mecanisme de stimulare a participării” în cadrul consorțiilor școlare a unităților de învățământ din mediile defavorizate sau izolate, iar costul standard pentru școlile defavorizate și pentru cele din consorții este suplimentat.
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.