Sporul de doctorat pentru profesori să fie plătit în urma unei verificări anuale, nu lunare / Modificarea tuturor fișelor de post ar duce la o birocratizare excesivă – proiect al Ministerului Educației care vrea să modifice ordonanța Ciolacu

11.696 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Pentru plata sporului de doctorat pentru profesorii din învățământul preuniversitar și superior verificarea se va face printr-o evaluarea anuală, nu lunară, așa cum este prevăzut în prezent, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență pus în dezbatere publică de Ministerul Educației. „Modificarea tuturor fișelor de post ar duce la o birocratizare excesivă, iar calitatea actului educațional și rezultatele predării nu pot fi transpuse în rezultate cuantificabile lunar, se precizează în nota de fundamentare.
  • Sindicatele profesorilor au anunțat pe 1 februarie că Ministerul Educației pregătește o ordonanță de urgență pentru a rezolva problema raportării lunare a activității pentru sporul de doctorat.

Indemnizația lunară pentru titlul științific de doctor se plătește doar dacă atribuțiile specifice din fișa postului sunt valorificate și verificate în mod suplimentar, conform OUG 115/2023, Art. XXXVIII

Astfel, Ministerul introduce o excepție pentru profesorii din învățământul preuniversitar și superior la Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice:

1. La articolul 14 după alineatul (1) se introduce un alineat nou, alineatul (1^1) cu următorul cuprins:

,,(1^1) Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar și pentru personalul didactic și de cercetare din învățământul superior, verificarea se realizează prin evaluarea anuală efectuată de angajator în conformitate cu prevederile Legii învățământului preuniversitar nr.198/2023, cu modificările și completările ulterioare și ale Legii învățământului superior nr.199/2023 cu modificările și completările ulterioare. ” 

Calitatea actului educațional și rezultatele predării nu pot fi transpuse în rezultate cuantificabile lunar, birocratizare excesivă și nejustificată dacă se verifică lunar, precizări din nota de fundamentare 

„Știind că, până la intrarea în vigoare a OUG nr. 115/2023, personalul didactic din învăţământul preuniversitar de stat care a dobândit titlul științific de doctor și a desfășurat activitate în domeniul pentru care deține titlul, a beneficiat de indemnizația pentru titlul științific de doctor și un număr semnificativ de cadre didactice care dețin titlul științific de doctor desfășurându-și activitatea în domeniul pentru care dețin titlul, se propune ca evaluarea cadrului didactic/de cercetare să fie realizată pe baza activităților desfășurate pe durata unui an școlar/universitar, având în vedere faptul că: 

  • se va putea măsura și proba impactul sporit pentru calitatea învățării elevilor/ studenților, reflectată în rezultatele obținute de aceștia
  • atribuțiile prevăzute în fișa postului, implicit cele care vizează dezvoltarea competențelor elevilor/ studenților de către cadrul didactic prin parcurgerea mai multor unități de învățare, parte integrantă a procesului didactic prin planificarea anuală, asociată programei școlare/ universitare, nu pot fi evaluate lunar, în vederea acordării indemnizației de doctor, fiind necesară o evaluare de impact, sumativă, la final de proces
  • prin modificarea tuturor fișelor de post în sensul celor prevăzute în textul în vigoare se generează o birocratizare excesivă și nejustificată a actului educațional și a procesului de învățământ din unitățile și instituțiile de învățământ cu atât mai mult cu cât calitatea actului educațional și rezultatele predării nu pot fi transpuse în rezultate cuantificabile lunar. 

Pe cale de consecință, pentru asigurarea obiectivității evaluării, pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar/superior și de cercetare se impune cu necesitate modificarea tipului de verificare a modului în care activitatea în domeniul pentru care deține titlul științific de doctor, din verificare lunară, în verificare anuală”, conform documentului.

Informații de context despre condiționarea sporului de doctorat

Condiționarea sporului de doctorat de verificări suplimentare a fost inclusă în proiectul de ordonanță pentru economii la buget din mai 2023, potrivit surselor Edupedu.ro, însă a fost eliminată din varianta publicată în Monitorul Oficial. 

Atunci s-a pus următoarea problemă: dacă într-o școală sunt doi profesori de matematică (unul are doctorat, iar celălalt este fără doctorat), cum ar putea decide școala că postul pe care este încadrat profesorul cu doctorat justifică faptul că pentru acest post să se acorde indemnizația de doctorat. 

Guvernul a aprobat condiționarea sporului de doctorat de verificări suplimentare în decembrie 2023, deși Consiliul Legislativ a solicitat eliminarea prevederii pentru că are un caracter arbitrar şi este practic imposibil de realizat. 

Un specialist într-un domeniu, care deține și titlul de doctor, folosește pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu toate cunoștințele dobândite pe parcursul formării universitare, postuniversitare sau continue, neputând fi separate cunoștințele și abilitățile atestate prin titlul de doctor, de cele dobândite prin alte modalități de formare, potrivit Consiliului Legislativ.

DOCUMENT Proiectul de Ordonanță de urgență pentru modificarea Legii nr. 198/2023 și modificarea și completarea unor acte normative.
DOCUMENT Nota de fundamentare

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com/ Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Sindicatele profesorilor anunță că Ministerul Educației pregătește o ordonanță de urgență pentru a rezolva problema raportării lunare a activității pentru sporul de doctorat și pentru calcularea indemnizației de hrană și a voucherelor de vacanță la salariul net cuvenit funcției de bază – document
Consiliul Legislativ solicită eliminarea prevederii privind acordarea sporului de doctorat în urma verificării lunare a activității, din proiectul de OUG al Ministerului Finanțelor: Are un caracter arbitrar şi este practic imposibil de realizat
SURSE Profesorii cu doctorat ar putea să nu mai primească sporul de 15%, potrivit prevederilor din proiectul de ordonanță pentru economii la buget
Este discriminare ca profesorii care și-au echivalat titlul de doctor cu gradul didactic I, până în 30 iunie 2017, să nu beneficieze de sporul de doctorat – CNCD

9 comments
  1. Degeaba va contrati aici. Aveti drepate din anumite puncte de vedere, din altele, nu.
    Problema este alta: Niciun conducator nu a iubit pe cei inteligenți. Va mai amintiti si de Ceausescu ce ingradiri “acorda” celor inteligenti?

  2. Iarasi se fac economii la buget pe seama invatamantului?
    Se infiinteaza o noua functie? Aceea de “verificator/evaluator” de doctorate din invatamant! Si asta in timp ce sunt redusi la tacere cei care scot la iveala plagiatorii de prin guvern, senat, ministere etc.
    Brava!🙄🙃

  3. Aceasta propunere, de aplicare fie lunara, fie anuala, este fara rost atata vreme cat NU SE FACE, MACAR ODATA SI SEVER, VERIFICAREA INDRUMATORILOR DE DOCTORAT pt a confirma capacitatea lor reala de a conduce, doctorate si doctoranzi ATAT PROFESIONAL, CAT SI, MAI ALES, ETIC. Avalansa de plagiate si doctorate de doi bani din Romania se datoreaza in primul rand indrumatorilor de doctorat care, sa nu uitam, incaseaza si ei indemnizatii grase per capita de doctorand “condus”. Stiu bine ce vorbesc aici, bine de tot !! Prin acedasta masura a controlului doctoratelor profesorilor din invatamantul pre-universitar ministerul vrea, de fapt, sa abata atentia de la slaba (incredibil de slaba) capacitate a majoritatii (nu a tuturor, nu, dar a marii majoritati) conducatorilor de doctorat de a-si indeplini datoria. Aici este una din cele doua radacini ale raului !!

  4. ce verificau prapaditii astia lunar ?Poate conturile lor grase…Un doctorat se verifica incet,pt plagiat antai si apoi iei relatiile dintre individ si indumatori sau alti colaboratori(pt ca unii sunt nasi/fini,colegi de partid,rude de gradul X ori rude ai unor subalterni care fac servicii la schimb inlesnind obtinerea actului,etc).Un doctorand trebuie sa stie ce scrie acolo,sa dovedeasca cu verificari pe camere video ca a fost pe la biblioteci,la scoala ori laboratorele unor institute.Ce verificau ei de exemplu lunar ca sunt mii de gusteri din astia analfabeti de fapt(mai ales bugetari prin agentii,ministere si servicii) care sifoneaza bugetul tarii cu ajutorul larg al mafiei PSD/PNL.Verificau daca le ibtra tot banii poate…sa nu cumva sa existe restante.Pe timp de pace si cu atatea resurse si crestere economica tara asta de academicieni prefacuti si hoti nu e in stare sa conceapa si produca o drona pt armata oe cand Ucraina are o gramada de modele(de la aeriene la marine).Nu v-ar fi rusine !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Liga Studenților din Iași se opune certificatului verde în universități, promovat de Consiliul Național al Rectorilor / Liga susține că va apăra ”studenții discriminați”

Liga Studenţilor (LS) din Iaşi anunţă că se opune introducerii certificatului verde în universităţi, după ce Consiliul Naţional al Rectorilor (CNR) a cerut Guvernului şi Parlamentului modificarea legislaţiei, astfel încât…
Vezi articolul

Regulile de predare online: Profesorii pun note fără să mai ceară acordul părinților / Elevii primesc absențe, dacă nu participă la orele online / Este interzisă înregistrarea cursurilor / Părinții pot participa la ore, dacă elevii sunt minori

Profesorii pun note fără să mai ceară acordul părinților, este interzisă înregistrarea cursurilor predate online, elevii primesc absențe, dacă nu participă la orele online, iar părinții pot participa la ore…
Vezi articolul

Elevii ar trebui să dezvolte la școală respectul pentru mediu și să învețe despre efectele schimbărilor climatice, începând cu anul școlar viitor. Strategia națională pentru educația pentru mediu, adoptată de Guvern, va fi transpusă în programa școlară

Strategia Națională privind Educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030 a fost adoptată de Guvern miercuri. Documentul prevede că elevii de clasele primare, gimnaziu și liceu vor învăța la discipline…
Vezi articolul